• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42
Wil als beginner met deze hobby een camera aan schaffen. Maak voornamelijk voor eigen gebruik foto's bij eigen kinderfeestjes en zo nu en dan van bijzondere gelegenheden .

Heb altijd rond gelopen met een compact camera maar wil nu echt mooiere foto's gaan maken. Wil ze daarna eventueel bewerken.

Dacht zelf aan een Nikon D3300. Heb daar een paar foto's van mogen nemen bij een kennis en die zagen er echt geweldig mooi uit zonder deze te bewerken.

Welke camera tot 600 euro raden jullie me hiervoor aan en waarom?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 13:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bespaar jezelf een hoop geld en begin dan eens met een tweede hands, leer vooral met diafragma voorkeuze te werken en probeer vooral aan een goede lichtsterke lens te komen.
Waarom zeg ik dit, goedkope camera's hebben goedkope niet lichtsterke kitlenzen, daarmee kan je weinig bereiken met DOF (scherptediepte). Dus eigenlijk moet je het omdraaien ga op zoek naar een goede lens voor jouw doeleinde en geef de rest uit aan de body. Bedenk dat de lens belangrijker is bijna dan de camera, althans wel met dit budget.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chadi
Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:01:
Bespaar jezelf een hoop geld en begin dan eens met een tweede hands, leer vooral met diafragma voorkeuze te werken en probeer vooral aan een goede lichtsterke lens te komen.
Waarom zeg ik dit, goedkope camera's hebben goedkope niet lichtsterke kitlenzen, daarmee kan je weinig bereiken met DOF (scherptediepte). Dus eigenlijk moet je het omdraaien ga op zoek naar een goede lens voor jouw doeleinde en geef de rest uit aan de body. Bedenk dat de lens belangrijker is bijna dan de camera, althans wel met dit budget.
Bedankt voor je tip. Heb van een vriend en D3300 met kitlens over mogen nemen voor zo'n 250 euro. De lens die er nu op zit is de standaard meegeleverde lens. Welke lens zou hier een goede aanvulling op kunnen zijn voor bijvoorbeeld kinderfeestje en dergelijke?

• Chadi
Dankjewel deze was al doorgenomen alleen zocht naar praktijk waarheid in plaats van theorie ;)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ultimo rustig de tijd nemen en op zoek naar een 17-55 2.8 van Nikon maar dan moet je wel rekenen op € 400 tot € 600 tweede hands nieuw kost deze meer dan € 1000,-. Voordeel is wel dat ze redelijk waardevast zijn als je er netjes mee omgaat. Eventueel kan je altijd uitkijken naar een prime van 24 mm of meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Chadi schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:10:
[...]

Dankjewel deze was al doorgenomen alleen zocht naar praktijk waarheid in plaats van theorie ;)
In welk opzicht is je vraag dan niet beantwoord in dat topic?

Het advies dat door andere Tweakers in het starterstopic gegeven wordt, is namelijk juist gebaseerd op de praktijk. Jouw vraag is echt (op enkele details na) exact hetzelfde als de rest van de mensen in dit topic. Wil je specifiek advies, dan zou ik je willen uitnodigen om ook iets specifiekere eisen aan te geven. "Mooie foto's op speciale gelegenheden en kinderfeestjes" kan namelijk vele malen concreter.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Een 17-50mm f/2.8 is echt een aanrader. De Sigma versie is heel erg goed en kost geloof ik net iets minder dan 400,-

• Chadi
tobiasvs schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:09:
[...]

In welk opzicht is je vraag dan niet beantwoord in dat topic?

Het advies dat door andere Tweakers in het starterstopic gegeven wordt, is namelijk juist gebaseerd op de praktijk. Jouw vraag is echt (op enkele details na) exact hetzelfde als de rest van de mensen in dit topic. Wil je specifiek advies, dan zou ik je willen uitnodigen om ook iets specifiekere eisen aan te geven. "Mooie foto's op speciale gelegenheden en kinderfeestjes" kan namelijk vele malen concreter.
Hoi Tobias, je hebt helemaal gelijk. Hoe meer ik lees hoe beter ik de materie begin te snappen. Hoe beter je ook kan zoeken en hoe beter de informatie is die je kan vinden.

Het enige wat ik eigenlijk bijna niet tegenkom is oefenstof om het zelf te doen. Allemaal een hoop theorie.

[ Voor 6% gewijzigd door Chadi op 19-10-2015 19:27 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Chadi schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:26:
[...]

Hoi Tobias, je hebt helemaal gelijk. Hoe meer ik lees hoe beter ik de materie begin te snappen. Hoe beter je ook kan zoeken en hoe beter de informatie is die je kan vinden.

Het enige wat ik eigenlijk bijna niet tegenkom is oefenstof om het zelf te doen. Allemaal een hoop theorie.
Oefenstof om het zelf te doen staat uiteraard genoeg op internet :) Bekijk de filmpjes van FroKnowsPhoto maar eens, die heeft prima uitleg voor beginnende camerabezitters. Dat leren, uitproberen en oefenen gaat uiteraard wel vele malen beter als je daadwerkelijk een camera hebt ;)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:40
Hoi Chadi,

Heb zelf ook de Nikon D3300, ben er erg blij mee. Ben zelf ook nog heel erg beginnend.

http://zoom.nl/digitaal-lezen (ik heb hier reeds 2 magazines van gekocht en doorgenomen, wordt je een stuk wijzer van)

http://www.bol.com/nl/p/o...raferen/9200000038475142/

Tevens heb ik dit boek gekocht van Jeroen Horlings. Een aanrader voor beginnend fotograaf om daar eens goed door te lezen.

Even 2 tips die ik je mee wil geven waar ik zelf aardig wat aan heb gehad.

En zoal Tobias boven mij al zegt, kijk ik zelf momenteel veel filmpjes.

• Chadi
Dankjewel voor de tips heren. Heb de video en het boek besteld.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Tot nu toe heb je aan de D3300 met de kitlens erbij denk ik meer dan genoeg. Ga daar maar lekker mee aanrommelen, je merkt dat je foto's alleen maar beter worden als je er de tijd voor neemt. Veel plezier ermee in ieder geval.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Chadi schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:14:
Dankjewel voor de tips heren. Heb de video en het boek besteld.
Kijk ook eens naar het Youtube kanaal van Tony Northrup en zijn boek Stunning Digital Photography :)

My middle finger salutes you.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
barktus schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 23:20:
[...]

Kijk ook eens naar het Youtube kanaal van Tony Northrup en zijn boek Stunning Digital Photography :)
Tony Throwup. Man wat kan ik die kerel niet uitstaan :P
Veel te gemaakt allemaal.

Pak dan het youtube kanaal van Mike Browne. Die legt het voor de leek veel makkelijker uit en op een veel lossere manier.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15

Christiano007

Ich bin der champion

PdeBie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:42:
[...]

Tony Throwup. Man wat kan ik die kerel niet uitstaan :P
Veel te gemaakt allemaal.

Pak dan het youtube kanaal van Mike Browne. Die legt het voor de leek veel makkelijker uit en op een veel lossere manier.
Interessante filmpjes die niet al te moeilijk zijn. Merci :)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Pagina: 1