Game/werk PC oriëntatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 22:31
Hallo GoT, na 7 jaar dienst gaat mijn huidige PC via Marktplaats de deur uit. Het moederbord begint te haperen, RAID controller die soms raar doet en algemene traagheid zijn de redenen om een nieuw systeem te bestellen.
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar de mogelijkheden. Na een vriendelijk verzoek van Br00ky om eerst zelf wat huiswerk te doen ( :P ) ben ik met deze configuratie op de proppen gekomen. Jullie input is meer dan welkom! Hier wat informatie over wat ik met het systeem wil gaan doen en info over mijn wensen en voorkeuren.

Budget is €4.500 ex BTW maar het hoeft niet op.

Op alles wat hieronder staat mag geschoten worden, in twijfel worden getrokken of bekritiseerd worden. Houd 't constructief en, als het kan, houd er er rekening mee dat ik niet heel veel specifieke kennis heb op dit gebied.

Mijn ideale desktop 'moet'
  • goed met de laatste games overweg kunnen (grafisch high, ultra hoeft niet) en ook snel kunnen inladen.
  • zeer snel werken, hier ligt echt de nadruk op. Applicaties compilen (ik werk als programmeur), multi-tasken (films converteren naar andere bestandsformaten op de achtergrond terwijl ik werk/game)
  • energiezuinig als het kan, de PC zal bijna 24/7 aantaan
  • uitstekende redundancy hebben. Stel er fikt iets door/gaat iets kapot dat ik dan op korte termijn verder kan . Een extern apparaat voor back-up is tevens een must (NAS)
  • geen overklokken/nabranders/features die performance boosten ten koste van betrouwbaarheid
  • Er gaan geen componenten meer van mijn huidige desktop. Zo'n beetje alles gaat op Marktplaats
  • geluidsniveau van het systeem maakt mij niet veel uit. Het toetsenbord zal genoeg geluid makken en ik heb bijna altijd muziek/radio aanstaan. Aan mijn eigen 'herrie' stoor ik me niet :P
Er is geen haast(!). De planning is om rond december/januari de onderdelen te bestellen. Of ik 't zelf in elkaar zet of dit laat doen door een professional weet ik nog niet. Mochten er componenten zijn die later uitkomen waarvan jullie zeggen dat het echt een toevoeging is, (qua performance of prijs/kwal. verhouding) dan is wachten een zeker optie.

Ik heb gekozen voor een Intel setup omdat, zo ver ik weet, de AMD FX geen multithreading ondersteunt (bij de CPU hier meer over). Vroeger was ik een hopeloze merken fanboy maar een paar jaar AMD heeft mij anders doen denken. Merkt maakt voor mij dus niet veel uit, als het maar werkt en stabiel is.

[url="[url=\"http://tweakers.net/pricewatch/457405/gigabyte-ga-z170x-gaming-7.html[/url]:"]Moederbord[/url]

Voor deze gekozen vanwege de vele aansluitmogelijkheden, USB 3.1 v2 en PCI 3.0 v2 (voor de SSD PCI-X) en de toekomstige SLI opzet. Het plan is om over pakweg een jaar/18 maanden er een tweede videokaart bij te zetten. Bedankt GeneralX voor de input :)

CPU:
'k Heb voor deze CPU gekozen omdat het systeem zeer snel moet zijn en blijven, ook tijdens het compilen/converteren/renderen van data. Het zal eerder regel dan uitzondering zijn dat het systeem meerdere applicaties tegelijk zal draaien. Multithreading helpt aanzienlijk bij de applicaties die ik gebruik en test voor mijn werk. Om eventuele discussies voor te zijn - multithreading is een must :).

CPU koeler:

Ziet er misschien niet stoer/l33t uit maar dat is ook niet meer de insteek voor mijn PC. Vroeger wilde ik graag een stoer uitziende PC met dito fans/toetsenbord. Bezuinigen op koeling lijkt me risicovol en gezien de investering ronduit dom. Klein voordeel is dat het component beschikbaar is bij 4launch - dat is bij mij 'om de hoek'.

SSD

En toen begon het bomen-het-bos-niet-meer-zien verhaal voor mij 8)7 . Graag zou ik op de SSD mijn OS draaien (ja zo ver was ik al) + de applicaties waar ik het meeste in werk en de enkele game(s) die ik op dat moment regelmatig speel (ik speel nooit veel games door elkaar).

Kijkend naar hoe ik mijn systeem op dit moment gebruik lijkt mij een RAID-opstelling met SSD alleen leuk voor de e-peen, niet voor realistische prestatiewinst. Ik ga geen enorme bestanden telkens over en weer schrijven. Wel wil ik dat de boel snel gaat.

Mijn grote angst is wanneer 'de boel' kapot gaat .SSD is stabieler dan een HDD maar áls een SSD gaat, dan gaat ie ook goed naar heet naadje. Ten minste, als ik Computer Totaal editie 10 mag geloven. SSDs waarbij de content automatisch encrypted wordt (als 'feature'), daar zit ik totaal niet op te wachten. Mocht de SSD sterven dan moet bij een recoverypoging door die encryptie heen gezwommen worden :-(. Bij voorkeur een SSD zonder deze vorm van encryptie. In de productbeschrijvingen op Tweakers kon ik niet vinden of deze vorm van encryptie bij de SSDs zit inbegrepen en, zo ja, of ik deze kan uitzetten. Of zit ik me nou druk te maken om 'niks'? Dat kan natuurlijk ook :).

Het bijbehorende moederbord ondersteunt alle features die de PCI-X SSD biedt (zie moederbord).

HDD:

Voor deze gekozen omdat deze, volgens mij, hoog scoort qua betrouwbaarheid. Deze zal dienen als opslag waar snelheid geen primaire rol speelt (tijdelijk opslag media, ruimte voor back ups en oudere versies van...).

Naast deze SSD + HDD ga ik een NAS aanschaffen. Deze zal werken als back up en FTP. De NAS hoeft niet super snel te zijn - betrouwbaarheid is het belangrijkste. Ik ga deze niet gebruiken om media op te zetten - daar gebruik ik liever losse externe HDDs voor. Als die kapot gaat dan is dat niet zo erg :P.

RAM:

Hier kan je me van alles over wijs maken. Genoeg soorten/snelheden/typen etc voor mij om in te verdwalen :/ . Nogmaals - betrouwbaarheid staat op één. Bij bottleneck vorming RAM blijven bijpluggen vind ik nogal suf - liever weet ik wat ik aan het doen ben i.p.v. geld er tegenaan gooien en hopen dat ie 't doet.
Om het samen te vatten - ik weet dat ik DDR4 nodig heb, dat is het enige wat ik 100% zeker weet hierover.

Thx GeneralX.

Voeding:

750 watt lijkt mij genoeg voor de huidige setup en een toekomstige 2e videokaart. Verder heb ik het een beetje opgegeven om te kijken welke energiezuiniger is. Want de ene voeding is zuiniger in idle en de ander tijdens stress. Hopelijk kunnen jullie hier gerichtere tips op geven _/-\o_ .
Iets minder kan ook prima.

Videokaart:

Prima kaart om lekker op te gamen en lijkt mij ook ruim voldoende voor dual monitor setup. 2 Videokaarten vind ik op dit moment een beetje veel van het goede maar sluit ik niet uit.

Geluidskaart:

Eerlijk gezegd weet ik niet of het moederbord van zichzelf sterk genoeg is om goed geluid te produceren voor deze set. Zo ja, is er noemenswaardige performance winst te behalen door de CPU te ontlasten met een aparte geluidskaart?

Overige spullen die veel minder/niet relevant zijn in mijn ogen. Maar ja, ik heb vaker fouten gemaakt met het samen stellen van systemen :F dus zet ik dit er toch bij.

Monitoren:

In hoogte verstelbaar én kantelbaar. Handig om lappen code beter in beeld te krijgen heb ik gemerkt.

Optische drive:

A wild DVD appears! It uses dust! It's super effective! Zo af en toe ontkom ik er niet aan en moet ik een DVD gebruiken.

Case:

Goede koeling en punten voor e-sata/USB poorten. Hoe die er uit ziet maakt mij weinig uit. De PC zal nooit verplaatst worden dus draagbaarheid is geen issue. OK ik zal 'm af en toe aan de kant schuiven om te stofzuigen, that's it.

Toetsenbord:

Ik probeer niet te veel waarde te hechten aan fancy-ness maar toen ik dit toetsenbord zag was ik meteen verkocht. Cherry blue typt heerlijk en nooit meer last van vervaagde/vale toetsen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 385,89€ 385,89
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7€ 207,95€ 207,95
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 547,95€ 547,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3003FZEX, 3TB€ 165,95€ 165,95
1Asus Xonar Essence STX II€ 175,90€ 175,90
1Thermaltake Chaser MK-I€ 140,40€ 140,40
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 238,95€ 238,95
1Logitech Z906€ 275,95€ 275,95
1Noctua NH-D15€ 86,80€ 86,80
1Das Keyboard 4 Ultimate MX Blue€ 169,-€ 169,-
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 98,95€ 98,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Corsair HX750i€ 158,-€ 158,-
1Seasonic S12G 650W€ 95,70€ 95,70
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB€ 767,-€ 767,-
1QNAP TS-453 Pro (2GB geheugen)€ 489,-€ 489,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.017,81

Input, ideeën, feedback, alternatieven - alle constructieve input en/of verkennende vragen zijn meer dan welkom. Thx for reading :)

[ Voor 183% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 09-10-2015 19:14 . Reden: Aangepast a.d.h.v. reacties ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van januari, maart, juli en september.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen. En weer open.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Flinke update van je topicstart inmiddels zie ik. Chapeau.

Ik zie vrij veel relatief dure onderdelen langskomen. Een kast van 140 euro, RAM van 400+ euro (waarom geen setje dat grofweg de helft kost?). 32GB is natuurlijk leuk, maar vrij zinloos als je het nu al niet eens voltrekt. Hoe loopt dat als je nu met je werk bezig bent? Voor gamen is het immers niet heel spannend, 8GB is daar nog steeds de standaard. Vertel sowieso nog wat meer over je werkzaamheden. Met welke programma's werk, wat doe je zoal, hoe ziet je workflow eruit?

Verder, de keus van SSD is vooral gebaseerd op snel vs. snél. De vraag is of je 400 euro in die "é" moet steken ;). Zelfde geld voor een geluidskaart. De huidige moederborden zijn met dermate onboard chips uitgerust, dat het vaak geen meerwaarde biedt, tenzij je er boxen van een heel flink kaliber aan hebt hangen.

Afijn, zo kan je op elk onderdeel natuurlijk wat zeggen, maar uiteindelijk is het belangrijkste wat je precies zoekt en wat je van ons wilt :). Ben je op zoek naar goedkopere alternatieven, wil je binnen je budget het maximaal haalbare, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
br00ky schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:25:
Flinke update van je topicstart inmiddels zie ik. Chapeau.
Thx. Ik had via de PM wat hints gekregen :).
Ik zie vrij veel relatief dure onderdelen langskomen. Een kast van 140 euro, RAM van 400+ euro (waarom geen setje dat grofweg de helft kost?). 32GB is natuurlijk leuk, maar vrij zinloos als je het nu al niet eens voltrekt.
Bij mijn vorige PC kocht ik voor €400 RAM, dat leverde mij toendertijd 8 GB DDR2 op en dat beviel prima. Dat is de richtlijn die ik bij deze opzet ook hanteerde. Een goede onderbouwing is het zeker niet, eerder inspiratiloos kopieer/plakwerk van de vorige begroting. Als een setje dat de helft kost net zo goed/snel/betrouwbaar presteert, dan zie ik geen reden om daar niet voor te gaan.
Hoe loopt dat als je nu met je werk bezig bent? Voor gamen is het immers niet heel spannend, 8GB is daar nog steeds de standaard. Vertel sowieso nog wat meer over je werkzaamheden. Met welke programma's werk, wat doe je zoal, hoe ziet je workflow eruit?
Programma's die ik veel gebruik zijn:

- Visual studio 2013 - code kloppen en compilen.
- Virtual PC (emulaties om de ontwikkelde software te testen (ik ontwikkel software tussenlagen voor legacy problemen en moet veel oude + nieuwe configuraties emuleren en in die omgevingen de software testen))
- Bigasoft Video Converter - Niet alle films die ik heb kunnen goed overweg met DTS (wat mijn geluidsinstallatie in de huiskamer wel ondersteund). Ik converteer films dan zodat het wel goed draait. Ook converteer ik films/series naar .mkvs om ze compacter te maken.
- Videomaker - HD (en straks hopelijk 4K) films inladen, bewerken, converteren. De ervaring leert dat voor het kleinere werk het bigasoft programma soepeler loopt.
- Norton Security draait bijna altijd - klanten eisen bijna altijd dat ik een antivirus pakket gebruik ander kom ik met mijn systeem niet op het netwerk van hen. Ik heb 't liever ook niet maar ja :X

Qua games:

Skyrim, Witcher 3, civ 5, Dead space 3, GTA V.

Soms voelt het alsof m'n werk voor 30% bestaat uit wachten, niksen en chagerijnig worden door de traagheid van m'n PC. Wachttijden van 2 minuten zijn lang genoeg om me te irriteren maar te kort om iets anders te gaan doen. Als ik dit kan terugbrengen naar seconden dan zou dat aanzienlijk schelen (qua tijd en humeur).
Verder, de keus van SSD is vooral gebaseerd op snel vs. snél. De vraag is of je 400 euro in die "é" moet steken ;). Zelfde geld voor een geluidskaart. De huidige moederborden zijn met dermate onboard chips uitgerust, dat het vaak geen meerwaarde biedt, tenzij je er boxen van een heel flink kaliber aan hebt hangen.
Helemaal waar. Ook een stukje geschiedenis dat ik heb gekopieerd/geplakt. Op dit moment heb ik een Creative SB X-Fi in mijn desktop zitten (AUB geen ban, ik beloof NOOIT meer creative sh*t te kopen, God wat een drama) en heb een Z-5500 systeem. Toen ik de geluidskaart installeerde merkte ik een grote sprong in de geluidskwaliteit. Uit de nieuwe geluidsset wil ik ook alles halen, vandaar mijn reflex hierin en de vraag of daar tegenwoordig nog steeds een extra geluidskaart voor nodig is.
En de 'é' is het mij waard, daar ga ik niet omheen draaien.
Afijn, zo kan je op elk onderdeel natuurlijk wat zeggen, maar uiteindelijk is het belangrijkste wat je precies zoekt en wat je van ons wilt :). Ben je op zoek naar goedkopere alternatieven, wil je binnen je budget het maximaal haalbare, iets anders?
Ik hoop dat jullie met deze componenten 'the big picture' kunnen zien - beter dan wat henk de oplichter me voorhoudt bij een willekeurige PC winkel.
- Zitten er bij deze configuratie bottlenecks. Zo ja, wat voor andere componenten raden julle me dan aan om het onderste uit de kan te halen van dit systeem?
- Kan ik de zelfde presaties (en betrouwbaarheid) halen met andere componenten die goedkoper zijn? Of ik geef dit geld uit aan de PC, of ik draag het bijna allemaal af aan de belastingdienst. Nou heb ik nog nét niet zo'n hekel aan de belastingdienst dat ik principieel geld ga wegpissen O-) maar de noodzaak om heel zuinig aan te doen, die voel ik niet. (Ja je mag hier een mening over hebben maar maak dan een ander topic aan ;) ).
- Als jullie zien dat het systeem energie-zuiniger samengesteld kan worden, dan hoor ik dat graag. De PC zal bijna 24/7 aanstaan dus zuinigheid loont. En een beetje om 't milieu denken kan ook geen kwaad (zeker niet als de belastingdienst indirect betaald).

Nu is de situatie zo dat wanneer ik niet werk/game/downloads aan heb staan, dat de PC dan media aan het converteren is. Als het kan wil ik die processen combineren zonder dat mijn desktop een haper-orgie wordt zoals nu het geval zou zijn zonder daar last van te hebben qua performance.

Helpen mijn antwoorden om een beetje een beeld te krijgen? Thx for the help so far 8)

[ Voor 3% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 08-10-2015 22:51 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Als je toch geld overhebt kan je beter pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G kopen ;)

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:29
In korte tijd is het denk ik de 5de keer dat ik dit ga zeggen, maar de voeding in deze PC is behoorlijk overgedimensioneerd, niet alleen voor een enkele GPU. Een GTX980 is een behoorlijk zuinig apparaat. De upgrade naar een tweede grafische kaart zou je op 2x 210W brengen, met 100W van de CPU zit je dan nog maar op 520W. Een voeding als deze zou dus al volstaan, mocht je toch heel graag voor de dual GPU opstelling gaan. Die scheelt 60 euro, heeft Gold certificering en zal onder een hogere belastingsgraad werken, waar het rendement hoger is. Ik denk niet dat een Platinum certificering dusdanig minder stroom verbruikt dat je 60 euro terugverdient. De reden dat er geen, zeg, 550W voeding in kan is omdat die te weinig PCIe connectors hebben.
IMHO is een multi GPU opstelling niet zo'n goed idee voor gaming, dan kun je vaak beter een nieuwer model kopen na een jaar of 2-3 en de oude verkopen. Ik weet echter niet zo goed hoe meerdere GPU's schalen met videoconverters. Dat kan iemand anders misschien beantwoorden. Mocht je bij een enkele GPU blijven dan zijn er zat voedingen rond de 450W die je nog wat geld besparen. Seasonic en Cooler Master zijn vaak goed, Antec ook wel.
Dan wilde ik nog melden dat je, als je niet gaat overclocken zoals je had gezegd in de topicstart, echt veel te veel geld uitgeeft aan RAM. Zonder over te clocken ondersteunt het MSi bord namelijk maximaal 2400MHz. En het verschil tussen 2400 en 2133MHz is echt heel erg klein, maar scheelt toch flink wat geld.
Tevens snap ik niet zo goed wat je met dat dure moederbord moet. Voor zover ik na kan gaan, biedt dit 180 (!) euro goedkopere bord van Gigabyte meer. Een extra SATA Express aansluiting, een extra LAN poort, extra USB3.0 ipv 2.0 poorten, meer fan headers, betere HDMI poort (2.0 ipv 1.4) en een dubbele BIOS, zodat je altijd kunt recoveren na gefaalde BIOS updates en andere ellende. Oh en had ik al gezegd dat hij 180 euro goedkoper is? Waarschijnlijk zijn er nog wel goedkopere borden die hetzelfde bieden. Ik noem deze, met een andere geluidschip, deze met dezelfde aansluitngen als je MSi (lees: MINDER dan Gigabyte, maar hij is nog weer iets goedkoper) en zelfs deze van 130 euro (dan bespaar je dus 250 euro) maar dan lever je ook een paar USB3.0 poorten in. Al je SSDs en GPUs en weet ik veel wat kunnen er gewoon op zonder prestaties in te leveren als je ze in de juiste poorten steekt (duh). ALs je eenmaal een moederbord hebt gekozen, kun je even in de lijst met supported RAM kijken. Kijk bij de juiste snelheid op de lijst (waarschijnlijk 2133MHz) en koop het goedkoopste setje. Pas op met de hoogte van RAM en de CPU koeler, die is fors, en heatsinks op RAM zijn overbodig als je niet gaat overclocken.

Case moet je lekker zelf uitzoeken, dat is een persoonlijk ding als het op smaak aankomt en inbouwen zul je toch maar 1 keer doen. Geluid was geen issue en USB poorten tellen heeft Tweakers al voor je gedaan. 8) Enige tip die ik mee kan geven: Stoffilters zijn echt een heerlijke uitvinding. Zitten die er niet standaard op, koop dan wat plakkers voor de intake fans. Zijn wel te vinden in de pricewatch. Oh en zorg dat je meer casefans voor intake dan outtake hebt. Dan creër je wat overdruk en zal het stof ook niet door kleine gaatjes naar binnen komen. Kasten met gaas / fans aan de bovenkant zijn uit den boze als je niet bereid bent vaak schoon te maken (en laten we eerlijk zijn, die tijd spendeer je liever aan werk of leuke dingen ).

[ Voor 7% gewijzigd door GeneralX op 09-10-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
GeneralX schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:54:
In korte tijd is het denk ik de 5de keer dat ik dit ga zeggen, maar de voeding in deze PC is behoorlijk overgedimensioneerd, niet alleen voor een enkele GPU. Een GTX980 is een behoorlijk zuinig apparaat. De upgrade naar een tweede grafische kaart zou je op 2x 210W brengen, met 100W van de CPU zit je dan nog maar op 520W. Een voeding als deze zou dus al volstaan, mocht je toch heel graag voor de dual GPU opstelling gaan. Die scheelt 60 euro, heeft Gold certificering en zal onder een hogere belastingsgraad werken, waar het rendement hoger is. Ik denk niet dat een Platinum certificering dusdanig minder stroom verbruikt dat je 60 euro terugverdient. De reden dat er geen, zeg, 550W voeding in kan is omdat die te weinig PCIe connectors hebben.
Duidelijk & onderbouwt antwoord. Gezien het 24/7 gebruik dacht ik, inderdaad, dat platinum beter zou zijn en het zichzelf terug zou verdienen. Andere voeding it is (zal zometeen de post aanpassen).
IMHO is een multi GPU opstelling niet zo'n goed idee voor gaming, dan kun je vaak beter een nieuwer model kopen na een jaar of 2-3 en de oude verkopen. Ik weet echter niet zo goed hoe meerdere GPU's schalen met videoconverters. Dat kan iemand anders misschien beantwoorden. Mocht je bij een enkele GPU blijven dan zijn er zat voedingen rond de 450W die je nog wat geld besparen. Seasonic en Cooler Master zijn vaak goed, Antec ook wel.
Ook hier weer onderbouwd. Het wel-of-niet naar SLI gaan is een 'issue' waar ik over pas over een tijd naar moet kijken. Veel priorteit heeft dat op dit moment niet omdat het hier en nu gaat om de aanschaf. Dat neemt niet weg dat je een goed punt maakt - performance is tegen die tijd nog steeds belangrijk en bang-for-buck natuurlijk ook.
De vraag die dan opgooit over videoconverters met multi GPU is misschien een vraag die ik kan stellen op een ander deel van het forum.
Dan wilde ik nog melden dat je, als je niet gaat overclocken zoals je had gezegd in de topicstart, echt veel te veel geld uitgeeft aan RAM. Zonder over te clocken ondersteunt het MSi bord namelijk maximaal 2400MHz. En het verschil tussen 2400 en 2133MHz is echt heel erg klein, maar scheelt toch flink wat geld.
Zoals eerder aangegeven - qua RAM weet ik bijna niks. Ik ben blij dat ik hier het topic ben gestart en lees dat dit een valkuil is waar ik anders met open ogen in zou stappen. Bedankt voor de input - ik zal zo de wishlist aanpassen en hoor graag van je wat je van de nieuwe RAM keuze vindt. :)
Tevens snap ik niet zo goed wat je met dat dure moederbord moet. Voor zover ik na kan gaan, biedt dit 180 (!) euro goedkopere bord van Gigabyte meer. Een extra SATA Express aansluiting, een extra LAN poort, extra USB3.0 ipv 2.0 poorten, meer fan headers, betere HDMI poort (2.0 ipv 1.4) en een dubbele BIOS, zodat je altijd kunt recoveren na gefaalde BIOS updates en andere ellende.
Ik keek naar de Pricewatch, voerde de specificaties in die ik nodig heb (socket + DDR4) en selecteerde vervolgens op 'score'. Daar kwam dit moederbord uit. Dit is enkel een verklaring van hoe ik aan het moederbord kwam, geen excuus. Het punt van BIOS klinkt voor mij zeer interessant. Ik wist niet dat zoiets bestond. *O*.
Oh en had ik al gezegd dat hij 180 euro goedkoper is?
Nee, vertel. :P ;) ;) (grapje)
Waarschijnlijk zijn er nog wel goedkopere borden die hetzelfde bieden. Ik noem deze, met een andere geluidschip, deze met dezelfde aansluitngen als je MSi (lees: MINDER dan Gigabyte, maar hij is nog weer iets goedkoper) en zelfs deze van 130 euro (dan bespaar je dus 250 euro) maar dan lever je ook een paar USB3.0 poorten in. Al je SSDs en GPUs en weet ik veel wat kunnen er gewoon op zonder prestaties in te leveren als je ze in de juiste poorten steekt (duh). ALs je eenmaal een moederbord hebt gekozen, kun je even in de lijst met supported RAM kijken. Kijk bij de juiste snelheid op de lijst (waarschijnlijk 2133MHz) en koop het goedkoopste setje. Pas op met de hoogte van RAM en de CPU koeler, die is fors, en heatsinks op RAM zijn overbodig als je niet gaat overclocken.
Duidelijk en begrijpbaar. Ik ga er mee aan de slag!
Case moet je lekker zelf uitzoeken, dat is een persoonlijk ding als het op smaak aankomt en inbouwen zul je toch maar 1 keer doen. Geluid was geen issue en USB poorten tellen heeft Tweakers al voor je gedaan. 8) Enige tip die ik mee kan geven: Stoffilters zijn echt een heerlijke uitvinding. Zitten die er niet standaard op, koop dan wat plakkers voor de intake fans. Zijn wel te vinden in de pricewatch. Oh en zorg dat je meer casefans voor intake dan outtake hebt. Dan creër je wat overdruk en zal het stof ook niet door kleine gaatjes naar binnen komen. Kasten met gaas / fans aan de bovenkant zijn uit den boze als je niet bereid bent vaak schoon te maken (en laten we eerlijk zijn, die tijd spendeer je liever aan werk of leuke dingen ).
General, bedankt voor voor de duidelijke input die je gaf en voor de tijd die je hiervoor nam. Hiervoor kwam ik naar Tweakers :). Ik ga de lijst aanpassen en hoor graag van je (en de rest!) wat jullie er van vinden.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:29
Je was nog vergeten om de Platinum voeding te verbergen/verwijderen uit je lijst. RAM is een goede keus. Dan nog iets dat ik vergeten was om te melden, maar een case heeft een beperkte breedte, daardoor je moet opletten dat je CPU koeler niet te hoog is. In de Chaser geen probleem, maar wilde het toch even melden. Overigens werken veel stoffilters met magnetische strips of met schroeven. Check dus of je kast wel van metaal is rondom de fan, en/of dat er ruimte is om iets van de buitenkant aan de schroefgaten van de fan te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 16:58
Nog wat dingen om over na te denken:

Voeding: Is het een 'fully loaded number cruncher' of is het gemiddelde 24/7 gebruik veelal vrij 'Idle'?
Bij een grotere belasting, kies een efficientere voeding. Met een 650W exemplaar zit je goed.

Moederbord: bekijk de Pricewatch en kies de features die je echt nodig hebt en bouw een beetje headroom in. Gaming is marketing. Misschien is dit wat: pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD3
Pagina: 1