Hangt per fiets af. Op mijn brompton moest ik altijd mijn tandwiel achter vervangen als ik mijn ketting ook vervang.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:35:
Naar wat ik nu gelezen heb op het internet is een ketting een 'verbruiksvoorwerp' van een fiets, en moet ieder jaar vervangen worden als je veel km's maakt (het lijkt me sterk dat je dan ook altijd alle kettingwielen moet vervangen). Niet dat ik dat ooit gedaan heb, vandaar dat nu ook de hele boel in de soep gelopen is.
Ze slijten ook gewoon en het hangt gewoon af hoeveel zand, zout en andere rotzooi die ertussen komen.
Heb een keertje alleen de ketting alleen vervangen en een week later stond ik weer bij de fietsenmaker voor de tandwielen (achter) want de ketting sprong iedere keer als je een beetje kracht ging zetten.
Tandwielen voor gaan meestal wel wat langer mee maar natuurlijk hangt dat ook gewoon af van onderhoud e.d.
Hier een voorbeeld van versleten tanden en nieuwe tanden op een tandwiel.
Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory