(Offerte)traject zonnepanelen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 14:00
Ik had al een bericht geplaatst in het zonnepanelen topic, maar vond het tijd voor een eigen topic m.b.t. het traject van oriënteren op eventuele zonnepanelen.

Vorige week hadden we hier mensen van Zonverdient aan de deur staan. Ze zijn bezig met een buurtcollectief om gezamenlijk zonnepanelen in te kopen. Ik ben wel geïnteresseerd in een advies en een prijs en heb een formulier ingevuld voor een vrijblijvend adviesgesprek en persoonlijk bespaar plan. Je hoeft niks vooraf te betalen, via de gemeente krijg je een 0.5% lening. Maar hoe gaat dit vaak zijn werk?

Mijn jaarverbruik is gestegen doordat mijn vriendin gastouder aan huis is begonnen. Dus overdag verbruiken we ook meer elektra omdat ze nu thuis is. Mijn jaar verbruik komt uit op 2500 kWh (exacte gegevens heb ik niet omdat energiemanageronline.nl op dit moment storing heeft). 2595 kWh, maar het jaar is nog niet om en het verbruik is wel wat gestegen door de gastouder van mijn vriendin. Dit is lastiger schatten. Ik vermoed dat we uitkomen op een 2750 - 3000 kWh per jaar.

Hoe schatten jullie de toekomst qua verbruik in? Stel dat mijn vriendin na 2 jaar stopt dan wordt het verbruik weer een stuk minder, je gaat dan meer terugleveren maar heb begrepen dat dit gaat verdwijnen in de toekomst? Dan moet je gaan opslaan in accu's wat een zekere meerprijs met zich meebrengt.

Nog even de situatie van ons huis zoals ik eerder eens gepost heb.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/voorkanthuis_zps7e9688f2.jpg

Zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/zijkanthuis_zpsa863b75d.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/achterkanthuis_zpsce22008f.jpg

Onze tuin is op het oosten, het voorkant van het huis op het westen. De garage zit aan de noordkant van de woning. Ik zou dus een oost-west opstelling krijgen.
Via Zonatlas.nl is dit een overzicht van de zonval op mijn dak:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/zonneatlas_zpsjqafj2pq.jpg

Ik heb een hoekwoning, de buren tegenover mij ook maar die liggen ideaal op het zuiden. Nu is mijn huis dus 'minder geschikt'.

Welke zaken moet ik in zo'n gesprek (maximaal 30 minuten) nu aankaarten?
Ik zat zelf te denken aan:
- Waar kan ik terecht bij storingen/defecten en garantiekwesties? (Heb het sterke vermoeden dat het dozenschuivers zijn)
- Hoe snel wordt dit opgepakt?

Welke kritische vragen moet ik deze adviseur stellen om duidelijk te krijgen of het interessant voor mij is? Hij zal met een persoonlijk plan komen. Als ik deze heb zal ik hem hier posten om te kijken of het advies een beetje juist is.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 07-10-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een lening dus.
Wat is de looptijd, voor wie zijn de risico's bij tegenvallende opbrengsten?
Is de lening overdraagbaar, bijvoorbeeld bij verhuizen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ben je verplicht er een lening voor af te nemen? Dan lekker bedanken is mijn mening.
Zo niet, wat houdt je eventueel tegen om geen zonnepanelen te nemen? Een Oost-West opstelling rendeert prima en je zou je volledige gebruik er prima mee af kunnen dekken.

Of aan salderen een einde komt? Naar alle waarschijnlijkheid wordt er wel iets veranderd. Maar je "moet" dan niet niet gaan opslaan hoor. Ik zou me niet tegen laten houden door het spook wat afschaffen salderen heet.
Niets doen is alleen maar duurder en heeft geen TVT en qua rente krijg je ook zowat niks op de bank voor je geld.

En stel je vriendin stopt met gastouder te zijn en het verbruik daalt, voor hetzelfde geld ben je dan aan het bekijken of een L/L warmtepomp o.i.d. interessant is voor jullie, waardoor je weer meer energie gaat verbruiken.

Laat de adviseur een offerte maken met een heldere uitleg over alle kosten e.d. En bepaal dan of het voor jullie loont of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Rhaelak op 07-10-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Je kan altijd nog aan kreatieve oplossingen gaan denken om een overschot aan energie gunstig 'af te fakkelen'. Bijvoorbeeld een laadpaal voor een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
http://www.zonverdient.nl/hoe-werkt-het hier staat het uitgelegd. Je doet mee aan een duurzaamheidsregeling mee te doen. Dat is een lening van 10 jaar met 0,5% rente.

De vragen van Proton_ zijn interessant. Bij tegenvallende opbrengsten bedoel je wanneer de panelen te weinig opbrengen je gecompenseerd wordt door de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Bijvoorbeeld.

Je neemt natuurlijk alleen een lening als je het geld niet hebt. Je verplicht jezelf dan wel om elke maand €X terug te betalen.

Dan klinkt dit interessant omdat de panelen direct de energielasten drukken. Maar als de buurman een dakkapel plaatst die de panelen in de schaduw zet, de gemeente nalaat om bomen te kappen, het is gewoon geen zonnig jaar of de fabrikant en leverancier gaat failliet en de boel gaat stuk, dan blijft er van de besparing weinig over en blijf je wel 10 jaar betalen. Waarschijnlijk is dat risico (NB: naar mijn mening klein) helemaal voor jou :)

Of de leverancier schetst een jaaropbrengst van 1000kWh/kWp, jij besluit om de panelen neer te leggen en het wordt maar 750kWh/kWp omdat je oost/west ligt met 45 graden helling... dan klopt je uitgangssituatie niet. Ook jouw risico. Ik ken geen leverancier die hier garanties op wil geven :)

Of je verhuist over 5 jaar naar een appartement en de nieuwe kopers van je huis willen de lening niet overnemen (als dat al kan). Wat dan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:45
Binnetie schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:04:
http://www.zonverdient.nl/hoe-werkt-het hier staat het uitgelegd. Je doet mee aan een duurzaamheidsregeling mee te doen. Dat is een lening van 10 jaar met 0,5% rente.

De vragen van Proton_ zijn interessant. Bij tegenvallende opbrengsten bedoel je wanneer de panelen te weinig opbrengen je gecompenseerd wordt door de leverancier?
zo als Proton_ ook zegt.
leg a.u.b een pv set op dak, maar bedenk je bij de lening. ;)

is het budget een probleem is dit misschien een voorstel.

scoor een omvormer zoals:
http://shop.winkelman-zon...2%20inclusief%20wifi.html
en doe daar 12x deze panelen bij (170Wp x12 = 2040Wp):
http://shop.winkelman-zon.../1367/solar-frontier.html
dan nog wat bevestiging materiaal + installatie.
en dan zit ik nog onder de 3200€ inclusief BTW + installatie (+/- 2600€ ex BTW.)
(de BTW vraag je terug ;)
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/ )

de omvormer die ik geef heeft 2x een mpp, dus daar kun je 2x een setje aanhangen. ;)
(en omdat je een oost-west hebt kun je dus 2x 12x 170Wp op de omvormer hangen)
over een jaartje of 2 heb je weer genoeg bespaart en voor 2400€ inc BTW laat je die er bij hangen.
en dan is je opbrengst +3000kWh per jaar :*)

ik vind zelf als je voor 2600€ een lening nodig hebt om pv te leggen, dan is je financiële situatie zo slecht dat je beter maar niet moet lenen. ;)

(ik bedoel dus niet dat je deze panelen moet nemen, of deze winkel moet bestellen.
het is een voorbeeld hoe goedkoop het eigenlijk kan zijn.
als je bepaalde keuzes neemt.
ik kon destijds ook niet het hele bedrag in 1x ophoesten)

edit:
als ik de foto's bekijk, dan ren ik als een dakhaas gewoon even het dak op.
maar goed niet iedereen is gewend om op hoogtes te werken.
maar zelf aanleggen is niet heel veel moeilijker als lego, dus iemand met niet 2 linker handen (hoeven dan niet perse rechter handen tezijn) kan het ook zelf.
(wel iets lastiger plannen)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-10-2015 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het is niet zozeer het geld direct, maar meer het gemak dat je het afbetaald gedurende 10 jaar met risico's. Wij hebben een woning waarin we heel veel geklust hebben. Er moet op den duur nog een nieuwe badkamer en toilet beneden in. Die kosten heb ik op zo'n 11000 euro geschat. Ik betaal dan liever een kleiner bedrag per maand, dan een bedrag lenen voor de badkamer met veel meer rente.

Ik heb de APK service van onze hypotheek opgezegd, die is al €20,00 per maand (had ik eigenlijk eerder moeten doen, heb er nu 1 jaar voor betaald). Stel dat alles €3500,- kost en ik betaal in 10 jaar af met 0,5% dan zijn de maandlasten: €30,-. Na 10 jaar zal de omvormer wel zijn beste tijd gehad hebben. Maar op deze manier bekeken betaal je voor het geheel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat is natuurlijk ook een uitgangspunt en gezien de zeer lage rente klinkt het an sich ook wel aantrekkelijk.
Mag je ook extra aflossen zonder boete e.d.? En je mag ook gedeeltelijk of alles in een keer aflossen.

Uiteindelijk investeer je geld in een product wat weer je kosten drukt, zo lang dat plaatje er goed blijft uitzien voor jullie is het toch geen verkeerde optie?

[ Voor 9% gewijzigd door Rhaelak op 07-10-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:58:
Het is niet zozeer het geld direct, maar meer het gemak dat je het afbetaald gedurende 10 jaar met risico's. Wij hebben een woning waarin we heel veel geklust hebben. Er moet op den duur nog een nieuwe badkamer en toilet beneden in. Die kosten heb ik op zo'n 11000 euro geschat. Ik betaal dan liever een kleiner bedrag per maand, dan een bedrag lenen voor de badkamer met veel meer rente.

Ik heb de APK service van onze hypotheek opgezegd, die is al €20,00 per maand (had ik eigenlijk eerder moeten doen, heb er nu 1 jaar voor betaald). Stel dat alles €3500,- kost en ik betaal in 10 jaar af met 0,5% dan zijn de maandlasten: €30,-. Na 10 jaar zal de omvormer wel zijn beste tijd gehad hebben. Maar op deze manier bekeken betaal je voor het geheel wat minder.
de vergelijking PV leggen zonder lening en PV leggen met lening.
zonder is gewoon een 0,5% goedkoper.
hoe je het ook wil draaien of keren.
zonder lening is altijd goedkoper.

het leuke van PV is lage maand lasten voor de elektra rekening.
maar als je dat vervangt voor een lening dan ontgaat mij het voordeeltje. :?
want voor 3500€ heb je een 2000Wp setje en daar bespaar je weer de +/-30€ voor van de lening.
(omdat je een oost-west dak hebt en geen zuid. ;) opbrengst is +/- 75% van zuid)
en het zal er om hangen of de besparing tegen over de kosten of je het wel of niet red, het kan ook duurder worden als je niet oplet.
ik zie het gemak niet :?

(en pas op voor optimistische verkopers, die kunnen net zo erg zijn als banken met hun hypotheken. ;)
hypotheek APK?? was dat???)

(ik kan wel makkelijk praten, ik heb bijna geen hypotheek meer,
elektra rekening + gas is al erg laag.
het duurste wat ik heb per maand is de internet(combi telefoon+tv) verbinding, lol.
en die badkamer heb ik er zelf even in gejast. >:)
dus we verschillen wel erg veel. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heb zojuist het gesprek gehad, een helder verhaal allemaal. De gemeente waarin ik woon heeft 1 ton beschikbaar gekregen voor de zonnepanelen-regeling. De vragen werden goed beantwoord.

De volgende offerte is ontstaan:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/1_zpscmsgfq6q.jpg

Persoonlijk vond ik deze aan de hoge kant, maar even los daarvan ben ik benieuwd naar de gekozen onderdelen. De panelen vind ik persoonlijk er heel erg mooi uitzien (dunfilm). Nu weet ik dat je niet naar de mooiigheid moet kijken, maar dit staat wel mooier op het dak dan de panelen die ik hier in de buurt zie liggen.

De plaatsing:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/2_zpslctgmips.jpg

Opmerkelijk vind ik dat ze kiezen voor een plaatsing op de oostzijde, ietsjes richting het zuiden omdat de foto op het noorden is. Let niet op de rommel... dit was in het voorjaar toen we met de tuin bezig gingen. Als je kijkt naar mijn eerste bericht dan zie je de achterkant en zijkant van het huis. Daar staan grote bomen. Die overigens in de winter geen blad hebben...

Besparingsoverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/3_zpsxys1hxak.jpg

Dit is op basis van deelname aan de duurzaamheidsregeling bij een verbruik van 2500 kWh. Helaas is mijn mailtje met het hogere geschatte verbruik te laat binnengekomen waardoor ze nog met 2500 kWh hebben gerekend.

Op panelen zit 25 jaar garantie, de omvormer heeft 10 jaar garantie. De installatie wordt gedaan door Solar One uit Dedemsvaart. In geval van problemen moet contact opgenomen worden met Zonverdient en is het telefonisch niet op te lossen dan zal een monteur van Solar One langs moeten komen... in de garantieperiode is dit gratis.

De duurzaamheidsregeling kent wel een paar voorwaarden. Zo mag je maximaal 7500 eu lenen en moet de installatie minimaal 2500 eu zijn. Ook is de gunning afhankelijk van een eventuele BKR registratie en inkomen (vast dienstverband, tijdelijk contract etc).

Wat vinden jullie ervan? De panelen spreken mij zeker aan, maar het gaat niet alleen om de looks natuurlijk. De prijs vind ik zelf hoog, je wordt hierin totaal ontzorgd. De BTW terugvragen wordt gedaan via een heel eenvoudige handleiding met stap voor stap instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Eerste addertje: TSMC is gestopt met de productie. Bij garantieclaims zijn de panelen dus niet meer leverbaar.

Tweede: reken ook eens met een stroomprijsdaling van 1% per jaar. In mijn optiek net zo waarschijnlijk als een jaarlijkse stijging van 3%. De vaste lasten (en de stroomrekening dus) gaat wel structureel omhoog, maar daar veranderen zonnepanelen niets aan.

Terzijde: BTW kan je terugvragen. Hoe dat dan met de lening zit weet ik niet :)

De arbeid is wat duur (€67 per paneel?) maar goed, pay peanuts, get monkeys.

Verder zou ik zelf op beide dakhelften leggen (betere spreiding over de dag) maar dat maakt de boel wel iets complexer dus ik snap dat ze daar niet voor gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

wat een eigenaardige geld discussie.... ik zie ook `tvt` staan.
wat is eigenlijk het rendement van niets doen en betalen voor stroom tot 2020 ?
ik snap het niet.
(pv eigenaar sinds 05-2006)
doe gewoon je huiswerk goed, en scoor dan een vol dak voor maart 2016, want dan gaan we weer hard.
de vermeden stroomkosten zet je daarna apart, dan kunnen we over geld praten:
4k op het dak, 50 euro per maand vermeden (zo werkt beleggen ook, maar nu beleg je in jezelf en op het dak) tot die tijd kun je beter niets zeggen over geld, want er is nu geen tvt, vergeet dat niet.
de mileuwinst krijg je verder gratis, en het genieten komt vanzelf.
volleggen met sf en een mooie wifi tl omvormer, en klaar is kees, niemand zal het tegenspreken.
verder zal het boven veel koeler zijn, omdat de panelen de zon in stroom omzetten, en warmte zal je rbb sneldekkerpannen niet meer verwamen.

my 2 cents

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-10-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Proton_ schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:40:
Eerste addertje: TSMC is gestopt met de productie. Bij garantieclaims zijn de panelen dus niet meer leverbaar.

Tweede: reken ook eens met een stroomprijsdaling van 1% per jaar. In mijn optiek net zo waarschijnlijk als een jaarlijkse stijging van 3%. De vaste lasten (en de stroomrekening dus) gaat wel structureel omhoog, maar daar veranderen zonnepanelen niets aan.

Terzijde: BTW kan je terugvragen. Hoe dat dan met de lening zit weet ik niet :)

De arbeid is wat duur (€67 per paneel?) maar goed, pay peanuts, get monkeys.

Verder zou ik zelf op beide dakhelften leggen (betere spreiding over de dag) maar dat maakt de boel wel iets complexer dus ik snap dat ze daar niet voor gekozen hebben.
De eerste adder is een hele goede, want hoe kan je nu 25 jaar garantie geven op panelen die straks niet meer leverbaar zijn? De andere kant is weer dat op veel panelen 20 jaar garantie gegeven wordt (net als laminaatvloer), maar deze zijn over 20 jaar toch ook niet meer leverbaar? Dan zou de techniek hopeloos verouderd worden. Wat wordt normaal gesproken gedaan bij een defecte paneel die niet meer leverbaar is?
Over het stoppen vind ik het volgende: http://solarmagazine.nl/n...-kan-tot-november-leveren
Importeur en herverdeler 4Solar laat de redactie van Solar Magazine weten nog tot november vooruit te kunnen daar er nog enkele megawatts aan TSMC-zonnepanelen naar Europa getransporteerd zullen worden. ‘Bovendien worden de garanties overgenomen door het moederbedrijf TSMC aangezien de zonnepanelen geleverd werden door TSMC Solar’, aldus Michael Arkes van 4Solar.
De prijs van het installeren is inderdaad fors te noemen. Mijn pa is handig en kan dit zelf, maar ik vertrouw hem niet meer op het dak i.v.m. al 2x onwel geworden tijdens een verbouwing. In hoeverre heb je dan garantie als je alles zelf installeert?

[ Voor 16% gewijzigd door Binnetie op 08-10-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:08:
Wat vinden jullie ervan? De panelen spreken mij zeker aan, maar het gaat niet alleen om de looks natuurlijk. De prijs vind ik zelf hoog, je wordt hierin totaal ontzorgd. De BTW terugvragen wordt gedaan via een heel eenvoudige handleiding met stap voor stap instructies.
ik ben het verder volledig eens met eric-pvt + Prothon_
(geen discussie over, en onder streep hun woorden.)

de opbrengst berekening die ze geven van 22x 150Wp = 3300Wp.
en met jouw dakhoek en richting is een schatting van 2500kWh niet te hoog of te laag.
(als je het mij persoonlijk vraagt, ik gok marginaal hoger, +/- 2600-2700kWh.
maar schatten is gevaarlijk je zit er zo naast.)

wat ik wel fout vindt, stroom productie jaarlijks dalen????
dat is niet zo, de eerste 20 jaar heb je wel de zelfde productie.
(behalve de eerste 3 maanden, dan heb je iets iets meer, maar dat is marginaal)
maar goed ik ga verder even uit van 2500kWh per jaar en dat gewoon elk jaar.

ik neem nu een gemiddelde stroom prijs van 0,215€ per kWh.
(afgelopen jaar is de prijs gezakt van 0,22 naar 0,21 per kWh, afhankelijk van de leverancier die je hebt)
2500kWh * 0,215 = 537.5€.
ik verwacht wel weer een kleine stijging in de toekomst van de kWh prijs naar +/- 0,22ct.
maar veel meer zal het de komende 10 jaar niet worden ben ik bang.
als je dan 670€ moet betalen voor de lening, ik zou het niet doen. >:)
Binnetie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:52:
[...]
De prijs van het installeren is inderdaad fors te noemen. Mijn pa is handig en kan dit zelf, maar ik vertrouw hem niet meer op het dak i.v.m. al 2x onwel geworden tijdens een verbouwing. In hoeverre heb je dan garantie als je alles zelf installeert?
kijk, als zelfbouw (zonder lening) een optie is.
(ik vind het dak niet moeilijk, ziet er allemaal erg makkelijk uit.
het is niet hoog, en je kunt vanaf de garage alles aangeven.)
dan worden zaken erg anders.
dan geef ik je even deze als voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...%20Omnik%203.0%20TL2.html
dat is € 3.336,50 + 2x € 334,00 (bevestiging materiaal) = 4010€ inc BTW.
(dan heb je 10x panelen op oost + 10x op west.
als je naar de techniek kijkt is dit geen goed voorbeeld, maar ik zocht snel even iets met de zelfde aantal Wp, maar daar kunnen we later beter naar kijken wat het precies moet worden.)
en laat je die leen club lekker in de stront zakken want je hebt 2500€ uitgespaard.
dan hoef je niet 10 jaar te veel te betalen voor de lening, maar dan heb je het al rond de 6-7 jaar terug verdiend. ;)
en dan is het een no brainer om het te doen.
(dit is een voorbeeld het kan nog kosten effectiever ;) )

en je kunt ook nog de BTW terug vragen.
dus totaal bedrag word zelfs lager. ;)
met natuurlijk een dito lageren TVT. ;)

maar ook eens verder kijken als die leen club, dan zul je zien dat het makkelijk goedkoper kan als wat hun zeggen. (rond de 5000-5500€ inc BTW voor jouw is geen gek getal.)
dan hoef je ook niet zelf te leggen. ;)

(ik ben nog nooit een leen club tegen gekomen die eerlijke prijzen hanteert, de meesten maken misbruik van de regeling om zo meer te verdienen aan achteloze gebruikers.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-10-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank Migjes, ik begrijp je berichten. Aangezien ik mijn spaargeld nog nodig ben voor een badkamer en nieuw toilet zat ik nog te denken aan het feit dat in mei 2017 een deposito van mij afloop waar ik mooi een zonnesysteem voor kan aanschaffen. Als je de lening aangaat dan betaal ik in 1,5 jaar (mei 2017) de lening af, alles in 1x (boetevrij). En in neem aan dat je ook mee kunt doen aan die duurzaamheidsregeling via de gemeente als je zelf alles koopt en legt?

Een goede tussenoplossing en ik kan mijn geld dan gebruiken voor de rest van verbouwingen.

Op de site zat ik net te kijken naar interessante pakketten. Jou aangehaalde pakket kwam ik ook tegen, ik denk dat we niet meer op de 2500 kWh moeten rekenen maar toch er boven. Richting de 2750 kWh vermoed ik, lastig omdat het jaar nog niet om is dat mijn vriendin een gastouder heeft. Is die 3400Wp dan voldoende?

Wat kosten de aanpassingen in de meterkast ongeveer? Zit dat bij het bedrag in?

Voordeel van een opstelling op het oosten is dat ik in de toekomst altijd nog een dakkapel kan plaatsen bij onze slaapkamer op het westen...

[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 08-10-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
- Het volleggen van je dak beperkt je in toekomstige verbouwingen (dakkapel, zolderraam).
- 'Gemak, zekerheid, garanties'? Laat de kassa maar vast rinkelen. Zoals anderen al hebben aangetoond kan het makkelijk goedkoper. Mijn leverancier (3800Wp, omvormer met 'dual MPP' en installatie) was € 1.000 goedkoper dan collectieve acties (!) van Qurrent, VEH en Eneco. Laat staan wanneer je er nog een lening overheen gooit.
- Als je het geld binnen een/twee jaar nodig hebt voor andere zaken, dan moet je kiezen. Van het prijsverschil tussen een goedkopere leverancier en een garantieleverancier kun je je wc laten verbouwen. Maar je moet het geld wel hebben liggen. Alternatief: begin met een toekomstbestendige omvormer en een paar panelen. Of stel je WC-verbouwing uit.
- Een paar trucs uit 'verkooprekenvoorbeelden': hoge energieprijs, stijgende energieprijs, niet meerekenen van vervanging omvormer na ca. 12 jaar, niet meerekenen productieverlies panelen, niet meerekenen financieringskosten. Al deze aspecten kun je in een excel positief bijdraaien, zodat jij een fantastisch rendement kan halen (met een garantie tot aan de voordeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:34:
Dank Migjes, ik begrijp je berichten. Aangezien ik mijn spaargeld nog nodig ben voor een badkamer en nieuw toilet zat ik nog te denken aan het feit dat in mei 2017 een deposito van mij afloop waar ik mooi een zonnesysteem voor kan aanschaffen. Als je de lening aangaat dan betaal ik in 1,5 jaar (mei 2017) de lening af, alles in 1x (boetevrij). En in neem aan dat je ook mee kunt doen aan die duurzaamheidsregeling via de gemeente als je zelf alles koopt en legt?

Een goede tussenoplossing en ik kan mijn geld dan gebruiken voor de rest van verbouwingen.
het kan zijn dat nu niet jouw moment is om aan PV te beginnen voor jouw.
alles heeft zo zijn moment en dat los je niet op met lenen of te veel schuiven met geld.
hoe graag ik ook zie dat mensen wel PV nemen (het is zo leuk), moet het moment voor desbetreffende persoon er wel juist voor zijn.

maar zoizo, kijk even verder naar andere aanbieders, ik sta er niet van te kijken als een ander dit flink goedkoper wil doen.
Op de site zat ik net te kijken naar interessante pakketten. Jou aangehaalde pakket kwam ik ook tegen, ik denk dat we niet meer op de 2500 kWh moeten rekenen maar toch er boven. Richting de 2750 kWh vermoed ik, lastig omdat het jaar nog niet om is dat mijn vriendin een gastouder heeft. Is die 3400Wp dan voldoende?

Wat kosten de aanpassingen in de meterkast ongeveer? Zit dat bij het bedrag in?
het is exclusief aanpassingen in de meter kast.
maar dat hoeft niet duur te zijn, reken op iets van tussen de 50€ en de 300€.
(preciezer kan ik niet zeggen, weet te weinig van de mogelijkheden in jouw huis)
Voordeel van een opstelling op het oosten is dat ik in de toekomst altijd nog een dakkapel kan plaatsen bij onze slaapkamer op het westen...
je kunt makkelijk de set die ik je als voorbeeld gaf op oost + west leggen.
en dan nog kun je op oost + west een dakkapel zetten.

maar nu wil je weten hoeveel de opbrengst is.
dit word wat lastiger vertellen, dus houw je vast.

jouw dak lijkt erg op die van mij.
ik heb 10X190Wp op oost en 10x 195Wp op west en 45 graden dakhoek.
(ja toen ik geld had om west te kopen, waren de 190Wp's niet meer te krijgen.)
die heb ik hangen op een power-one PVI 3.0.
en soms doet het dit opleveren.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
de dip om 7:31, dat is de kerk toren. (geen probleem wat een kilo semtex niet kan oplossen. >:) )

mijn jaar opbrengsten zijn:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
(ik zie dat het al een tijdje niet is in gevuld, dit doe ik volledig automatisch*.)

iets simpeler verteld ik doe bijna 750kWh/kWp per jaar.
of anders gezegd 3850Wp*0,75 = 2800-2900kWh per jaar.
(ik gok dat jouw lokatie iets meer doet als die van mij, je hebt die kerk niet en ook die bomen aan mijn andere kant niet.)
dus een 3400Wp zou net te weinig zijn, maar ik geef je speciaal de solarfrontier panelen.
dat is dunne film panelen en die doen +/-6-10% meer kWh per Wp.
(ze hebben ook nadelen, je hebt erg weinig Wp per m2 met dat soort panelen.maar ik denk niet dat dat een probleem is voor jouw)
3400Wp*0,75=2550kWh + 10% = 2750kWh ongeveer.

(om iets preciezer te zijn, ik heb op het moment geen 3850Wp meer.
ik ben aan het verbouwen en heb nu 4300Wp op dak.
de oude PV panelen hadden al zoveel opgeleverd in 4 jaar dat ik gratis een 3000Wp heb bij gescoord.
dus ben nog wat heen en weer aan het schuiven en hoop straks de 5660Wp te gaan halen.
en dan heb ik genoeg kWh om ook mijn huis te gaan verwarmen.)

*) met automatisch bedoel ik, de vrouw uitgelegd hoe ze het moet doen.
maar ben bang dat ik de logging een schopje moet gaan geven, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het moment om te investeren komt niet altijd gelegen, ben ik met je eens. Maar ik investeer op dit moment liever in iets wat me ook nog wat oplevert. De badkamer en toilet volstaan nog, maar die gaan me nooit mijn investering terug laten komen... alleen wat meer comfort.

Als ik je tekst zo lees, dan zou 3400Wp net kunnen. Nog niet alles is over op led bij mij thuis. Mijn server zou eigenlijk ook van 0.00 - 7.00 uur in slaapstand kunnen staan. Aan de andere kant valt er bij mij ook nog wat in het verbruik te besparen.

Haha zo'n vriendin heb ik ook, deze vergeet wel eens de subwoofer uit te zetten. Kost ook stroom.

De installatie bij Winkelman Zonnepanelen is duurder dan Zonverdient, maar misschien zit er onderhandelingsruimte in. Of natuurlijk zelf doen, eventueel met behulp van iemand die makkelijk het dak op loopt.

Oh nog even over bomen waar je het over had:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/bomen_zps7u7b73ru.jpg
Blauw zijn de bomen, rood is mijn perceel.

Ik heb bomen achter mijn huis, een meter of 15 hoog schat ik:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151001_165540_zpsc4khclq5.jpg
Die hebben ook zeker invloed...

[ Voor 18% gewijzigd door Binnetie op 08-10-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:59:
Het moment om te investeren komt niet altijd gelegen, ben ik met je eens. Maar ik investeer op dit moment liever in iets wat me ook nog wat oplevert. De badkamer en toilet volstaan nog, maar die gaan me nooit mijn investering terug laten komen... alleen wat meer comfort.
ik snap het, maar ik hoop dat je ook snapt dat lenen niet de oplossing is.
(en dan is het eigenlijk niet de lening maar de 2500€ teveel leg kosten die je er gratis bij krijgt.
voor dat bedrag wil ik ook wel een pv setje aan leggen bij jouw thuis.
dan veeg ik je stoepje ook even schoon, en maak je toilet ook schoon, zelfs als je tegen het plafon hebt gescheten. ;) )
Als ik je tekst zo lees, dan zou 3400Wp net kunnen. Nog niet alles is over op led bij mij thuis. Mijn server zou eigenlijk ook van 0.00 - 7.00 uur in slaapstand kunnen staan. Aan de andere kant valt er bij mij ook nog wat in het verbruik te besparen.
het is wat krapjes, klopt, was ook een voorbeeld ter vergelijking van de andere club.
10x170Wp panelen van dat type kunnen helaas niet op die omvormer, moeten er 8-9 of 12 zijn. ;)
maar goed we hadden het niet over techniek, maar over lenen. ;)
Haha zo'n vriendin heb ik ook, deze vergeet wel eens de subwoofer uit te zetten. Kost ook stroom.
ik heb wel een hele stoere vrouw hoor.
ze wil altijd mee het dak op om de panelen te leggen.
laats lag ze bedolven onder een LG neonx 300Wp (165X100cm) 20 kilo.
ik zag maar 2 handjes en voetjes uitsteken, zo groot is ze niet.
ze heeft wel ene paar minuten lopen worstelen om er onderuit te komen.
(ik heb met ene grote smile zitten toekijken.)
De installatie bij Winkelman Zonnepanelen is duurder dan Zonverdient, maar misschien zit er onderhandelingsruimte in. Of natuurlijk zelf doen, eventueel met behulp van iemand die makkelijk het dak op loopt.
winkelman is niet goedkoop, maar ook niet duur.
maar hebben wel alles open en bloot op het net staan, dus linkt makkelijk voor mij.
(ik heb dus geen voorkeur of afkeer tegen die club.
neutraal.)
Oh nog even over bomen waar je het over had:
[afbeelding]
Blauw zijn de bomen, rood is mijn perceel.

Ik heb bomen achter mijn huis, een meter of 15 hoog schat ik:
IMG]http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151001_165540_zpsc4khclq5.jpg[/IMG]
Die hebben ook zeker invloed...
die bomen, ja dat levert minder opbrengst op.
maar dat gaat niet zo heel hard, de zon staat dan al zo laag dat de opbrengst dan niet erg groot is.
niet te bang zijn voor een beetje schaduw ;)
als het de bomen zijn die ik zie op de foto van de zijkant van je huis, dan is het niet erg. ;)

edit:
en natuurlijk als je zelf gaat leggen, zoek een maatje die helpt.
met zen 2e is het echt een stuk beter te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je heldere antwoorden...

De zon komt op achter die bomen die je ziet. En draait dan over het dak naar het westen (de straat is de westkant, op het screenshot is de bovenkant het noorden).
10x170Wp panelen van dat type kunnen helaas niet op die omvormer, moeten er 8-9 of 12 zijn. ;)
Hoe bedoel je precies? Je gaat uit van de situatie 10 panelen op west en 10 op het oosten waardoor je een andere omvormer nodig bent?

Iedereen wil het wel voor dat geld aanleggen. Een vriend van me heeft ook al aangeboden om te helpen met installeren. Mijn buurman vind zonnepanelen ook interessant. Op die manier kan je met en mini-collectief ook nog wat korting bedingen.

Wat ik me nu nog wel afvraag is hoe het zit met de garantie van 10 of 20 jaar. Geen enkele fabrikant heeft dan die panelen leverbaar en het zou veel geld kosten als ze op dat moment een alternatief moeten leveren.

Hopelijk is het goed afgelopen met je vrouw, alleen een deukje in haar ego voor het gewicht van de paneel haha :)

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 08-10-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 14:09
Ook ik heb deze club in huis gehad en heb dit topic met interesse gelezen.

Mijn offerte is nagenoeg gelijk aan die van Binnetie. Maar dan op basis van 17 panelen. Staat tegenover dat mijn woning een dak gericht op het Zuid-Oosten heeft en deels beschikt over plat dak. Dit verschil is niet mee berekend in de 'geïnstalleerd vermogen mwp.' ze gaan klakkeloos uit van 0.15 per paneel.

@Binnetie. Los van de gegeven argumentatie hierboven:
Hoe denk zonverdient 1 ton (feitelijk 90k in Meppel) over 100 gegadigden te verdelen als elke offerte 5-6k is?

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Nukar schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:16:
Ook ik heb deze club in huis gehad en heb dit topic met interesse gelezen.

Mijn offerte is nagenoeg gelijk aan die van Binnetie. Maar dan op basis van 17 panelen. Staat tegenover dat mijn woning een dak gericht op het Zuid-Oosten heeft en deels beschikt over plat dak. Dit verschil is niet mee berekend in de 'geïnstalleerd vermogen mwp.' ze gaan klakkeloos uit van 0.15 per paneel.

@Binnetie. Los van de gegeven argumentatie hierboven:
Hoe denk zonverdient 1 ton (feitelijk 90k in Meppel) over 100 gegadigden te verdelen als elke offerte 5-6k is?
Weet je zeker dat die 90k het beschikbare kapitaal is voor de leningen, en niet een kapitaal dat dmv. leveraging kan worden gebruikt om leningen uit te zetten (waardoor dus veel meer beschikbaar komt)? Bovendien: als je iedereen een offerte van 5-6k geeft, denk je dan dat iedereen direct "ja" zegt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 14:09
Ik heb nog een vraag uit staan bij de betreffende stichting, maar dit is de communicatie vanuit mijn gemeente:
De provincie Drenthe en de Drentse gemeenten hebben gezamenlijk een budget beschikbaar gesteld. Voor woningbezitters in de gemeente Meppel is 335.769,34 euro beschikbaar (peildatum 1 september 2015 90.000 euro beschikbaar)
Het is nu niet duidelijk of die 90k restant is of een nu vrijgekomen deel, met later meer ruimte.
Die 90k is het beschikbare budget op dit moment en wordt actief aangesproken.De uitvoerder kon (wilde) niet aangeven hoeveel van die 90k reeds is toegekend. En kon ook niet garanderen of er later weer subsidie beschikbaar zou komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Nukar op 12-10-2015 12:01 ]

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb besloten om niet met Zonverdient in zee te gaan. Ik vind ze te duur en het moet goedkoper komen. 22 Oktober staat een gesprek gepland met EnergieWonen. Ik werd door hun benaderd nadat ik een gratis dakscan deed :). Nja in elk geval krijg je zo inzicht in de manier waarop verschillende aanbieders hun panelen zouden plaatsen op mijn dak.

Als ik deze site bekijk dan is ook het TSMC paneel minder efficiënt dan een Solar Frontier: https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie (plaats 2 voor Solar Frontier en plaats 30 voor TSMC).

Ik denk dat ik daarom het beste uit ben met Solar Frontier panelen, ze komen uit Japan. In hoeverre is dat een risico?

Qua plaatsing op het dak, zie hier een voorbeeld van hoe de zon stond om 12.00 uur vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/0be5e22d-9a76-4e41-9e06-cc6775ff1e9d_zps5outsbuj.jpg

Geel: stand van de zon om 12.00 uur
Oranje: opkomst zon
Rood: ondergaan zon

Mijn dak zit dus iets naar het zuiden...
Via de gratis dakscan kreeg ik deze getallen:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/zoninstraling_zpsxq1wqdnr.jpg

Zijn deze getallen een beetje reëel?

Bij 3400Wp wek ik dan: 20x170x0.86x0.95= 2778 kWh op.

Dan de plaatsing op het dak (let niet op de tuin, deze is nog van de vorige bewoner):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/voorkanthuis_zps7e9688f2.jpg
Dit is de westkant, de CV pijpjes van de buren gaan zeker een lange schaduw over het dak geven indien ik kies voor een oost-west opstelling. Bij een oost opstelling heb ik alleen een heel klein beetje last van mijn eigen pijpje achter het huis. Dat is de afzuigkap van de keuken, dit is alleen 's ochtends heel even.

Hoe moet ik dat zien in het geval ik kies voor een paar optimizers: http://shop.winkelman-zon...p405-power-optimizer.html. De panelen welke op de westkant komen te liggen dienen allemaal een optimizer te hebben of alleen de panelen die last gaan krijgen van de schaduw (de schaduw valt schijn over het dak heen en draait dan langzaam naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:29:
Ik heb besloten om niet met Zonverdient in zee te gaan. Ik vind ze te duur en het moet goedkoper komen. 22 Oktober staat een gesprek gepland met EnergieWonen. Ik werd door hun benaderd nadat ik een gratis dakscan deed :). Nja in elk geval krijg je zo inzicht in de manier waarop verschillende aanbieders hun panelen zouden plaatsen op mijn dak.

Als ik deze site bekijk dan is ook het TSMC paneel minder efficiënt dan een Solar Frontier: https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie (plaats 2 voor Solar Frontier en plaats 30 voor TSMC).

Ik denk dat ik daarom het beste uit ben met Solar Frontier panelen, ze komen uit Japan. In hoeverre is dat een risico?
risico? welk risico, is gewoon het zelfde als elk ander paneel.

ik ben normaal niet de grootste voorstander van solarfrontier(en nog iets minder voor tsmc).
die panelen leveren ongeveer 10% meer kWh op per Wp :*) , maar hebben vergeleken met andere panelen wel meer als 10% minder Wp/m2. :-(
(niet een echt heel groot probleem met jouw grote dak. maar wil het wel vertellen.
en zie het erg relatief.)

maar ik ben zoizo blij dat je begrepen hebt dat het hele leen geneuzel gevaarlijk is en best duur kan zijn.
maar of EnergieWonen beter is? geen idee ik ken ze niet.

meer de techniek:
ik kijk even bij winkelman naar dit setje:
http://shop.winkelman-zon...20Goodwe%20GW3600-DS.html
(moet je dan nog wel 2x 12 bevestiging materiaal bij op tellen)
en eigenlijk kun je dan nog 4 panelen per dak helft extra op die omvormer hangen.
je hebt oost-west, dus omvormer kan het wel aan ;)
5.4kWp met een opbrengst van 4500kwh per jaar, dat kan het best wel eens gaan worden.

heb je nog wat lekker extra kWh's over om je huis mee te verwarmen of voor de luxe een close-in boiler(of quooker) in de keuken.
je kunt je zelf ook wat lekker luxes gunnen. (vind de vrouw ook vaak leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Waarschijnlijk is EnergieWonen ook vrij duur, maar ben gewoon benieuwd naar hun praatje en waar hun mee komen.

Denk dat Nukar en ik beter kunnen samenwerken in ons eigen collectief haha :)

Niet om nu moeilijk te gaan doen, maar wat heb ik eraan wanneer ik veel meer opwek dan dat ik verbruik? Als ik veel terug lever, wat levert het mij dan op zeg maar? Dat stukje begrijp ik nog niet helemaal.
Kan je dat uitleggen?

Ik heb in mijn CV een grote boiler zitten, deze is 10 jaar oud. Een zonneboiler er naast kan leuk zijn maar dan moet ik nog meer investeren. Mijn vriendin vind het zo ook wel best zeg maar :)

[ Voor 18% gewijzigd door Binnetie op 14-10-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38
dat hangt van je leverancier af. Sommige leveranciers (o.a. Vandebron) betalen een redelijk bedrag van 10,5 cent/kWh voor de zonnestroom die je niet gebruikt (dus die na salderen over is). Stel je wekt 4000 op en je gebruikt 3500 in een jaar, dan krijg je van hen 500*0,105=€ 52,5

zie ook https://vandebron.nl/#!/z...NTVwdaPwsgCFSsEwwodguAMqg

clubs als greenchoice hebben waarschijnlijk vergelijkbare regelingen, googlen kan via "zonnestroom terugleververgoeding'

hier nog wat meer info: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 14-10-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:53:
Waarschijnlijk is EnergieWonen ook vrij duur, maar ben gewoon benieuwd naar hun praatje en waar hun mee komen.

Denk dat Nukar en ik beter kunnen samenwerken in ons eigen collectief haha :)

Niet om nu moeilijk te gaan doen, maar wat heb ik eraan wanneer ik veel meer opwek dan dat ik verbruik? Als ik veel terug lever, wat levert het mij dan op zeg maar? Dat stukje begrijp ik nog niet helemaal.
Kan je dat uitleggen?

Ik heb in mijn CV een grote boiler zitten, deze is 10 jaar oud. Een zonneboiler er naast kan leuk zijn maar dan moet ik nog meer investeren. Mijn vriendin vind het zo ook wel best zeg maar :)
ik verwacht ook zoiets van energie wonen, maar zeg nooit nooit enzo, wie weet voordeel en twijfel.

meer opwek als verbruik?
het is een beetje hoe je er tegen aankijkt en wat je allemaal wil doen.
maar je hebt een elektra rekening maar ook een gas rekening.
en met elektra kun je ook verwarmen >:)
dus je hoeft niet alleen je elektra rekening te salderen dat kun je dus ook doen met je gas rekening.
(Fr33z zegt al vandebron en greenchoise, is niet mijn ding maar kan ook.
pas wel op met de kleine lettertjes ;) )

stel je hangt een airco op, neem er dan 1 die ook kan verwarmen.
dat is de goedkoopste warmte pomp die er is. (en dat heeft natuurlijk voor en nadelen, zoek zelf maar in andere forum onderdelen)
normaal is 1m3 gas = 9.2kWh elektra, maar met wat verliezen in de ketel is 8kWh een beter getal.
een aico(warmte pompt) werkt anders dan is 1kWh elektra 3,5kWh warmte.
dus kun je ook zeggen 1m3 gas = +/- 2kWh elektra met airco.
en poef weg gas rekening >:)

voor richt prijzen, dan kun je zelf rekenen.
1m3 gas = +/-0,65€
1kWh = +/-0,22€
(maar er zijn vele andere manieren en mogelijkheden, dit is maar een voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga in november over op Energiedirect, zij geven 7 cent/kWh zie ik.
Met andere woorden, teveel opwekken is niet ergen levert binnen redelijk grenzen voordeel op? Meende ergens gelezen te hebben dat je niet meer mag terugleveren dan jezelf gebruikt? Dus als ik 2750 kWh verbruik dan mag ik maximaal 5500 kWh terug leveren? 5500-2750 kWh = 2750 kWh wat ik mag terug leveren maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:15:
Ik ga in november over op Energiedirect, zij geven 7 cent/kWh zie ik.
Met andere woorden, teveel opwekken is niet ergen levert binnen redelijk grenzen voordeel op? Meende ergens gelezen te hebben dat je niet meer mag terugleveren dan jezelf gebruikt? Dus als ik 2750 kWh verbruik dan mag ik maximaal 5500 kWh terug leveren? 5500-2750 kWh = 2750 kWh wat ik mag terug leveren maximaal?
dit is nog veel ingewikkelder, lol

er is geen grens van 5000kWh salderen(word wel gezegd, moet je ze slaan met de wetgeving en dan behoren ze terug te krabbelen.)

maar zodra jij pv hebt, voer jij de stroom in voor de meter.
dus als de ijskast aan staat of de wasmachine, dan draaien die apparaten op je eigen stroom.
en dan gaat de stroom ook niet langs de meter, dus om 5000kWh per jaar op de meter in de meterkast te krijgen moet je al snel 7000kWh opwekken met de omvormer. ;)

ik zelf heb nog steeds de slimme meter niet geaccepteerd en heb nog een ouderwetse feraris meter.
met mijn meter zien ze niet eens hoeveel ik nu per jaar lever of gebruikt. (de feraris, dat is pas een slimme meter, lol)
er is dan maar 1 stand en die reken ik af >:)
1327kWh afgelopen jaar, lol mijn gebruik is iets hoger >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je heldere verhaal. Hier zijn ze bezig met het plaatsen van de slimme meters, maar ik weiger deze. Ik heb nog een oude draaischijf meter (2 meters). Maar weet niet of er een terugdraaiblokkade op zit. Is dat ergens te zien?

Ik heb zelf wel eens last van vochtigheid. Een elektrische ontvochter kan dan ook een uitkomst bieden, maar dat kan een airco natuurlijk ook :) Maar een goede split-unit kost ook snel weer 600-900 eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:38:
Dank voor je heldere verhaal. Hier zijn ze bezig met het plaatsen van de slimme meters, maar ik weiger deze. Ik heb nog een oude draaischijf meter (2 meters). Maar weet niet of er een terugdraaiblokkade op zit. Is dat ergens te zien?

Ik heb zelf wel eens last van vochtigheid. Een elektrische ontvochter kan dan ook een uitkomst bieden, maar dat kan een airco natuurlijk ook :) Maar een goede split-unit kost ook snel weer 600-900 eu.
(terugdraai blokkade, ik krijg al hooft pijn bij het schrijven van het woord.
je kunt het proberen met een foto op het forum, maar beste test is pv op het dak en proberen. ;) )

een airco die kan verwarmen + ontvochtigen + installatie zit rond de 1200-1400€
maar kijk rond soms heb je aanbiedingen en zo.
en of dat de beste optie is :? , het is gewoon voor iedereen anders.

ik dacht dat ik je deze tip al heb gegeven, maar ik doe hem nog een keer.
leg PV op 1 dak helft, maar neem een omvormer die geschikt is voor 2 dak helfden ;)
(een omvormer dus met 2x een mpp is amper duurder als een omvormer met 1 mpp, en neem je natuurlijk als eerste je beste dak vlak)
kun je nu een leuke set leggen en in de toekomst een keer uitbreiden als je genoeg verdiend het uit je set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Je tip had ik inderdaad eerder gelezen en was ik vergeten, maar het is wel een optie om de kosten wat te spreiden natuurlijk. De Goodwe GW3600-DS heeft 2 MMP. Of beter nog, welke omvormer zou jij adviseren voor een oost-west opstelling?

De Solar Frontier panelen was je niet een heel grote voorstander van. Welke panelen gebruik jij of adviseer je daarin? De kleur met dat egale zwart spreekt me wel aan, blauw vind ik bijvoorbeeld een stuk minder staan op een dak. Dit telt wel een klein beetje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:32:
Je tip had ik inderdaad eerder gelezen en was ik vergeten, maar het is wel een optie om de kosten wat te spreiden natuurlijk. De Goodwe GW3600-DS heeft 2 MMP. Of beter nog, welke omvormer zou jij adviseren voor een oost-west opstelling?
voor oost-west.
een omvormer met erg veel bereik per mpp.
(een mpp heb je nodig voor een string aan te sluiten, 1 mpp voor oost en 1 mpp voor west.
er is ook een mogenlijkheid om een omvormer te gebruiken met maar 1 mpp voor oost west, maar dan moet oost en west het zelfde zijn, dus is vaak wat lastig.)
verder welke omvormer merk je gebruikt maat mij niet echt veel uit.
bij goodwe kan ik niet zo snel de juiste gegevens vinden, dus ik geef je het voorbeeld met de power-one.

hier heb je een prijsje + gegevens.
http://www.solar-trading....41/PVI-3.0-TL-OUTD-S.html
ik vertel het aan de hand van de power-one PVI 3.0 (mischien is een power-one 3.6 beter voor je :? is ongeveer 50€ duurder.)
is ook de omvormer die ik gebruik, en dus daardoor makkelijk vertellen.
(het gaat mij niet om het merk, maar om het verhaal, je mag echt een ander merk gebruiken.)

de omvormer levert maximaal 3300W terug aan het net.
elke mpp doet maximaal 2000W.
dit doet mijn oost(1900Wp)-west(1950Wp) op een random dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
omdat oost en west niet tegelijk hun max waardes halen, kun je de omvormer dus ook zien als een omvormer die 2x2000W=4000Wp doet in plaats van 3300W ;)

doe je dit met een power-one PVI 3.6.
die levert maximaal 4000W terug aan het net.
elke mpp doet maximaal 3000W.
dus met het zelfde verhaaltje 2x3000W = 6000Wp ;)
en we kijken nog steeds naar een omvormer van maar +/-800€ inc BTW.
en nog steeds kan deze omvormer op een 16A groep worden installeert ;)
(is goedkoper als omvormers die meer als een 16A groep nodig hebben, denk ook aan de kabel)

alternatieve omvormers:
SMA3600tl-21, omniksol 3.0TL2, hosola, goodwe etc etc etc etc etc......
keuzes genoeg, maar elk merk heeft zijn beperkingen en voordelen.
hangt allemaal af voor wat je kiest.
De Solar Frontier panelen was je niet een heel grote voorstander van. Welke panelen gebruik jij of adviseer je daarin? De kleur met dat egale zwart spreekt me wel aan, blauw vind ik bijvoorbeeld een stuk minder staan op een dak. Dit telt wel een klein beetje mee.
geen problemen met solarfrontier, werken perfect en doen het erg goed.
de solarfrontier panelen leveren zelf +/-10% meer kWh op per m2.
je hebt alleen wel niet veel Wp/m2 dus minder Wp op dak en dat maakt niet altijd die 10% goed.
(als je ook nog prijs mee neemt zijn ze wel lekker voordelig)
ben geen voorstander van solarfrontier, maar ook geen tegenstander, ze hebben hun doel, maar of het jouw doel is moet je zelf bepalen. ;)

kleur en schoonheid is in de ogen van de aan schouwer, kan ik je niet mee helpen.
voorbeeldjes zijn er genoeg:
volledig zwart en erg veel Wp per m2.
http://shop.winkelman-zon...ox-neon-2-fullblack-.html
maar dan komen we op een ander probleem met omvormers uit.
een omvormer heeft een V nodig uit de panelen, het liefst hebben dit soort omvormers ene +/-350V.
(maar iets tussen de 250V-400V werken de meeste wel aardig mee.)
per paneel heb je 32V (alleen als ze erg heet worden op dak dan zakt de V).
zo heb ik 10 van die LG panelen op mijn dak.
10X32V = 320V omvormer vind dit acceptabel.
alleen ik heb de power-one 3.0 met een max van 2000W per mpp.
en er hangt nu 10x300Wp aan, lol.
ik raad af het zelfde te doen als ik doe. ;)
(ik ga mijn omvormer nog wel eens een keer vervangen, als ik eens centen heb)

maar je kunt de lg ook vervangen voor dit soort panelen.
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
deze panelen leveren 48V per stuk.
dan kan ik er maximaal 8 aan een mpp hangen.
8X48V= 384V. omvormer vind dit acceptabel.
8x 275Wp = 2200Wp en de power-one PVI 3.0 met zijn 2000W mpp vind dit wel lekker. ;)

met solarfrontier kan dit geintje ook.
maar een solarfrontier levert 87V per paneel.
om het niet te gek te maken voor een omvormer zijn 4 panelen de max op een mpp.
4x87V = 348V.
om dan daarna toch nog meer Wp op een omvormer te hangen, moeten we stringen maken die niet serieel zijn maar parallel.
dan is het niet de V die optelt maar de A.
en dan kun je max 4 stringen parallel maken. (meer als 4 kan wel, maar heb je speciale spullen nodig)
dus doe je op 1 mpp 4x4x170Wp = 2720Wp.
(een power-one 3.6 kan dit leuk verwerken. ;) )

wat ga je straks merken bij het opvragen van offertes.
verkopers snappen het oost-west verhaal vaak niet. (kennis nivo is schrikbarend laag in Nederland zodra het pv word.)
ik duw zonder problemen een 6000Wp op een power-one 3.6 als het oost-west is, verkopers verkopen liever een 6000W omvormer, want die is duurder en zit meer marge op voor hun.
(sterker nog, ik heb de power-one 3.0 met nu op het moment 5660Wp, niet echt slim maar kan wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:32:

en nu als dit mijn dak zou zijn.
en mijn geld en mogelijkheden.

ik zou 12x deze scoren:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
ik vind zwart niet mooi, is niet het zelfde zwart als de dakpannen.(persoonlijk)
waarom 12x simpel 12x 32V= 384V en dat is +/- het beste voor een TL omvormer zoals de power-one 3.6
(de 2x mpp samen knopen tot 1 mpp van 4000W, dat kan die omvormer ;) )
en dan 3 zomers even niks doen, dan heb ik weer geld zat uitgespaard voor een extra set van 12x van die panelen.
7560Wp op die omvormer, mmmmm lekker, kWh zat om te verwarmen wat ik maar zin in heb.
dan een paar jaar met een elektra kacheltje de overschotten affakkelen.
(dit is het punt waar ik nu zit., maar het gaat nu hard ik spaar nu een 900€ per jaar.)
tot ik genoeg geld heb om een echte warmte pomp te kunnen kopen in plaats van een airco.

bye bye, elektra rekening en bye bye gas rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heel mooi verhaal, dankje. Ik moet het qua V's etc allemaal een beetje laten bezinken.

Qua grootverbruikers zou een heater onder mijn overkapping ook leuk voor erbij zijn.
Ik snap alleen niet waarom mijn schoonpa niet gekozen heeft voor zonnepanelen. Ik vermoed dat het door de adviseur komt misschien. Hij is ZZP'er en heeft een koelcel van van 2,5 bij 2 meter die aardig wat energie verbruik. Met jou verhaal kan hij daar hele interessante dingen mee doen :)

Je hebt echt het pv-virus te pakken, begrijp ik. Veel dingen zijn voor mij nog een stapje te ver. Ik ben al blij als ik gewoon mijn huidige verbruik volledig met panelen kan opwekken.

De Power-One 3.6 is ook een leuke omvormer daar niet van. Ik had een beetje gekeken naar Goodwe. Het is maar om het even.

De omvormer, Goodwe GW-3600DS: https://myshop.s3-externa...we-DS-Serie-Datasheet.pdf
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Goodwe_zps9gjsdtii.jpg

Hij start bij 125V en heeft per MMP een bereik van 125 - 550V
Stel ik neem de LG panelen (zien er ook niet verkeerd uit, wel wat prijzig) en begin eerst met 6 panelen oost (ik moet namelijk wel aan de kosten denken) en doe er later nog eens 6 panelen west om de kosten te spreiden. Dat is ook gewoon mogelijk? Ik hoef ze niet eerst terug verdiend te hebben maar kan ze zeg maar binnen een jaar erop leggen. En dan ook langzaam aan kijken naar een airco (in de opvang van mijn vriendin is een airco om het een beetje koel te houden voor de kids een mooi sellingpoint naar mijn vriendin :))

Het leggen wil een vriend van mij wel doen vertelde hij me gisteravond. Ik kan hem daar wel bij helpen en als het bevalt wil hij voor zichzelf ook gaan kijken. Ik leer hier ontzettend veel dus kan ik hem daarbij ondersteunen. Het scheelt dus enorm op de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:28:
Hij start bij 125V en heeft per MMP een bereik van 125 - 550V
Stel ik neem de LG panelen (zien er ook niet verkeerd uit, wel wat prijzig) en begin eerst met 6 panelen oost (ik moet namelijk wel aan de kosten denken) en doe er later nog eens 6 panelen west om de kosten te spreiden. Dat is ook gewoon mogelijk? Ik hoef ze niet eerst terug verdiend te hebben maar kan ze zeg maar binnen een jaar erop leggen. En dan ook langzaam aan kijken naar een airco (in de opvang van mijn vriendin is een airco om het een beetje koel te houden voor de kids een mooi sellingpoint naar mijn vriendin :))

Het leggen wil een vriend van mij wel doen vertelde hij me gisteravond. Ik kan hem daar wel bij helpen en als het bevalt wil hij voor zichzelf ook gaan kijken. Ik leer hier ontzettend veel dus kan ik hem daarbij ondersteunen. Het scheelt dus enorm op de installatiekosten.
maak een quote van mijn text, dan krijg ik een bericht te zien dat je het gelezen hebt en reageer ik sneller. ;)

pas op met de term "turn on voltage" of start V.
panelen hebben licht nodig en dan geven ze een V.
de zon hoeft dan nog niet eens over de horizon te zijn en nog krijg je een V die gespecificeerd is.
krijgen de panelen meer licht dan gaat de A wel omhoog, maar V blijft +/- het zelfde. ;)

even versimpeld samen gevat:
de V word bepaald door de temperatuur van de cellen in de panelen.
de A word bepaald door de hoeveelheid zon (met als bij factor, hoe recht komen de stralen op de panelen).
V*A=W

als je nu 6 LG panelen pakt, dan heb je 6x32V = 192V, maar worden je panelen erg warm in de zon dan daalt die V nog een stuk. zijn de panelen goed koud dan is de V iets hoger.
dus met goed heet weer heb je maar iets rond de 150V, en de goodwe heeft pas een rendement van 97,6% als hij 350V heeft.
met een 150V zit je ergens rond de 91-94% rendement. :-(
(dit is een gokje, goodwe geeft geen nette cijfers van hun omvormers, wat hebben ze te verbergen :? )

stel dat je de LG vervangt voor de: http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
die doen 48V per paneel, dus 6x48 = 288V.
en dan ga je wel ruim over de 96% rendement. ;)

maar zoizo, die gw3600 is veel te zwaar voor 2x 6x 300/275Wp panelen.
op het moment dat je maar voor 12 panelen wil gaan, dan heb je veel meer goedkopere omvormer die dit wel kunnen. (omniksol 3k-tl2 of power-one 3.0 sma3000tl-21 etc etc....)

ik zelf heb in maart 10X190Wp gekocht.
in juli heb ik de vorige panelen gekocht, maar de 190Wp was niet meer leverbaar, dus dat is toen de 195Wp geworden.
het verstandig om 1 kant in 1x te doen, later bij kopen van de zelfde panelen is in Nederland is erg lastig.
en per mpp wil je wel +/- de zelfde panelen hebben.
(je kunt ook natuurlijk 12x de LG kopen en die oost west leggen, maar als je dan de verbouwing wil doen naar wat ik voorstel, moet 1 kant van het dak en dan naar de andere kant.
en je hebt 1 kant die net iets meer naar zuid zit, ik zou het niet te moeilijk maken voor je zelf. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-10-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:11:
[...]

als je nu 6 LG panelen pakt, dan heb je 6x32V = 192V, maar worden je panelen erg warm in de zon dan daalt die V nog een stuk. zijn de panelen goed koud dan is de V iets hoger.
dus met goed heet weer heb je maar iets rond de 150V, en de goodwe heeft pas een rendement van 97,6% als hij 350V heeft.
met een 150V zit je ergens rond de 91-94% rendement. :-(
(dit is een gokje, goodwe geeft geen nette cijfers van hun omvormers, wat hebben ze te verbergen :? )
Helder, te weinig V betekend een laag rendement. Of je pakt dan bij de SF-170S door de hogere V, maar deze moet je dan in meerdere strings leggen ivm de hogere totaal V van de SF panelen?
stel dat je de LG vervangt voor de: http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
die doen 48V per paneel, dus 6x48 = 288V.
en dan ga je wel ruim over de 96% rendement. ;)
Dat klinkt een stuk beter, ik ken de panelen niet. Ik vraag me dan af in hoeverre deze site dan reëel is: https://www.zonnepanelen....schillende-merken/labtest Ik keek hier naar de 'beste' panelen zeg maar.
maar zoizo, die gw3600 is veel te zwaar voor 2x 6x 300/275Wp panelen.
op het moment dat je maar voor 12 panelen wil gaan, dan heb je veel meer goedkopere omvormer die dit wel kunnen. (omniksol 3k-tl2 of power-one 3.0 sma3000tl-21 etc etc....)
Logisch bedacht ik me achteraf. Als je oost-west hebt dan heb je nooit het totaal WP van beide zijdes van het dak. Hooguit rond het het middaguur een kleine piek omdat de zon dan beide zijden van het dak pakt.
Een kleiner omvormer volstaat dan.
het verstandig om 1 kant in 1x te doen, later bij kopen van de zelfde panelen is in Nederland is erg lastig.
en per mpp wil je wel +/- de zelfde panelen hebben.
(je kunt ook natuurlijk 12x de LG kopen en die oost west leggen, maar als je dan de verbouwing wil doen naar wat ik voorstel, moet 1 kant van het dak en dan naar de andere kant.
en je hebt 1 kant die net iets meer naar zuid zit, ik zou het niet te moeilijk maken voor je zelf. ;) )
De hoofdslaapkamer zit op de westzijde, ik verwacht voor de oostzijde geen dakkapel of wat dan ook. Omdat aan deze zijde al een dakraam zit en dit slaapkamers worden voor de eventuele kinderen.

Wat wel kan spelen is dit:

Westzijde:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/westzijde_zps13ezubhj.jpg
De CV-pijpjes van de buren aan de westzijde, dit geeft zo'n lange schaduw. Helaas ben ik overdag niet thuis om het op de foto te zetten. Misschien als het dit weekend wat zonniger is. De schaduw zal naar de top van het dak bewegen. In de toekomst komt hier misschien een dakkapel.

Oostzijde:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/oostzijde_zpsvxea4x5h.jpg
1 Dakraam, maar ook 2 pijpjes op mijn dak die in de zomerperiode wat schaduwval zullen geven vanaf een uur of 18.30 - 20.00 uur tot de zon achter de nok van het huis verdwijnt (huis houdt de zon dan tegen). De zon zit dan aan de westkant te stralen dus ik verwacht aan de andere kant dat de oostzijde aan het eind van de dag vrij weinig meer opwekt?

12x LG oost eerst is al voldoende om meer te leveren dan ik verbruik.

Wat is dan verstandig om te doen? De LG's zijn mooie panelen, maar wel wat duurder om mee te starten. 9 Panelen van LG oost levert 2700WP. En over een jaar bijvoorbeeld nog eens 9 op de westzijde. Is dat niet veel beter? Dak is 5 meter breed, hoogte weet ik zo niet. Panelen zijn 164x100 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 22:03
Verkijk je niet op het gaan "oplossen" van schaduw in de winter en aan het eind van de dag...
Je produktie is dan toch al lag dus als je iets moet investeren om die schaduw te fixen haal je dat er niet gauw meer uit.

Als het gaat om een perfecte opbrengst is het natuurlijk een ander verhaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:56:
[...]

Helder, te weinig V betekend een laag rendement. Of je pakt dan bij de SF-170S door de hogere V, maar deze moet je dan in meerdere strings leggen ivm de hogere totaal V van de SF panelen?
jep een te lage V is lager rendement en een te hoge ook.
(en omdat SF een zo hoge V per paneel heeft, moet je wel stringen parallel maken.)

voor rendement van TL omvormers moet je naar deze tabel kijken.
(sorrie is weer power-one, maar meeste TL omvormers hebben een vrij vergelijkbare tabel)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
op de V heb je invloed als je een set design, en het vermogen heb je geen invloed op, daar heb je zon voor nodig. ;)
tabel gaat niet verder als de +/-200V, maar de omvormer kan wel werken met 90V als het echt moet.
je kunt dus wel lager werken als 200V, maar probeer het te voorkomen. ;)
Dat klinkt een stuk beter, ik ken de panelen niet. Ik vraag me dan af in hoeverre deze site dan reëel is: https://www.zonnepanelen....schillende-merken/labtest Ik keek hier naar de 'beste' panelen zeg maar.
het is een mooie test, maar er is wel wat over te vertellen.
SF staat er hoog in de test, maar er word niet gekeken naar hoeveel m2 er aan panelen word gebruikt.
ook worden panelen geleverd met een tolerantie van soms wel 5%.
dus alles in de test wat binnen die 5% valt is al normaal.
(ik zelf vind die virtus wel heel erg opvallend, of er gaat iets mis met het testen, of renesola heeft een beter paneel gepakt en daar een slechtere stikker op gedaan, is niet erg abnormaal in PV land. ;)
maar het kan ook zijn dat die panelen net in een hoekje staan met iets minder schaduw.)
Logisch bedacht ik me achteraf. Als je oost-west hebt dan heb je nooit het totaal WP van beide zijdes van het dak. Hooguit rond het het middaguur een kleine piek omdat de zon dan beide zijden van het dak pakt.
Een kleiner omvormer volstaat dan.
check ook eens hosola als omvormer. (die hebben de kleinste omvormer 2,5kW met 2x mpp, zover ik weet.)
De hoofdslaapkamer zit op de westzijde, ik verwacht voor de oostzijde geen dakkapel of wat dan ook. Omdat aan deze zijde al een dakraam zit en dit slaapkamers worden voor de eventuele kinderen.

Wat wel kan spelen is dit:

Westzijde:
[afbeelding]
De CV-pijpjes van de buren aan de westzijde, dit geeft zo'n lange schaduw. Helaas ben ik overdag niet thuis om het op de foto te zetten. Misschien als het dit weekend wat zonniger is. De schaduw zal naar de top van het dak bewegen. In de toekomst komt hier misschien een dakkapel.

Oostzijde:
[afbeelding]
1 Dakraam, maar ook 2 pijpjes op mijn dak die in de zomerperiode wat schaduwval zullen geven vanaf een uur of 18.30 - 20.00 uur tot de zon achter de nok van het huis verdwijnt (huis houdt de zon dan tegen). De zon zit dan aan de westkant te stralen dus ik verwacht aan de andere kant dat de oostzijde aan het eind van de dag vrij weinig meer opwekt?
dat is geen enkel probleem.
als de zon zo schuin op de panelen schijnt heb je ook niet veel opbrengst. ;)
12x LG oost eerst is al voldoende om meer te leveren dan ik verbruik.

Wat is dan verstandig om te doen? De LG's zijn mooie panelen, maar wel wat duurder om mee te starten. 9 Panelen van LG oost levert 2700WP. En over een jaar bijvoorbeeld nog eens 9 op de westzijde. Is dat niet veel beter? Dak is 5 meter breed, hoogte weet ik zo niet. Panelen zijn 164x100 cm
de vraag is: passen er 12 LG neon's?
(er zijn wel meer panelen als de LG's, in verschillende prijs klasse.
het is maar net wat je wil.)
is er maar ruimte voor 8x LG, dan kun je beter over gaan op die ECsolars met hogere V.
etc etc etc.....

een handige manier van meten: meet 5 dakpannen in de hoogte en de breedten.
deel die maat door 5 en je hebt je gemiddelde maten van je dak pannen.
dan kun je dak pannen tellen en weet je ruw weg je ruimte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
het is een mooie test, maar er is wel wat over te vertellen.
SF staat er hoog in de test, maar er word niet gekeken naar hoeveel m2 er aan panelen word gebruikt.
ook worden panelen geleverd met een tolerantie van soms wel 5%.
dus alles in de test wat binnen die 5% valt is al normaal.
(ik zelf vind die virtus wel heel erg opvallend, of er gaat iets mis met het testen, of renesola heeft een beter paneel gepakt en daar een slechtere stikker op gedaan, is niet erg abnormaal in PV land. ;)
maar het kan ook zijn dat die panelen net in een hoekje staan met iets minder schaduw.)
Dat dacht ik ook in eerste instantie. Ze plakken er gewoon een andere sticker op. Maar hier hebben ze het gemeten: https://www.zonnepanelen..../renesola-virtus-ii-255wp Lijkt me wel dat deze klopt.
check ook eens hosola als omvormer. (die hebben de kleinste omvormer 2,5kW met 2x mpp, zover ik weet.)
Die ga ik eens bekijken. Een omvormer moet goed zijn, moet ik op een leuke manier kunnen uitlezen zodat ik kan monitoren wat er opgewekt etc wordt. Dat vind ik interessant.
dat is geen enkel probleem.
als de zon zo schuin op de panelen schijnt heb je ook niet veel opbrengst. ;)
Dat scheelt weer, dus ik hoef niet in de weer met optimizers?
de vraag is: passen er 12 LG neon's?
(er zijn wel meer panelen als de LG's, in verschillende prijs klasse.
het is maar net wat je wil.)
is er maar ruimte voor 8x LG, dan kun je beter over gaan op die ECsolars met hogere V.
etc etc etc.....
Ik ga dit weekend eens een legplan maken. Mooiste is als als je met een even getal uitkomt en het netjes uitgelijnd op het dak ligt. Dus of allemaal horizontaal of verticaal geplaats om het rustig te houden.

Als ik schuin de straat in kijk zie ik een woning met een kort dak (hoogbouw) daar zitten maar 6 panelen boven de dakkapel en meer ruimte is er niet. Voordeel in dit geval is dat ik een lang dak heb met meer oppervlakte (een hoogbouw woning vind ik mooier maar nu komt het juist goed uit dat ik een lang dak heb).
een handige manier van meten: meet 5 dakpannen in de hoogte en de breedten.
deel die maat door 5 en je hebt je gemiddelde maten van je dak pannen.
dan kun je dak pannen tellen en weet je ruw weg je ruimte. ;)
Meet je de dakpannen helemaal of tot de rand waar ze over elkaar heen vallen? Het dak is 35 pannen breed en 25 pannen hoog heb ik even geteld aan de hand van mijn screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 23:09
Binnetie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:56:

Westzijde:
[afbeelding]
Heb je geen Gopro, SJ4000, Xiaomi Yi ofzo? iig iets wat je, al dan niet gevoed door een powerbankje, een dagje op de schuur ertegenover gooit en zo een timelapse maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:17:

Dat scheelt weer, dus ik hoef niet in de weer met optimizers?
liever niet,maakt het een stuk duurder.
echt nodig is het niet, ik heb ook last van een paar pijpjes.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0083.jpg
(panelen liggen nu al een stukje dichter bij de pijpjes, is een wat oude foto.)
Ik ga dit weekend eens een legplan maken. Mooiste is als als je met een even getal uitkomt en het netjes uitgelijnd op het dak ligt. Dus of allemaal horizontaal of verticaal geplaats om het rustig te houden.

Als ik schuin de straat in kijk zie ik een woning met een kort dak (hoogbouw) daar zitten maar 6 panelen boven de dakkapel en meer ruimte is er niet. Voordeel in dit geval is dat ik een lang dak heb met meer oppervlakte (een hoogbouw woning vind ik mooier maar nu komt het juist goed uit dat ik een lang dak heb).
elk nadeel heeft zijn voordeel. ;)
Meet je de dakpannen helemaal of tot de rand waar ze over elkaar heen vallen? Het dak is 35 pannen breed en 25 pannen hoog heb ik even geteld aan de hand van mijn screenshot.
van rand tot rand, je wil weten hoe groot het zichtbare gedeelte van elke dakpan is.
je moet ergens uit komen op +/-33cm per pan.

edit:
o ja deze ook even geven.

stel dat er een paneel schaduw krijgt.
dan doet er een diode in het paneel een stuk van dat paneel uit schakelen.
de V van de string zakt dan een stukje.
nog een rede om een hoge V te hebben op de omvormer. ;)
(meeste panelen hebben 3 diodes.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 16-10-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJSmiley schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:29:
[...]

Heb je geen Gopro, SJ4000, Xiaomi Yi ofzo? iig iets wat je, al dan niet gevoed door een powerbankje, een dagje op de schuur ertegenover gooit en zo een timelapse maakt?
Toevallig heb ik die liggen, wel een leuk idee om te doen en ik kan hem aan het verkeersbord op de hoek van de woning maken. Powerbank heb ik ook nog :) Goed idee. Nu alleen nog een beetje zon.
Timelaps met elke 5 minuten een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:37:
[...]

liever niet,maakt het een stuk duurder.
echt nodig is het niet, ik heb ook last van een paar pijpjes.

[afbeelding]
(panelen liggen nu al een stukje dichter bij de pijpjes, is een wat oude foto.)
Ik zie het inderdaad, plus het feit dat je nog een schoorsteen op het dak hebt...
o ja deze ook even geven.

stel dat er een paneel schaduw krijgt.
dan doet er een diode in het paneel een stuk van dat paneel uit schakelen.
de V van de string zakt dan een stukje.
nog een rede om een hoge V te hebben op de omvormer. ;)
(meeste panelen hebben 3 diodes.)
Duidelijk, dan moet ik niet gaan kijken naar een optimizer.

Een collega heeft een vriend die al een jaar of 2 panelen legt... doet het er af en toe ook nog wel bij voor een mooie prijs. Maar daarvoor moet ik al wel het legplan hebben :) Dus dat komt ook goed. Dan kost het iets maar heb je het wel goed dan dat je zelf op het dak staat na te denken en te meten en te klooien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 16-10-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Afgelopen weekend was het helaas te bewolkt om een timelaps te maken. Misschien dat ik mijn vriendin vrag om een paar fotos bij verschillende tijdstippen te maken wanneer het zonnig is.

Ik ben wel bezig geweest met een legplan:
Oost:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/89b18580-e9e1-4e41-8214-c613c108d75c_zpsjaplbdh4.jpg
Het dak is 785x500 (bxh) gebaseerd het tellen van de dakpannen met een gemiddelde afmeting van 29,5cm breed en 31,5 cm hoog.
In dit legplan ben ik uitgegaan van panelen van 164x100 cm (LG), de geknipte panelen zijn 165x99

Ik kan eigenlijk net geen 5 panelen naast elkaar leggen omdat dan in de no-go-zone terecht kom. Misschien moet ik ook nog iets zakken omdat ik nu over de 2 ventilatieblokjes leg.

West:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/c1033002-e885-4e44-a0d2-044503f9c52d_zpserdc7kxx.jpg

Ik hou hier een beetje rekening met het CV-pijpje van de buurman die ik naast mijn dak getekend heb.
Ik kies hier even voor de SF panelen. Omdat niet een zuivere west-kant is (west maar een paar graden naar het noorden). Zal hier denk ik ook minder zon vallen, helemaal in de winter. In de zomer blijft deze kant wel langer beschenen.

Dan geldt:
9x 300Wp = 2700Wp oost 9x 32V is 288V
6x 170Wp = 1070Wp west 6x87,5V is 525V of 2 stringen van 262,5V
hmm misschien is het beter om 9x 170Wp te kiezen = 1530Wp, 1 string van 4 (350V) en 1 van 5 (437,5V) panelen.

Zo heb ik hoogstwaarschijnlijk nog ruimte voor een dakkapel op de westkant in de toekomst.

Hoe lijkt dit zo?

[ Voor 34% gewijzigd door Binnetie op 19-10-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:25:
Afgelopen weekend was het helaas te bewolkt om een timelaps te maken. Misschien dat ik mijn vriendin vrag om een paar fotos bij verschillende tijdstippen te maken wanneer het zonnig is.
persoonlijk vind ik dit totaal oninteressant.
als je nu een time lapse maakt doe je dat op het verkeerde moment van het sezoen.
schaduw maakt nu eigenlijk niet veel meer uit met een oost-west.
opbrengsten zijn nu al een stuk lager.
Ik ben wel bezig geweest met een legplan voor de oostkant:
[afbeelding]
Het dak is 785x500 (bxh) gebaseerd het tellen van de dakpannen met een gemiddelde afmeting van 29,5cm breed en 31,5 cm hoog.
In dit legplan ben ik uitgegaan van panelen van 164x100 cm (LG), de geknipte panelen zijn 165x99

Ik kan eigenlijk net geen 5 panelen naast elkaar leggen omdat dan in de no-go-zone terecht kom. Misschien moet ik ook nog iets zakken omdat ik nu over de 2 ventilatieblokjes leg.

Hoe lijkt dit zo?
het begint wel ergens wat op te lijken.
laten we wat meer gaan kijken op de mm.
(ik geef nu alle maten op met clickfit systeem, ander merk iets andere maten!!!)
tussen elk paneel heb je 0,8mm nodig.
en de eind klemmen wil je +/- 5cm rail hebben uit steken.

cool dat je kijkt naar LG, want daar is nog iets speciaals mee.
de 2 zij stangen van LG zijn extra stevig, dus de click-fit rail kan een stuk lager zitten als bij andere panelen.
het grote voordeel daar van is dat je de panelen erg dicht tegen de nok kunt monteren, zonder problemen.
(je kunt gewoon over je ontluchtings-pannen heen leggen, geen probleem.)

oke, het lijkt mij dat 8x de LG geen probleem word.(kan ook op een TL omvormer, maar dan is er wel een alternatief)
allen 12X is een optimum voor een TL omvormer.
het zou mooi zijn als we dus er nog wat meer onder konden leggen, misschien de panelen draaien?
en dan langs het dakraam?
ideeën er over (jij ziet het beter als ik. kan alleen maar tipjes aan geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:06:
cool dat je kijkt naar LG, want daar is nog iets speciaals mee.
de 2 zij stangen van LG zijn extra stevig, dus de click-fit rail kan een stuk lager zitten als bij andere panelen.
het grote voordeel daar van is dat je de panelen erg dicht tegen de nok kunt monteren, zonder problemen.
(je kunt gewoon over je ontluchtings-pannen heen leggen, geen probleem.)
Is Clickfit een goed systeem? Ik lees over Valk en zag dit filmpje voor een verschil tussen Valk en Clickfit (heb er geen aandelen): YouTube: Vergelijking zonnepanelen montagemateriaal Valk Solar - Clickfit
oke, het lijkt mij dat 8x de LG geen probleem word.(kan ook op een TL omvormer, maar dan is er wel een alternatief)
allen 12X is een optimum voor een TL omvormer.
het zou mooi zijn als we dus er nog wat meer onder konden leggen, misschien de panelen draaien?
en dan langs het dakraam?
ideeën er over (jij ziet het beter als ik. kan alleen maar tipjes aan geven)
Ik had mijn vorige bericht bewerkt en de westkant bijgevoegd. Ik vraag me alleen af of dit mooi is. Op de westkant komt misschien in de toekomst een dakkapel. Ik koos de SF panelen omdat deze een hogere V hebben en ze zien er cosmetisch mooi uit. Alleen is dit verstandig? Ik kan ook LG's op west leggen, maar wil niet direct heel veel geld kwijt zijn en een energiecentrale worden qua opwekken. Hoe is dan de ideale verdeling van de panelen? Dat er op oost meer moeten liggen komt doordat deze wat meer zon blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:29:
[...]

Is Clickfit een goed systeem? Ik lees over Valk en zag dit filmpje voor een verschil tussen Valk en Clickfit (heb er geen aandelen): YouTube: Vergelijking zonnepanelen montagemateriaal Valk Solar - Clickfit
clickfit is goed, en levert geen enkel probleem met de stormen aan de kust op.
niet dat valk of solarstel fout zijn.
alles is goed, ik moest iets gebruiken om de laatste mm uit te leggen.
maakt mij verder niet uit welk systeem je wil gebruiken.
neutraal, neutraal, lol.....
(ik raad wel solarstel of clickfit aan, is gewoon een stuk makkelijker gebruiken op dak als valk)
Ik had mijn vorige bericht bewerkt en de westkant bijgevoegd. Ik vraag me alleen af of dit mooi is. Op de westkant komt misschien in de toekomst een dakkapel. Ik koos de SF panelen omdat deze een hogere V hebben en ze zien er cosmetisch mooi uit. Alleen is dit verstandig? Ik kan ook LG's op west leggen, maar wil niet direct heel veel geld kwijt zijn en een energiecentrale worden qua opwekken. Hoe is dan de ideale verdeling van de panelen? Dat er op oost meer moeten liggen komt doordat deze wat meer zon blijft houden.
ik heb de bijwerking nog niet goed bekeken, zal ik straks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:25:
Ik hou hier een beetje rekening met het CV-pijpje van de buurman die ik naast mijn dak getekend heb.
Ik kies hier even voor de SF panelen. Omdat niet een zuivere west-kant is (west maar een paar graden naar het noorden). Zal hier denk ik ook minder zon vallen, helemaal in de winter. In de zomer blijft deze kant wel langer beschenen.

Dan geldt:
9x 300Wp = 2700Wp oost 9x 32V is 288V
6x 170Wp = 1070Wp west 6x87,5V is 525V of 2 stringen van 262,5V
hmm misschien is het beter om 9x 170Wp te kiezen = 1530Wp, 1 string van 4 (350V) en 1 van 5 (437,5V) panelen.
ik zou op jouw dak geen rekening houden met het cv pijpje van de buurman.
(maar als het uit komt er wel zover mogelijk van uit de buurt blijven.
schaduw is geen probleem, maar je wil het liever niet.)

zoals je al merkt 6x SF is meer als 525Vmpp, en dan moet je ook nog kijken naar de Voc.
TL omvormers gaan niet verder als 500Vmpp (en somige gaat de Voc dan wel hoger. maar de meeste is 500Vmpp als te hoog als je dan ook nog de temperatuur mee neemt.)
als je met SF wil werken op een TL omvormer dan wil je het liefst setjes van 4x maken.
of een andere omvormer kiezen als een TL omvormer. ;)
(maar helaas word het dan ook snel een dure omvormer als je dan ook nog 2x een mpp nodig hebt.)

huiswerk (lol, ik geef huiswerk.):
maak eens een plan om alleen maar SF te gebruiken.
met SF maak je dus stringen parallel, elke parallel string hoeft niet de zelfde kant op te kijken.
maar iedere parallel string moet even veel panelen bevatten.
dus daarmee kun je ook een oost-west maken met maar 1x een mpp.
misschien is dit wel jouw weg om te gaan doen. :?
(het mooiste is als je dan setjes van x5 kunt maken voor een steca omvormer.
zeer hoog rendement ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-10-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:02:
ik zou op jouw dak geen rekening houden met het cv pijpje van de buurman.
(maar als het uit komt er wel zover mogelijk van uit de buurt blijven.
schaduw is geen probleem, maar je wil het liever niet.)
Oke, dat wordt dan minder van belang.
zoals je al merkt 6x SF is meer als 525Vmpp, en dan moet je ook nog kijken naar de Voc.
TL omvormers gaan niet verder als 500Vmpp (en somige gaat de Voc dan wel hoger. maar de meeste is 500Vmpp als te hoog als je dan ook nog de temperatuur mee neemt.)
als je met SF wil werken op een TL omvormer dan wil je het liefst setjes van 4x maken.
of een andere omvormer kiezen als een TL omvormer. ;)
(maar helaas word het dan ook snel een dure omvormer als je dan ook nog 2x een mpp nodig hebt.)
Aan wat voor omvormer zit je te denken? Ik zit te zoeken naar een omvormer die dit kwam om een beetje een prijs voor ogen te krijgen, maar verdwaal een beetje.
huiswerk (lol, ik geef huiswerk.):
maak eens een plan om alleen maar SF te gebruiken.
met SF maak je dus stringen parallel, elke parallel string hoeft niet de zelfde kant op te kijken.
maar iedere parallel string moet even veel panelen bevatten.
dus daarmee kun je ook een oost-west maken met maar 1x een mpp.
misschien is dit wel jouw weg om te gaan doen. :?
(het mooiste is als je dan setjes van x5 kunt maken voor een steca omvormer.
zeer hoog rendement ;) )
Dat plan ga ik zeker maken. Wat ik eigenlijk wil is niet direct het maximale dakoppervlak gebruik, maar wel zo nodig in de toekomst uitbreiden. Dus niet direct aan mijn max zitten. Ik voel er weinig voor om bijvoorbeeld nu panelen te nemen met een lage Wp als ik over bijvoorbeeld 3-5 jaar de boel moet verkopen omdat er panelen komen met een hogere WP om wat meer opbrengst te hebben omdat er kinderen komen of omdat ik bijv goedkoop een wietplantage wil verwarmen :) of maar even iets te noemen.
Met SF (ze zijn er mooi) ben ik al 22 panelen nodig om alleen maar mijn huidige verbruik + het extra verbruik ivm gastouder te kunnen behalen. Dat zijn er 11 aan beide kanten. Wil je strings per 4 leggen dan zal ik er 24 moeten nemen (12 aan beide kanten). Voor west wordt dat ivm een toekomst dakkapel lastiger) Ik ga eens wat verschillende dingen leggen en kijken hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:29:

Aan wat voor omvormer zit je te denken? Ik zit te zoeken naar een omvormer die dit kwam om een beetje een prijs voor ogen te krijgen, maar verdwaal een beetje.
wat voor panelen en string lengte je kiest bepaald de omvormer.
dus ik weet het nog niet, met meer concretere plannen kan ik wel iets zeggen. ;)
(reken voor het gemak iets tussen de 500-900€)
Dat plan ga ik zeker maken. Wat ik eigenlijk wil is niet direct het maximale dakoppervlak gebruik, maar wel zo nodig in de toekomst uitbreiden. Dus niet direct aan mijn max zitten. Ik voel er weinig voor om bijvoorbeeld nu panelen te nemen met een lage Wp als ik over bijvoorbeeld 3-5 jaar de boel moet verkopen omdat er panelen komen met een hogere WP om wat meer opbrengst te hebben omdat er kinderen komen of omdat ik bijv goedkoop een wietplantage wil verwarmen :) of maar even iets te noemen.
Met SF (ze zijn er mooi) ben ik al 22 panelen nodig om alleen maar mijn huidige verbruik + het extra verbruik ivm gastouder te kunnen behalen. Dat zijn er 11 aan beide kanten. Wil je strings per 4 leggen dan zal ik er 24 moeten nemen (12 aan beide kanten). Voor west wordt dat ivm een toekomst dakkapel lastiger) Ik ga eens wat verschillende dingen leggen en kijken hoe het uitkomt.
SF zijn panelen met een lage hoeveelheid Wp per m2.
maar je hebt dak zat.
een wietplantage wil je trouwens niet verwarmen, maar juist koelen, die lampen verwarmden de zaak al veel te veel. >:)
(wiet plantjes kun je beter in de tuin zetten, werkt een stuk beter als met PV stroom opwekken en die in de lampen gooien)

probeer het eens of het iets is,
we hebben trouwens op het moment tijd zat om van alles te proberen.
de winter staat voor de deur en opbrengsten donderen nu dagelijks naar beneden.
(ik heb zelf nu 4 dagen achter de rug dat ik minder als 2kWh heb opgewekt, mmm ik kan in 1 zomer dag ook meer als 22kWh doen :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:38:

SF zijn panelen met een lage hoeveelheid Wp per m2.
maar je hebt dak zat.
een wietplantage wil je trouwens niet verwarmen, maar juist koelen, die lampen verwarmden de zaak al veel te veel. >:)
(wiet plantjes kun je beter in de tuin zetten, werkt een stuk beter als met PV stroom opwekken en die in de lampen gooien)
Je hebt ook overal verstand van _/-\o_
probeer het eens of het iets is,
we hebben trouwens op het moment tijd zat om van alles te proberen.
de winter staat voor de deur en opbrengsten donderen nu dagelijks naar beneden.
(ik heb zelf nu 4 dagen achter de rug dat ik minder als 2kWh heb opgewekt, mmm ik kan in 1 zomer dag ook meer als 22kWh doen :-( )
Dat valt inderdaad tegen.

Zoals ik bedoelde wil ik wat ruimte overhouden voor een dakkapel, mocht die er komen dan zou mooi zijn als ze deze zo kunnen plaatsen zonder panelen te moeten verplaatsen.
Ik heb nog gekeken naar die ECsolar panelen: http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/ maar die hebben een afwijkende maat waar ik geen knipplaatje van heb :) die moet ik dan op schaal een beetje intekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:48:
[...]

Je hebt ook overal verstand van _/-\o_
of je nu zon oost van je dak of plantjes laat groeien op zon kracht in de tuin.
zo groot is het verschil niet.
(trouwens wietplantjes zijn voor watjes, ik heb wel heftigere planten in de tuin staan, zoals nachtschades,salie's en papaver ;) )
Dat valt inderdaad tegen.

Zoals ik bedoelde wil ik wat ruimte overhouden voor een dakkapel, mocht die er komen dan zou mooi zijn als ze deze zo kunnen plaatsen zonder panelen te moeten verplaatsen.
Ik heb nog gekeken naar die ECsolar panelen: http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/ maar die hebben een afwijkende maat waar ik geen knipplaatje van heb :) die moet ik dan op schaal een beetje intekenen.
mijn ervaring op het forum id: mensen zeggen wel dat ze een dakkapel willen, maar na een jaar stroom opgewekt hebben willen ze in eens geen dakkapel meer, alleen maar meer stroom.

pas op: PV leggen is een erg verslavende hobbie!!!!
voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en nog wil je meer Wp. >:)
begin er niet aan er is geen weg terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:08:
mijn ervaring op het forum id: mensen zeggen wel dat ze een dakkapel willen, maar na een jaar stroom opgewekt hebben willen ze in eens geen dakkapel meer, alleen maar meer stroom.
Dit kan ook op mij slaan hoor, maar mijn vriendin roept vanaf dag 1 dat we hier wonen dat ze een dakkapel wil op huis. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zij heeft verder niks met zonnepanelen en besparingen (ze heeft dyscalculie). Daarom is het lastiger haar enthousiast te krijgen omdat cijfertjes niet veel gaan helpen bij haar.
pas op: PV leggen is een erg verslavende hobbie!!!!
voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en nog wil je meer Wp. >:)
begin er niet aan er is geen weg terug. ;)
Ik heb nu de volgende situatie gemaakt.

Oost:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/e4094a87-e10e-41fa-b793-31f502d59df8_zpshxmaswfn.jpg

West:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/e2df71c1-25c2-4041-83e7-7ee4e593f35a_zpsldi4sunu.jpg

Het dakraam op west zit vrij hoog. Wil je het raam dicht doen dan moet ik op een opstapje gaan staan en mijn arm uitstrekken Dus voor een eventuele dakkapel is dit een mooie hoogte en ik verwacht dat de panelen niet in de weg liggen.

16 oost en 12 west = 2720 en 2040 totaal 4760Wp. Dat is natuurlijk erg veel, dit kan mog op een 16A groep toch? In dit geval kunnen er totaal 7 strings gemaakt worden. Wat voor omvormer zou hierbij passen?

En in het geval van het kostenplaatje, als ik nu start met 12 oost en 12 west dan heb ik 4080Wp wat ook een heel mooie start is. Wat adviseer je dan?

Edit:
Mijn vriendin heeft gisteren toch nog 2 fotos gemaakt toen de zon heel even scheen.
17.40 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20151019-WA0004_zpsyhd83hr0.jpg

18.10 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20151019-WA0006_zpsphmvrymf.jpg
Je ziet hier de schaduw een beetje omhoog kruipen, maar de bovenkant van het westdak ligt nog wel in het zonnetje.
In de zomer is het natuurlijk heel anders.

Ik heb de fotos aan mijn vriendin laten zien, ze vind het aantal panelen wel veel. Dus ik denk dat het eerder 12 oost en 12 west wordt aan panelen. ik wil nog even kijken naar een alternatief paneel die toch een goede V richting de omvormer heeft. Op de oostkant mag best iets meer liggen omdat het achter het huis is vind mijn vriendin.

[ Voor 19% gewijzigd door Binnetie op 20-10-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:28:
[...]

Dit kan ook op mij slaan hoor, maar mijn vriendin roept vanaf dag 1 dat we hier wonen dat ze een dakkapel wil op huis. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zij heeft verder niks met zonnepanelen en besparingen (ze heeft dyscalculie). Daarom is het lastiger haar enthousiast te krijgen omdat cijfertjes niet veel gaan helpen bij haar.
mmm, lastig, al geprobeerd tegen de vriendin het zo te vertellen?
opbrengst is +/- 50€ per maand, dan kun je ook 1 paar schoenen per maand kopen (als de smaak niet te duur is)
Ik heb nu de volgende situatie gemaakt.

Oost:
[afbeelding]

West:
[afbeelding]

Het dakraam op west zit vrij hoog. Wil je het raam dicht doen dan moet ik op een opstapje gaan staan en mijn arm uitstrekken Dus voor een eventuele dakkapel is dit een mooie hoogte en ik verwacht dat de panelen niet in de weg liggen.

16 oost en 12 west = 2720 en 2040 totaal 4760Wp. Dat is natuurlijk erg veel, dit kan mog op een 16A groep toch? In dit geval kunnen er totaal 7 strings gemaakt worden. Wat voor omvormer zou hierbij passen?

En in het geval van het kostenplaatje, als ik nu start met 12 oost en 12 west dan heb ik 4080Wp wat ook een heel mooie start is. Wat adviseer je dan?
ik ben er nog niet helemaal uit, maar vorm nog ideeën. ;)
komt wel goed.
:
Mijn vriendin heeft gisteren toch nog 2 fotos gemaakt toen de zon heel even scheen.
17.40 uur:
[afbeelding]

18.10 uur:
[afbeelding]
Je ziet hier de schaduw een beetje omhoog kruipen, maar de bovenkant van het westdak ligt nog wel in het zonnetje.
In de zomer is het natuurlijk heel anders.
in de zomer is dit heel anders, ja.
en op het moment dat de schaduw begind, dan schijnt de zon al door zoveel dampkring heen, echt heel veel W haal je er dan niet meer uit. :-(
maar wat je wel ziet, is hoe hoger hoe beter. ;)
Ik heb de fotos aan mijn vriendin laten zien, ze vind het aantal panelen wel veel. Dus ik denk dat het eerder 12 oost en 12 west wordt aan panelen. ik wil nog even kijken naar een alternatief paneel die toch een goede V richting de omvormer heeft. Op de oostkant mag best iets meer liggen omdat het achter het huis is vind mijn vriendin.
hoeveel van die solarfrontier panelen zou je kunnen ophangen op de oost kant?
ik zie nu een 16X maar zou een 20X ook lukken? (of 18X mischien???) (ik heb een langer door denk plannetje. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:19:
mmm, lastig, al geprobeerd tegen de vriendin het zo te vertellen?
opbrengst is +/- 50€ per maand, dan kun je ook 1 paar schoenen per maand kopen (als de smaak niet te duur is)
Dat is een goeie. Ik had al uitgelegd dat we elke maand geld besparen en door dat geld verdienen we de installatie weer terug. Je bent in 1x een hoop geld terug maar elke maand komt het beetje bij beetje terug. En van dat geld kan je weer iets kopen.
hoeveel van die solarfrontier panelen zou je kunnen ophangen op de oost kant?
ik zie nu een 16X maar zou een 20X ook lukken? (of 18X mischien???) (ik heb een langer door denk plannetje. ;) )
Zie deze opstellingen:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/36bef69f-904c-48c6-b7b6-088ae54d1078_zpsnw7nrjjc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/d6cc51bb-cee3-4925-957a-41fcde71b49e_zpst7hrftjp.jpg

Verticaal zitten er veel mogelijkheden in, maar ik denk dat 5 panelen op een rij net iets te kort is. Het dak is 500 cm. De panelen 99 cm per stuk. Denk dat dat te krap wordt. Ook wordt het spannend links naast het dakraam. Dat kan net wel of net niet. En je ziet dat ik de no-go-zone in ga. Deze heb ik op 20 cm getekend maar volgens mij mag je ook nog 10 cm vanaf de rand zitten.
Horizontaal lukt het met 18 panelen, maar niet meer met 20 panelen.

Misschien dat panelen die meer Wp hebben wat mooier passen? De LG's zijn mooi maar duur, er is vast wel een tussenweg die en mooi zwart zijn en een goede V richting de omvormer leveren. Dan kan ik gelijk met iets minder toe en vind mijn vriendin het niet zo vol.

Bovendien op oost veel hangen dan wek je eigenlijk alleen 's ochtends het meeste op toch? Gedurende de dag ook nog wel maar dan veel minder neem ik aan?

[ Voor 33% gewijzigd door Binnetie op 20-10-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:39:
[...]

Dat is een goeie. Ik had al uitgelegd dat we elke maand geld besparen en door dat geld verdienen we de installatie weer terug. Je bent in 1x een hoop geld terug maar elke maand komt het beetje bij beetje terug. En van dat geld kan je weer iets kopen.
ik neem aan dat je doelt te zeggen dat je 1x flink betaald (flink is dan relatief, je huis die was pas duur ;) )
en dan elke maand een lager bedrag hoeft te betalen.

ik zelf 6 jaar geleden ben van 4500kWh + 1400m3 gas nu een 1300kWh + 600m3 gas gegaan.
ik zat op een maand bedrag van +/-170€ en nu een 55€ (en nu een verbouwing aan het doen, dus gaat nog lager worden.)
lage maand lasten zijn tof _/-\o_
(en ik zal maar niet zeggen wat ik nu aan hypotheek betaal, dan word je helemaal groen van jaloezie. >:) )
Bovendien op oost veel hangen dan wek je eigenlijk alleen 's ochtends het meeste op toch? Gedurende de dag ook nog wel maar dan veel minder neem ik aan?
jep op oost doe je vooral in de ochtend opwekken.
en later op de dag minder.(flink minder)
maar je mag je net-aansluiting gebruiken als erg goedkope accu (je krijgt er zelfs geld voor)
op het moment dat je teveel opwekt voor je eigen gebruik verkoop je het automatisch aan je buren. ;)
dank u buurman :*)

(de rest doe ik in een aparte posting, is meer techniek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 20:37
Goede deal: die 0,5% lening, ik ben nog even van m'n verbouwing en verhuizing aan het bekomen en ga dan ook zonnepanelen op mijn dak leggen. Als mijn gemeente zo'n aanbod heeft maak ik er direct gebruik van. Het geld wat je anders cash uit zou geven aan de zonnepanelen direct de hypotheek in, (waarschijnlijk een hogere rente dan netto 0,5%) en per direct dubbel besparen. Zowel de lagere electra kosten als minder rentelasten. De besparing op electra direct weer de hypotheek in en als bonus een groen gevoel :)

Als de hypotheek al afgelost is dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar zelfs op de huidige spaarrekeningen haal je 0,5% rente wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vandaag de offerte gekregen van 1 van de andere aanbieders die me benaderd hadden.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/offerte%20Zon7_zpsqexco0gc.jpg

12 panelen oost en 8 panelen west, SF170S panelen. Jammer dat ze niet iets specifieker zijn, in hun voorbeeld offerte PDF laten ze de prijs per onderdeel zien.

Als ik dan even bij Winkelman shop dan kom ik op:
Goodwe 3600DSomvormer: €773,-
20 x SF107S panelen €2600,-
4x rail voor 3 panelen: €444,28
2x rail voor 4 panelen €293,92
Totaal €4110,48 incl. BTW

Dan heb ik nog ~€1840,- over waarin dan de installatie + plaatsen extra groep invallen. Dat vind ik wel hoog. Misschien dat er nog een €100,- erbij moet rekenen voor de connectoren en kabels. Maar dan nog vind ik het wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:52:

maar je kunt de lg ook vervangen voor dit soort panelen: http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
deze panelen leveren 48V per stuk.
dan kan ik er maximaal 8 aan een mpp hangen.
8X48V= 384V. omvormer vind dit acceptabel.
8x 275Wp = 2200Wp en de power-one PVI 3.0 met zijn 2000W mpp vind dit wel lekker. ;)

met solarfrontier kan dit geintje ook.
maar een solarfrontier levert 87V per paneel.
om het niet te gek te maken voor een omvormer zijn 4 panelen de max op een mpp.
4x87V = 348V.
om dan daarna toch nog meer Wp op een omvormer te hangen, moeten we stringen maken die niet serieel zijn maar parallel.
dan is het niet de V die optelt maar de A.
en dan kun je max 4 stringen parallel maken. (meer als 4 kan wel, maar heb je speciale spullen nodig)
dus doe je op 1 mpp 4x4x170Wp = 2720Wp.
Ik heb nog eens gekeken naar alternatieven. Ik las in het PV-topic dat er af en toe ook eens EC Solar langskomt. Ook hier dus. Helaas kan ik heel erg weinig vinden over dit merk en dat geeft me niet veel zekerheid.

Als ik nu voor verder borduur op de EC panelen
16x EC Solar 275Wp €3456,-
1x HoSola Bright 3000MTL Omvormer met wifi (Dual MPPT) €690,-
4x Clickfit complete set rij van 4 panelen portret pannedak met zwarte klemmen €587,84
Kabels etc iets van €150,-?

Totaal: €3456,- + €690,- + 587,84 + €150,- = €4883,84
Ik leg dan 8 panelen oost en 8 panelen west. 1 Paneel levert 48V x 8 is 384V (misschien dat ik ook 2x7 panelen kan doen (wordt dan 336V)
Ik heb dan 4400Wp met 16 panelen. 4400x0.86x0.95 (volgens dakscan,klimaat etc)= 3594,9kWh. Ik schat ongeveer 2850kWh te gebruiken dus ik heb een ruime marge voor de toekomst. Wat doet een airco zo'n beetje aan verbruik met verwarmen en koelen?

Voordeel van dit is:
- minder panelen op het dak (vriendin blij)
- minder dakoppervlakte nodig (vriendin nog wat blijer)
- minder rails nodig
- panelen zijn wat duurder maar leveren veel meer op

Nu moet ik nog wel iemand regelen voor de installatie (ik vind die installatieprijzen gewoon veel te duur).
Nu ik dit zo typ kan de omvormer ook iets kleiner de 2500MTL is 15 euro goedkoper, maar ik dacht aan uitbreiding in de toekomst :) alleen kan ik niet meer uitbreiden mocht het nodig zijn. De V wordt dan te hoog... of is hier nog iets voor de te bedenken?

Dit is even gebaseerd op een beetje zelf zoeken, maar ik wil toch eerst meer ervaringen lezen van EC Solar...

Qua dak op oostkant (west moet gewoon passen):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/f39a8294-c640-4dff-9e08-46af8c55e9a0_zpsuua81qpa.jpg
De panelen zijn 106cm breed. 4 panelen maakt 424 cm. De pijpjes zitten 1 dakpan uit de nok, dat is 29,5cm en zijn 1 dakpan groot. Totaal 59 cm. 424+59=488cm. Ik heb dan 12cm over voor uitsteken materiaal. Wordt dit niet heel erg krap? Als de panelen ook nog eens 0,8 cm uit elkaar liggen dan wordt het kleiner dan 10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:14:
[...]
Wat doet een airco zo'n beetje aan verbruik met verwarmen en koelen?
knelle je gaat sneller als ik kan lezen.
ik hou je niet meer bij. ;)

koelen is niet te schatten, hoeveel gebruik wil je er van maken bepaald.
verwarmen is iets makkelijker te schatten(maar met een grote marge, dus lees ook zo.)

stel je gebruikt 1000m3 gas.
dan trek je daar +/-25m3 gas van af om te koken.
en 150m3 om te douchen/badderen etc etc.. (warm tapwater).

dus een 825m3 gas voor verwarmen.
doe je dit met een elektra kachel dan heb je +/- 1m3 gas = 8 kWh elektra.
825 * 8 = 6600kWh.

een warmtepomp(cq airco) doet met 1kWh +/- 2,5kWh warmte maken (nomen we cop).
6600/2,5 = 2600kWh.
alleen met een airco doe je niet heel je huis verwarmen, maar meestal maar 1 kamer.
en dat maakt het wat lastig.

(en ik vertel het nu met veel extra marges en aannames, dus zie dit alles erg relatief.
sommige mensen rapporteren een cop van meer als 3 b.v. en dat veranderd veel. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:38:

stel je gebruikt 1000m3 gas.
dan trek je daar +/-25m3 gas van af om te koken.
en 150m3 om te douchen/badderen etc etc.. (warm tapwater).

dus een 825m3 gas voor verwarmen.
doe je dit met een elektra kachel dan heb je +/- 1m3 gas = 8 kWh elektra.
825 * 8 = 6600kWh.

een warmtepomp(cq airco) doet met 1kWh +/- 2,5kWh warmte maken (nomen we cop).
6600/2,5 = 2600kWh.
alleen met een airco doe je niet heel je huis verwarmen, maar meestal maar 1 kamer.
en dat maakt het wat lastig.

(en ik vertel het nu met veel extra marges en aannames, dus zie dit alles erg relatief.
sommige mensen rapporteren een cop van meer als 3 b.v. en dat veranderd veel. ;) )
Ik gebruik op dit 1250m3 gas per jaar, ik kook op inductie. Maar goed dat is iets voor de toekomst.
Het gaat me meer om het panelen gebeuren, ben benieuwd of het een beetje klopt wat ik zeg in mijn vorige bericht. Of dit een goed uitgangspunt is en misschien dat iemand ervaring heeft met de EC Solar panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:14:
[...]
Als ik nu voor verder borduur op de EC panelen
16x EC Solar 275Wp €3456,-
1x HoSola Bright 3000MTL Omvormer met wifi (Dual MPPT) €690,-
4x Clickfit complete set rij van 4 panelen portret pannedak met zwarte klemmen €587,84
Kabels etc iets van €150,-?

Totaal: €3456,- + €690,- + 587,84 + €150,- = €4883,84
Ik leg dan 8 panelen oost en 8 panelen west. 1 Paneel levert 48V x 8 is 384V (misschien dat ik ook 2x7 panelen kan doen (wordt dan 336V)
Ik heb dan 4400Wp met 16 panelen. 4400x0.86x0.95 (volgens dakscan,klimaat etc)= 3594,9kWh. Ik schat ongeveer 2850kWh te gebruiken dus ik heb een ruime marge voor de toekomst. Wat doet een airco zo'n beetje aan verbruik met verwarmen en koelen?

Voordeel van dit is:
- minder panelen op het dak (vriendin blij)
- minder dakoppervlakte nodig (vriendin nog wat blijer)
- minder rails nodig
- panelen zijn wat duurder maar leveren veel meer op

Nu moet ik nog wel iemand regelen voor de installatie (ik vind die installatieprijzen gewoon veel te duur).
Nu ik dit zo typ kan de omvormer ook iets kleiner de 2500MTL is 15 euro goedkoper, maar ik dacht aan uitbreiding in de toekomst :) alleen kan ik niet meer uitbreiden mocht het nodig zijn. De V wordt dan te hoog... of is hier nog iets voor de te bedenken?
de ECsolar.

met 8x oost en 8x west.
dan heb je precies mijn oude set. (net iets meer Wp maar zelfde V op de mpp)
die EC solar panelen hebben 5" cellen en daar is niks mis mee.
het enige nadeel/voordeel van die cellen is dat je dan stringen kunt maken van rond de 2000Wp.
(met 6" cellen maak je stringen van 2500-4000Wp)
je wil zo dicht mogelijk bij de 720cellen zitten op een tl omvormer. ;)
(en 8x 96 cellen = dicht bij genoeg. ;) )

niks mis met de 2500MTL, maar die kan per mpp maar een 1500W doen, en je hangt er een 2200Wp aan.
dus die raad ik af.
een 3000MTL kan wel (2000W per mpp), maar een 3680MTL is iets beter. ;)
(hosola is niet het tofste merk voor oost-west, sma of power-one scoren al een stuk beter, je hebt gewoon meer power nodig per mpp. ;)
maar je kunt ook nog kijken naar omniksol en vele andere merken.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-10-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:56:
[...]

de ECsolar.

met 8x oost en 8x west.
dan heb je precies mijn oude set. (net iets meer Wp maar zelfde V op de mpp)
die EC solar panelen hebben 5" cellen en daar is niks mis mee.
het enige nadeel/voordeel van die cellen is dat je dan stringen kunt maken van rond de 2000Wp.
(met 6" cellen maak je stringen van 2500-4000Wp)
je wil zo dicht mogelijk bij de 720cellen zitten op een tl omvormer. ;)
(en 8x 96 cellen = dicht bij genoeg. ;) )

niks mis met de 2500MTL, maar die kan per mpp maar een 1500W doen, en je hangt er een 2200Wp aan.
dus die raad ik af.
een 3000MTL kan wel (2000W per mpp), maar een 3680MTL is iets beter. ;)
8x275 is 2200Wp, dat is dan nog goed?
8x96 cellen is 768 cellen, dat is er wat overheen maar verder niet erg?

Scherp, ik had niet gezien dat er maar 2000W per mpp gedaan werd op die 3000MTL
De 3680MTL is 80 euro duurder, Dan zit ik wel direct aan de max van 2200W per mpp. De 4200MTL is weer 15 eu duurder dan de 3680MTL maar doet dan 2600W per mpp is nog wat toekomst zekerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:21:
[...]

8x275 is 2200Wp, dat is dan nog goed?
8x96 cellen is 768 cellen, dat is er wat overheen maar verder niet erg?
jep is goed.
en de cellen iets meer is geen ramp. (is zelfs goed, maar dat is een lang verhaal)
Scherp, ik had niet gezien dat er maar 2000W per mpp gedaan werd op die 3000MTL
De 3680MTL is 80 euro duurder, Dan zit ik wel direct aan de max van 2200W per mpp. De 4200MTL is weer 15 eu duurder dan de 3680MTL maar doet dan 2600W per mpp is nog wat toekomst zekerder?
de 4200MTL is weer veel te zwaar. :-(
en dit plan heeft maar erg weinig toekomst mogelijkheden ben ik bang.
(dat hoeft geen ramp te zijn. is een keuze.)
omniksol heeft de 3tl2 (letop dat het een 2 is!!!!) en die doet 3000W met 2100W per mpp.
+/- zelfde prijs als de 3000MTL, maar net iets meer mpp power(100W).

een sma3000tl-21 doet b.v. 3000W en 3000W per mpp.
(maar goed sma komt met een prijs.)
etc etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik vind het plan met solarfrontier, best wel oke.
ik vind het plan met ECsolar (5" cellen) ook best wel oke.

ben wel benieuwed wat je zou kunnen met deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-252-euro-sunsolar/
(ja 310Wp klinkt wel erg krachtig, maar vergis je niet dit zijn hele grote panelen dus de Wp/m2 is niet zo hoog.
maar is zeker een weg die je eens moet proberen of het niet iets is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:30:
de 4200MTL is weer veel te zwaar. :-(
en dit plan heeft maar erg weinig toekomst mogelijkheden ben ik bang.
(dat hoeft geen ramp te zijn. is een keuze.)
omniksol heeft de 3tl2 (letop dat het een 2 is!!!!) en die doet 3000W met 2100W per mpp.
+/- zelfde prijs als de 3000MTL, maar net iets meer mpp power(100W).

een sma3000tl-21 doet b.v. 3000W en 3000W per mpp.
(maar goed sma komt met een prijs.)
etc etc etc...
De SMA is wel weer duur ja. Van de Power One kom ik niet echt prijzen tegen, allemaal op aanvraag. De Omniksol is qua prijs beter dan de Hosola.
ik vind het plan met solarfrontier, best wel oke.
ik vind het plan met ECsolar (5" cellen) ook best wel oke.

ben wel benieuwed wat je zou kunnen met deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-252-euro-sunsolar/
(ja 310Wp klinkt wel erg krachtig, maar vergis je niet dit zijn hele grote panelen dus de Wp/m2 is niet zo hoog.
maar is zeker een weg die je eens moet proberen of het niet iets is.)
Zie dak met de ECsolar 315Wp:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/39532911-7f3a-4344-a301-95fd752cf51a_zpsmw5b4mff.jpg
Je zegt 310Wp maar is 315Wp (er is wel een 310Wp leverbaar maar denk dat je de 315Wp) bedoeld
De V is 36,9. Wordt het dan niet wat laag met 8 panelen? 295,2V
Het geheel wordt dan wel weer een stuk duurder. Wat is je idee achter een opstelling met deze 315Wp panelen? Stel dat ik 6 oost, 6 west doe dan zit ik nog op 221,4 V dat is ook niet erg efficient denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:15:
[...]

De SMA is wel weer duur ja. Van de Power One kom ik niet echt prijzen tegen, allemaal op aanvraag. De Omniksol is qua prijs beter dan de Hosola.
ik vind de prijs van SMA ook erg duur en het niet echt waard.
een power-one 3.6 scoor ik voor 800€ inclusief.
(en ja dat is dan 4000W met de mogelijkheid voor een 16A groep + 3000W per mpp. ;)
+ mppscanning voor schaduw probleempjes ;) )
Zie dak met de ECsolar 315Wp:
[afbeelding]
Je zegt 310Wp maar is 315Wp (er is wel een 310Wp leverbaar maar denk dat je de 315Wp) bedoeld
De V is 36,9. Wordt het dan niet wat laag met 8 panelen? 295,2V
Het geheel wordt dan wel weer een stuk duurder. Wat is je idee achter een opstelling met deze 315Wp panelen? Stel dat ik 6 oost, 6 west doe dan zit ik nog op 221,4 V dat is ook niet erg efficient denk ik.
deze panelen zou je dan ook 10X op oost moeten doen. (en dat past zo te zien.)
dan heb je 360Vmpp ;)
dat knal je dan op een power-one 3.6 en west zie je dan nog wel eens een keer wat je er dan nog mee wil doen. ;)
dan heb je al een 2500kWh per jaar.
(west zou dan mooi zijn met 8x de ECsolar, maar kan in de toekomst.)

edit:
ik reken nu de prijs door en echt duur word het dan niet. ;)
10x panelen = 2520€
omvormer = 800€
bevestiging = 2x 46,69 + 2x 133,40 = 360.18€
kabel + div = 100€
+/- 3800€ inclusief BTW (zelf exclusief rekenen, en forfait bedrag maakt +/- 3200€ ongeveer.)
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/

edit2:
uitgaande van een gemiddelde kwh prijs van 0,215€ en een opbrengst van 2500kWh (laag geschat, oost had toch een voordeeltje? iets meer zuid?)
2500*0,215= 537€
3200€/537€ = 5,9 jaar TVT. :*)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 21-10-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:22:
[...]

ik vind de prijs van SMA ook erg duur en het niet echt waard.
een power-one 3.6 scoor ik voor 800€ inclusief.
(en ja dat is dan 4000W met de mogelijkheid voor een 16A groep + 3000W per mpp. ;)
+ mppscanning voor schaduw probleempjes ;) )
Mag ik vragen waar jij die omvormer scoort? Ik zie hem niet. De Power-One is misschien we de mooiste en beste tussenoplossing.
deze panelen zou je dan ook 10X op oost moeten doen. (en dat past zo te zien.)
dan heb je 360Vmpp ;)
dat knal je dan op een power-one 3.6 en west zie je dan nog wel eens een keer wat je er dan nog mee wil doen. ;)
dan heb je al een 2500kWh per jaar.
(west zou dan mooi zijn met 8x de ECsolar, maar kan in de toekomst.)

edit:
ik reken nu de prijs door en echt duur word het dan niet. ;)
10x panelen = 2520€
omvormer = 800€
bevestiging = 2x 46,69 + 2x 133,40 = 360.18€
kabel + div = 100€
+/- 3800€ inclusief BTW (zelf exclusief rekenen, en forfait bedrag maakt +/- 3200€ ongeveer.)
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/
Held _/-\o_ Ik was even vergeten dat je natuurlijk ook in 2x het geld kunt uitgeven. Op deze manier wordt het wel interessant! Ik wek eerst iets minder op dan mijn verbruik maar kan later wel mooi uitbreiden.
Ik zit alleen met de vraag wat mijn verlies wordt door alleen nu voor een oost-opstelling te kiezen? West telt helemaal niet mee in het opwekken dus op een zomerdag is het rond 13 uur gebeurd.

Oost:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/587f9d68-3119-4085-a3f5-d83bab6d1fa8_zpsadxrrljh.jpg

Mooiste zal wezen als er net 2 panelen links naast het dakraam kunnen, maar dat is voor latere zorg dan.

Op west kan dan later 8x de 275Wp ECsolar bedoel je? Of bijvoorbeeld iets met de SF panelen op west (op de west kant kijkt iedereen). 8x SF107S in 2 strings is per string 348V, dat heb ik toch goed?

De BTW terugvragen is ook een ding, dat is ook mogelijk als je de boel in 2x aanlegt? Ik meende dat 1 van de voorwaarden was dat het maar 1x kon?
edit2:
uitgaande van een gemiddelde kwh prijs van 0,215€ en een opbrengst van 2500kWh (laag geschat, oost had toch een voordeeltje? iets meer zuid?)
2500*0,215= 537€
3200€/537€ = 5,9 jaar TVT. :*)
Klopt mijn dak zit een paar graden naar het zuiden:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/0be5e22d-9a76-4e41-9e06-cc6775ff1e9d_zps5outsbuj.jpg
Dit was van 14 oct, tot een uur of 14 heb je dan wat zon op het oosten. In de zomer iets langer denk ik.

Mooie TVT daar komt nog wel bij dat er iemand even moet installeren, ik kan zelf niet goed het dak op i.v.m. mijn enkel.

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 21-10-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:31:

Held _/-\o_ Ik was even vergeten dat je natuurlijk ook in 2x het geld kunt uitgeven. Op deze manier wordt het wel interessant! Ik wek eerst iets minder op dan mijn verbruik maar kan later wel mooi uitbreiden.
Ik zit alleen met de vraag wat mijn verlies wordt door alleen nu voor een oost-opstelling te kiezen? West telt helemaal niet mee in het opwekken dus op een zomerdag is het rond 13 uur gebeurd.
lol, ik dacht toch echt dat ik dit al een paar keer gezegd had. :?

verlies van oost zonder west.
ongeveer +/- 0,3% op jaar basis >:)
Oost:
[afbeelding]

Mooiste zal wezen als er net 2 panelen links naast het dakraam kunnen, maar dat is voor latere zorg dan.

Op west kan dan later 8x de 275Wp ECsolar bedoel je? Of bijvoorbeeld iets met de SF panelen op west (op de west kant kijkt iedereen). 8x SF107S in 2 strings is per string 348V, dat heb ik toch goed?
het ziet er zo nog mooi genoeg uit voor mij. ;)

op west kun je later kiezen wat je maar wil, SF of de ECsolar, is een andere mpp dus maakt allemaal niet uit.
misschien vind je het wel zo leuk dat je er gewoon 8x benQ 327Wp panelen neer hangt. ;)
Mooie TVT daar komt nog wel bij dat er iemand even moet installeren, ik kan zelf niet goed het dak op i.v.m. mijn enkel.
met dat grote type paneel heb je wel bijna 3 mensen nodig.
2x op dak, en 1 die ze aan geeft van uit de tuin.
die dingen zijn +/- zo groot als een deur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:01:
[...]

lol, ik dacht toch echt dat ik dit al een paar keer gezegd had. :?

verlies van oost zonder west.
ongeveer +/- 0,3% op jaar basis >:)
Had je gezegd ja, maar ik was het helemaal vergeten. Misschien dat ik het ook wel direct goed doe hoor. Maar dat is even afhankelijk van de totaalprijs. 8x SF is ook een dikke 1000 incl. BTW euro meer bijv. mits het in 2x kan dat je de BTW aftrekt.
het ziet er zo nog mooi genoeg uit voor mij. ;)

op west kun je later kiezen wat je maar wil, SF of de ECsolar, is een andere mpp dus maakt allemaal niet uit.
misschien vind je het wel zo leuk dat je er gewoon 8x benQ 327Wp panelen neer hangt. ;)
Mijn vriendin vond dit ook acceptabel O-), hopelijk vanavond ook nog als ik het plan uitleg! Dan kunnen we altijd nog eens over de westkant gaan hebben als mijn deposito gestort wordt (voor je gevoel koop je ze dan met geld wat je al jaren kwijt bent). of dat we het in 1x doen en dan met kerst maar gewoon chinees gaan halen :)
met dat grote type paneel heb je wel bijna 3 mensen nodig.
2x op dak, en 1 die ze aan geeft van uit de tuin.
die dingen zijn +/- zo groot als een deur. ;)
Ik ga eens rondvragen naar mensen die deuren op het dak kunnen plaatsen... (of het 'erbij' doen zeg maar) en aangeven dat het complete deuren zijn die het dak op moeten... aangeven vanaf de tuin of plattedak van de garage kan ik wel:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151017_165118_zps85ertnlm.jpg
Is vanaf het dak van mijn schuurtje genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Ben ik nu de enige die ruimte ziet voor panelen op zuid, op het platte dak? Of heb je daar last van veel schaduw?

Edit: Ik ben de enige die noord en zuid verwisselt 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 21-10-2015 15:20 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:15:
[...]

Had je gezegd ja, maar ik was het helemaal vergeten. Misschien dat ik het ook wel direct goed doe hoor. Maar dat is even afhankelijk van de totaalprijs. 8x SF is ook een dikke 1000 incl. BTW euro meer bijv. mits het in 2x kan dat je de BTW aftrekt.
als je set compleet is met de SF er bij, dan doe je voor meer als 700€ per jaar aan stroom opwekken.
hoe boeiend is die BTW aftrek dan nog :?
je lacht je zelf toch al een deuk. ;)
Mijn vriendin vond dit ook acceptabel O-), hopelijk vanavond ook nog als ik het plan uitleg! Dan kunnen we altijd nog eens over de westkant gaan hebben als mijn deposito gestort wordt (voor je gevoel koop je ze dan met geld wat je al jaren kwijt bent). of dat we het in 1x doen en dan met kerst maar gewoon chinees gaan halen :)
nergens haast mee hebben is het beste devies. ;)
je kunt ook gewoon 2 jaar opbrengst opsparen en daar een extra setje van scoren. ;)
(dat doe ik al jaren, zit nu op de 5660Wp)
Ik ga eens rondvragen naar mensen die deuren op het dak kunnen plaatsen... (of het 'erbij' doen zeg maar) en aangeven dat het complete deuren zijn die het dak op moeten... aangeven vanaf de tuin of plattedak van de garage kan ik wel:
[afbeelding]
Is vanaf het dak van mijn schuurtje genomen.
het is en blijft een erg makkelijk dakje.
je kunt er bijna zo oplopen. ;)
hesselbeertje schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:18:
Ben ik nu de enige die ruimte ziet voor panelen op zuid, op het platte dak? Of heb je daar last van veel schaduw?

lol, kan gebeuren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 21-10-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
hesselbeertje schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:18:

Opzich heb je een punt. Als de panelen op de foto naar de buren kijken (links) heb je een zuidopstelling.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151021_155928_zps58hqo4dz.jpg
Heb de afmetingen er ongeveer even bij gezet. Die 3 meter weet ik niet zeker, maar in elk geval is het daar 2 meter diep. In de breedte is het 5 meter.

Maar dan komt de maar, er loopt een voetpad en weg pal langs mijn huis (geen last van hoor). Maar hoe makkelijk kan het zijn dat mensen via de schutting op de garage klimmen en 2 panelen meenemen? Ze zijn groot, maar je zet zo langs de stoep een auto met kar en daar leg je ze in. Zo doe ik hetzelf ook als ik planken haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik zou dat sowieso al niet doen, vanaf een uur of 2 staan ze in de schaduw van je eigen dak.
Zo doe ik hetzelf ook als ik planken haal...
Haha wel lef om dat hier toe te geven :P

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 21-10-2015 16:08 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:37:
[...]

als je set compleet is met de SF er bij, dan doe je voor meer als 700€ per jaar aan stroom opwekken.
hoe boeiend is die BTW aftrek dan nog :?
je lacht je zelf toch al een deuk. ;)
Eigenlijk wel mee eens, en anders is het ter verbetering van leefklimaat voor de kinderen (kan mijn vriendin de rest op de zaak zetten :))
nergens haast mee hebben is het beste devies. ;)
je kunt ook gewoon 2 jaar opbrengst opsparen en daar een extra setje van scoren. ;)
(dat doe ik al jaren, zit nu op de 5660Wp)
Ik wordt hier wel enthousiast van, het geld hupt me uit de broek. Maar gewoon beginnen met oost en rekening houden dat ik nog een keer west moet doen. Dat mijn vriendin wel weet dat er nog uitgebreid moet gaan worden.
het is en blijft een erg makkelijk dakje.
je kunt er bijna zo oplopen. ;)
Misschien moet ik maar gewoon eens proberen om er op te klimmen en beetje ervaring op doen.
Misschien dat op dat uitbouw deel van de garage panelen kunnen. Dan is west helemaal vrij om los te gaan met dakkapellen etc mocht dat gebeuren. Is het heel gek als ik zeg dat er 3 rijen van 2 panelen richtingen het zuiden (de buren) kunnen staan? Na 13 uur is het daar wel gebeurd met de zon (qua schaduw moet ik nog goed bekijken) maar ik probeer alleen wat mogelijkheden te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:45:
[...]

Maar dan komt de maar, er loopt een voetpad en weg pal langs mijn huis (geen last van hoor). Maar hoe makkelijk kan het zijn dat mensen via de schutting op de garage klimmen en 2 panelen meenemen? Ze zijn groot, maar je zet zo langs de stoep een auto met kar en daar leg je ze in. Zo doe ik hetzelf ook als ik planken haal...
Zelfde vraag had ik ook toen ik panelen op mijn garage wilde plaatsen: Niemand kende een verhaal van gejatte zonnepanelen (maar ja wat niet is kan altijd nog komen), maar het belangrijkste antwoord kwam van mijn inboedel/opstalverzekering panelen zijn gewoon gedekt tegen diefstal.

O ja wat betreft je vraag over de BTW: als je een verzoek tot vrijstelling van administratieve verplichting indient, dan kun je de tweede keer niet de BTW terug vragen. Dien je dat verzoek niet in dan zul je tot de tweede investering aangifte BTW moeten doen (en dan het forfait aan moeten geven), dan de BTW terugvragen voor de 2e investering en dan het verzoek indienen.

[ Voor 20% gewijzigd door BB-One op 21-10-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BB-One schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:24:
[...]

Zelfde vraag had ik ook toen ik panelen op mijn garage wilde plaatsen: Niemand kende een verhaal van gejatte zonnepanelen (maar ja wat niet is kan altijd nog komen), maar het belangrijkste antwoord kwam van mijn inboedel/opstalverzekering panelen zijn gewoon gedekt tegen diefstal.
Zucht... door jou positieve reactie kan ik weer gaan rekenen en tekenen :) om het als optie mee te nemen voor mijn vriendin.

Maar als ik kijk naar de tussenafstand, heb via een site berekend. Dan moet ik een afstand tussen de panelen houden van 231cm (bij paneel van 195x99 cm horizontaal). Ik kan dan net 2 rijen hebben. Dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Binnetie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:33:
[...]

Zucht... door jou positieve reactie kan ik weer gaan rekenen en tekenen :) om het als optie mee te nemen voor mijn vriendin.

Maar als ik kijk naar de tussenafstand, heb via een site berekend. Dan moet ik een afstand tussen de panelen houden van 231cm (bij paneel van 195x99 cm horizontaal). Ik kan dan net 2 rijen hebben. Dat schiet niet op.
Mijn idee: Niet te lang rekenen, gewoon doen :) . Volg het idee van Migjes, leg panelen neer, gebruik de besparing/opbrengst om nieuwe investeringen te doen. En op een gegeven ogenblik is er geen ruimte meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Precies, ik laat het plattedak even voor wat het is. Behalve als de buurman wil dat ik ook hem stroom ga leveren :).
Ik ga het eens doornemen allemaal en bespreken vanavond.

De enige twijfel zijn die ECsolar panelen, andere panelen zijn vaak duurder (ik zag ze al van ruim 600 euro per stuk voor 335Wp). Nog maar eens goed zoeken naar ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank, maar hoe kan ik nu zien dat het ECsolar panelen zijn?

Nog even terugkomend op de laatste offerte:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/offerte%20Zon7_zpsqexco0gc.jpg

Ik heb gevraagd of ik een gespecificeerde offerte per onderdeel kon krijgen. Dat heb ik van anderen ook gehad. Dus een prijs voor de panelen (incl./excl. btw), omvormer, bevestiging en installatiekosten).
Hier heb ik 2x naar moeten vragen, terwijl in hun algemene bedrijfsinfo PDF een voorbeeld in staat:

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/voorbeeld%20offerte_zpsrle7ji43.jpg

Krijg ik na 2x vragen dus een reactie terug:
Ik kan in de 7% korting offerte geen specificatie laten zien.
Waarom wil je dat weten? Wij verkopen geen losse onderdelen.
Als je een auto koopt weet je ook niet wat de waterpomp kost, toch?
|:(
In de offerte hebben ze tijdelijk 7% korting (dan nog redelijk prijzig vind ik).
Ik wil het gewoon weten om te kijken wat de installatiekosten etc gespecificeerd zijn. Of ben ik nu heel raar daarin? Andere bedrijven kunnen dat toch ook gewoon?

Toevallig wil je wel weten wat het vervangen van een brandstofpomp kost. De pomp zelf is maar een paar tientjes. Maar het vervangen bij de dealer loopt al snel in de honderden euro's.

Vind het maar raar van ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je ziet de installatie omschrijving in pvoutput als je met je muisje over het aantal wp (kW) gaat. Zijn allemaal ecsolar panelen.
Die SvenSolar doet het heel goed, maar dat komt mede door de stecagrid.
Je kan ook vergelijken met elkaar.
http://pvoutput.org/compa...?sid=36100&sid1=32790&t=d

Edit: PVoutput ligt er ff uit schijnbaar doet het weer... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2015 18:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hij doet het hier wel. Ik zie inderdaad de installatie. Wat is Stecagrid nu is een soort optimizer ofzo?

Zojuist een gesprek gehad met de laatste firma. Helder en duidelijk gesprek.
Toch begon hij over optimizers. Niet omdat ik misschien wat schaduw van de cv-pijpjes van de buren heb maar op de oostkant staan bomen. Deze zijn erg hoog.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151001_165540_zpsc4khclq5.jpg
Ik schat dat ze een meter of 20 van mijn huis af staan.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/bomen_zps7u7b73ru.jpg

Ze zijn heel hoog maar helaas kan ik qua schaduw niet kijken, dan moet ik zomers kijken.

In het advies (die ik nog op papier krijg), komen ze ook met SF-panelen. 12 oost en 8 west. Maar wel met had advies om die 12 panelen met 6 optimizers te gaan gebruiken. Het wordt dan wel wat duurder maar over de jaren heen is die 300 eu extra ook weer terug te verdienen.

Kies ik voor mijn het idee van Migjes: eerst 10x 315Wp panelen oost en dan later uitbreiden dan komen hier 10 optimizers bij. Ook in het gesprek werd aangegeven dat de SF-panelen beter omgaan met schaduw dan de mono-panelen, alleen nemen ze wel 20% meer dakoppervlakte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Binnetie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:56:
Wat is Stecagrid nu is een soort optimizer ofzo?
een aantal steca modellen uit de stecagrid serie (niet alle modellen).
hebben geen mogelijkheid om de Vmpp uit de panelen te verhogen naar de 350V DC die nodig is om er AC stroom van te makken.
door dat die mogelijkheid er niet is kunnen ze hele hoge rendementen halen. (98%+)
nadeel is dan wel dat de Vmpp uit de panelen niet onder de 350V mag komen.
(ook niet als de panelen liggen te bakken in de zon. de V daalt dan een stukje)
een ander probleem is dat soort omvormers hebben maar 1 mpp.

als je een steca wil gebruiken, denk dan in +/-15x 60 cellen paneel (+/-30V p.s.)
of gebruik solarfrontier (dunnefilm panelen)

(met solarfrontier zie ik wel mogelijkheden op jouw dak, maar je zit dan wel vast aan stringen van 5-6x solarfrontiers. en ik zie nog net niet dat het heel erg lekker uit komt op je dak, maar ik zeg nooit nooit)

ver der iets zoals solaredge, het kan en mag gerust.
best leuk systeem, maar kost wel wat extra, en die schaduw is niet problematisch, maar verkoopt wel lekker natuurlijk. ;)

Pagina: 1