Autonoom systeem in Buitenland voor huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het puzzelen voor een autonoom systeem in het buitenland.Veel gelezen maar ben er nog niet uit vandaar mijn vragen hier.

Zelf heb ik geen ervaring met een dergelijk systeem en ik ken ook geen mensen die al zoiets in het buitenland hebben.

Een paar relevante info:De bedoeling is om in ieder geval eigen verbruik van circa 5 kWh per dag op te wekken en accu,s te vullen.Het aantal zonuren per jaar is daar circa 2100.
Ik zie systemen daar van circa 2000Wp die op dit moment nog circa 12 a 13 kWh per dag opbrengen.
Minimale overbrugging van 1 a 2 dagen met accu,s als er bewolking is.

Wat gebruikers betreft is de zwaarste alleen een wasmachine.Verder hebben de mensen niet zoveel.

Op ebay ben ik een set tegengekomen van dit bedrijf.

De prijs incl verzending uit Italie is € 3200.

Lijkt mij dat dit nog te klein is qua opslag van de accu,s,omdat deze volgens horen ook maar tot 50% ontladen zouden mogen worden.

Is dit systeem wel de slimste oplossing,of is het beter voor iets anders te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo'n systeem is een simpele oplossing; de juiste dimensionering is de uitdaging :)
Kan je op pvoutput.org een systeem in de buurt vinden? Dat kan je helpen met het inschatten van de worst-case PV opbrengst. Je wilt 2 slechte dagen kunnen overbruggen tussen 2? goede dagen dus als je de opbrengst op een representatieve slechte en goede dag in de winter weet, kan je een balans maken tussen grote accu's en veel panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Proton, Op pvoutput kom ik dit land niet eens tegen,wel op duitse site.Of ik zoek niet goed.
De vraag is ook nog, systeem 12 V of 24 V of nog zwaarder.De voor en nadelen.enz.

De mensen daar hebben geen stroom,en ik kijk nu naar voor hun de beste oplossing.Uiteraard zal daar op bv langdurige slechte dagen toch een generator gebruikt moeten worden.
Dat er geen stroom meer is uit het net komt omdat de energiemaatschappij daar heeft besloten dat 7 stuks eigen palen niet meer mogen en je verplicht bent om hun palen af te nemen.Prijs van palen en plaatsen zijn alleen al circa € 2700 euro.Dan heb je nog geen stroom.
Vandaar nu deze stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over welk land hebben we het?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roemenie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08
Afhankelijk van welk deel van het land zal je de set zwaar over moeten dimensioneren willen ze nog wat stroom hebben in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Ik heb het een keer uitgerekend voor mezelf. Ik ben uitgegaan van mijn PV van 2450 Wp en een dagelijks verbruik van 7 kWh. Ik kwam voor de wintermaanden uit op een accu van ongeveer 80kWh en dan zou ik helemaal offgrid kunnen gaan. Dus even kort door de bocht dat zal dan voor een verbruik van 5 kWh 5/7 daarvan zijn dus 57 kWh.

Ik kan het desbetreffende excel sheetje even niet terugvinden, die berekende het op basis van de dagopbrengst van mijn panelen.

Ik denk dat de prijstechnisch beste oplossing een combinatie van twee zal moeten zijn:
- PV
- generator voor de slechte zon-dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:44:
Ik ben aan het puzzelen voor een autonoom systeem in het buitenland.Veel gelezen maar ben er nog niet uit vandaar mijn vragen hier.

Zelf heb ik geen ervaring met een dergelijk systeem en ik ken ook geen mensen die al zoiets in het buitenland hebben.

Een paar relevante info:De bedoeling is om in ieder geval eigen verbruik van circa 5 kWh per dag op te wekken en accu,s te vullen.Het aantal zonuren per jaar is daar circa 2100.
Ik zie systemen daar van circa 2000Wp die op dit moment nog circa 12 a 13 kWh per dag opbrengen.
Minimale overbrugging van 1 a 2 dagen met accu,s als er bewolking is.

Wat gebruikers betreft is de zwaarste alleen een wasmachine.Verder hebben de mensen niet zoveel.

Op ebay ben ik een set tegengekomen van dit bedrijf.

De prijs incl verzending uit Italie is € 3200.

Lijkt mij dat dit nog te klein is qua opslag van de accu,s,omdat deze volgens horen ook maar tot 50% ontladen zouden mogen worden.

Is dit systeem wel de slimste oplossing,of is het beter voor iets anders te gaan?
Verdikkie dat is verassend "goedkoop". Lijkt mij persoonlijk een mooie overbrugging om in de avonduren te gebruiken. Kan iemand ervaringen delen over zoiets? Het gaat mij alleen om het accu systeem. Hoe werkt het met 220 Volt? Niet ontopic ik weet het, maar normaliter zie ik alleen prijzen van 20k voorbijkomen. Ik dacht dat Tesla voordelig was.

Kijkende naar het systeem. Ik denk dan gelijk Italie dat kan niet wat zijn. Denkende aan die trein...
Wat ik van jouw begrijp mag je in Roemenië zelf geen zonnepanelen plaatsen? Of niet meer dan 7 stuks. Zit je met dit setje dan al niet met een probleem? Als je dan bij slechte dagen niet continu in stroom kunt voorzien omdat je niet meer panelen mag plaatsen is het dan niet voordeliger om een grotere generator te kopen? Of iets met biogas te doen?
BB-One schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat TS het over 'palen' heeft oftewel vanaf hoofdaansluiting over eigen land mag je maximaal 7 eigen palen zetten zijn het er meer dan moet je het laten doen. (in roemenie heeft nog niet ieder huis een aansluiting op GWL (of riool) (Maand geleden moest ik daar nog gewoon in zo'n houten hokje zitten op het erf met een hartje in de deur...)
Ach so. My bad. Biogas is dan wel een leuke optie. Ben je helemaal zelf voorziend. :+

[ Voor 14% gewijzigd door DerKleinePunkt op 05-10-2015 16:25 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
DerKleinePunkt schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:17:
[...]

Kijkende naar het systeem. Ik denk dan gelijk Italie dat kan niet wat zijn. Denkende aan die trein...
Wat ik van jouw begrijp mag je in Roemenië zelf geen zonnepanelen plaatsen? Of niet meer dan 7 stuks. Zit je met dit setje dan al niet met een probleem? Als je dan bij slechte dagen niet continu in stroom kunt voorzien omdat je niet meer panelen mag plaatsen is het dan niet voordeliger om een grotere generator te kopen? Of iets met biogas te doen?
Ik denk dat TS het over 'palen' heeft oftewel vanaf hoofdaansluiting over eigen land mag je maximaal 7 eigen palen zetten zijn het er meer dan moet je het laten doen. (in roemenie heeft nog niet ieder huis een aansluiting op GWL (of riool) (Maand geleden moest ik daar nog gewoon in zo'n houten hokje zitten op het erf met een hartje in de deur...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik begrijp dat er een gridaansluiting (met palen omdat de kabel graven niet de gewoonte is) mogelijk is voor €3k? Dat is evenveel als een fatsoenlijke generator, dus een gridaansluiting is een goede optie.

In Afrika hoef je doorgaans niet met sneeuw rekening te houden, maar in Roemenië lijkt me dat wel verstandig.
Je ontkomt dan niet aan een generator, of als je echt op de budgettour gaat een 12V-ingang voor het accupack zodat een gewone auto de boel op kan laden (~500W laadvermogen).

Rommelen met accu's is dus eigenlijk niet nodig, maar bovenstaand setje is ruim voldoende om een slecht grid op te vangen. http://www.imholz-zonnepa.../stand_alone_set_3_0.aspx is iets goedkoper (en maar 300W aan panelen, al is dat goedkoop uit te breiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 6 a 7 palen zijn nu verplicht.Houten palen mag niet meer.Maar zoals overal liggen de gieren al op de loer.
Vanaf de hoofdweg naar het huis liggen tussenin nog een paar huizen.Als de palen geplaatst zijn mag een ieder er na 24 ook op aankoppelen zonder ook maar 1 cent bij te dragen.Ze komen nu al vragen wanneer de palen komen..Als het gratis is willen ze wel..
Ik denk dat de eerder genoemde set voorlopig wel voldoende is en eventueel uit te breiden in de toekomst naar nog 2 a 3 accu,s meer.Een generator zal er ook bij komen om in de zwakste dagen bij te kunnen springen.
Meer panelen lijkt mij geen optie,omdat met de zon die ze daar hebben makkelijk uit een set 12 kilowatt per dag kunnen produceren.Alles wat er dus teveel opgewekt is heb je dus niks aan.
Met de kosten van dat zonnepaneel zou je al een aanzienlijk bedrag hebben voor een generator.

Waar de bewoners zich druk om maken is of de aangeboden set het piekverbruik kan trekken van de wasmachine.Niks vervelender als niet wassen :) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het lijkt er op dat het door jou gelinkte systeem een PWM laadregelaar heeft en geen MPPT regelaar.
Met de 50A maximum kan hij dus laden met ~1400W.

Meer panelen is altijd gunstig omdat er dan op slechte dagen ook minder van de accu gevraagd wordt.
Een accu kan net zo duur zijn als een paneel en gaat minder lang mee.

Het is jammer dat de buren niet willen bijdragen aan de netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Proton,Begrijp ik goed dat het beter is om met MPPT regelaars te gaan werken?

Een accu kost ongeveer € 300 maar als een accu vol is heeft het paneel geen waarde meer op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Daar staat tegenover dat als een accu leeg is, je er ook niets aan hebt :)
Een extra paneel zorgt dat de accu langer vol blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:35:
Daar staat tegenover dat als een accu leeg is, je er ook niets aan hebt :)
Een extra paneel zorgt dat de accu langer vol blijft.
:) :) :) ;w

De middelen zijn voor deze mensen beperkt met budget rond € 4000.
Het blijft dus een klus om voor dit bedrag de best mogelijke combinatie te vinden.

Hier heb ik makkelijk praten.Gooi hier de panelen op het dak,omvormer er tussen en wat teveel is tijdelijk op het net parkeren.

Ik zie niet graag dat ze een kat in de zak kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat begrijp ik.
Of het optimum voor het budget (geen onbelangrijke informatie) ligt bij de set van 2 kWp panelen met 4.8 KWh opslag of bijvoorbeeld 1.5kWp met 6kWh opslag is afhankelijk van lokale factoren, Roemenië is groot dus probeer aan lokale informatie te komen.
Ook kan het de moeite zijn om bijvoorbeeld een hotfill wasmachine te kopen, die vraagt een stuk minder. Hoe komen ze aan warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Douche water maakt hij met hout en een eigen gemaakte ketel die ook de cv verwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is gunstig, als hij(/zij) warm water aan de wasmachine kan voeren (kan goedkoop met een douchethermostaatkraan) kan dat zo >1kWh schelen.
Volgens de handleiding zit er wel degelijk een MPPT charge controller in de Italiaan dus dat is fijn.

edit;
Er is overigens ook een kit mét kabels en zekeringen etc. Lijkt me ook fijn.
Ook in Roemenië zelf zijn spullen te krijgen, bijvoorbeeld een 3kWp) set voor €3600. Dan heb je een Effekta, 1kW inverter meer en lokale support is altijd fijn (taalbarrière?). Met dat budget zou dat mijn voorkeur hebben :)

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 06-10-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Proton.Zal eens daar nog even kijken.
Omdat er sprake was dat er door miscommunicatie was afgesloten en er heel misschien toch weer een aansluiting kwam alles even laag pitje gezet.
Nu toch besloten dat ook al komt de stroom weer terug toch panelen te plaatsen.Alleen is het dan wel jammer dat er geld over de balk gaat voor zeer dure accu,s en inverter/omvormer.

Jouw optie voor de 3 kWp set is ook niet verkeerd,en heeft zo te zien ook mijn voorkeur.Wij gaan ze straks even bellen,want deze prijs is denk ik zonder btw.Bovendien is de opslag capaciteit te laag en zullen we dit moeten aanpassen.

Grappig is wel dat ik eerst een offerte van de italianen kreeg met verzendkosten van € 30 en toen ik een aanpassing maakte in de offerte voor de accu,s de verzendkosten in de offerte € 340 waren..

Aanvulling.:Gebeld met het bedrijf in Roemenie en die gaven aan dat de prijs ex 24% btw is.Dat zou dus uiteindelijk uitkomen op circa € 4400.Op de vraag wat de verzendkosten waren had ze nog geen idee.
Maar op de vraag(ik kon het niet laten) wat installatie zou kosten wist ze te vertellen dat dit kon voor € 1500. ;)

De prijs van accu,s maken je ziek.Ruim € 300 per stuk.Zou toch goedkoper moeten kunnen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Hotfill voor wasmachine kan ook achteraf. Ik gebruik een los apparaat daarvoor, en dat werkt eigenlijk best prima.

Is het niet (ook) handiger om in plaats van alleen naar PV ook te kijken naar een zonneboiler? Dat lijkt me een stuk praktischer dan hout stoken het grootste deel van het jaar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ATS. Dat lijkt mij ook,maar volgens mij betaald hij niet veel voor het hout.Briketten kosten daar al helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er nu eens ter plekke om alles eens te bekijken.
Ik had om te beginnen al de verkeerde informatie.Stroom kost € 0,13 kW en een aansluiting kost € 7 per maand.Aansluiting op net gaat voorlopig niet omdat de gemeente nog met bestemmingsplan bezig is en er eerst meer woningen gebouwd moeten worden.De woning ligt meer als 100 meter van de laatste paal en er ook nog een trafo huisje moet komen geeft de gemeente aan dat alles nog wel even kan duren.Denk aan minimaal 1 jaar en nog wel langer.
Gisteren een complete set gekocht van 8 panelen,kabels,2 accu,s,omvormer en regelaar voor € 3500 en daar nog € 30 verzendkosten bij.Ik verwacht het donderdag te hebben en dan maar installeren.
Probleem is nog de montage. Het dak blijkt in een niet al te beste staat te zijn dus het idee is om iets te maken dat als frame rond het dak staat.Ben benieuwd hoe dat gaat worden.
De inverter is dezelfde als degene bij de set uit Italie,dus er komen daar 6 panelen op en 2 panelen op een aparte regelaar die uitbreiding toelaat van nog 2 panelen extra.

Om dagen met weinig zon te kunnen overbruggen komt er nog dikke generator die ook gebruikt gaat worden voor de werkzaamheden zoals lassen en als nodig de accu,s kan laden.

Ben ook nog bij dezelfde leverancier van de panelen een windmolen tegen gekomen die circa 500W continu kan leveren.Deze komt omgerekend uit op circa 370 euro.Dit kan een leuke optie zijn voor uitbreiding.Diameter is circa 1,20 M http://www.epanouri.ro/shop/turbina-eoliana-500w-1700lei/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo,Weer terug in Nederland.

Ter plaatse 8 panelen gekocht,2x accu met totaal 400Ah a € 385 per stuk),kabels,connectoren,omvormer voor off grid en nog een regelaar.
Om het dak niet te zwaar te belasten is er gekozen een frame te maken aan de binnenkant van de woning en dat naar buiten te doen en daar verder te gaan met opbouwen.

Bij plaatsing bleek alweer het een en ander niet goed te zijn.omdat het paralel gekoppeld is en de omvormer niet meer als 50Ah mag hebben zijn 2 panelen apart aan een regelaar gekoppeld.Maar er zijn de verkeerde Y koppelstukken geleverd,en hierdoor meer kopelingen nodig.Deze zijn door een buschauffeur in het dorp gebracht maar toen bleek er weer 1 kapot te zijn.
Ter vermaak nog even een paar prijzen :een mc4 stekker kost daar maar liefs € 4 .6mm kabel € 2,50 per meter.Om over de paneelprijzen nog maar niet te spreken.

Toen de 8 panelen op het dak lagen klapte de A helemaal in elkaar.Na meting bleek 1 paneel geen A te leveren en een ander paneel bleek maar de helft aan V te leveren.

En daar begint natuurlijk het getouwtrek om de garantie al na 1 dag..De leverancier vertelde de fabriek niet te pakken te kunnen krijgen en dat afhandeling wel een maand kom duren.Toen ik vertelde dat ik na 2 dagen weer zou vertrekken en hij de keus had 2 nieuwe panelen te leveren,of anders geld terug van 2 panelen,kon ik 2 nieuwe panelen ophalen.
Deze panelen waren met de meting prima en zijn ook geplaatst.

De gehele set voor 2000 Wp is nu € 3590.
Omdat hier toch geen rekening kan worden gehouden met terugverdientijd een nette prijs

Toch ben ik nog niet tevreden.
Omdat de omvormer circa 600W max naar de accu kan brengen gaat er nog opgewekte energie verloren.De accu,s waren laatst circa 40% na 1 nacht en na circa 4 uur zon weer vol.
2 panelen leveren dus rechtstreeks aan de accu.
Ik ga vanuit Nederland 1 regelaar voor 20 Ah en kabels na sturen om nog 2 panelen extra via de regelaar naar de accu,s te kunnen laden.

Dan kunnen er 4 panelen leveren aan huis en circa 700W aan de accu,s en de andere 4 panelen rechtstreeks aan de accu,s.

Gebleken is dat het normale gebruik daar in de dag op circa 200W ligt per uur en dat er alleen steeds kort een vriezer een wat hoger vermogen vraagt.

De bewoners zijn zeer blij dat ze nu weer stroom hebben.We hebben eerst nog de gemeente gebeld en het nutsbedrijf,maar het kan nog wel een paar jaar duren voordat ze op stroom uit het net worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/693/22640541205_8179d81850_c.jpgpv by camelia-db, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Leuk om te horen hoe het afgelopen is!
Welke spullen heb je uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag ik vragen wat er zoveel stroom kost? tegenwoordig kan je met een paar simpele apparaten(zeer zuinige apparaten) met 100watt uit per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je bedoelt 100 watt continu of 2.4 kWh per dag neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja gemiddeld(avg.) continu moet best te doen zijn(zuinige laptop nieuwe macbook is te laden met 29watt usb-c adapter) verschillende 40 inch tv's 50watt. koelkasten die 250kwh per jaar verbruiken. 3kwh per dag 1000kwh per jaar is echt niet onredelijk

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een laatste update over deze klus
Grote verbruikers zijn verwijderd.Het betrof oa verlichting voor uitbroeden kuikens.Ook de vrieskist kon uit want daar lagen alleen onzin zaken in.

Het systeem werkt nog steeds naar volle tevredenheid.De eerste geplaatste kleine windmolen lag na 3 weken kapot op de grond.Deze is door de ebay verkoper vervangen voor een betere.Het betreft een istabreeze 700W.

Omdat er ook prive nog wel eens een hekwerk gelast dient te worden is er een generator bij gekocht.Deze generator is nauwelijks in de wintermaanden gebruikt.

Op zonnige dagen is er teveel stroom.En dit kan nu gebruikt worden met warme dagen voor de airco aan de muur zodat het binnen lekker koel is.

De syrio omvormer wil maar beperkt W aan de accu,s leveren,daarom zijn er via regelaars 4 panelen op de accu,s aangesloten

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Edit: achterhaald.

[ Voor 96% gewijzigd door MeTooPV op 09-10-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk dat je nog een update plaatst :)

Opzich wel een aardige dimensionering als de generator amper gebruikt hoeft te worden. Gebruik je de generator direct voor stroom of laadt je er de accu's mee op?
Ik neem aan dat het huis voor verlichting volledig op led over is?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1