Allereerst: Zijn er (officiele) betalingen geweest mbt het Domein van Bedrijf 1 naar jou toe als Registrant? Kan het bedrijf aantonen dat jij dat domein hebt geregistreerd uit naam van Bedrijf 1 (of daartoe opdracht heeft gegeven) en hebben ze die kosten vergoed?
Ten tweede: Wat dom

Dat weet je nu inmiddels wel. Maar als er geen afspraken over het domein zijn en er geen betalingsverkeer over is geweest dan ben jij dus rechtmatig eigenaar totdat je beslist deze over te dragen of dat een rechter bepaalt dat je deze moet overdragen. Een kantonrechter beslist niet altijd volgens de letter van de wet en dat kan in dit geval wel eens in je nadeel gaan werken (De manier waarop het is gegaan). Alle bewijsstukken / informatie is van levensbelang om te verzamelen en goed juridisch advies in te winnen! Houd niets achter voor je advocaat om je naam 'zuiver' te houden, want de advocaat kan de verkeerde weg in slaan en dan sta je met je mond vol tanden voor de rechter.
Ik kan niet goed bepalen of je nou in België zit of in Nederland (Wel dat het een Belgisch bedrijf is), dat kan ook van belang zijn.
Ten derde: Je vraagt juridisch advies op een electronicaforum, waar overigens wel capabele mensen zitten, maar verschaft zo weinig informatie dat er alleen onjuiste conclusies getrokken kunnen worden. Dit schaadt jou als je je acties baseert op het advies wat gegeven wordt op de matige informatie die jij verstrekt. Compleet waanzinnig.
En wat zijn nou de daadwerkelijke relaties van jou en je vriend met Bedrijf 1, en om welke reden / op welke manier zijn jullie beiden daar weggegaan.
Het grootste punt is: Civiele schade moet bewezen worden. En dit valt in hun geval erg lastig te bewijzen met hun 10 bezoekers die ze misgelopen zijn. Dus er zijn een hoop zaken die je uit
moet zoeken en dan hopen dat je alles kan betwisten maar daar zal je advocaat je mee verder helpen.
De kantonrechter zal vragen om te schikken, die gaat waarschijnlijk ook een beetje hardop lachen bij de eis van de tegenpartij, alleen je complete leverage is weg, want hetgeen ze willen heb jij niet meer. Belangrijkste punt is om onder de advocaatkosten van de tegenpartij uit te komen, want zelfs al wordt er schade toegewezen zal dit waarschijnlijk zo laag zijn dat het weinig zin heeft om hier je pijlen op te richten.
Overigens worden advocaatkosten berekend via een kantonrechtersformule. Dat hun 10.000 euro of 1.000.000 aan advocaatkosten hebben doet volgens mij (Correct Me If I'm Wrong) niet ter zake, als ze in beroep gaan dan weet ik niet of dat van belang kan gaan zijn.
Maakt het 'dreigen' met een onredelijke dwangsom (25.000 euro per dag) van de eisende advocaat de casus voor TS niet sterker? Want dat wekt wel de indruk dat het advocatenkantoor hier bewust iemand probeert uit te knijpen zonder dat er aantoonbaar schade is geleden.
Volgens mij mag je wel dreigen / aankondigen dat je naar de rechter stapt. Een dwangsom opleggen zonder gerechtelijk bevel heb ik nog nooit gezien, ik weet ook niet of dat kan, dat moet TS aan zijn advocaat vragen.
[
Voor 52% gewijzigd door
RedHat op 14-10-2015 15:01
]