Hoe fix ik dit scharnier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58
Vandaag is voor de derde keer het onderste scharnier uit mijn deur gevallen. Tot twee keer toe stopte ik het betreffende deel (zie foto) gewoon van onder af terug maar zonder blijvend succes... Omdat ik niet van onderaf in het scharnier kan kijken: Wie herkent dit, heeft een vermoeden van het euvel en weet hopelijk een oplossing?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hIIOsaj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3HAPv9h.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je het scharnier niet omdraaien? Dat het stukje wat er nu steeds onderuit valt, aan de bovenkant in moet? :+

* MAX3400 weet weinig van scharnieren anders dat een setje nieuwe amper wat kost bij de Praxis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
In theorie vast wel, maar misschien valt dan de andere helft eruit.... Deur is loeizwaar en wil ik liever niet demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:14
Bovenste deel is vlgs mij een dopje. Kleine schroevendraaier tussen scharnier en dopje, tikje met hamer en als t goed is komt ie los en kun je alles omdraaien!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Omdraaien is de juiste oplossing. Iets met basis natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nielsn schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:49:
Omdraaien is de juiste oplossing. Iets met basis natuurkunde.
Bedoel je dat die duurbetaalde aannemer het scharnier verkeerd om heeft geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Het kan natuurlijk zijn dat deze scharnieren zo zijn ontworpen dat het juist op deze manier moet. Ik ben geen aannemer dus weet ik het niet, maar logisch is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bszz schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:51:
[...]

Bedoel je dat die duurbetaalde aannemer het scharnier verkeerd om heeft geplaatst?
Goed punt; wat zei de aannemer van je foto's voordat je dit topic opende dan? Iets met troubleshooting 101?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
MAX3400 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:54:
[...]

Goed punt; wat zei de aannemer van je foto's voordat je dit topic opende dan? Iets met troubleshooting 101?
Ok, ik wist dat die opmerking zou komen: Aannemer is failliet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 19:35
Als je zulk welk afleverd ga je dat idd ! Scharnier omdraaien , de deur valt er niet meteen uit . Die zal waarschijnlijk nog aan 2 punten vast zitten ;)

edit:
ik zie ook schroefdraad , heb je hem wel vast gedraaid toen je hem erin deed ?

[ Voor 24% gewijzigd door Elahkneh op 02-10-2015 18:01 ]

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Aan 1 punt, maar dat maakt niet uit. "Dopje"krijg ik er niet af. Blijft losschroeven over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Elahkneh schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:56:
Als je zulk welk afleverd ga je dat idd ! Scharnier omdraaien , de deur valt er niet meteen uit . Die zal waarschijnlijk nog aan 2 punten vast zitten ;)
En anders deur open laten staan, 2 blokjes/wiggen eronder om vast te klemmen en dat onderste scharnier even demonteren/bekijken/omdraaien :)

Eerlijk gezegd; het lijkt me ook geen onderdeelvan goud/platina dus vervangen kan (helaas) altijd nog op budgetbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ok, bij nadere bestudering van het bovenste scharnier vermoed ik dat ze inderdaad ondersteboven zijn gemonteerd. Het "dopje" kan er alleen niet af. Het zit op één of andere manier min of meer permanent verbonden met het scharnier. dat betekent de boel losschroeven helaas omdraain, met dikkere schroeven vastzetten en hopen dat ie dan goed afgehangen is... :( (Ik werk maar 80 uur per week dus weet nog niet wanneer :( ) En dat gaat dus niet werken: Ze zijn dusdanig asymmetrisch dat ik ze niet kan omdraaien. Dus ook nog eens nieuwe scharnieren shoppen dus....

[ Voor 14% gewijzigd door bszz op 02-10-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De rest van de scharnieren zitten wel goed?

[ Voor 64% gewijzigd door Fietsbel op 02-10-2015 18:23 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fietsbel schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:23:
Rustig rustig ;) Ik heb andere talenten dan deuren afhangen... Anders was ik wel in de bouw gaan werken... 8)
Ik bedoel: Wanneer moet ik de benodigde spullen regelen?

[ Voor 9% gewijzigd door bszz op 02-10-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fietsbel schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:23:
Nope, ook upside down... Maar wellicht zijn andere scharnieren toch niet nodig. Dan heb ik alleen dikkere schroeven nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

bszz schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:29:
[...]

Rustig rustig ;) Ik heb andere talenten dan deuren afhangen... Anders was ik wel in de bouw gaan werken... 8)
Ik bedoel: Wanneer moet ik de benodigde spullen regelen?
Als het je allemaal teveel is kun je ook iemand inhuren.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fietsbel schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:32:
[...]

Als het je allemaal teveel is kun je ook iemand inhuren.
Dat is serieus een optie.. Thanks allen, ik red me wel. Gouden tips blijven uiteraard welkom ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:25

EiT

Of omdraaien, anders wat teflon tape gebruiken.

Iemand kan toch even de deur vast houden en jij draait die dingen even om, zo gepiept.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 19:15

Bullet NL

Eigen Wijs

Ding is afgebroken, hij heeft de verbinding met het plaatje wat bovenin zit wel nodig...
Mijn advies, geen niet rommelen, gewoon ff een nieuwe halen bij een bouwmarkt.
6 schroefjes los, en vervolgens weer vast zetten met een nieuw scharnier....
Wanneer je deur een keer uit de ogen valt waar de pen in draait heb je een probleem, niet gaan prutsen.
De deur monteren is niet zo'n probleem. Wanneer je netjes de bestaande schroefgaten gebruikt te minste.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:31
bszz schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:20:
Ok, bij nadere bestudering van het bovenste scharnier vermoed ik dat ze inderdaad ondersteboven zijn gemonteerd. Het "dopje" kan er alleen niet af. Het zit op één of andere manier min of meer permanent verbonden met het scharnier. dat betekent de boel losschroeven helaas omdraain, met dikkere schroeven vastzetten en hopen dat ie dan goed afgehangen is... :( (Ik werk maar 80 uur per week dus weet nog niet wanneer :( ) En dat gaat dus niet werken: Ze zijn dusdanig asymmetrisch dat ik ze niet kan omdraaien. Dus ook nog eens nieuwe scharnieren shoppen dus....
Waarom zo moeilijk? Deur open, deur aan onderzijde fixeren met een klosje of desnoods een keukenrol, telefoongids of whatever. Zes schroefjes los, scharnier omdraaien, pen erin en de zes schroefjes weer vastdraaien. Als dat niet werkt kan je altijd nog de boel vervangen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De scharnieren zelf zitten (als ze zo zitten als op de onderste foto) wel goed. Deurdeel is bovenste deel van scharnier. Was dat omgekeerd dan kon je de deur niet hangen.
Vermoed dat er de pennen omgekeerd ingegaan zijn. Kan zomaar, ligt er aan hoe de boel is afgehangen. Maar een pen hoort er vanaf de bovenkant in te gaan en dat is nu niet.
Vraag is alleen hoe je dat doptje er uit krijgt. Volgens mij moet je gewoon met een scroevendraaier of priem ff van onder uit in het scharnier gaan en dan omhoog tikken met een hamer. Is er zo uit. Wel eerst even checken welke lengte je nog zou verwachten dat er uit zou moeten momen. Kan nooit veel zijn. Maar als het meer dan een paar mm is kan het ook zijn dat de oen gewoon gebroken is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:31
Scharnier lijkt op de foto gewoon symmetrisch? Misschien een foto van het bovenste scharnier? Dat zou helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
Dat dopje krijg je er wel uit , moet je even scharnier losschroeven van de deur (gebeurt niks de pen die voor de verbinding zorgt is er toch al uit).
En dan met een schroevendraaier in het gat om vanuit de andere kant te slaan.
Op het dopje zitten ws.de zelfde "groeven" als onder op de as deze zorgen er normaal voor dat de pen er niet zomaar uitloopt, maar als deze op zijn kop hangt kan dat dus wel gebeuren.

Maar de scharnier losschroeven en andersom bevestigen zou ook gewoon moeten kunnen, zou niet a-symmetrisch mogen zijn. En het deel dat nu op het kozijn zit zou ook op de deur moeten passen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lijkt idd een stukje prutswerk. Tenzij er 4 scharnieren zijn geplaatst een te licht (en goedkoop?) scharnier toegepast. Scharnier is ook niet netjes in het hout verdiept.

Omdraaien zou snel je probleem kunnen oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-10-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nokiaan958GB schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:12:
Lijkt idd een stukje prutswerk. Tenzij er 4 scharnieren zijn geplaatst een te licht (en goedkoop?) scharnier toegepast. Scharnier is ook niet netjes in het hout verdiept.

Echt netjes is het niet gedaan. Scharnier is denk ik wel om te draaien. Er zijn overigens maar 2 scharnieren geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Misschien ter informatie, dit zijn geen standaard scharnieren maar Paumelle's. Hierbij hoort de stift in het onderste deel te zitten en het gat in het bovenste deel. Ik vermoed dat je deze niet effe snel bij een bouwmarkt kunt scoren en degene welke je nu hebt is gewoon defect.

Edit 1:
Kan je misschien nog een foto plaatsen als de deur iets verder open staat? Volgens mij staat er een logo op de paumelle.

Edit 2:
Volgens mij zijn dit ze. (76x76 din links), 3 schroeven is echter "ouderwets".

[ Voor 52% gewijzigd door Niels.68 op 04-10-2015 22:04 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Niels.68 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:47:
Misschien ter informatie, dit zijn geen standaard scharnieren maar Paumelle's. Hierbij hoort de stift in het onderste deel te zitten en het gat in het bovenste deel. Ik vermoed dat je deze niet effe snel bij een bouwmarkt kunt scoren en degene welke je nu hebt is gewoon defect.

Kan je misschien nog een foto plaatsen als de deur iets verder open staat? Volgens mij staat er een logo op de paumelle.
Ok, thanks, Ik begrijp dat ie wel goed gemonteerd zat en dat ik op zoek moet naar een nieuw exemplaar? Dinsdag zal ik even op zoek gaan naar een merkteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
bszz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:03:
[...]

Ok, thanks, Ik begrijp dat ie wel goed gemonteerd zat en dat ik op zoek moet naar een nieuw exemplaar? Dinsdag zal ik even op zoek gaan naar een merkteken.
Ik heb net m'n vorige post ge-edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Pen er opnieuw indoen (van onderaf begrijp ik) en een spijker of schroef eronder in het kozijn raggen zodat het ding er niet meer uit valt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
DeBolle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:05:
Pen er opnieuw indoen (van onderaf begrijp ik) en een spijker of schroef eronder in het kozijn raggen zodat het ding er niet meer uit valt.
Dat is lelijk en je belast dan de bovenste paumelle extra omdat de onderste niet meer mee draagt. Deze zal dan ook defect raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02

Dit.

Helemaal als je ziet hoe het eruit ziet, wat een pruts werk.

Nooit van een freesmachine gehoord blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Edit 1:

Edit 2:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O19ftyT.jpg

Bij deze de foto. Er staat inbderdaad een logo op. Maatvoering niet maar dat kan ik zelf natuurlijk opmeten.

Wat ik inmiddels begrijp zijn het juist scharnieren die bedoeld zijn om een groot gewicht te kunnen dragen. Dat te licht en goedkoop zou ik zo niet willen zeggen
Mektheb schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:11:
[...]

Dit.

Helemaal als je ziet hoe het eruit ziet, wat een pruts werk.

Nooit van een freesmachine gehoord blijkbaar
Voor jouw informatie: Ze zijn wel verzonken en een freesmachine heb je daar echt niet voor nodig. Hamer en beitel is voldoende. Of het netjes is gedaan is een tweede maar functioneel is er niet veel mis mee. Maar wel bedankt voor je bijdrage. heb ik echt enorm veel aan. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zie nu ook dat ze gipsschroeven hebben gebruikt om het scharnier te bevestigen :X

Hoe groter het scharnier hoe sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
In tegenstelling tot gewone (blad) scharnieren moet je paumelles vrij exact plaatsen. Ik vermoed dat de onderste paumelle het volledige gewicht van de deur heeft gekregen waardoor de paumelle het heeft bevgeven.
nokiaan958GB schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:01:
Zie nu ook dat ze gipsschroeven hebben gebruikt om het scharnier te bevestigen :X
Dat is echt een aanfluiting.

Mijn advies, gebaseerd op meer als 25 jaar verkoopervaring in de professionele ijzerwarenbrache:
Zorg dat bij het plaatsen van de nieuwe paumelle dat zowel de onderste als de bovenste draagt en gebruik de juiste schroeven. Je zult sowieso (gelukkig) nieuwe schroefgaten krijgen aangezien er de laatste jaren 4 schroefgaten voorgeschreven staan. E.e.a. is te vinden in de eerder geplaatste link.

Edit 2:
De paumelle's zijn bij de ijzerwarenvakhandel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Niels.68 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:41:
In tegenstelling tot gewone (blad) scharnieren moet je paumelles vrij exact plaatsen. Ik vermoed dat de onderste paumelle het volledige gewicht van de deur heeft gekregen waardoor de paumelle het heeft bevgeven.

[...]

Dat is echt een aanfluiting.

Mijn advies, gebaseerd op meer als 25 jaar verkoopervaring in de professionele ijzerwarenbrache:
Zorg dat bij het plaatsen van de nieuwe paumelle dat zowel de onderste als de bovenste draagt en gebruik de juiste schroeven. Je zult sowieso (gelukkig) nieuwe schroefgaten krijgen aangezien er de laatste jaren 4 schroefgaten voorgeschreven staan. E.e.a. is te vinden in de eerder geplaatste link.

[...]

De paumelle's zijn bij de ijzerwarenvakhandel verkrijgbaar.
Ok, thanks... Ik ga iemand inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kleine update: Ik heb er iemand bijgehaald. Hij vond het onzin om het scharnier nu te vervangen en heeft het omgedraaid. Hij denkt dat ie het wel houdt en tot nu toe is dat iig. zo. Deur sluit goed, is uit zijn scharnieren te tillen indien nodig. Mochten ze het alsnog begeven dan laat ik beide scharnieren vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:30
bszz schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:39:
Kleine update: Ik heb er iemand bijgehaald. Hij vond het onzin om het scharnier nu te vervangen en heeft het omgedraaid. Hij denkt dat ie het wel houdt en tot nu toe is dat iig. zo. Deur sluit goed, is uit zijn scharnieren te tillen indien nodig. Mochten ze het alsnog begeven dan laat ik beide scharnieren vervangen.
Klinkt als iemand met verstand van zaken... :N

Het advies van vervangen lijkt me toch echt het betere advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Gadgeteer schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:15:
[...]

Klinkt als iemand met verstand van zaken... :N

Het advies van vervangen lijkt me toch echt het betere advies.
Dat kan altijd nog..
Pagina: 1