Steek van een fietsketting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat de derailleur van mijn fiets in het achterwiel terechtgekomen is heb ik de derailleur en de ketting vervangen. Nu is het zo dat de nieuwe ketting van het voorste tandwiel (aan de trapas) afloopt. Het lijkt wel alsof de steek van de ketting net te klein is voor het tandwiel. Als ik hem op het voorste tandwiel leg past hij er goed op maar als ik hem dan een paar keer ronddraai wordt het steeds krapper en krapper tot hij er afloopt.

Ik dacht dat de steek van fietskettingen gewoon 'standaard' was (1/2 inch).

Als ik de oude ketting naast de nieuwe hou zit er over de gehele lengte van de ketting misschien 1 schakel verloop in, wat me gewoon lijkt te komen doordat de oude ketting 'oud' en dus wat uitgerekt is...

Weet iemand wat het probleem of de oplossing is? Voorste tandwiel vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien even kijken hoe het tandwiel eruit ziet. Kan zijn dat de tandjes helemaal zijn afgesleten en dat hij daardoor alleen nog de oude ketting kan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Hier alles (nou ja, een hoop) over fietskettingen. Steek is inderdaad 1/2 inch. Verder wel verschillen, o.a. in ruimte in de schakels.

(Kijk ook even naar de slijtage van het voorblad. Dat kan het aflopen van je ketting verklaren)

[ Voor 21% gewijzigd door bszz op 03-10-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:59
Volgens mij zit er niet heel verschil in fietskettingen, hooguit de kwaliteit maar volgens mij niet de steek.
In sommige gevallen bij bepaalde fietsen moet je opletten dat de uitstekende kettingasjes rechts of links lopen wat bij normale fietsen dacht ik meestal rechts moet zijn. (Informeer je even via Google)

Als je de tanden van je voortandwiel versleten zijn dan zijn het geen symmetrische punten/tanden meer en zijn ze aan een kant afgesleten waardoor de ketting er makkelijk af kan lopen, zeker als de ketting scheef loopt door een bepaald verzet in je versnelling.
De ketting kan onbelast prima meelopen over het tandwiel maar zodra je gaat belasten met rijden kan door de kettingspanning de ketting toch overslippen en losschieten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik werk niet vaak met fietskettingen maar is het met een fietsketting niet hetzelfde als met motorfietskettingen?

De kettingen en kettingwielen zijn op elkaar afgestemd (510 - 520 - 530 I.E.) en die combinaties moet je ook niet proberen uit te gaan wisselen?

Sowieso is het devies (serieus!!) als je een ketting vervangt dan vervang je tevens ALLE kettingwielen.

En tandwielen zijn géén kettingwielen. Tandwielen grijpen op elkaar in, kettingwielen gebruiken een ketting voor de overbrenging :P

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 03-10-2015 17:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:59:
[...]

Sowieso is het devies (serieus!!) als je een ketting vervangt dan vervang je tevens ALLE kettingwielen.

[...]
Als je op tijd je ketting vervangt is dat niet nodig (Ook serieus!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bszz schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:06:
[...]

Als je op tijd je ketting vervangt is dat niet nodig (Ook serieus!)
Vandaar dat ik al zei dat ik niet vaak iets met "trap" fietsen doe. Op een motorfiets vervang je allebei de kettingwielen gelijk met de ketting (voorkeur). Doe je dat niet dan sloop je je nieuwe ketting eigenlijk al weer bij voorbaat (spul waar ik mee "speel" krijgt 130 - 200+ PK's te verwerken middels die aandrijving.).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Denk dat inderdaad het voorste kettingwiel dan ook maar vervangen moet worden. :)
Al lijkt er niet heel veel slijtage aan het kettingwiel te zien. Maar het is dus in ieder geval niet iets met de steek van de ketting zoals ik dus eerst dacht.
wimmel_1 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:59:
Ik werk niet vaak met fietskettingen maar is het met een fietsketting niet hetzelfde als met motorfietskettingen?

De kettingen en kettingwielen zijn op elkaar afgestemd (510 - 520 - 530 I.E.) en die combinaties moet je ook niet proberen uit te gaan wisselen?

En tandwielen zijn géén kettingwielen. Tandwielen grijpen op elkaar in, kettingwielen gebruiken een ketting voor de overbrenging :P
Naar wat ik nu gelezen heb op het internet is een ketting een 'verbruiksvoorwerp' van een fiets, en moet ieder jaar vervangen worden als je veel km's maakt (het lijkt me sterk dat je dan ook altijd alle kettingwielen moet vervangen). Niet dat ik dat ooit gedaan heb, vandaar dat nu ook de hele boel in de soep gelopen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 08:34
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:35:
Naar wat ik nu gelezen heb op het internet is een ketting een 'verbruiksvoorwerp' van een fiets, en moet ieder jaar vervangen worden als je veel km's maakt (het lijkt me sterk dat je dan ook altijd alle kettingwielen moet vervangen). Niet dat ik dat ooit gedaan heb, vandaar dat nu ook de hele boel in de soep gelopen is.
Hangt per fiets af. Op mijn brompton moest ik altijd mijn tandwiel achter vervangen als ik mijn ketting ook vervang.
Ze slijten ook gewoon en het hangt gewoon af hoeveel zand, zout en andere rotzooi die ertussen komen.

Heb een keertje alleen de ketting alleen vervangen en een week later stond ik weer bij de fietsenmaker voor de tandwielen (achter) want de ketting sprong iedere keer als je een beetje kracht ging zetten.

Tandwielen voor gaan meestal wel wat langer mee maar natuurlijk hangt dat ook gewoon af van onderhoud e.d.

Hier een voorbeeld van versleten tanden en nieuwe tanden op een tandwiel.
Afbeeldingslocatie: http://www.benzworld.org/forums/attachments/r-c107-sl-slc-class/434404d1332763252-scared-changing-camshaft-sprockets-146-0010-hand-06-zoom.jpg

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:05

The End

!Beginning

Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:35:

Ik vervang bijna nooit de tandwielen als ik de ketting vervang. Echter trapt hij eens in de zoveel tijd door na het vervangen van de ketting. Dat is voor mij een signaal dat de tandwielen ook vervangen moeten worden. :)

Heb je de nieuwe ketting wel goed ingekort? Als de ketting te slap hangt, dan kan hij ook doortrappen of eraf lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door The End op 05-10-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, nieuw tandwiel er op en hij loopt weer perfect!
Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1108773

Ik heb veel aan deze informatie gehad, vooral aan die foto. Mijn dank hiervoor.
Ik had wel veel problemen met het verwijderen van het voortandrad. Verhitten was ook geen succes. Dan maar een sleuf er inslijpen en met een oude drevel wijder slaan . En dat ging goed. Geen professionele oplossing, want ik sleep ook een stukje in bracket as. Maar het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1108773 op 26-08-2018 14:17 ]

Pagina: 1