Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TimKras
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12-08 14:36
Ik zou graag de KWh meter van de zonnepanelen monitoren en de S0 aansluitingen gebruiken om mijn verbruik bij te houden. Op termijn wil ik graag ook de gasmeter, watermeter en elektriciteitsmeter monitoren.
Ik zoek een monitor die zelf ook de waardes opslaat, die ik dan eenvoudig kan uitlezen en weergeven op mijn (zelf ontwikkelde) dashboard.

Op mijn zoektocht ben ik reeds de Youless tegengekomen die perfect aan mijn eisen voldoet. Alleen zou ik dan op termijn 4 van deze moeten aanschaffen...

Verder had ik ook deze tegengekomen: http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop (S0 Pulse Counter Module), maar die moet je vervolgens zelf monitoren.

Zijn er nog andere mogelijkheden? Zie ik dingen over het hoofd?

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-09 04:07
Als je zin hebt om zelf te knutselen kun je een arduino nemen en daar solarmeter opzetten. Google maar even op solarmeter...

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Toevallig ben ik nu ook aan het prutsen met een arduino en solarmeter.
Ik wil er ook meer dan mijn huidige twee kWh meters mee registreren.
Ik gebruik nu twee youlessen.

http://www.wijhebbenzon.n...rmeter-v11-4?limitstart=0

Neem dan een arduino uno en een w5100 ethernet shield.
Ik had een w5500 ethernetshield gekocht, dan klopt de broncode niet meer.
Zonder enige ervaren programmeer kennis, gaat dat erg moeilijk worden.
Je kan de gegevens ook opslaan op een Nas via mysql.
Een arduino heeft een te beperkte opslagcapaciteit.
Ik gebruik PVoutput om te uploaden, die ik dan weer uitlees via domoticz die op de synology nas draait.
Domoticz met dashticz op nas en dan via tablet uitlezen bijvoorbeeld. https://gitlab.com/robgeerts/Dashticz

Maar je hebt natuurlijk ook nog een netduino en een Rpi.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-10-2015 19:54 (18%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Deze kan natuurlijk ook. http://www.emuag.ch/produ...ger/emu-s0-impuls-logger/ Hebben NielsTn en ik in gebruik voor een aantal zaken.

Let op, bestellen kan, maar Zwitserland is niet EU, dus er komen douanekosten bij.

ZonPHP site PVOutput site

• TimKras
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12-08 14:36
quote:
ericplan schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:02:
Deze kan natuurlijk ook. http://www.emuag.ch/produ...ger/emu-s0-impuls-logger/ Hebben NielsTn en ik in gebruik voor een aantal zaken.

Let op, bestellen kan, maar Zwitserland is niet EU, dus er komen douanekosten bij.
In hoeverre kan je de realtime data uitlezen van deze logger?

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
TimKras schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 00:38:
[...]
In hoeverre kan je de realtime data uitlezen van deze logger?
Dat kan je kiezen. Ik heb 'm op 5 minuten staan, een redelijk compromis tussen hoeveelheid data en nauwkeurigheid.

ZonPHP site PVOutput site

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-09 04:07
Nog even een aanvulling op solarmeter: ik had eerst ook een arduino uno maar liep al vrij snel vast op te weinig geheugen, daarna een mega gebruikt en die kan het prima aan.
Als je dus toch nog iets moet kopen, geef dan ietsjes meer uit en koop gelijk een mega...

Op ebay zijn die overigens ook maa rond de 10 dollar of zo, duurt wel even omdat het uit China moet komen.

ArwinV wijzigde deze reactie 05-10-2015 07:37 (17%)

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07:34
Is een ESP niet wat? Genoeg geheugen, compact en heeft WiFi.

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Die S0PCM kun je met wat knutselen ook zelf wel namaken, ik heb al eens een beginnetje gemaakt met een Arduino. De echte S0PCM is intern ook gewoon een Arduino dacht ik.

Mijn opzet is nog wel erg basic, het was meer een proof-of-concept. Maar misschien dat een handig iemand er nog eens wat mee gaat doen.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
ThinkPad schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:22:
Die S0PCM kun je met wat knutselen ook zelf wel namaken, ik heb al eens een beginnetje gemaakt met een Arduino. De echte S0PCM is intern ook gewoon een Arduino dacht ik.

Mijn opzet is nog wel erg basic, het was meer een proof-of-concept. Maar misschien dat een handig iemand er nog eens wat mee gaat doen.
Is die arduino dan ook via het netwerk te benaderen in domoticz of enkel als usb s0 teller?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:56:
[...]

Is die arduino dan ook via het netwerk te benaderen in domoticz of enkel als usb s0 teller?
Het is gewoon de S0PCM maar dan een DIY-versie, oftewel USB dus.

Maar niets houdt je tegen om zelf iets moois met een Arduino en een Ethernetshield te maken natuurlijk.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Klopt helemaal.
Voorlopig hou ik het even op de koppeling pvoutput -> domoticz. dat werkt ook goed.

Heb een arduino aangeschaft voor opwek/verbruik/warmtepomp verbruik/ warmtemeter en water.
Nog even de tijd vinden om de rest uit te zoeken.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-10-2015 18:21 (84%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True