Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voornemens een nieuwe camera te kopen, maar er is zoveel aanbod en er zijn zo veel verschillende meningen over wat te kopen, dat ik hoop met deze topic duidelijkheid te krijgen,
Ervaring met beide camera's heb ik nog niet. Tot nu toe heb ik altijd een compactcamera gebruikt, maar deze is kapot en heeft (vind ik nu) te veel beperkingen.
Nu ben ik dus op zoek naar een goede instapcamera, waarmee ik redelijk eenvoudig mooie foto's kan maken. Ik heb mij ingeschreven voor een basiscursus fotograferen en heb aan deze cursusleider ook gevraagd welke camera ik het beste kan kopen. Helaas kwam hij ook al niet met een bevredigend antwoord (spiegelreflex van ruim € 1.000)
Ik wil max. € 600 uitgeven voor een goede gebruikersvriendelijke camera, maar liever iets minder als dat kan.
Wie geeft mij de gouden tip?
Vragenlijst:
1 Budget: ca. € 600
2 Objectieven in bezit: Nee
3 Doel koop camera: geen speciek doel
4 Filmen is leuk, maar niet heeeeeeel erg belangrijk
5 AF is niet noodzakelijk tijdens Live View
6 Wensen: kantelbaar scherm, zoeker, compact model, groothoek en telelens in één.
7 Bereik: geen specifieke wensen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

Ik heb zelf een spiegelreflex gehad (Nikon D90 met 17-50 2.8 glaswerk) en ben nu zelf over gestapt naar een Fujifilm met de 18-55 2.8 lens.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een spiegelreflex naar mijn mening voor de gevorderde amateur weinig tot geen meerwaarde biedt.
Wat ik je ook kan vertellen is dat ik merk dat ik de Fujifilm veel vaker meeneem omdat deze gewoon veel minder ruimte en gewicht inneemt en je dus sneller denkt ik neem mijn camera mee.

Hierdoor fotografeer ik nu met veel mee plezier dan toen ik nog mijn spiegel reflex had.

Just my 2 cents

P.S. is marktplaats een optie?

Fuji X-M1 met eventueel een XF 18-55 2.8 is een mooie combinatie welke je op marktplaats denk ik wel binnen je budget moet kunnen vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Fjeze op 01-10-2015 12:51 ]

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk toch dat je wat meer moet vertellen voordat we een goed advies kunnen geven. Nu kun je nog steeds alle richtingen op met een budget van minder dan 600 euro.

Vul ook de vragenlijst even in welke je kunt vinden in het topic

In deze prijsklasse zijn veel DSLR's nog wel een betere keus voor fotografie. Doordat je eigenlijk altijd voorzien bent van een viewfinder. Bij Mirrorless missen deze vaak en vind je ze vaak pas bij camera's van rond de 600 euro incl. lens of meer.

Maar het is ook aan jou zelf wat het formaat mag zijn van de camera. Afhankelijk daarvan zul je mogelijk toch automatisch al een richting kiezen. Zie: http://camerasize.com/compact/#317.36,521.409,ha,t

Als spiegelreflex heb je bijvoorbeeld volgende opties welke goed zijn:
pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart (Meeste waar voor zijn geld. Alleen groot).
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Voor Mirrorless zou je naar volgende kunnen kijken:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart (Boven budget met deze lens maar wel compact)
pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart (Geen viewfinder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:01
Een goede optie is ook de Panasonic G7. Lekker compact/licht en veel mogelijkheden en qua kwaliteit doet hij niet onder voor de instap DSLR's. Voor iets meer dan 600 te krijgen

Ik heb nu de G6 en de GM1 van panasonic en ben er erg over te spreken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vragenlijst inmiddels ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:03
Qua budget wordt een dslr met groothoek-telelens wel een moeilijk verhaal. Kom je uit bij een 18-200 lens en die zou ik zelf niet zo snel aanraden.

Een canon 100D is compact, maar heeft weer geen kantelbaar scherm geloof ik.

Wellicht dat marktplaats een optie is, en anders een systeemcamera.

[ Voor 34% gewijzigd door ChrisLNFF op 01-10-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
Ik heb vanaf mijn 16e (nu 41...) gewerkt met (d)slr. Mooie canon's met prachtig glas. Recent een NX500 gekocht met gewoon een standaard zoomlensje. Wat een weelde wat een luxe en wat een heerlijke foto's. Een compact apparaat met een mooie sensor en bovenal gebruiksvriendelijk en snel. Het oculair heb ik niet gemist. Wat ik wel zie is dat ik prachtige foto's kan maken en het apparaat ook echt gebruik. De 50d met 24-105 is prachtig, maar toch echt te groot en zwaar om zo mee te nemen.
De mooie foto's hoeven niet per sé fenomenaal ultra scherp DLSR 100 megapixel te zijn. De mooiste foto's zijn die, die jouw gevoel van het bijzondere moment vastleggen.
Het helpt dan echt als je je camera bij je hebt en dat gaat met een systeemcamera echt wel wat makkelijker.
my 2 cents

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChrisLNFF schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:39:
Qua budget wordt een dslr met groothoek-telelens wel een moeilijk verhaal. Kom je uit bij een 18-200 lens en die zou ik zelf niet zo snel aanraden.
Ook bij Mirrorless wordt een groothoek-telelens een moeilijk verhaal en zit je vaak met hetzelfde als bij een DSLR, helemaal met dit budget want ze worden duur en/of groot. Bij Mirrorless zit je met dit budget bijna wel vast aan de kitlens als je ook nog een EVF wilt. Wil je iets met de wensen van de TS dan zit je over het budget heen. Het is ook de vraag wat de TS met tele bedoelt. Moet dat inderdaad 200mm of meer zijn of is 105mm op Crop al voldoende wat omgerekend ongeveer 160mm is.

Bij DSLR heb je dan eventueel de pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Zwart Met deze kit heb je wel minder zoom dan een 18-200mm maar wel meer dan de kitlenzen bij zowel DSLR als Mirrorless en nog net binnen budget. Of deze optie pricewatch: Nikon D5200 Zwart + pricewatch: Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II (Nikon) net niet binnen budget en beide sets zijn wel wat groot.

Een van de goedkopere mirrorless kits met EVF en groothoek-telezoom pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-150mm 1:4.0-5.6 II Zilver met alle eisen van de TS, alleen zit deze ruim 250 euro boven budget. Misschien dat los nog wat voor elkaar te krijgen is maar een Super Zoom voor Mirrorless is ook al snel boven de 400 euro dan hou je met 600 euro niet veel over voor een body.

Misschien verstandig inderdaad om eens op Marktplaats rond te kijken of daar een mooie set staat welke binnen budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Een aantal camerawinkels in NL hebben ook occassions. Ik zag zo laatst de OMD EM-5 langskomen voor €400. Echt veel lens koop je echter niet voor €200, dus dat wordt ook op marktplaats zoeken. Verder kun je ook een goede prime lens op een goedkope panasonic of olympus body overwegen. Heb je al erg mooie foto's en kun je later altijd nog je body upgraden (de 25mm 1.8 van Olympus is bv erg leuk).

Ik ben zelf overigens van DSLR naar systeemcamera overgestapt vanwege het gewicht en de ruimte. Verder was mijn favoriete lens op de Canon kapot gegaan wat mij het extra zetje gaf om ook mijn body maar eens te upgraden (ging toen van een 50D naar de Olympus OMD EM-5). Ik ben happy met de systeemcamera. Wat hierboven al gezegd werd; ik neem mijn camera weer veel vaker en sneller mee. Ik kan mij in deze tijden voorstellen dat je makkelijk je DSLR thuis laat liggen en alles op de mobiel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:31:
Ik ben voornemens een nieuwe camera te kopen, maar er is zoveel aanbod en er zijn zo veel verschillende meningen over wat te kopen, dat ik hoop met deze topic duidelijkheid te krijgen,
Wie geeft mij de gouden tip?
1 Budget: ca. € 600
2 Objectieven in bezit: Nee
5 AF is niet noodzakelijk tijdens Live View
6 Wensen: kantelbaar scherm, zoeker, compact model, groothoek en telelens in één.
7 Bereik: geen specifieke wensen
Een blanco uitgangspunt is altijd fijn. :)

Ik begin nu eens andersom te denken met gewoon een hele goede en toch betaalbare walkaround lens die ook nog lichtsterk is, zoals de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS, voor zowel Nikon als Canon te koop voor rond de €350,-
Loeischerp plus lichtsterk en niet te vergelijken met een standaard kitlensje.
pricewatch/278833/sigma-17-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm-canon
pricewatch/261069/sigma-17-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm-nikon

Afhankelijk van de onderwerpen moet ik hier ~90% van mijn favoriete onderwerpen mee kunnen schieten.

Dan houd je iets van €300,- over voor een body, kandidaten voor dat geld zijn dan:
Canon EOS 1200D Body à €245,-
of een
Nikon D3200 à €257,-

Met een betere sensor van 24,2MP sensor zou hier de Nikon mijn voorkeur hebben en met de lichtsterke Sigma 17-50mm f/2.8 heb je dan voor het geld een hele leuke combi voor prachtige resultaten en zit je met €610,- zo ongeveer op je budget. ;)

Deze Nikon D3200 heeft helaas geen kantelbaar scherm, daarvoor moet je bij de Nikon D5200 wezen die met €390,- wel iets duurder wordt.
Aan jou de keus of je dat de €150,- meer waard vindt, daarvoor zou je alle specs en features van beide bodies eens goed naast elkaar moeten leggen.

Systeemcamera's met een minstens vergelijkbaar optiek vind je bijv. in een Sony A6000, of Samsung NX500, maar inclusief de zeer prijzige en vergelijkbare optieken kom je dan al snel twee keer duurder uit.
Waarbij het dan nog maar de vraag is of zij de genoemde Nikon/Sigma combi op prestaties kunnen kloppen.
Het zijn hele mooie systeemcamera's, maar niet voor jouw duidelijk gestelde budget.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Voor het bedrag dat je als budget stelt krijg je een mooie camera met een redelijke kitlens. Mirrorless scheelt al een tijdje niet zoveel meer vergeleken bij dslr behalve op gewicht, daar wint die het makkelijk.

Zelf zou ik dus roepen, mirrorless tenzij... Maar ik zie geen criteria waardoor een dslr een must is, sterker: de wens compact wordt beter ingevuld door mirroless.

Persoonlijk noot/ voorkeur: mooie mirroless'jes met groeipotentie in kwaliteit (=objectieven) komen van Fuji en Olympus/ Panasonic. Samsung timmert aan de weg maar er zijn geluiden dat ze misschien ermee stoppen (geen core business). Sony heeft mooie camera's maar zet in op FF en is op FF gebied far beyond het budget (de APS E-objectief reeks leeft kennelijk niet meer/ is al sinds een jaar "dood"). Nikon en Canon spelen hier geen rol van betekenis omdat ze nog steeds geen commitment hebben gegeven aan mirrorlees/ vasthouden aan dslr en dus gewoon negeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor dslrs heb je wel veel meer keuze qua lenzen. Mirrorless is nog sterk in ontwikkeling en je heb daardoor de kans dat een mount wordt afgeschaft of vervangen door een andere mount waardoor er geen nieuwe lensen meer voor worden gemaakt.

Ook heb ik het idee dat lensen voor mirrorless duurder zijn dan de dslr varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:48
Panasonic LX100 , geen kantelbaar scherm verder komt deze aardig in de buurt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het is geen systeemcamera, klein puntje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:42
Kijk anders eens op vraag en aanbod rond als de camera niet perse nieuw hoeft te zijn. Er staan daar best leuke cameras van 2-3 generaties terug die nog prima presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:48
> En het is geen systeemcamera, klein puntje. ;)

Ach kniesoor die daar op let :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qaatloz schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:30:
Kijk anders eens op vraag en aanbod rond als de camera niet perse nieuw hoeft te zijn. Er staan daar best leuke cameras van 2-3 generaties terug die nog prima presteren.
Zeker er staan leuke camera's, maar de écht leuke camera's zijn al snel duurder en wat objectieven betreft zie ik zelfs geen betere opties en wat er staat zijn duurdere alternatieven die niet per se beter zijn.
Het genoemde budget van €600,- is te overzien en voor dat bedrag is zelfs de genoemde uitstekende Nikon/Sigma combi te koop zonder noemenswaardige concessies te doen.
De Sigma zal ook op duurdere cropbodies niet misstaan, ik gebruik hem zelf op een 70D en hij is er amper meer af geweest. ;)
Het zou leuk zijn als de Nikon/Sigma combi oid te koop stond, maar ik zie ze niet en stond die er wel, dan voor welke prijs??

Ik zou voor dit overzichtelijke bedrag geen potentieel 2e handsverdriet willen kopen als nieuw gewoon binnen het budget bereikbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 22:39
Ben zelf ook een beginner op fotografiegebied en heb eind vorig jaar een sony a5100 gekocht. Fotografeerde daarvoor altijd met de telefoon. Ik ben een tevreden gebruiker, maar heb geen materiaal om mee te vergelijken.
Je kunt altijd bij mij flickr kijken naar het wat je zoal met de kitlens kan.

https://www.flickr.com/gp/129648622@N02/1r6m21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cedras schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:30:
Ben zelf ook een beginner op fotografiegebied en heb eind vorig jaar een sony a5100 gekocht. Fotografeerde daarvoor altijd met de telefoon. Ik ben een tevreden gebruiker, maar heb geen materiaal om mee te vergelijken.
Je kunt altijd bij mij flickr kijken naar het wat je zoal met de kitlens kan.
https://www.flickr.com/gp/129648622@N02/1r6m21
Ongelooflijk dat je pas een jaar fotografeert, je bent duidelijk een natuurtalent met een kien oog voor compositie, onderwerp en detail. _/-\o_
Supermooie foto's hoor.

De bokeh van de kitlens toont hier en daar iets onrustig, maar daar kun jij weinig aan doen, hier en daar is het wit aan het clippen, met raw en photoshop is daar vast nog wel iets aan te doen.
Maar superfoto's zijn het, geweldige resultaten met deze hardware. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 22:39
Haha....tnx :)
Met bewerken doe ik nog niet veel. Zal er binnenkort eens aan beginnen.

En om de laatste zin draait het inderdaad. Ook met de kitlens kun je genoeg doen en dan ben je onder de 600 klaar.
@topicstarter - Zag net trouwens in het aanbiedingentopic een sony a6000 met kitlens voor 540 euro ongeveer (check even het topic voor bij welke winkel en voor het exacte bedrag). Zeer fijne deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
dus ^^ bewezen dat je geen ultra dikke dslr nodig hebt om mooie foto's te maken.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Smit schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:36:
dus ^^ bewezen dat je geen ultra dikke dslr nodig hebt om mooie foto's te maken.
Ik zou het geen "bewijs" durven te noemen, voor een technisch perfecte foto zul je echt iets dieper moeten tasten.
Wel lijkt het zo te zijn dat 'cedras' het maximale uit deze uitstekende camera weet te persen en dat is maar weinig aspirant fotografen gegeven, een prestatie van formaat wat mij betreft.
Zo'n Sony A5100 is natuurlijk ook niet niks, maar de standaard kitlens zou je voor dit talent misschien willen verbeteren, want de fraaie hardware lijkt nu al een bottleneck te worden. _/-\o_

Voor die laatste gram aan scherpte of bokeh moet alleen wel een veelvoud worden afgetikt, het is dus fijn weer eens te zien dat je ook met iets bescheidener hardware tot grote prestaties in staat kan zijn.
Eerlijk gezegd zie ik veel liever dit dan een over-the-top gear, waarmee af en toe een foto van de lachende baby wordt gemaakt.
Ook leuk natuurlijk, maar de ware potentie van de dure hardware benut je dan totaal niet.
Voor goede foto's heb je meer nodig dan een goedgevulde bankrekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
Jan Smit schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:36:
Een oud gezegde: Het is de fotograaf die de foto maakt, niet de camera.

http://www.cameratools.nl...en-systeemcamera-het-kan/

[ Voor 15% gewijzigd door Xfile op 05-10-2015 10:22 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Ik sluit me aan bij de Sony Alpha 6000 + 16-50 mm f/3.5-5.6, dit is in veel opzichten de meest capabele camera onder de 700 euro.

Reviews: DPReview
The a6000 is a really solid camera and is better than its predecessor in almost every respect - anyone worried about Sony cutting corners to hit a lower price point should be reassured that it has done so intelligently. The result is a really capable camera, offering impressive image quality in both Raw and JPEG modes, plus class-leading video features. That it then does so in a small, convenient, well featured and competitively priced package is what really seals the deal for us. It's strong in all areas and outstanding in some.

If you plan to shoot video as well as stills, this is the camera to buy in this class. If your focus is purely stills, things are a little less clear-cut, and the decision should probably come down to lenses: Sony's approach to its E-mount lens lineup doesn't seem as enthusiast orientated as those of Olympus or Fujifilm (with a bit more focus on consumer zooms than accessible primes), and the power zoom included here offers lots in terms of convenience and flexibility, but falls short on ultimate image quality. As such, more than usual, the a6000's full potential isn't truly realized without buying additional lenses but, if you're willing to make that commitment or can appreciate the a6000 kit as a really canny all-rounder, then you'll end up with a camera that's difficult to beat.
The Camera Store TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balance schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:14:
Ik sluit me aan bij de Sony Alpha 6000 + 16-50 mm f/3.5-5.6, dit is in veel opzichten de meest capabele camera onder de 700 euro.
Hoe aantrekkelijk deze Sony ook is, de hamvraag voor mij zou dan zijn in hoeverre de Sony 16-50 f/3.5-5.6 kitlens een match is voor de lichtsterkere Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS.
Ik zie zo snel geen direct vergelijk op bijv. the-digital-picture.com, misschien weet jij wel iets??

Ik heb de Alpha zelf ook hoog op het verlanglijstje staan, maar dan waarschijnlijk niet met dit objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
De Sigma 17-50 f/2.8 is zeker een superieure lens aan de Sony kitlens, maar samen met een fatsoenlijke body (Nikon D5300) ben je bij elkaar €900 kwijt en het formaat van zowel de body als de lens is een stuk groter. Daarvoor heb je een prachtige set-up, maar ben je wel goed geld kwijt.

Een andere optie is de Fujifilm X-E1 + 18-55mm f/2.8-4, met een scherpe en behoorlijk lichtsterke 18-55 m f/2.8-4 kitlens voor €650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:42
Ik zou toch eerder de voorkeur geven aan een goed objectief met een goedkope body dan andersom.
qua beeldkwaliteit maakt het niet zoveel uit welke APS-C camera je kiest.

Dus als de combi Sigma 17-50 + D5300 te duur is, zou ik eerder kiezen voor een Sigma 17-50 + Nikon D3200, Canon 1200D of Canon 100D (heeft tenminste wel een iso knop) dan voor een Sony A6000 + kitlens.
Tenzij je uiteraard het kleine formaat een systeemcamera erg belangrijk vind.

Bedenk ook dat de camerabody veel eerder aan vervanging toe is dan een objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Misschien even wachten met nog allerlei opties noemen, aangezien ts al een aantal dagen niet heeft gereageerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad en even afwachten wat ie verder wilt als de TS weer gereageerd heeft. Diverse opties die nu genoemd zijn vallen buiten budget wat minder dan 600 euro is en hebben maar een beperkte zoom.
Pagina: 1