Domainsquatting: aangeklaagd voor 25 000 Euro

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
walia schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:29:
De domeinnaam was/is weinig waard, het gaat om een lokale onderneming die nog maar een paar jaar bezig is, hun winst is niet meer dan een paar duizend euro.
En met zo weinig winst hadden ze een personeelslid, hebben ze diegene ontslagen, en is-ie voor zichzelf begonnen in dezelfde branche?
En als ze zo weinig winst maken, waarom geven ze dat dan uit aan een advocaat?
walia schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:38:
Er was geen geld mee gemoeid. Het domein had ik geregistreerd, toen ik nog hun webmaster was. Daarna is het bedrijfje van webmaster veranderd, het domein xyz.be was echter nog steeds in mijn bezit.
Start vooral niet met het hele verhaal...
Glazenwassers hebben in Nederland halve maffiapraktijken, met het onderling verdelen van wijken en voorkomen van concurrentie... Als dat daar ook zo is snap ik dat ze dit hard spelen.

Verwijderd

DonChaot schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet hoor, ik kan hem eigenlijk geen ongelijk geven. Glazenwasser is pissig want hij heeft een slecht seizoen omdat een ex-werknemer er met een groot gedeelte van de klanten vandoor is gegaan.
Volgens mij mis ik iets, de site had ongeveer 10 views?
Glazenwassers hebben in Nederland halve maffiapraktijken, met het onderling verdelen van wijken en voorkomen van concurrentie... Als dat daar ook zo is snap ik dat ze dit hard spelen.
Wauw, wat een hoop onzin in een paar zinnen. Mijn zwager heeft zijn eigen glazenwassers bedrijf, en het is ontzettend moeilijk om aan klanten te komen omdat de concurentie hoog is. Vooral als eenmanszaak is het dan ook moeilijk om aan je klanten te komen, toch verdiend het goed.
Maffiapraktijken? onzin, sure het is een ander soort volkje dan de gemiddelde IT'er, maar het zijn over het algemeen spontaan en serieuze jongens, meestal eerlijker en minder achterbaks dan de gemiddelde Nederlander.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 15:40 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:38:
Volgens mij mis ik iets, de site had ongeveer 10 views?
Je hebt gelijk, dat is slechts een aanname. Hoeveel views die site had doet volgens mij niet ter zake voor die glazenwasser. Maar als ik het verhaal van de TS goed begrijp zijn die glazenwasser en die ex-werknemer niet als vrienden uit elkaar gegaan. Ex-werknemer start ineens een bedrijf op met dezelfde activiteit. Ik denk dat mijn aanname dan nog niet zo vergezocht is.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 15:45

WhiteDog

met zwarte hond

walia schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:38:
Er was geen geld mee gemoeid. Het domein had ik geregistreerd, toen ik nog hun webmaster was. Daarna is het bedrijfje van webmaster veranderd, het domein xyz.be was echter nog steeds in mijn bezit.
Je hebt een BTW nummer / het bedrijf kan aantonen dat jij hun "webmaster" was? Je bent zelf .BE registrar?
Je weet dat het registreren onder jouw naam van iemand anders zijn domeinnaam op zich al niet erg ethisch is en tegen de voorwaarden van het ".BE registrar zijn" ?

Ik mag hopen dat je net géén BTW nummer hebt en er geen bewijzen zijn dat je hier ooit voor betaald hebt gekregen. Dan kan je nog claimen dat het allemaal een vriendendienst was en je uit onwetendheid handelde.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:38:
Wauw, wat een hoop onzin in een paar zinnen. Mijn zwager heeft zijn eigen glazenwassers bedrijf, en het is ontzettend moeilijk om aan klanten te komen omdat de concurentie hoog is. Vooral als eenmanszaak is het dan ook moeilijk om aan je klanten te komen, toch verdiend het goed.
Maffiapraktijken? onzin, sure het is een ander soort volkje dan de gemiddelde IT'er, maar het zijn over het algemeen spontaan en serieuze jongens, meestal eerlijker en minder achterbaks dan de gemiddelde Nederlander.
Dat jouw zwager glazenwasser is verandert er niets aan... Glazenwassersmaffia kan voorlopig zijn gang blijven gaan

Verwijderd

Toevallig wonen wij in een dorpje dicht bij Amersfoort, en ik kan je verzekeren, dat dit echt een grote onzin is:) Overigens had ik hier al wel van gehoord hoor, dus dit artikeltje is niet nieuw voor mij.
Ongetwijfeld zijn er glazenwassers met minder nette praktijken, maar die heb je overal. Hoorde vandaag op het nieuws dat er iemand van de politie info had doorgelekt aan criminelen, is nu de Politie branche allemaal maffioso? Iets met 1 kam en scheren was de uitdrukking geloof ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 16:15 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:12:
[...]

Toevallig wonen wij in een dorpje dicht bij Amersfoort, en ik kan je verzekeren, dat dit echt een grote onzin is:) Overigens had ik hier al wel van gehoord hoor, dus dit artikeltje is niet nieuw voor mij.
Ongetwijfeld zijn er glazenwassers met minder nette praktijken, maar die heb je overal. Hoorde vandaag op het nieuws dat er iemand van de politie info had doorgelekt aan criminelen, is nu de Politie branche allemaal maffioso? Iets met 1 kam en scheren was de uitdrukking geloof ik.
Grote onzin of heb je er gewoon weinig van meegekregen?

Dat glazenwassers onderling hard spelen is een feit, niet alleen rond Amersfoort maar in het hele land. Dat het gebruik van geweld/wapens hierbij soms niet geschuwd wordt is eveneens een feit.

Verwijderd

Gadgeteer schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:19:
[...]

Grote onzin of heb je er gewoon weinig van meegekregen?

Dat glazenwassers onderling hard spelen is een feit, niet alleen rond Amersfoort maar in het hele land. Dat het gebruik van geweld/wapens hierbij soms niet geschuwd wordt is eveneens een feit.
Deels van beide, ik weet ook wel dat het een hard wereldje is, maar je kan het niet vergelijken met Maffiapraktijken, dat wapens niet geschuwd worden kan gebeuren, dat weet ik niet zo. Niet dat het echt uitmaakt. Over het algemeen is het een leuke branche, met jongens die hard willen werken voor hun geld zonder te zeuren.

We gaan wel redelijk offtopic :/ Anyway, je snapt me punt. Het is niet eerlijk om alle glazenwassers zwart te maken, terwijl het een klein aantal is die het aan het verpesten zijn. Ik weet wel dat sommige tonnen zwart geld ermee verdienen, maar goed.. Is dat in bouw anders?

• MoleM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-01 17:56
Wat was eigenlijk de content van de website voordat je ging doorlinken naar de ex-werknemer?

• walia
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-12-2022
Niets, gewoon wit ("geparkeerde domeinnaam")

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Intussen heb je al contact gemaakt met jurdische hulp, wat was hun advies?

39

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
walia schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:32:
Was als zelfstandige, niet in loondienst. xyz.be was niet in opdracht van hun geregistreerd, dat was op eigen initiatief (was maar 3 euro om te registreren).
En hoe is het nu afgelopen hiermee? Ben wel benieuwd, is er een zitting gepland, of is er geschikt?

• walia
Die procedure gaat nog maanden, misschien zelfs jaren duren...

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maar in een dagvaarding staat toch een zittingsdatum? Of is dat in België anders?

• walia
Heb de zaak gewonnen, de tegenpartij moet ook minstens deel van mijn advocaatskosten betalen.

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 09:48
Mooi zo! Heb je toevallig een linkje naar het vonnis? Lijkt me wel interessant te weten op wat voor rechtsgronden een overweging is gemaakt.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 18:58
En ik hoop dat je je domeinnaam die je gratis hebt afgestaan onder een dwangsom van 25.000 per dag ook terug kunt eisen nu?

Verwijderd

Pepper92 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:55:
En ik hoop dat je je domeinnaam die je gratis hebt afgestaan onder een dwangsom van 25.000 per dag ook terug kunt eisen nu?
Denk niet dat dat een beste move zou zijn, punt is beetje dat een rechter ook echt wel meeweegt dat deze "gewone burger" ook zelf weet een domme fout te hebben gemaakt en gelijk het domein heeft overgedragen toen dit gevraagd werd. Als je nu opeens geld wil zien voor het domein of het domein terug wil dan ben je niet meer de "onwetende burger" en kan je in hoger beroep een hele andere zaak tegenkomen.

Ik zou in mijn handen wrijven dat je er zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen, hopen dat de rechtbank je advocaatkosten schappelijk vinden en ze dat in z'n geheel mogen betalen.

Ik ben ook wel erg geïnteresseerd in een linkje naar de uitspraak.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ben toch erg benieuwd op welke gronden je gewonnen hebt. Niet dat ik het je niet gun, maar er waren toch zaken in je verhaal waarvan ik het mijne dacht. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• walia
Het punt was dat de tegenpartij geen bewijs kon geven van enige schade.

De rechter heeft ook geweigerd om een deskundige aan te stellen die de schade zou bepalen, aangezien de kosten van zo'n deskundige de eigenlijke schade waarschijnlijk zouden overschrijden.

De enige inbreuk die de rechter heeft kunnen stellen, is een inbreuk op de "zorgvuldigheidsplicht". Als "normaal zorgvuldig" webmaster, zou ik niet mogen hebben doorgelinkt naar een concurrent.

In conclusie is volgens de rechtbank de aanklacht "volledig ongegrond" en is de tegenpartij veroordeeld tot de betaling van alle kosten (inclusief 100% van mijn advocaatskosten).

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 12:03
Goed om te horen dat je gewonnen hebt. In het vervolg wel even 2x nadenken over wat je met een domein doet ;)

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
walia schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:18:
Heb de zaak gewonnen, de tegenpartij moet ook minstens deel van mijn advocaatskosten betalen.
Dan mag je van geluk spreken want van je eerdere opmerking kreeg ik toch kippenvel als de tegenpartij die info had.
walia schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:15:
xyz.be stond nog op mijn naam, het omleiden naar de concurrent was meer als grap (de concurrent was iemand die ontslagen was bij x yz en daarna zijn eigen website had opgericht waarnaar ik doorlinkte - de naam van het nieuwe bedrijf was een grappige woordspeling op xyz).
voor de grap een ex medewerker helpen door een site door te linken die concureert met zijn ex-werkgever. Hier had je eigenlijk al moeten zeggen "Sorry man maar hier ga ik niet tussen zitten".
Maar goed geen verdere schade buiten de tijd die je kwijt bent en een mooie les voor de toekomst.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 15:53
Ik zou de domeinnaam toch terugvragen. Nu je hebt gewonnen heb je eigenlijk onterecht je domeinnaam afgestaan onder druk van hen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Pagina: 1 2 Laatste