Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:59
Dit was wel een heel erg rustige release dag denk ik zo maar.
Je hoort of leest er vrij weinig over.

Twijfel zelf tussen een Macbook Pro of de Surface book en had gehoopt wat meer informatie of ervaringen te vinden :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gelukkig stond ie bij de Mediamarkt en kon ik er even mee spelen.

Ik was meteen verkocht toen ik hem in me hand had voelt echt goed aan.
Zelfs beter dan het 2016 model macbook , die voelt toch wat fragiel aan imo.

Er was wel veel interesse viel me op, alleen de prijs schikte toch af bij de meeste zag ik

Als het een beetje mee zit kan ik hem straks bij de Mediamarkt ophalen met studentenkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 09:36
Mr. Noodle schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:45:
Helaas weinig animo zo voor de release morgen.

Is met Apple producten wel anders....
Ik denk zelf dat het too little too late is. Ik wilde hem zelf vorig jaar ook dolgraag hebben toen die aangekondigd werd en wilde de prijs er ook echt wel voor betalen(bij een vriend van me mee gespeeld en voelde goed aan) Alleen zijn we nu een jaar verder, is de hardware verouderd en begon ik het ook echt onzin te vinden om nogsteeds die prijs te betalen voor zulke verouderde hardware..
Inmiddels maar een dell XPS15 besteld, waar wel nieuwe hardware in zit en waar de prijs ook zeker een stuk beter is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:05

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Inmiddels is het qua hardware gewoon een verouderde computer waar nog wel de volle mep voor betaald moet worden. Wanneer er zoveel geld uitgegeven moet worden heb ik toch het idee dat mensen dan eerder richting een Apple computer gaan dan specifiek voor de Surface Book.

Zelf was ik ook zeer onder de indruk toen de Surface Book 1,5 jaar geleden werd aangekondigd. Het is dat ik al een macbook had en de Surface Book niet in Nederland verkrijgbaar was, anders was er een aanwezige kans geweest dat ik 'm gekocht had. In april 2017 een computer kopen die 1,5 jaar oud is voor zo'n hoge prijs is ronduit onverstandig! Daarnaast blijft het een dual core low-voltage CPU die, zeker in het geval van de i7 + geforce, gewoon veel te duur is voor hetgeen ie biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 15:24 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Wat een domper studentenkorting is weer niet geldig met de i7 foutje op de microsft site dus media markt gaat er ook niet in mee :(

De i7 heeft een update gehad +/- 6 maanden terug waardoor ik het nog wel te doen vind. Maar je hebt gelijk het blijft ''oude'' hardware als je het met de dell vergelijkt alleen is de bouw kwaliteit weer niet vergelijkbaar met de surface book vind ik.

3k vind ik ook echt te veel 2700 had ik nog wel gedaan, twijfel slaat weer toe misschien dan toch maar weer een mac.. luxe problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:59
Akilla schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:54:
[...]
Inmiddels maar een dell XPS15 besteld, waar wel nieuwe hardware in zit en waar de prijs ook zeker een stuk beter is..
Wat is voor jou de beslissende factor geweest als ik vragen mag ?

Ik twijfel nog enorm en misschien heb jij goed advies :)
Ik ga kiezen tussen de Macbook Pro, Surface book of XPS15.
Is voor zakelijk gebruik icm mijn Iphone.

Rij vanaf morgen een electrische auto en wil een laptop/tablet mee hebben zodat ik kan werken als mijn auto aan de lader staat hehe

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 09:36
Iusedto schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:52:
[...]

Wat is voor jou de beslissende factor geweest als ik vragen mag ?

Ik twijfel nog enorm en misschien heb jij goed advies :)
Ik ga kiezen tussen de Macbook Pro, Surface book of XPS15.
Is voor zakelijk gebruik icm mijn Iphone.

Rij vanaf morgen een electrische auto en wil een laptop/tablet mee hebben zodat ik kan werken als mijn auto aan de lader staat hehe
Efficient werken dat haha ;)

Ik heb ook tussen die 3 zitten twijfelen. Mijn eisen waren dat hij niet te groot moest zijn (liefst 13 inch/ 14 inch is acceptabel), een dedicated videokaart moest hebben,goede baterijduur, af en toe een spel kan spelen (Civ, Football Manager etc) en gewoon snel moest zijn.

Waarom ik eingelijk de xps maar gekocht heb is om verschillende redenen, waarvan de grootste reden was dat hij afgelopen weekend in de aanbieding was + het feit dat ik wel weer graag een laptop heb die wat langer mee kan zoals mijn sony vaio 13z15ce(bijna 7 jaar oud en werd pas het afgelopen jaar bijna onwerkbaar) en ik denk dat het met deze specs wel weer kan.

Zakelijk weet ik niet of ik ook voor de XPS15 was gegaan. Dan zijn in mijn ogen het gewicht, afmetingen en baterijduur beslissend en heb dan geen idee welke de betere keus is. Volgends mij zijn de Surface Book en XPS15 ongeveer hetzelfde en is de macbook iets lichter en een wat langere batterijduur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De XPS 15 en Macbook Pro 15 zijn stukken krachtiger dan de Surface Book. Ook al koop je het duurste model Surface Book, er blijft een dual core CPU uit de U-serie van intel inzitten. Deze is grofweg 50% langzamer dan de quad core modellen in de XPS 15 en Macbook Pro 15. Natuurlijk is dit verschil grotendeels alleen merkbaar in applicaties die geoptimaliseerd zijn voor meerdere cores, echter zijn dit steeds meer en meer applicaties. Zeker in het geval van video- en fotobewerking is dit verschil wel degelijk merkbaar.

Om die reden zou je de Surface Book eigenlijk moeten vergelijken met ultrabooks of de Macbook Pro 13. Vooral de ultrabooks zijn stukken goedkoper dan de Surface Book en bieden ook touch-functionaliteit. Je kunt er enkel geen tablet van maken. Ga je voor de duurdere modellen met losse gpu, dan heb je als enige voordeel dat je een krachtigere gpu hebt. De kosten van de Surface Book worden dan echter zo hoog dat er geen enkele sprake meer is van enige vorm van prijs/kwaliteit. Los van het feit dat je ook nog eens verouderde hardware hebt, waarbij vooral de gpu gewoon "oud" is vergeleken met de stukken betere (en zuinigere) GTX 1050. In dat opzicht biedt de XPS 15 dan weer veel meer.

Kijk je weer naar de goedkopere modellen dat zijn de kaby-lake cpu's zeker op het gebied van grafische kracht toch wel een stuk sneller dan de verouderde skylake cpu's in de Surface Book. Zeker een HP Spectre X360 voorzien van Kaby Lake is mijns inziens een mooi alternatief die eigenlijk op alle fronten krachtiger is dan de Surface Book (afgezien van het duurste model met losse gpu). Enige nadeel is dat je er geen "echte" tablet van kan maken. Je kunt echter wel het scherm omklappen en er een semi-tablet van maken. Enige nadeel is dan weer het gewicht. Kijkend naar de prijs scheelt het je wel honderden/duizenden euro's. Geld dat je weer kan investeren in een losse tablet die specifiek voor tablet doeleinden kan dienen en ook nog eens een stuk langere batterijduur heeft.

Het grote manco blijft gewoon de extreem kromme prijs/prestatie verhouding en het feit dat je gewoon de volle mep mag betalen voor 1,5 jaar oude hardware. Dit omdat Microsoft besloten heeft het apparaat nu pas uit te brengen in Nederland...

[ Voor 29% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 16:56 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:52:
De XPS 15 en Macbook Pro 15 zijn stukken krachtiger dan de Surface Book. Ook al koop je het duurste model Surface Book, er blijft een dual core CPU uit de U-serie van intel inzitten. Deze is grofweg 50% langzamer dan de quad core modellen in de XPS 15 en Macbook Pro 15. Natuurlijk is dit verschil grotendeels alleen merkbaar in applicaties die geoptimaliseerd zijn voor meerdere cores, echter zijn dit steeds meer en meer applicaties. Zeker in het geval van video- en fotobewerking is dit verschil wel degelijk merkbaar.

Om die reden zou je de Surface Book eigenlijk moeten vergelijken met ultrabooks of de Macbook Pro 13. Vooral de ultrabooks zijn stukken goedkoper dan de Surface Book en bieden ook touch-functionaliteit. Je kunt er enkel geen tablet van maken. Ga je voor de duurdere modellen met losse gpu, dan heb je als enige voordeel dat je een krachtigere gpu hebt. De kosten van de Surface Book worden dan echter zo hoog dat er geen enkele sprake meer is van enige vorm van prijs/kwaliteit. Los van het feit dat je ook nog eens verouderde hardware hebt, waarbij vooral de gpu gewoon "oud" is vergeleken met de stukken betere (en zuinigere) GTX 1050. In dat opzicht biedt de XPS 15 dan weer veel meer.

Kijk je weer naar de goedkopere modellen dat zijn de kaby-lake cpu's zeker op het gebied van grafische kracht toch wel een stuk sneller dan de verouderde skylake cpu's in de Surface Book. Zeker een HP Spectre X360 voorzien van Kaby Lake is mijns inziens een mooi alternatief die eigenlijk op alle fronten krachtiger is dan de Surface Book (afgezien van het duurste model met losse gpu). Enige nadeel is dat je er geen "echte" tablet van kan maken. Je kunt echter wel het scherm omklappen en er een semi-tablet van maken. Enige nadeel is dan weer het gewicht. Kijkend naar de prijs scheelt het je wel honderden/duizenden euro's. Geld dat je weer kan investeren in een losse tablet die specifiek voor tablet doeleinden kan dienen en ook nog eens een stuk langere batterijduur heeft.

Het grote manco blijft gewoon de extreem kromme prijs/prestatie verhouding en het feit dat je gewoon de volle mep mag betalen voor 1,5 jaar oude hardware. Dit omdat Microsoft besloten heeft het apparaat nu pas uit te brengen in Nederland...
De surface book is 13 inch kan je niet vergelijken met de 15 inch
Als je een 13 inch macbook pro besteld met 16gb512 ssd en i7 ben je ook 2800 euro kwijt

En de I7 is nog geen 1.5 jaar op de markt de refresh is in dec uitgekomen in de US
Het duurste model surface book met losse gpu kan je wel als tablet gebruiken volgens mij toch ?
Weet je zeker dat de 1050 zuiniger is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand 2x een 4k scherm @ 60hz aan de praat met een Surface Book + Dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulldozerPP
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08 14:36
Mr. Noodle schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:41:
Wat een domper studentenkorting is weer niet geldig met de i7 foutje op de microsft site dus media markt gaat er ook niet in mee :( :P
Balen! Heeft Microsoft zelf aangegeven dat het niet klopt? De studenten aanbieding voor de i7 staat nu nog steeds op hun site?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BulldozerPP schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:51:
[...]

Balen! Heeft Microsoft zelf aangegeven dat het niet klopt? De studenten aanbieding voor de i7 staat nu nog steeds op hun site?
Mediamarkt kwam met die melding, ze hadden gebeld en overlegd of ik hem met studentenkorting kon krijgen.
Ze waren bezig het van de website te halen, beetje vreemd dat dat zo lang moet duren want hij staat nog gewoon op de website.
https://www.microsoftstor...B_Stell-033017_EDU_MP0050

Je kan op isic.nl zo studenten kaart aanvragen waarmee je korting krijgt in de Microsoft store. ik wou hem meteen hebben en daarom via mediamarkt geprobeerd.
Of misschien vertrouwden ze het niet of ik wel een student zou zijn op mijn 40ste :+

Ik ben er inmiddels wel uit het wordt toch de surface book voor mij.
Moet klein compact en van goede kwaliteit zijn als je hem in je handen hebt, plus de accu moet lang mee gaan.
De Dell lees ik dat sommige last hebben van fan noise iets waar ik echt niet tegen kan, ik heb diverse laptop's o.a. een Hp Spectre om die reden weer verkocht.
De macbook pro draai ik in bootcamp met windows waardoor de accu minder lang mee gaat plus ik miss toch de USB en SD kaart wat ik vaak gebruik, en ik zie het nut van die touch bar niet voor mij.

Ik heb nu de surface book i7 16gb 512 bij beat it besteld, zou morgen afgeleverd worden, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Wanneer klein en goede kwaliteit van belang zijn is de xps13 met full-hd scherm een optie. Behoorlijk lange batterijduur en zeer degelijk gebouwd. Ook qua fan noise zouden er geen problemen moeten zijn. Ook de HP spectre (2017 model) zou volgens notebookcheck zeker qua fan noise ook goed moeten zijn (https://www.notebookcheck...ible-Review.180538.0.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:21
Mr. Noodle schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:20:
[...]

Mediamarkt kwam met die melding, ze hadden gebeld en overlegd of ik hem met studentenkorting kon krijgen.
Ze waren bezig het van de website te halen, beetje vreemd dat dat zo lang moet duren want hij staat nog gewoon op de website.
https://www.microsoftstor...B_Stell-033017_EDU_MP0050

Je kan op isic.nl zo studenten kaart aanvragen waarmee je korting krijgt in de Microsoft store. ik wou hem meteen hebben en daarom via mediamarkt geprobeerd.
Of misschien vertrouwden ze het niet of ik wel een student zou zijn op mijn 40ste :+

Ik ben er inmiddels wel uit het wordt toch de surface book voor mij.
Moet klein compact en van goede kwaliteit zijn als je hem in je handen hebt, plus de accu moet lang mee gaan.
De Dell lees ik dat sommige last hebben van fan noise iets waar ik echt niet tegen kan, ik heb diverse laptop's o.a. een Hp Spectre om die reden weer verkocht.
De macbook pro draai ik in bootcamp met windows waardoor de accu minder lang mee gaat plus ik miss toch de USB en SD kaart wat ik vaak gebruik, en ik zie het nut van die touch bar niet voor mij.

Ik heb nu de surface book i7 16gb 512 bij beat it besteld, zou morgen afgeleverd worden, ben benieuwd
Benieuwd naar je ervaring :), wellicht een review waardig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Yes hij is binnen, ik heb weer wat te doen vanavond
Zelfs de verpakking was een feestje om te openen.

https://1drv.ms/i/s!AjpVV9-YfT2eqg-u-yRPTIOUsp5G
https://1drv.ms/i/s!AjpVV9-YfT2eqhAyTEUUXFEFKMNQ

[ Voor 5% gewijzigd door Slux op 21-04-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mr. Noodle schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:23:
Yes hij is binnen, ik heb weer wat te doen vanavond
Zelfs de verpakking was een feestje om te openen.

https://1drv.ms/i/s!AjpVV9-YfT2eqg-u-yRPTIOUsp5G
https://1drv.ms/i/s!AjpVV9-YfT2eqhAyTEUUXFEFKMNQ
Ik heb er zelf 1 uit de UK gehaald, een jaar geleden ofzo. Zo te zien met dezelfde specs. Je hebt het gedoe van slechte firmware en problemen overgeslagen :)

Ik vind het een mooi device, maar gebruik m nooit als tablet, tenzij ik in het vliegtuig zit en je geen laptop mag hebben tijdens stijgen en landen, maar wel een tablet.

Het nadeel is dat het scherm niet verder open geklapt kan worden.

De batterijtijd is goed, maar ik had het ergens toch beter verwacht.

Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Deze is volgens mij iets zwaarder en dikker dan het vorige i7 model zit ook een GTX 965 in en langere batterij die zou tot 16 uur mee moeten gaan, wat in de praktijk natuurlijk nooit haalbaar is.

Nog geen spijt van na 30minuten :9

Scherm is wel even wennen het is wat hoger dan ik bij andere modellen gewend ben.
De bouw kwaliteit vind ik echt top voelt goed aan, misschien voor sommige te zwaar maar daar hou ik wel van voelt daardoor stuk steviger dan bijvoorbeeld het 2016 model macbook pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Heb de surface book vandaag gezien bij de mediamarkt, wel grappig, ze hadden alleen een beveiliging aan het scherm. Dus had even een demonstratie gegeven hoe ik dus het toetsenbord kon stelen...

"Oh ja meneer je hebt gelijk, gaan we gelijk wat aan doen'

Al met al is het echt een prachtig apparaat die ik graag in huis wil hebben, wilde hem al met de release maar wilde geen import. Inmiddels nu geen geld meer voor, ga wel wachten totdat er een nieuwe versie van uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:55

The_Scarabial

MTB for life!

MazeWing schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:50:
Wanneer klein en goede kwaliteit van belang zijn is de xps13 met full-hd scherm een optie. Behoorlijk lange batterijduur en zeer degelijk gebouwd. Ook qua fan noise zouden er geen problemen moeten zijn. Ook de HP spectre (2017 model) zou volgens notebookcheck zeker qua fan noise ook goed moeten zijn (https://www.notebookcheck...ible-Review.180538.0.html)
goede tip, ik zat ook al een tijdje te kijken naar de Surface Book, maar vind hem eigenlijk toch wel ff flink te duur nog voor zo'n relatief oud beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
The_Scarabial schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:22:
[...]

goede tip, ik zat ook al een tijdje te kijken naar de Surface Book, maar vind hem eigenlijk toch wel ff flink te duur nog voor zo'n relatief oud beestje.
Ik lees toch want anders in de topics. Om en al zijn het 2 mooie laptops.

Stiekem hoop ik op een surface book mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Eerste Nederlandse review.
Bij de buren:
https://nl.hardware.info/...e-notebook-van-dit-moment
Microsoft Surface Book review: beste notebook van dit moment?
Supersnel, een prachtig scherm en dito prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Tweaker1234 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:42:
Eerste Nederlandse review.
Bij de buren:
https://nl.hardware.info/...e-notebook-van-dit-moment
Microsoft Surface Book review: beste notebook van dit moment?
Supersnel, een prachtig scherm en dito prijs
Mooie review wel apart publiek wat daar zit als je zo die reacties leest.

Ik ben nu een paar dagen verder en ben er nog blij mee, ik ben echt onder de indruk van de snelheid geen vast lopers o.i.d. het draait er werkt allemaal goed en stabiel, ook in tablet modus op de bank werkt het goed.

Twijfelde eerst een beetje over de verhalen dat er een oude cpu e.d. inzat maar ik denk dat deze net zo snel zo niet sneller is dan de huidige vergelijkbare producten.

Ik gebruikt hem voornamelijk voor werk, office, outlook, vm workstation, 2 vm's draaien makkelijk naast elkaar, ip camera tools zoals axis camera management, milestone client, Vagcom en vagcan.
En ben nog geen 1 keer vast gelopen op de performance. Het draait zelfs soepeler dan mijn i7-4790k desktop op 1 of andere manier.
De speakers zijn ook top, zulk geluid heb ik nog nooit uit een macbook of ultrabook gehoord.

Ik heb wel een paar nadeeltjes gevonden
ik vind het wat onhandig als je hem in tablet modus wilt gebruiken of lost wilt koppelen als je op de bank zit.
De resolutie is zo hoog dat de lettertjes soms net even te klein zijn voor mij, sommige apps in de VM omgeving schalen niet mee waardoor je bijna een vergrootglas nodig hebt.
Al met al is het imo die 2650 euro voor de i7/512/16gb wel waard geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Ik heb de SB toch ook maar gehaald. De wat verouderde specificaties en de prijs waren redenen waarom ik twijfelde. Na de introductie van de Suface Laptop, heb ik toch de indruk dat er geen directe opvolger meer komt. Misschien vergis ik mij, en dat heeft de opvolger waarschijnlijk een 8 serie processor (quad core ULV) en een Pascal GPU. Dan zou ik wel een beetje balen, maar ook dan blijft het bestaande product erg goed.

Op de forntpage staat nu een review van tweakers van de Surface Book. Prima review. Naar aanleiding van opmerkingen over de prijs en de verouderde hardware heb ik de volgende reactie geplaatst. Ik deel die hier ook maar even.

Prijzen
Kleine nuance. De versie met performance base, 16Gb Ram, 512 Gb SSD en i7 processor is in de p.w. verkrijgbaar voor net iets meer dan € 2.600,-- euro. Nog steeds (te) veel geld, maar het topmodel heeft als extra alleen een 1 TB schijf en prijst zichzelf daardoor uit de markt.

De standaard versie is verkrijgbaar vanaf 1600 euro en dan heb je ook het volledige unieke concept. Een vergelijkbare notebook is er nog steeds niet.

Dat de hardware uit 2015 stamt is inderdaad jammer en voor deze prijzen niet te rechtbaardigen. Maar als je nuchter onderzoek doet naar de prestatieverschillen dan zijn die behoorlijk klein. Voor de processorbenchmarks zie je dat goed terug in de review. Op GPU gebied wat minder.

Notebookcheck
Op notebookcheck staat een veel uitgebreidere review waarin je nauwkeurig kunt nagaan wat de prestaties van de verschillende onderdelen zijn.

Notebookcheck komt en een "Good 87%", dus het cijfer 8 van tweakers kan ik goed volgen.

CPU
De Skylake CPU is inderdaad langzamer dan een vergelijkbare i7 Kaby Lake i7. Het scheelt door de bank genomen zo'n 5%.
Skylake performance is roughly 5% slower than a comparable Kaby Lake processor such as the i7-7500U
Een schokkend verschil is dit niet. Daarbij is ook van belang dat de processor in de Surface Book continue op zijn max turbo kan draaien en onder belasting niet terugklokt.
Once again we have to assert: the i7-6600U is capable of running at its peak turbo boost frequency without any problems whatsoever,
De koeling is dus wel op orde, en dat is bij de ULV processors niet altijd het geval.

De GPU
De (Maxwell)GPU vind ik zelf nog wat problematischer gezien de nieuwe Pascal architectuur. Een 1050 (Ti) GTX was ideaal geweest.

Maar ook hier lijkt het verschil groter dan het is. In de eerste plaats wordt de GPU niet bijgestaan door een stevige 45W quad core, maar zich je - ook bij Kaby Lake - vast aan een relatief trage 15W ULV processor. Die kan niet het maximale halen uit snelle GPU's.

Verder heeft de 965M GTX in 2016 nog een refresh gehad, waarbij de performance met zo'n 15% is toegenomen. Volgens notebookcheck is de standaard 1050 GTX ongeveer even snel als de (refresh) van de 965M GTX "The GeForce GTX 960M is beaten by around 30%, so the GTX 1050 is comparable to a GTX 965M in general.".

Dat het verschil niet groot is zie je ook in de review terug, waarbij de Surface Book in games onder meer wordt getest tegenover de XPS 15 met 1050 GTX. De (3D Mark) tests van de GPU in de review van tweakers is mijns inzien niet representatief voor welke performance die je in real life mag verwachten.

Tot slot
Afgezien van de iets verouderde CPU en GPU (en wellicht SSD) is de Surface Book verder wel een uitstekend afgewerkt en zeer luxe apparaat waarvan geen echt vergelijkbaar product te koop is. Er is geen vergelijkbare 2 in 1 met een krachtige GPU (940MX is maximaal bij de concurrentie).
Voor dit concept betaal je inderdaad een premium prijs. Maar de bedragen van € 3.400,-- zoals die hier nu in de reacties worden genoemd gelden alleen voor het topmodel en die is zeker te hoog geprijsd.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Nav de review op de FP nog een vraagje aan andere eigenaren.

In de review staat er op de eerste pagina nog de volgende quote.
Wat wel tegenvalt, is de uiterste kijkhoek. De Surface Book laat zich niet echt ver openklappen, waardoor het scherm soms te rechtop staat, zodat je niet recht, maar enigszins van boven op het scherm kijkt.
Bij mijn exemplaar is dat ook het geval, maar door (iets) meer kracht te gebruiken kan het scherm bij mij nog een stukje verder naar achteren, waardoor je daarvan geen last meer hebt.

Ik vroeg mij af anderen dat ook hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door dirkjesdirk op 11-05-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:31
Ik ben erg benieuwd om zo'n Surface Book voor mij handig is. Ik moet hem thuis op 3 schermen aan kunnen sluiten. Kan dat bij zo'n Surface Book??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sunri5e schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:51:
Ik ben erg benieuwd om zo'n Surface Book voor mij handig is. Ik moet hem thuis op 3 schermen aan kunnen sluiten. Kan dat bij zo'n Surface Book??
In combinatie met het Surface dock kan je volgens mij 2 schermen aansturen (wel met wat mitsen en maaren), als je dan het derde scherm op de mini-displayport uitgang zet, zou je 3 schermen moeten kunnen gebruiken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PaT schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:58:
[...]

In combinatie met het Surface dock kan je volgens mij 2 schermen aansturen (wel met wat mitsen en maaren), als je dan het derde scherm op de mini-displayport uitgang zet, zou je 3 schermen moeten kunnen gebruiken.
Wanneer je de dock aansluit, werkt de mini-display port op de book zelf niet meer.
Ook valt de connector van de dock er overheen.
Je zal dan met een USB videokaart aan de slag moeten.

Check ook mijn post op de FP nog even hierover: Verwijderd in 'reviews: Microsoft Surface Book: mooi, maar van binnen iets veroud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat is eigenlijk typisch. Bij de Surface Pro werkt zo'n combinatie prima (Surface connector + mini-displayport) Raar dat ze dat bij de Surface Book hebben veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik heb nog wat zitten kijken naar het gebruik van de batterijen, maar het gelijktijdig gebruik van beide batterijen doet zich niet altijd voor. Als je performance vraagt wordt de base accu veel intensiever gebruikt en ook de battery save mode is relevant. Het is dus erg afhankelijk van het gebruik, maar de conclusie dat altijd eerst de accu van de base wordt leeggetrokken klopt in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:19:
Ik heb nog wat zitten kijken naar het gebruik van de batterijen, maar het gelijktijdig gebruik van beide batterijen doet zich niet altijd voor. Als je performance vraagt wordt de base accu veel intensiever gebruikt en ook de battery save mode is relevant. Het is dus erg afhankelijk van het gebruik, maar de conclusie dat altijd eerst de accu van de base wordt leeggetrokken klopt in ieder geval niet.
Volgens mij gebruikt hij beide accus tegelijk omdat de meeste hardware in de tablet zit echter die wordt direct weer gevoed door de base. Pas als je ook de nvidea kaart gebruikt zal die de base accu gebruiken. Ik zie beide percentages namelijk naar beneden gaan bij gebruik.

Ik heb sinds gisteren een surface book i7, 16 gb ram, 512 gb SSD met performance base. Ik kom van een macbook pro 15" TB met quad core I7. Qua specs een stukje terug, qua design ook (persoonlijk). Toch voor mijn use case, nl veel ontwikkelwerk in windows werkt hij erg prettig. Moest in de mac veel in een VM doen (visual studio ed). Had op de mac ook bootcamp kunnen draaien maar gezien ik ook veel verloopjes die ik nodig had moest meeslepen telkens wilde ik microsoft zijn laptop is een kans gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Wat mij meer zorgen baart is dat ik van geen kanten de in de review geclaimde batterijtijden haal. Met de helderheid laag een een beetje browsen is de clipboard met anderhalf uur echt leeg. En dan staat batterijsparing aan.
De base gaat natuurlijk lager mee maar ik schat dat ook daar de 5 uur de max is. Dat zou het dubbele moeten zijn met dergelijk licht gebruik.
Hoe zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:46:
Wat mij meer zorgen baart is dat ik van geen kanten de in de review geclaimde batterijtijden haal. Met de helderheid laag een een beetje browsen is de clipboard met anderhalf uur echt leeg. En dan staat batterijsparing aan.
De base gaat natuurlijk lager mee maar ik schat dat ook daar de 5 uur de max is. Dat zou het dubbele moeten zijn met dergelijk licht gebruik.
Ik heb nog niet veel 'gewoon' gebruik ermee gedaan omdat ik alles nog aan het inrichten en uitzoeken ben. Maar gisteren was mijn eerste dag vol ermee werken en dingen installeren en toen was idd na een uur of 5 mijn batterij tot 20% gezakt.

Als clipboard gebruik ik hem niet zo heel vaak, alleen af en toe op de bank maar dan vind ik de ipad pro toch handiger. ik mis vooral de windows toets die ik wel op de surface pro 3 had. dan kon je veel sneller naar start. Nu moet je mikken met je vinger. Ik heb wel de scaling naar 125% aangepast want ik wil wel de ruimte hebben. Straks komt mijn mini DisplayPort naar HDMI adaptertje zodat ik hem op mijn 4k tv kan aansluiten die ik op kantoor als monitor gebruik.

[ Voor 26% gewijzigd door Teknix1982 op 18-05-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:46:
Ik haal makkelijk 8 tot 10 uur, alleen browsen en een beetje email haal ik zelfs 12 uur.
Gebruik met alleen de tablet nog niet getest gebruik hem eigenlijk alleen maar met de base.
Teknix1982 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:56:
[...]
Ik heb wel de scaling naar 125% aangepast want ik wil wel de ruimte hebben. Straks komt mijn mini DisplayPort naar HDMI adaptertje zodat ik hem op mijn 4k tv kan aansluiten die ik op kantoor als monitor gebruik.
Scaling stond automatisch al op 125% bij mij.
Waarom gebruik je niet de wireless display adapter ?
https://www.microsoft.com...splay-adapter-2/p3q-00003

Nog steeds blij mee hier, alleen die resolutie is echt te hoog voor zo formaat laptop.
Volgende laptop wordt 1080p voor mij

edit
Het valt me op dat mensen de mac pro 15 vergelijken met de surface book, maar je moet hem meer met de 13 mac pro vergelijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Slux op 20-05-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online

Nog steeds blij mee hier, alleen die resolutie is echt te hoog voor zo formaat laptop.

edit
Het valt me op dat mensen de mac pro 15 vergelijken met de surface book, maar je moet hem meer met de 13 mac pro vergelijken.
Die wireless adapter kan toch geen 4k 60hz aan? Daarom had ik die niet genomen. Ik vind de resolutie juist ideaal.

De reden is denk ik dat de high end modellen in die price range bijna zitten.

Ik ben erg blij met de surface book. Prijstechnisch voor de hardware misschien niet maar ik vind hem erg fijn werken en gebruik inmiddels de tablet modus thuis ook wel. Mijn ipad pro wordt al bijna niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 12:03
Misschien heel fout om te vragen. :+

Maar heeft er iemand hier ervaring met het spelen van rocket league (game) op zn surface book?

Ik heb op youtube het e.e.a bekeken, echter zijn dat korte sessies tegen de A.I op de surface book.

Is er iemand in de gelegenheid om dat te testen en de behaalde resultaten zoals FPS en cpu en gpu gebruik hier te vermelden.

Ben erg benieuwd naar de resultaten als er van een extern beeldscherm op 1920x1080 gebruik wordt gemaakt en of het spel te spelen is zonder haperingen/frame drops.

Ik zou jullie erg dankbaar zijn als ik daar antwoord op kan krijgen. _/-\o_ O+

[ Voor 31% gewijzigd door C3kChennie op 24-05-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Met of zonder dedicated gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mr. Noodle schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:59:
[...]

Ik haal makkelijk 8 tot 10 uur, alleen browsen en een beetje email haal ik zelfs 12 uur.
Gebruik met alleen de tablet nog niet getest gebruik hem eigenlijk alleen maar met de base.

[...]

De hoge resolutie lijkt me nou juist zo amazing. Waarom vind je de resolutie te hoog? Heb zelf een Surface Pro 3 en kijk verlekkerd naar de resolutie van de Surface Pro 4 en nieuwe Surface Pro.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:25:
[...]
De hoge resolutie lijkt me nou juist zo amazing. Waarom vind je de resolutie te hoog? Heb zelf een Surface Pro 3 en kijk verlekkerd naar de resolutie van de Surface Pro 4 en nieuwe Surface Pro.
Voor waar ik hem voor gebruik is het echt ruk ik irriteer me er steeds meer aan :'( .
Ben zelfs al op zoek naar wat anders met normale resolutie.

Had al een screenshot geplaatst van hoe ik sommige schermen zie daar heb je echt een vergrootglas bij nodig zo klein is het, apps schalen niet en RDP's is een cream, schaalt niet en als ik vanaf een normale werkplek inlog is de remote omgeving vaak de weg kwijt.

Voor een beetje browsen en email, presentaties, tekenen is het top hoor maar ga je met RDP's VM's aan de slag is het drama.
precies het zelfde wat ik met mijn macbook pro retina ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Mr. Noodle schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:32:
[...]

Voor waar ik hem voor gebruik is het echt ruk ik irriteer me er steeds meer aan :'( .
Ben zelfs al op zoek naar wat anders met normale resolutie.

Had al een screenshot geplaatst van hoe ik sommige schermen zie daar heb je echt een vergrootglas bij nodig zo klein is het, apps schalen niet en RDP's is een cream, schaalt niet en als ik vanaf een normale werkplek inlog is de remote omgeving vaak de weg kwijt.

Voor een beetje browsen en email, presentaties, tekenen is het top hoor maar ga je met RDP's VM's aan de slag is het drama.
precies het zelfde wat ik met mijn macbook pro retina ook had.
Dan zou ik gewoon de resolutie lager zetten als je die apps gebruikt die niet goed werken. En het blijven proberen, Microsoft is daar heel erg op aan het verbeteren. Ook weer in de Creator's Update.

https://blogs.windows.com...date/#TF1lUHrpILBCCxxG.97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Dan zou ik gewoon de resolutie lager zetten als je die apps gebruikt die niet goed werken. En het blijven proberen, Microsoft is daar heel erg op aan het verbeteren. Ook weer in de Creator's Update.

https://blogs.windows.com...date/#TF1lUHrpILBCCxxG.97
Resolutie lager zitten geeft weer andere problemen, schuifbalken van links naar rechts paginas die niet meer passen en om het elke keer aan te passen voor werk omgeving werkt in de praktijk niet voor mij.

Kwam nog een windows dingetje tegen wat me een beetje irriteert menu's aanklikken in tablet modus werkt ver van goed.

Hardware/performance blijft verder top van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Mr. Noodle schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:40:
[...]

Resolutie lager zitten geeft weer andere problemen, schuifbalken van links naar rechts paginas die niet meer passen en om het elke keer aan te passen voor werk omgeving werkt in de praktijk niet voor mij.

Kwam nog een windows dingetje tegen wat me een beetje irriteert menu's aanklikken in tablet modus werkt ver van goed.

Hardware/performance blijft verder top van het apparaat.
Had dit probleem ook, maar voor RDP het progje mRemoteNG nu in gebruik. Werkt echt super en werk nu full screen in 1500x1000 resolutie. Je hoeft niet handmatig te schakelen en met deze resolutie is de remote omgeving prima leesbaar. Echt probeer het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik zit er aan te denken op een Surface Book aan te schaffen omdat ik het wel een mooi apparaat vind. Echter lees ik er zo weinig over. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Het is een nogal prijzig apparaat dat ook nog niet zo lang leverbaar is in Nederland. Dat zijn zomaar 2 factoren die daaraan kunnen bijdragen.

Daarnaast kannibaliseert de Surface Laptop ook wel een beetje op de Surface Book.Ik wilde ook een Surface Book, maar als ik nu voor minder geld net zulke goede hardware kan krijgen, dan ga ik denk ik toch voor de Surface Laptop. Mijn huidige Surface Pro gebruik ik ook vrijwel nooit als losse tablet, maar altijd als "laptop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:05:
Ik zit er aan te denken op een Surface Book aan te schaffen omdat ik het wel een mooi apparaat vind. Echter lees ik er zo weinig over. Hoe kan dat?
Hij is (te) duur en wordt waarschijnlijk wel zakelijk gekocht maar minder door tweakers/gebruikers die hier posten. Ik vind het echter net als jij een zo'n uniek apparaat dat ik de hoge prijs er toch voor over had. Sowieso heb je geen ultrabook met zo'n GPU (performance editie). Verder vind ik het zelf wel handig dat het scherm los kan omdat ik dit veel gebruik om de (digitale) krant te lezen. Ideaal in de 3:2 verhouding.

Heb je geen behoefte aan de GPU of een loskoppelbaar scherm, dan is de Surface Laptop of een andere ultrabook net zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
dirkjesdirk schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Hij is (te) duur en wordt waarschijnlijk wel zakelijk gekocht maar minder door tweakers/gebruikers die hier posten. Ik vind het echter net als jij een zo'n uniek apparaat dat ik de hoge prijs er toch voor over had. Sowieso heb je geen ultrabook met zo'n GPU (performance editie). Verder vind ik het zelf wel handig dat het scherm los kan omdat ik dit veel gebruik om de (digitale) krant te lezen. Ideaal in de 3:2 verhouding.

Heb je geen behoefte aan de GPU of een loskoppelbaar scherm, dan is de Surface Laptop of een andere ultrabook net zo prima.
Ik weet niet of ik er behoefte aan heb om het scherm ook los te gebruiken. Echter kan ik het goedkoopste model (Microsoft Surface Book Core i5 6300U 8GB 128GB) nieuw via het werk voor 725 euro aanschaffen. Dat lijkt mij een leuke deal. Ik heb nu een Macbook Air en die bevalt mij op zich prima. Echter die is nu 3 jaar oud en kan ik nog redelijk goed verkopen (600 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:51:
[...]

Ik weet niet of ik er behoefte aan heb om het scherm ook los te gebruiken. Echter kan ik het goedkoopste model (Microsoft Surface Book Core i5 6300U 8GB 128GB) nieuw via het werk voor 725 euro aanschaffen. Dat lijkt mij een leuke deal. Ik heb nu een Macbook Air en die bevalt mij op zich prima. Echter die is nu 3 jaar oud en kan ik nog redelijk goed verkopen (600 euro).
Een no brainer wat mij betreft. 725 is echt geen geld voor dit apparaat. Je wisselt wel van ecosysteem. Dat moet je wel willen (ik ben geen Mac gebruiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou, inderdaad. Voor dat bedrag zou het voor mij een instant buy zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik kan trouwens ook een Surface Pro 4 krijgen voor die prijs met I5 processor en wat meer opslag 256gb. Alleen vind ik dat teveel een tablet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Nou, hij is besteld hoor. Ik ben erg benieuwd naar wat ik er van vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkjesdirk
dirkjesdirk schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:33:
Ik heb de SB toch ook maar gehaald. De wat verouderde specificaties en de prijs waren redenen waarom ik twijfelde. Na de introductie van de Suface Laptop, heb ik toch de indruk dat er geen directe opvolger meer komt. Misschien vergis ik mij, en dat heeft de opvolger waarschijnlijk een 8 serie processor (quad core ULV) en een Pascal GPU. Dan zou ik wel een beetje balen, maar ook dan blijft het bestaande product erg goed.

Op de forntpage staat nu een review van tweakers van de Surface Book. Prima review. Naar aanleiding van opmerkingen over de prijs en de verouderde hardware heb ik de volgende reactie geplaatst. Ik deel die hier ook maar even.

Prijzen
Kleine nuance. De versie met performance base, 16Gb Ram, 512 Gb SSD en i7 processor is in de p.w. verkrijgbaar voor net iets meer dan € 2.600,-- euro. Nog steeds (te) veel geld, maar het topmodel heeft als extra alleen een 1 TB schijf en prijst zichzelf daardoor uit de markt.

De standaard versie is verkrijgbaar vanaf 1600 euro en dan heb je ook het volledige unieke concept. Een vergelijkbare notebook is er nog steeds niet.

Dat de hardware uit 2015 stamt is inderdaad jammer en voor deze prijzen niet te rechtbaardigen. Maar als je nuchter onderzoek doet naar de prestatieverschillen dan zijn die behoorlijk klein. Voor de processorbenchmarks zie je dat goed terug in de review. Op GPU gebied wat minder.

Notebookcheck
Op notebookcheck staat een veel uitgebreidere review waarin je nauwkeurig kunt nagaan wat de prestaties van de verschillende onderdelen zijn.

Notebookcheck komt en een "Good 87%", dus het cijfer 8 van tweakers kan ik goed volgen.

CPU
De Skylake CPU is inderdaad langzamer dan een vergelijkbare i7 Kaby Lake i7. Het scheelt door de bank genomen zo'n 5%.

[...]

Een schokkend verschil is dit niet. Daarbij is ook van belang dat de processor in de Surface Book continue op zijn max turbo kan draaien en onder belasting niet terugklokt.

[...]

De koeling is dus wel op orde, en dat is bij de ULV processors niet altijd het geval.

De GPU
De (Maxwell)GPU vind ik zelf nog wat problematischer gezien de nieuwe Pascal architectuur. Een 1050 (Ti) GTX was ideaal geweest.

Maar ook hier lijkt het verschil groter dan het is. In de eerste plaats wordt de GPU niet bijgestaan door een stevige 45W quad core, maar zich je - ook bij Kaby Lake - vast aan een relatief trage 15W ULV processor. Die kan niet het maximale halen uit snelle GPU's.

Verder heeft de 965M GTX in 2016 nog een refresh gehad, waarbij de performance met zo'n 15% is toegenomen. Volgens notebookcheck is de standaard 1050 GTX ongeveer even snel als de (refresh) van de 965M GTX "The GeForce GTX 960M is beaten by around 30%, so the GTX 1050 is comparable to a GTX 965M in general.".

Dat het verschil niet groot is zie je ook in de review terug, waarbij de Surface Book in games onder meer wordt getest tegenover de XPS 15 met 1050 GTX. De (3D Mark) tests van de GPU in de review van tweakers is mijns inzien niet representatief voor welke performance die je in real life mag verwachten.

Tot slot
Afgezien van de iets verouderde CPU en GPU (en wellicht SSD) is de Surface Book verder wel een uitstekend afgewerkt en zeer luxe apparaat waarvan geen echt vergelijkbaar product te koop is. Er is geen vergelijkbare 2 in 1 met een krachtige GPU (940MX is maximaal bij de concurrentie).
Voor dit concept betaal je inderdaad een premium prijs. Maar de bedragen van € 3.400,-- zoals die hier nu in de reacties worden genoemd gelden alleen voor het topmodel en die is zeker te hoog geprijsd.
Inleiding
Inmiddels heb ik de Performance versie van de Surface Book een paar weken in gebruik en het is tijd om weer wat ervaringen te delen.

De algemene indruk is tot op heden uitstekend. Zeer tevreden over de performance, de vele gebruiksmogelijkheden, toetsenbord en portability.

Ik zal hierna eerst mijn gebruik van de SB bespreken, dan een algemene indruk en daarna mijn ervaringen met die verschillende gebruiksmogelijkheden.

Gebruik
Ik gebruik de SB als werklaptop en privé. Werk vooral via een RDP om officewerk te doen. Prive om te mailen, games, videobewerking en surfen. Deze werkzaamheden doe ik allemaal achter een tafel of bureau in de laptopmodus. Daarnaast lees ik 2 online kranten in de omgekeerde modus of met het losse scherm. Tot slot wordt de clipmode gebruikt om foto's te bekijken en eenvoudig te bewerken.

Algemene indruk
Zoals ik in mijn hierboven aangehaalde post van 10 mei jl. heb aangegeven is de Surface Book feitelijk te duur. Ik heb de Performanceversie met i7, 16B Ram en 512 GB SSD voor 2K kunnen krijgen en dat zou een acceptabele prijs zijn.

De SB is verder wel een uitstekend afgewerkt en zeer luxe apparaat en het unieke is natuurlijk dat alle hardware in het los te koppelen scherm zit. Feit is wel dat apparaten zoals de Spectre 360 en andere omklapnotebooks vaak goedkoper zijn en - afgaande op de reviews - net zo degelijk en luxe. Je kunt bij die laptops echter het beeldscherm niet loskoppelen en - voor mij belangrijk - er is tot op heden geen exemplaar met een fatsoenlijke GPU (maximaal een nVidia 940MX).

Behalve de licht verouderde hardware - op zich valt het mee, zie mijn post van 10 mei - is het jammer dat er alleen 2x USB 3.0 op zit en geen USB C. De mini displayport vind ik niet zo'n probleem: een kleine adapter lost dat op.

De koptelefoonaansluiting - de enige aansluiting op het clipboard - zit in gebruik in de laptopmodus helaas helemaal rechts bovenaan. Dat is niet zo handig omdat het draad dan in de weg zit.

De full size SD cardreader is wel handig als je veel fotografeert. Dat doe ik wel, maar in de regel met mijn smartphone, dus voor mij was een microSD aansluiting net zo handig geweest. Eigenlijk handiger, want die had helemaal niet het apparaat gepast en een de SDcard steekt wel voorde helft uit (tenzij je een soort halfsize SDcard adapter koopt)

Gebruik als officelaptop
Zoals aangegeven gebruik ik het apparaat 75% van de tijd als laptop om zakelijk of prive op te werken. Voor het werk was het nog wel even een uitdaging vanwege de bijzondere resolutie, omdat op het werk gewoon de standaard full HD resulutie gebruikelijk is en via RDP niet goed schaalt. In een [url="maar voor RDP het progje mRemoteNG nu in gebruik. Werkt echt super en werk nu full screen in 1500x1000 resolutie. Je hoeft niet handmatig te schakelen en met deze resolutie is de remote omgeving prima leesbaar. Echt probeer het maar."]eerdere post[/url] heb ik al aangegeven dat ik daar nu het progje mRemoteNG voor gebruik. Dat werkt prima. Ik werk nu in de praktijk full screen in de 1500x1000 resolutie. Je hoeft niet handmatig te schakelen en met deze resolutie is de remote omgeving prima leesbaar.

Toetsenbord
Voor officewerk is naast het heerlijke display natuurlijk het toetsenbord van belang. Het toetsenbord van de SB is meer dan prima. Voldoende travel en full size toetsen. Alleen het numerieke gedeelte mis ik nog wel eens, maar dat is niet gebruikelijk bij 13 inch laptops.

Verder is het toetsenbord voorzien van backlight, waarbij dit in 3 stappen is te regelen. Overdag is het aan te raden om de backlight uit te zetten omdat op een zilverkleurig toetsenbord de letters wit worden verlicht en het dus slechter afleesbaar wordt. Ik heb dit probleem ook al eerder met (Asus)laptops gehad. No big deal, maar overdag zet je het dus maar beter uit.

De extra toetsen op het keyboard zijn F1 t/m F6 die respectievelijk standaard in gebruik zijn als: keyboardverlichting, play/pause, mute en volume keys, Helaas ontbreken de andere multimedia keys (vooral track skipping), dus die heb ik maar via een handmatige hotkey aangemaakt. Overigens is icm de Fn toets wel de beeldschermhelderheid te regelen (Fn + DEL en Fn+ BACKSPACE), maar dat staat niet op het toetsenbord. Een beetje vreemd, maar kennelijk gaat men er van uit dat het aanpassen van de helderheid via de automatische helderheid niet meer nodig is :? En daar ben ik het dus niet mee eens.

Overige gebruik in laptopmode
Ik gebruik de laptop verder regelmatig voor muziek. Meestal via bluetooth speakers of een koptelefoon en dat werkt goed. De ingebouwde speakers zijn weliswaar goed hoorbaar stereo, maar de kwaliteit is maar matig. Ik vind bijvoorbeeld de speakers van mijn 10,8 inch Dell Venue Pro 11 convertible beter.

Verder gebruik ik de laptop voor videobewerking. De ULV dual core is natuurlijk een stuk trager dan mijn oude quad core 4710HQ, maar omdat dit in mijn geval geen enorme klussen zijn, heb ik daar weinig problemen mee.

Met de nVidia 965M GTX is het natuurlijk prima om een spelletje te doen. In mijn vorige post heb ik al aangegeven dat de GPU een refresh is en door notebookcheck een 965M Ti is genoemd. Globaal is deze ongeveer zo snel als de huidige nVidia 1050 GTX (non-Ti).
Ik doe geen super zware spellen (Civilization, Company of Heroes), en daar heeft de laptop dus geen moeite mee.
Wel van belang is dat het beeldscherm bij gaming of ander intensief gebruik echt gloeiend heet wordt. Te heet om aan te raken. Omdat dit ongeveer in het midden is, is dat op zich geen probleem en de temperatuur van de CPU is ook niet verontrustend, maar het is wel goed om rekening mee te houden. het toetsenbord (waarin de GPU) wordt beduidend minder warm. Beide ventilatoren staan dan lustig en goed hoorbaar te blazen.

'Omgekeerd' gebruik
Uit de reviews zal bekend zijn dat je het display los kan koppelen en omgekeerd kan terugzetten. Je kunt em dan in tentmodus gebruiken, helemaal plat (voor gebruik met de pen) en half schuin, als rechtopstaande tablet.

Vooral die laatste mode gebruik ik veel om op de bank (met een brede leuning) een beetje te surfen, maar vooral om de krant te lezen. het apparaat kan dan op die leuning staan. Dat is net wat comfortabeler, omdat in clipboard mode je het scherm steeds moet vasthouden om deze in een schuine positie te brengen (dus als een boek). Dat is op de lange duur toch wat vermoeiend. Het voordeel hiervan is verder dat je natuurlijk de grotere accu van het toetsenbord hebt aangesloten en je kan eventueel ook de GPU in het toetsenbord gebruiken. Dat laatste kan handig zijn als je civilization in de touch-modus speelt.

Clipboard-mode
De clipboard mode gebruik ik regelmatig voor het lezen van de krant als je geen ruimte hebt om het apparaat neer te zetten of voor het beoordelen van foto's. De accuduur is natuurlijk beperkt, maar ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. Het apparaat is ook iets te groot (niet te zwaar) om langdurig in de hand te houden. Dus die ca 2,5 uur accutijd heeft Microsoft goed ingeschat. Persoonlijk vind ik het toch wel erg handig dat je het beeldscherm kunt loskoppelen. En verder is het natuurlijk ook heel cool. 8) :+

Tot slot
Bijzonder tevreden dus. Ik heb er een prachtige dBramante Silkeborg 13 ich laptoptas bij gekocht (bedoeld voor de iets kleinere 13 inch Macbook) en daar past die heel precies in. Verder heb ik er een Surface 4 Pro 36W lader bij gekocht, die wat platter is en goed in de tas past. Voor gaming geeft die natuurlijk onvoldoende power, maar dat doe ik onderweg toch niet.

Verder gebruik ik als muis een Logitech Anywhere 2 muis. Die kun je zowel via bluetooth als via een nano adapter aansluiten. Het overigens prima touchpad gebruik ik nauwelijks. Dit touchpad ondersteunt uiteraard wel alle windows10 gestures.

Tot besluit een koopadvies: voor echte gamers: zoek iets anders. De performance versie is sowieso te duur. Maar spreken bovenstaande gebruiksopties je aan (muv gaming): koop de niet performance versie en je zult er geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik heb mijn ervaringen maar in een review gezet. Wie weet heeft iemand er nog iets aan. :)

productreview: Microsoft Surface Book Core i7,16GB 512GB SSD (Performance Ba...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
dirkjesdirk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:10:
Ik heb mijn ervaringen maar in een review gezet. Wie weet heeft iemand er nog iets aan. :)

productreview: Microsoft Surface Book Core i7,16GB 512GB SSD (Performance Ba...
Inmiddels mijn reviewtje toch maar uitgebreid met wat foto's op punten die misschien interessant kunnen zijn voor potentiële kopers.

Hoor graag of er nog foto's gewenst zijn of punten die nog onderbelicht zijn gebleven.

Enne, mocht je mijn review op prijs stellen, dan mag die natuurlijk ook beoordeeld worden.

Edit 24 juli: nog wat custom benchmarks geplaatst.

[ Voor 21% gewijzigd door dirkjesdirk op 09-08-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
YouTube: Introducing 8th Gen Intel Core Processors

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gH95e5/Schermafbeelding_2017_08_21_om_16_27_17.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dHHQe5/Schermafbeelding_2017_08_21_om_16_28_50.png

Surface book 2? In het zwart met 8e gen intel!?

Nu ook een tease van microsoft zelf:
https://www.instagram.com/p/BJqKumsgEml/

Wat me opvalt is dat ze de rechterkant echt buiten beeld laten, wellicht dus nu wel usb-c?

[ Voor 19% gewijzigd door Ryatzu op 21-08-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08 13:51
Die tease van MS, is een oude render waarbij een andere belichting werd gebruikt zodat het model zwart leek. Was meer voor het effect denk ik. Of misschien had er toen al een een Surface book moeten uitkomen maar waren de Kaby lake met genoeg performance boost(low voltage quads) nog niet beschikbaar uiteindelijk.

Maar na het filmpje van Intel lijkt het mij toch wel vrij waarschijnlijk dat er een Surface book met Kaby Lake aan lijkt te komen. Anders is het wel heel ongelukkig om zo'n specifiek model als voorbeeldrender te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Het filmpje bekeken en ik denk dat MS binnenkort met een quad core kaby lake exemplaar komt van de surface book. Eigenlijk ligt dat voor de hand omdat de book veel meer dan de Surface Pro als krachtige laptop wordt gepromoot en ingezet. De Surface Laptop is daarbij de meer 'eenvoudige' variant en de Surface Book het topmodel. Gezien gaming scenes verwacht ik ook weer een variant met de laatste nVidia serie (1050 (Ti) GTX).

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
  • Microsoft Surface Book (Intel Core i5 Skylake, 8 Go de RAM, SSD 256 Go, Nvidia Geforce, Windows 10)
  • Microsoft Surface Book(Intel Core i7 Skylake, 8 Go de RAM, SSD 256 Go, Nvidia Geforce, Windows 10)
Weet iemand het verschil tussen deze 2? Ik wilde graag die met de i5, maar die was ineens niet meer met de aanbieding van 20% korting verkrijgbaar.

Ik weet dat Microsoft hoge prijzen vraagt voor de Surface Book upgrades, maar een Core i5 6300U of een Core i7 6600U. Dat is toch precies dezelfde processor met 200mhz aan clockspeed op beide cores extra? Dat zal toch niet het enige verschil zijn?

https://www.cpubenchmark....Core+i7-6600U+%40+2.60GHz
https://www.cpubenchmark....Core+i5-6300U+%40+2.40GHz

https://www.amazon.fr/Mic...ake-Geforce/dp/B01HCTQOWY
Deze is beschikbaar met 20% korting = €1312, maar had dus liever die i5 gehad, die was na 20% korting maar €1100.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
@chronoz Ik gok dat de accuduur van de i5 beter is.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ahh ok, maar Amazon.fr Warehouse Deals werkt sowieos een beetje raar, soms ineens geen 20% korting mere. Ik heb ze netjes een e-mail gestuurd en anders maar geen bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
chronoz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:08:
  • Microsoft Surface Book (Intel Core i5 Skylake, 8 Go de RAM, SSD 256 Go, Nvidia Geforce, Windows 10)
  • Microsoft Surface Book(Intel Core i7 Skylake, 8 Go de RAM, SSD 256 Go, Nvidia Geforce, Windows 10)
Weet iemand het verschil tussen deze 2? Ik wilde graag die met de i5, maar die was ineens niet meer met de aanbieding van 20% korting verkrijgbaar.

Ik weet dat Microsoft hoge prijzen vraagt voor de Surface Book upgrades, maar een Core i5 6300U of een Core i7 6600U. Dat is toch precies dezelfde processor met 200mhz aan clockspeed op beide cores extra? Dat zal toch niet het enige verschil zijn?

https://www.cpubenchmark....Core+i7-6600U+%40+2.60GHz
https://www.cpubenchmark....Core+i5-6300U+%40+2.40GHz

https://www.amazon.fr/Mic...ake-Geforce/dp/B01HCTQOWY
Deze is beschikbaar met 20% korting = €1312, maar had dus liever die i5 gehad, die was na 20% korting maar €1100.
Voor de i5 gaan. Het verschil met de i7 is minimaal. Alleen iets meer cache en een licht hogere baseclock en turbo. Maar dat ga je in de praktijk echt niet merken. Tenzij je hele dagen video gaat compiler, maar dan raad ik je soweiso geen Suface Book aan.

De GeForce is zo te zien de 1e versie met de 940MX. De performance versie is nog wel duurder.

Als je de i5 voor 1100 euro kan krijgen zou ik dat direct doen. Ga je geen spijt van krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjesdirk op 17-09-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Er zijn wat berichten dat de Surface Book 2 toch mogelijk pas in 2018 gaat verschijnen en niet op 3 oktober a.s. wordt aangekondigd.
http://www.zdnet.com/arti...showcase-event-october-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
En de Surface Book 2 is er:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4ck5RbTQj28]

Of willen we daar een nieuw topic voor?

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon op 17-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, doe daar maar een nieuw topic voor.

Vanmiddag gingen er wel wat krachttermen door de woonkamer. We hebben letterlijk vorige week een SB gekocht. Prachtig apparaat en qua prijs nu wel een beetje interessanter.

'Gelukkig' zijn de verbeteringen die het er voor ons toe doen beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjesdirk
PaT schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:38:
Ja, doe daar maar een nieuw topic voor.

Vanmiddag gingen er wel wat krachttermen door de woonkamer. We hebben letterlijk vorige week een SB gekocht. Prachtig apparaat en qua prijs nu wel een beetje interessanter.

'Gelukkig' zijn de verbeteringen die het er voor ons toe doen beperkt.
Ja, jammer dat de nog maar kort in NL verkrijgbare SB1 zo snel wordt opgevolgd door de SB2. De nieuwe quad core is toch een stuk rapper dan m'n huidige dual core i7-6600u. Anderzijds, de 1050 GTX valt dan qua performancewinst wel mee tov de 965m.
De SB1 wordt er niet minder van, maar toch had ik gewacht als ik geweten had dat de SB1 zo snel zou zijn opgevolgd door deze SB2.
Doe maar snel een nieuw topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Prijs is met 33% gedaald tot onder de 1000,- voor het 256gb model zonder dGPU.

Waarschijnlijk magazijnopruiming voordat de 2 lanceert.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrotenise op 10-11-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEE-lover
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:27
Chrotenise schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:31:
Prijs is met 33% gedaald tot onder de 1000,- voor het 256gb model zonder dGPU.

Waarschijnlijk magazijnopruiming voordat de 2 lanceert.
Voor zover ik kan zien is dat alleen bij Megekko voor de QWERZ (Duitse) versie. Of heb jij de NL versie ook ergens voor deze prijs gezien?

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 18:55

wiz

Connecting the world

4launch heeft nog 4x Surface Book i7 16Gb 512Gb met Performance Base in de aanbieding voor 1438 euro inc btw. Keyboard volgens de productcode engels-internationaal

Ik vermoed dat ze refurbished zijn. Maar wel mooie prijs.

https://www.4launch.nl/pr...k-13.5%22,-Core-i7,-512GB

[ Voor 10% gewijzigd door wiz op 30-11-2017 13:55 ]

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 18:55

wiz

Connecting the world

En inmiddels zijn ze op en weer de normale prijs ......

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14
Hoi,

Ik hoop niet dat ik dit topic kaap, maar ik kan -nog- geen ervaringen topic over de Surface Book 2 vinden.
Dus ik hoop dat het hier alsnog mag, zoniet kan ik een nieuw topic aanmaken?

Maar ik ben ook zoek naar de Surface Book 2. Ik zit te kijken naar de i7 (8650), 256/512 GB en 8 gb ram. Hierbij kom ik bij beide modellen twee varianten tegen op pricewatch, de normale versie en de "zakelijke" versie. Wat zijn de verschillen hierin?

Daarnaast zit ik te twijfelen om hem op de zaak te bestellen, ik weet dat wet koop op afstand dan niet meer geldt. Maar zit hier qua garantie ook verschil in? Ik neem aan van niet, maar dacht vraag het toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

fyr0 schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:22:
Hoi,

Ik hoop niet dat ik dit topic kaap, maar ik kan -nog- geen ervaringen topic over de Surface Book 2 vinden.
Dus ik hoop dat het hier alsnog mag, zoniet kan ik een nieuw topic aanmaken?

Maar ik ben ook zoek naar de Surface Book 2. Ik zit te kijken naar de i7 (8650), 256/512 GB en 8 gb ram. Hierbij kom ik bij beide modellen twee varianten tegen op pricewatch, de normale versie en de "zakelijke" versie. Wat zijn de verschillen hierin?

Daarnaast zit ik te twijfelen om hem op de zaak te bestellen, ik weet dat wet koop op afstand dan niet meer geldt. Maar zit hier qua garantie ook verschil in? Ik neem aan van niet, maar dacht vraag het toch
Ik ging zeggen de windows versie.
Maar als ik beide laptops vergelijk in de pricewatch, hebben ze beide windows 10 Pro.

De website geeft ook niet zoveel informative
https://www.microsoft.com...rface-laptop/for-business

Misschien een verschil inzake garantie?

[ Voor 7% gewijzigd door nagasy op 18-12-2017 11:53 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
nagasy schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:44:
[...]

Ik ging zeggen de windows versie.
Maar als ik beide laptops vergelijk in de pricewatch, hebben ze beide windows 10 Pro.
Ja inderdaad, heb ik ook naar gekeken.
Maar ik heb voor het gemak bij beide even de goedkoopste sites aangeklikt
Redable.nl en Beat-it.nl. Als ik langs de specificaties loop, zijn ze identiek. Maar qua prijs verschillen ze +/- 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
Van Surface Book 1 was er ook een zakelijk variant zonder verschil. Volgens mij stond die van mij onder zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
CR35 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:57:
Van Surface Book 1 was er ook een zakelijk variant zonder verschil. Volgens mij stond die van mij onder zakelijk.
Ah dank je. Zit er dan ook volledige garantie op?
want ik lees hier dat je niet de volledige garantie hebt, waarvan je als consument wel van zou genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zakelijke garantie beperkt zich tot 1 jaar, terwijl consumentenrecht daar 2 jaar van maakt. Dat heeft mijn vrouw (zzp'er) the hard way ontdekt met een defecte printer van 14 maanden oud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
PaT schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:42:
zakelijke garantie beperkt zich tot 1 jaar, terwijl consumentenrecht daar 2 jaar van maakt. Dat heeft mijn vrouw (zzp'er) the hard way ontdekt met een defecte printer van 14 maanden oud....
Ok bij mij stond er expliciet op de website vermeld dat er 24 maanden garantie op zat. Maar goed om te weten. Ik ga hem registreren bij MS. Heb tot nu toe altijd garantie direct via MS gedaan met MS producten omdat dat het snelst ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

zijn er meer Surface Book eigenaren die last hebben van losrakende toetsen ?

Herken je ook het probleem met de hinge, wanneer het scherm iets beweegt of naar achter/voren kantelt, de verbinding met het toetsenboard en muis ong. 3 seconden verbroken is ?

Ik hoor het graag! svp ook of het gerepareerd is onder garantie.

Ik zit nu in een klachtenprocedure nadat MS weigert de SB te repareren omdat..... er een toets ontbreekt! Dit ziet men als schade, ondanks dat er geen fysieke schade aan het toetsenboard te bekennen is.

Het staat ook los van het verliezen van de verbinding, maar omdat MS niet repareert maar alleen omruilt, wordt ook het 2e probleem niet gerepareerd.

Voor toekomstige Surface klanten: wees gewaarschuwd !

*-Specs-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 16:56
Weet iemand toevallig of de oudere pennen (van bijvoorbeeld de Surface Pro 4, 3 of 2) ook op de Surface Book 2 werkt?
Ik weet dat de nieuwe pen nauwkeuriger is en tilt ondersteund maar dat zou ik toch niet gebruiken.

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De zakelijke versie van de Surface Book 2 is zo'n 200 euro goedkoper dan de normale versie van de Surface Book 2.

Wat is precies het verschil tussen deze twee uitvoeringen?

pricewatch: Microsoft Surface Book 2 (Core i7-8650U, 256GB) (Zakelijke versie)
pricewatch: Microsoft Surface Book 2 (Core i7-8650U, 256GB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjesdirk
X-GeaR schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:00:
De zakelijke versie van de Surface Book 2 is zo'n 200 euro goedkoper dan de normale versie van de Surface Book 2.

Technisch? Geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
R1 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:39:
zijn er meer Surface Book eigenaren die last hebben van losrakende toetsen ?

Herken je ook het probleem met de hinge, wanneer het scherm iets beweegt of naar achter/voren kantelt, de verbinding met het toetsenboard en muis ong. 3 seconden verbroken is ?

Ik hoor het graag! svp ook of het gerepareerd is onder garantie.

Ik zit nu in een klachtenprocedure nadat MS weigert de SB te repareren omdat..... er een toets ontbreekt! Dit ziet men als schade, ondanks dat er geen fysieke schade aan het toetsenboard te bekennen is.

Het staat ook los van het verliezen van de verbinding, maar omdat MS niet repareert maar alleen omruilt, wordt ook het 2e probleem niet gerepareerd.

Voor toekomstige Surface klanten: wees gewaarschuwd !
Nee geen last van dat hij disconnect. Maar als er niets raars is gebeurd dan valt zo'n toets gewoon onder garantie lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Niet online

R1

CR35 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:40:
[...]

Nee geen last van dat hij disconnect. Maar als er niets raars is gebeurd dan valt zo'n toets gewoon onder garantie lijkt mij?
dat is t kromme... MS zegt dus standaard dat het geen fabricagefout kan zijn en dus is het schade. punt.

Overige problemen worden dan ook niet opgelost omdat er schade aan zit en MS niet repareert maar alleen omruilt.
echt van de zotte

*-Specs-*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
RoadXY schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:34:
Weet iemand toevallig of de oudere pennen (van bijvoorbeeld de Surface Pro 4, 3 of 2) ook op de Surface Book 2 werkt?
Ik weet dat de nieuwe pen nauwkeuriger is en tilt ondersteund maar dat zou ik toch niet gebruiken.

Bvd.
Ja dat werkt.
R1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:45:
[...]

dat is t kromme... MS zegt dus standaard dat het geen fabricagefout kan zijn en dus is het schade. punt.

Overige problemen worden dan ook niet opgelost omdat er schade aan zit en MS niet repareert maar alleen omruilt.
echt van de zotte
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Als jij de eerste en enige bent die melding maakt van een loskomende toets dan heeft MS geen reden om een fabricagefout aan te nemen toch? En in het verlengde daarvan kunnen die andere issues ook best te maken hebben met een val ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Niet online

R1

Ramon schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:26:
[...]

Ja dat werkt.
[...]
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Als jij de eerste en enige bent die melding maakt van een loskomende toets dan heeft MS geen reden om een fabricagefout aan te nemen toch? En in het verlengde daarvan kunnen die andere issues ook best te maken hebben met een val ofzo.
als ik de eerste ben, wellicht, maar als er verder geen echte schade is dan lijkt mij dat je de klant het voordeel van de twijfel geeft, of tenminste onderbouwt waardoor het een gebruikers schade is

maar goed, de toets en het connectie issue zijn niet exemplarisch, google maar, bv
https://answers.microsoft...c8-4f08-984f-3250e5349cf6
https://www.reddit.com/r/...ce_book_is_loose_support/

ook is t krom geredeneerd dat als van je auto je vloermat los komt en je motor loopt in de soep, de fabrikant zegt, tja je hebt je vloermat losgetrapt (als t geen fabr.fout is), er zit schade aan je auto, dus die motor repareren we niet 8)7

*-Specs-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
Op internet zie ik meer problemen met losse toetsen, waarbij het wel onder garantie viel. Ik zou het er hier niet zomaar bij neerleggen en ook ff via facebook contact opnemen. Mijn ervaringen waren eigenlijk het tegenover gestelde met MS en juist dat ze niet zeurden en al helemaal niet bij issues die vaker voorkwamen. Zou jammer zijn als hun support achteruit is gegaan bij de Surface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

X-GeaR schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:00:

Zakelijk heb je maar 1 jaar garantie, als particulier de wettelijke 2 jaar.
Dat kan een prijsverschil opleveren.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Greyfox schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:58:
[...]

Zakelijk heb je maar 1 jaar garantie, als particulier de wettelijke 2 jaar.
Dat kan een prijsverschil opleveren.
Je hebt als particulier altijd 2 jaar garantie, of je nou een zakelijk model koopt of niet. De winkels in die pricewatch-link doen immers ook gewoon zaken met consumenten.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 09-01-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

RodeStabilo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:44:
[...]
Je hebt als particulier altijd 2 jaar garantie, of je nou een zakelijk model koopt of niet. De winkels in die pricewatch-link doen immers ook gewoon zaken met consumenten.
Dat zei ik dus, als je zakelijk koopt heb je maar 1 jaar. :)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Greyfox schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:19:
[...]

Dat zei ik dus, als je zakelijk koopt heb je maar 1 jaar. :)
Je kan beide varianten van de surface book 2 als particulier kan kopen (de 'zakelijke' versie, en de 'consumenten' versie). Je hebt als consument op beide versies de zelfde 2 jaar garantie (want wettelijk geregeld).

Als je de producten zakelijk koopt heb je ten alle tijden maar 1 jaar (dacht ik)

De vraag is nu waarom er bijna 200 euro verschil in zit, want in de specs en garantie zit het verschil niet

[ Voor 10% gewijzigd door ThaStealth op 23-01-2018 11:00 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
De review van de Surface Book 2 staat op de FP.
Ik heb onderstaand commentaar gegeven.

Mooie review, maar als gebruiker van de SB1 met performance base (GTX 965M) heb ik wel wat commentaar. Eerst m.b.t. het accu en stroomverbruik, iets over de notitieblokmode en ook over de opmerkingen van tweakers over de GPU.

Accu en stroomverbuik
In de eerste plaats is de SB1 waarmee wordt vergelijken de versie met de performance base. Er zijn van de SB1 ook versies zonder dedicated GPU en een versie met een 940MX GPU. Een verder verschil is dat die 2 versies ook een kleine accu hebben. De performance base dock heeft een accu van 61,2Wh. In de andere versies zit een 52Wh-accu. De tablet van de SB1 heeft in alle gevallen een 18Wh-accu.

Belangrijker is dat de SB2 volgens notebookcheck gek genoeg meer stroom vraagt dan de adapter kan leveren.
A bigger issue, which seems to be acceptable for Microsoft, is the power delivery. The power adapter is not always sufficient during gaming, so the batteries are slightly discharged and charged again. This cannot be good for the battery health. It might be related to a limitation of the Surface Connector since the power adapter of our test model should be sufficient.
Het blijkt ook uit de review van notebookcheck dat de SB2 bij gaming en andere intensieve toepassingen fors meer stroom vraagt dan de SB1. De SB1 komt met een maximum van 76W. De SB2 tot wel 100,3 W. De adapter is met 102W dan gewoon wat te krap bemeten, hoewel nbc het een "imitation of the Surface Connector" noemt.

Notitieblokmode
In 3DMark zorgt de notitieblokmodus ervoor dat de prestaties van gpu en cpu er met een procent of achttien op omlaag gaan. Gamen in de notitieblokmodus is echter niet niet een erg realistisch scenario, dus de gewone resultaten zijn in dit geval relevanter.
Gamen in de notitieblokmodus is voor mij wel een realistisch scenario. O.a. Civilization V heeft een prima touch ondersteuning en dan is het fijn op het apparaat als notitieblok op de bank te leggen. De SB1 heeft wel een actieve koeling van de CPU, maar helaas slechts een dual core. In civ 5 (en 6) is een quad core geen overbodige luxe als je verder in het spel komt.

Verder is dit een relevant punt omdat ik mij kan voorstellen dat je in photoshop ook graag in de notitieblok mode werkt. Zoals uit de review blijkt is de performance dan nog veel slechter dan die 18%.

GPU Snelheid
Die resultaten zijn indrukwekkend; als het aan 3DMark ligt is de i7-8650U tachtig procent sneller dan de i7-6600U in de Surface Book 1 en is de gpu zelfs twee keer zo snel.
Dat de CPU 80% sneller is klopt, maar dat de GPU 2x zo snel is klopt niet. In ieder geval niet in real life. De GTX 965M in de SB1 is een zogenoemde refresh (ook wel GT 965M Ti genoemd) en die is ongeveer even snel als de 1050 GTX, maar wel met het verschil dat laatstgenoemde zuiniger is. "The GeForce GTX 960M is beaten by around 30%, so the GTX 1050 is comparable to a GTX 965M in general." Zie ook mijn review met wat benchmarks. Een belangrijk verschil is wel dat de 6600U dual core eigenlijk te traag is om het maximale uit de 965M GTX te halen. Dat scheelt in veel gevallen t.o.v. laptops met een krachtige quad core ruim 10% en bij andere games zelfs meer.
Bij notebookcheck zie je een gedetailleerdere vergelijking tussen de SB1 en SB2. Je ziet daar ook dat bij 3D mark het verschil veel minder groot is dan bij tweakers. Het is mij niet duidelijk waarom dat verschil zo groot is, maar de bevindingen van notebookcheck liggen meer in lijn met de andere reviews.

Hoe dan ook, het is vooral jammer dat er geen echte gametests zijn gedaan met de SB1 en dat er daarom alleen 3Dmark scores kunnen worden vergeleken. Bij de echte games is de standaard 1050 GTX (non Ti) ongeveer niet heel veel sneller dan de (refresh) van de 965M GTX.

15 inch Surface Book
Ik heb begrepen dat de 15 inch versie vanaf 6 april in Nederland wordt geleverd in drie versies ( Alle versies met i7-processor en GeForce GTX 1060, 6GB en 16 GB Ram. Alleen de opslag verschilt met 256 of 512 GB of 1 TB opslaggeheugen. De verkoopadviesprijzen zijn respectievelijk 2799 euro, 3299 euro en 3799 euro voor de drie verschillende modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:36
De 15 inch versie is vanaf vandaag te pre-orderen op de microsoft website. Iemand enige idee of hij al ergens te bekijken is? Ben bang dat hij te groot is om als tablet te gebruiken te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik ben de laatste tijd niet erg tevreden over het batterijgebruik van mijn SB1. Omdat ik een developer preview draait via het insider programma, heb ik dat er maar eens af gegooid om te zien of dat scheelt.
Op dit moment is de accu na een uur of 5 bijna leeg en dat is niet gebruikelijk, zeker niet omdat ik gewoon in windows werk browsen en officegebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Hier een SB2 met i7, 16GB, 512 en 1050GTX voor.. excel, powerpoint en outlook :+

Prestaties en feel
Prachtig, super snel, windows hello is zeer fijn, mousepad is top. Gezien mijn gebruik heb ik praktisch nooit de lader bij me, als ik overdag zie dat hij juice nodig heeft leg ik hem in de avond aan de lader.

Mobiliteit
Ik loop veel met mijn laptop (meestal open), daarin merk ik de overheersende gewicht verhouding van het scherm altijd wel. Dit wordt echter opgevangen door hoe massief/robuust de laptop aanvoelt als geheel, bij een Dell laptop heb ik nog wel eens het gevoel dat het krom trekt bij opengeklapt rondlopen.

Tablet modus (en touch)
Ik begin langzaam te wennen aan het scherm ook echt loskoppelen en alleen die mee te nemen als ik even iets wil laten zien, maar voelt meestal alsnog een beetje "voor de show" ipv echt functioneel. Dit kan echter komen door jarenlang geen touchscreen en/of los te koppelen scherm te hebben gehad. Neefje (iPad generatie) op een verjaardag deed juist precies alles wat hoort met een touch screen, inclusief gebruik van pen en de dial... ik doe hooguit een keer pinch to zoom en dat was het wel.

Ik ben vooral nu zoekende waar mijn "workflow" voor powerpoint presentaties improved kan worden met touch, pen, dial en screen only, zowel voor het maken als geven van presentaties.

Greetings from Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

R3NSE schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:21:
Hier een SB2 met i7, 16GB, 512 en 1050GTX voor.. excel, powerpoint en outlook :+
Nog een paart vraagjes
1) Het is een premium product, vind je de prijs gerechtvaardigd, omdat er veel laptops in de buurt komen voor de helft van de prijs
2) Undock je het scherm ooit of is het meer een nice to have.
3) Heb je throtteling issues, of belast je hem niet zwaar genoeg daarvoor?
4) Wat was je laptop hiervoor en hoe is deze in verhouding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
it0 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Nog een paart vraagjes
1) Het is een premium product, vind je de prijs gerechtvaardigd, omdat er veel laptops in de buurt komen voor de helft van de prijs
2) Undock je het scherm ooit of is het meer een nice to have.
3) Heb je throtteling issues, of belast je hem niet zwaar genoeg daarvoor?
4) Wat was je laptop hiervoor en hoe is deze in verhouding?
1 - Met het "in de buurt komen" zit je goed, geen enkele biedt dezelfde compactheid, batterijduur, veelzijdigheid en performance. De bouw kwaliteit doet hier nog een schepje boven op om te rechtvaardigen. Neemt niet weg dat het veel geld is.

2 - Nog steeds een nice to have. Dit is afgelopen paar weken echter wel van "incidenteel" naar "met regelmaat" loskoppelen gegaan, vooral tijdens overleggen direct op het besproken materiaal kunnen tekenen begint fijn te worden. Moet hierbij ook zeggen dat ik mijzelf niet makkelijk "vernieuwing" aanleer. Type persoon dat dingen zo lang mogelijk naar classic mode zet totdat het niet meer anders kan, zo dus ook sneller geneigd naar naar muis + toetsenbord ipv los scherm + touch + pen.

3 - Ik belast hem totaal niet, kan hier niks over zeggen.

4 - HP Elitebook G3, was een prima laptop.. SB springt veel meer in het oog, voelt meer als een gadget en beweegt me ertoe meer creatief aan de slag te gaan wanneer ik de tijd ervoor heb om dingen echt te oefenen.

Gezien mijn gebruik, primair Office zaken, had ik wellicht beter gewoon de Surface Laptop kunnen halen. Maar met het oog op de wil om meer te doen met de pen en creative zaken, toch blijer met de SB.

Greetings from Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rVercors
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 08:37
Gisteren zag ik bij Paradigit dat ze de Surface Book met 16GB werkgeheugen en 512GB SSD voor 2.500 EU verkochten. Helaas komt het niet meer in het assoriment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik had de laatste tijd een vervelend probleem met mijn Surface Book 2 13", eigenlijk sinds ik de April update doorgevoerd had. Scherm wilde 9 van de 10 keer niet meer loskoppelen met rood lampje op de detach knop. Restarts hielpen soms, niet altijd, en hij wilde ook niet meer opstarten met de normale power knop. De detach-knop werkte dan als "aan" knop.

Mocht iemand soortgelijke problemen tegenkomen, het installeren van de Surface Book driver pack lijkt geholpen te hebben: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=56261

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb de 13" i7 met GPU. Ik merk dat je je cursor niet in tekstvelden van een formulier kunt plaatsen als er ook een BT muis aangesloten is, niet met trackpad en niet met stylus. Best wel irritant.Verder fijne laptop.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Kwam zojuist deze reclama banner tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/udXsvCP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verkeerde productnaam, dat is een Surface Go :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 11:41
Er is een Surface book 2 i7 8GB / 256Gb voor €1500 is dit een goede prijs . Zit te twijfelen..
95F-00009 model.

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 08-09-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

theduke1989 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:44:
Er is een Surface book 2 i7 8GB / 256Gb voor €1500 is dit een goede prijs . Zit te twijfelen..
95F-00009 model.
Dat is geen 2 maar een surface book 1. Dit zie je het makkelijkst aan de GPU namelijk geen 10[5/6]0
Pagina: 1 2 3 4 Laatste