SSD upgrade ZBook 14: 250 of 500GB?

Pagina: 1
Acties:

• Desipio
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zoek een?
SSD upgrade voor mijn ZBook 14 (TU Laptopproject 2014-2015). De 120GB mSATA SSD die er nu in zit zit tot de nok toe vol. (Daarnaast zit er een 500 GB HDD in, waar ik al mijn films, muziek etc in plaats. Daar heb ik nog zat ruimte.) Om te voorkomen dat ik na een jaartje met 256GB weer in ruimtenood kom dacht ik na over het halen van een 500GB SSD. Ik vraag me echter af of dat een reeele angst is. Van de 120 GB is er namelijk maar 100 beschikbaar voor mij, waarvan dan weer een deel wordt benut voor OS, een deel voor noodzakelijk dit, een deel voor noodzakelijk dat etc. Gevolg hiervan is dat ik waarschijnlijk niet eens de helft van de schijf voor 'eigen gebruik' benut. Een 250GB schijf geeft me in dat geval niet 2, maar bijna 4 keer zoveel ruimte.

Met het oog op de toekomst:
Ik heb vroeger wel muziek gemaakt (en wil dat wellicht ooit weer oppakken) en daar kwamen dan joekels van VSTI's aan te pas die makkelijk meerdere GB's innamen, maar ik heb begrepen dat je die gerust op je HDD kan zetten zonder noemenswaardige performance verlies. Dingen als MATLAB, CATIA, Solidworks, TeXlive etc zullen wel op de SSD gaan me dunkt, maar ik dénk dat ik daar niet de 250GB mee zal vullen.

Wat nu mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen? Ervaringen van mensen die in eenzelfde situatie zaten? Ik zou het zonde vinden om 500GB te kopen die vervolgens voor de helft niet benut wordt.

Wat is je budget?
Als de 500GB meerwaarde heeft dan haal ik die, anders wordt het de 250GB.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar ik dacht zelf aan de Crucial MX SSD's, gezien dat die lekker goedkoop zijn en toch goed worden ontvangen door Tweakers

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2014-2015

[ Voor 3% gewijzigd door Desipio op 06-10-2015 15:48 ]

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 07:00
Kun je niet gewoon aan extra storage doen d.m.v. een NAS, cloud dienst, USB stick of externe harde schijf. Je houd de dure storage voor je OS en het snel opstarten van je systeem en applicaties, en je kunt je data daarna op de langzamere duurzame plek opslaan.

• Desipio
Oh excuses, ik dacht dat ik dat erbij had vermeld maar niet gedaan: De ZBook 14 heeft een 120 SSD en een 500GB HDD.
Dus al mijn data, films, muziek en applicaties die niet perse een SSD nodig hebben staan daar op.

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 07:00
Ik snap je probleem niet helemaal. Installeer gewoon je windows en installaties op een SSD van 256GB en knal daarnaast een grotere harde schijf ( secundair zoals jij geeft ) voor de storage, of gebruik een van de door mij genoemde oplossingen.

Waarom wil je in eerste instantie een grote harde schijf? Of om jouw vraag niet terug te stellen, hebj e aan 256 GB SSD voldoende?

• Desipio
Dat is dus mijn vraag aan de Tweakers hier: Als ze alleen hun installaties op de SSD gooien en alle data op een HDD, hoe is hun ervaring daarmee geweest. Merken ze dat ze toch nog krap komen te zitten op de 256GB SSD of krijgen ze dat bij lange na niet vol.

Ik ben tot nu toe heel gierig geweest met programma's installeren, bijv CATIA en Solidworks staan niet op mijn laptop, elk meerdere GB. En zo zijn er meer van dit soort programma's die je eigenlijk wel op je laptop wilt hebben voor die enkele keer dat je het nodig hebt maar met het oog op ruimte zegt: 'laat ik het maar niet doen'.

Nu wil ik voorkomen dat ik bijvoorbeeld over een jaar of 2 weer tegen exact hetzelfde aanloop. Ik kan echter onmogelijk inschatten of dat het geval gaat zijn met 256GB.

Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn die zo'n beslissing al eens gemaakt hebben en hoe dat bevallen is.

TLDR: Ik vind het zonde om een 500GB SSD te kopen en die dan voor de helft te gebruiken, maar ik vind het ook zonde om een 256GB SSD te kopen en die vervolgens aan de kant te moeten schuiven omdat ik alsnog meer ruimte nodig heb voor mijn installaties en libraries etc.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Ik heb zelf een 500ssd en een nas voor mijn films etc. En zit regelmatig op een 300+ gb op mijn ssd's maar dan staan er wil 3/4 spelen bij. En doe soms nog 1 bij.

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:46
In de afgelopen 3 jaar heb ik voldoende gehad aan een 256GB SSD met daarop onder andere Solidworks, Ansys, Comsol, Femap en matlab. Zolang je geen grote projecten of berekeningen uitvoert en regelmatig je documenten opschoont, is het te doen.

Zodra je echter wat grotere berekeningen doet (sterkteberekeningen in ANSYS, solidworks simulations comsol of openfoam) dan zijn de extra GB zeker welkom. Een SSD is hierbij zeker van toegevoegde waarde gezien het aanzienlijk in tijd scheelt t.o.v. een hdd.
Indien ik nu een nieuwe ssd zou kopen wordt het een 500GB variant. Dus mijn advies, wanneer je het geld kan missen, investeer in een 500GB SSD.

• Desipio
Dat is precies waar ik op doelde, bedankt voor je reactie. Zo was ook mijn redenatie.

Zijn er meer mensen die dit onderstrepen of juist tegenspreken?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

(jarig!)
Hoe vol is de 500GB HDD?
Je kunt documenten / downloads natuurlijk ook op de HDD zetten en de location redirecten in windows. Dat werkt prima.

Dan zou 120GB voldoende moeten zijn, maar 256GB zou ZEKER genoeg moeten zijn. Ja ik heb een 512GB SSD in mijn PC, maar dat is inclusief een gigiantische Steam library en qua programma's moet het met grote eenvoud op een 256GB SSD passen. Ik vinde de 512GB SSD overkill.

Waarom heb ik hem? Ooit eens gratis weten te bemachtigen na een grote fout van Dell met het verschaffen van laptops met 2x 512GB SSD. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet eens met Hannibal.
Je koopt een SSD vanwege de snelheid. Als je nu snel hebt, maar een te kleine SSD, dan ben je weer veel tijd kwijt aan prutsen: schoonmaken van overtollige bestanden, redirecten van grote files, constant ruimtegebrek en ga zo maar door.

De enige reden om een te kleine SSD aan te schaffen is de prijs per GB. Daar moet je inderdaad een afweging maken. Dat je je hele video verzameling niet op SSD hebt, lijkt me logisch. Maar bij gewoon gebruik moet alles gewoon passen.

• Desipio
Bedankt voor de reacties, ik heb een en ander laten bezinken en vond vooral het punt van Reepje dat je een SSD koopt voor de snelheid/gemak scherp opgemerkt. Ik heb nu bijvoorbeeld programma's verspreid over mijn C en mijn D schijf, dingen als Mijn Documenten worden doorgelinkt naar een D: variant, en het zou gewoon veel fijner zijn als ik voor die paar GB niet moeilijk hoef te doen. Daarom heb ik besloten voor een 500GB variant te gaan.

Een blik in de Pricewatch geeft aan dat de Crucial MX200 en M550 goede kandidaten zijn, maar daar raakte ik meteen een beetje van in de war. De M550 is ouder, maar heeft 12GB meer en kost maar een euro meer dan de MX200. Van wat ik begrijp is de MX200 geintroduceerd als goedkopere versie van de M550, waardoor er weinig M550 meer zijn verkocht en daardoor de prijs gedaald is tot hetzelfde niveau ofzo?

Vergelijking lijkt aan te geven dat ze praktisch exact hetzelfde zijn, maar vaak ontbreekt er informatie
http://tweakers.net/price.../434338;376085/categorie/

Is er een belangrijk verschil tussen deze 2 SSD's?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55

Croga

The Unreasonable Man

Even een sanity check vooraf...........
Gaat het fysiek wel passen om daar een andere SSD in te stoppen?

Als ik zo kijk dan heeft dit ding geen full-size mSATA slot. Het ziet er uit als een half-size mSATA slot. Daar is niets groters dan 128GB voor te krijgen. Vervangen gaat je dus helemaal niets opleveren!
Schroef hem voor de gein eerst eens open en meet op hoe groot je huidige SSD is. Kijk daarna eens naar de formaten van de mSATA SSDs waar je naar aan het kijken bent. Ik gok zomaar dat je gewoon niet de ruimte hebt om er iets anders in te zetten.

• Desipio
Het is goed dat je het zegt, Croga! De specsheet van de TU gaf mSATA aan en daar heb ik domweg niet aan getwijfeld. Deels ook omdat ik weinig kennis van de verschillende aansluitingen heb. Een blik binnenin lijkt echter inderdaad op een M.2 SSD te duiden, zie

https://drive.google.com/...0cUhUclk/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...GYlhiNTQ/view?usp=sharing

Dat is een flinke tegenvaller. Het lijkt echter alsof er nog ruimte over is voor een langere M.2 SSD. Kan iemand aan de hand van deze foto's dat bevestigen?

Ik vroeg me verder ook af wat de ongebruikte slot tussen de SSD en de WIFI kaart is, de specsheet van de fabrikant helpt me daar niet verder mee (wederom, gebrek aan kennis).

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:11
Hoe lang mag de M.2 SSD maximaal zijn? Ik zou daar naar kijken als eerste. In de pricewatch kan je dan kijken of er een M.2 SSD is van 500 gb die in het slot past.

Wat betreft de "lege" slot, deze lijkt mij wel in gebruik (lijkt alsof hij is verbonden met de doorzichtige connectors), maar dat was mijn eerste gedachtegang. Misschien is hij wel leeg ;).

Deze is ongeveer 8 cm lang, maar wel een stuk duurder in verhouding (prijs van 256 gb M.2 is hetzelfde als 500 gb mSATA): pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB
Pagina: 1