• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 16:50
Heeft iemand van jullie een kleuren meter die zowel een vast scherm, laptop en HDTV kan calibreren? De Spyder, ColorMunki, i1, e.d. en de meeste software bij deze meters werken uitsluitend met ICC profielen. Niet zodat je ook de brightness, contrast en rgb waarden rechtstreeks op de monitor kunt aanpassen en hertesten met de meter. Hoe doen jullie dit (workflow)? Of welke meter gruiken jullie voor de monitor en de HDTV?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn monitor is hardwarematig te kalibreren, dat kan de X-Rite i1 ook. Je krijgt echter inderdaad nog wel een ICC profiel om bepaalde conversies toch te kunnen faciliteren.

Wat zoek je precies, gewoon een kleurmeter die jou aangeeft of je TV goed ingesteld is, of een tool die het voor je kan doen? Wat is er mis met een Spyder4 TV HD o.i.d.? Dat helpt je met het juist instellen van je kleuren en helderheid.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Scare360
Monitor is me duidelijk dat kan met een icc profiel. Ik zoek dus een meter met software die ook ondersteunt welke rgb waarden ingesteld moeten worden voor een HDTV waar je niet met icc's kunt werken. Voor de Spyder kon je een extra dvd bestellen om te upgraden naar tv hd.

Of meten jullie het scherm. Stellen deze bij.. meten opnieuw e.d?

• Scare360
Aha ik zit naar een X-Rite i1 tutorial te kijken en dan kun je hardware calibratie aanvinken en zelf brightness, contrast en rgb instellen. Dat is wat ik bedoel. Thanks!

• Gonadan

Gonadan

Hoe toon jij de beelden op de TV? Gewoon Ziggo box of vanaf een HTPC?

De hardwarecalibratie kan je alleen aanvinken als je monitor/TV dat ondersteunt, volgens mij is dat niet wat je zoekt. Je wilt toch simpelweg een stuk hardware wat aangeeft wat jij moet veranderen aan RGB en helderheid om de juiste TV-instellingen te krijgen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Scare360
Idd van een NAS op een Sony bravia. Ik ga er misschien onterecht vanuit dat ieder display waarbij je handmatig (via menu) settings kunt wijzigen dit ook werkt. X-Rite i1 lijkt realtime te meten dus kun je as-you-go de juiste rgb instellen.

• Gonadan

Gonadan

De meeste monitoren stel je in met een ICC-profiel, dat is feitelijk softwarematig kalibreren. Relatief weinig monitoren hebben de optie dat ook hardwarematig wat ingesteld kan worden. Die hebben dan een speciaal stuk geheugen/chip waar het in een soort tabel opgeslagen wordt. (LUT) Bij mij werkt dat pas als de monitor überhaupt aangesloten is met USB aan de computer.

Zoek jij feitelijk niet gewoon een kleurmeter die huidige en richtwaarden van een scherm aangeeft?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Scare360
Klopt en in de software van de spyder zit die optie niet. Wel in de i1. De sensor blijft meten terwijl je met de knoppen op de monitor/HDTV je rgb aanpast. Ik snap dat je met alleen de rgb controls niet zo nauwkeurig kunt komen als met een icc maar ik zoek dus juist één meter voor mijn fotobewerking op de PC die ik ook kan gebruiken op een HDTV.

Afbeeldingslocatie: http://nativedigital.co.uk/site/wp-content/uploads/2011/06/Screen-Shot-2014-08-06-at-09.58.121.png

[ Voor 25% gewijzigd door Scare360 op 30-09-2015 21:02 ]

• Gonadan

Gonadan

Die optie zit in de software inderdaad, maar ik durf niet te zeggen of je de functionaliteit zo kunt gebruiken als jij bedoelt. Nog nooit geprobeerd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Scare360
Besteld we gaan het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-08 20:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het zou gewoon moeten werken maar je kalibreert dan alleen het witpunt, verder niet de kleuren. Het kan dus best zijn dat rood qua kleur nog steeds erg afwijkt van wat het zou moeten zijn, ondanks dat je wel de juiste kleurtemperatuur haalt op een neutraal vlak. TV's zijn daar helemaal berucht om, die knoeien heel wat met de kleuren om het 'mooier' te laten lijken.

Wat je zou kunnen doen voor je HDTV:
- i1 aansluiten op laptop en software opstarten
- Instellen om wat voor beeldscherm (backlight) het gaat
- Witpunt instellen dat je wil hebben
- Instellen dat je handmatig de aanpassingen wil doen (DDC / ADC uit)
- i1 voor je TV hangen, netjes in het midden en vlak op het scherm
- Instellingen van je TV aanpassen terwijl je op je laptop kan zien wat je huidige witbalans is.

Een i1 Display Pro is sowieso wel een goeie aankoop :) Je kunt er zelfs je beamer mee kalibreren als je dat wil.

Voor het kalibreren van je PC scherm zou ik je willen verwijzen naar het volgende topic: Gamut, color space, profielen en publiceren. Hoe zit het nu?

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 01-10-2015 15:05 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op zich wel leuk om eens te proberen, kan je de TV toch een stuk beter instellen dan hij normaal gesproken is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Don't get your hopes up, het zou alleen een kleurzweem kunnen corrigeren en je witbalans in de juiste richting weten te schoppen. Zoals ik al zei kunnen de kleuren an sich er nog steeds flink naast zitten, zeker omdat er in TV's ook een hoop dynamisch aangepast wordt aan het beeld. Het is een kleine stap in de goede richting maar het blijft een TV ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een TV is ook maar een grote monitor, als je die een beetje serieus afstelt heb je juist veel van die dynamische meuk uitgeschakeld. :P

Overigens heb je wel gelijk, want het hangt ook nog eens van de bron af. Maar dat neemt niet weg dat je wellicht toch een stap in de goede richting kan maken. Hadden ze maar gewoon knap OLED voor een leuke prijs. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
Hoi, gisteren de X-rite i1 Display Pro binnen gekregen van Eizo. Gisteren verschillende schermen mee gecalibreerd en dat werkt prima. Je koppeld de i1 via HDMI aan je HDTV. In mijn geval dus een Sony Bravi. Wanneer je de calibratie start kun je voor automatisch met icc of handmatig kiezen. Realtime meet de i1 dan en kun je bij handmatig brightness, contrast en de rgb waarden instellen in het menu van de HDTV. De software geeft met balkjes en cijfers de exacte meetwaarde aan. Resulterend plaatje is perfect wmb. Interessant wat de afwijking was op belichting, kleur en hoeveel details je normaal niet ziet in het beeld. Wel ben ik begonnen met alle digitale beeldoptimalisaties uit (echt alles maar dan ook alles uit anders heeft calibreren geen enkele zin) te zetten en heb film beeld modus en warm 2 gekozen. Deze zit standaard dichter bij de D65 kleuren dan de andere opties. Ook even het omgevingslicht gemeten met de gordijnen open en dicht en dan de gemiddelde waarde genomen daarvan.

Op mijn MacBook kies je automatisch en ben je na drie keer klikken klaar. Thanks voor jullie tip voor de i1.

[ Voor 16% gewijzigd door Scare360 op 03-10-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hou je er wel rekening mee dat zodra je hem dus op een andere computer aansluit of als TV gaat gebruiken de meeste instellingen weer ongedaan worden gemaakt?

De instellingen qua kleur worden gemaakt in je ICC profiel en LUT van je grafische kaart. Het is dus belangrijk om die twee het zelfde te houden, zodra je zelfs maar je grafische kaart verwisseld dan moet je al opnieuw kalibreren.

Het kastje van de TV kun je niet kalibreren op die manier omdat de software er niet op draait etc, het moge duidelijk zijn waarom ;) Het enige wat daarom bewaard blijft zijn de instellingen in je TV (RGB, brightness etc.) en daarmee kom je alleen in de buurt qua witbalans.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
Klopt je kunt maar zover komen als de configuratie van contrast, brightness en rgb toelaten. De target waarden die de software aangeeft kan ik overigens met veel geduld allemaal halen. De TV wordt eigenlijk alleen gebruikt via HDMI dus heb ik alle HDMI ingangen juist afgesteld. De bron laptop/PC, smartbox, ed kan verschil geven maar dat is toch niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:36:
Hou je er wel rekening mee dat zodra je hem dus op een andere computer aansluit of als TV gaat gebruiken de meeste instellingen weer ongedaan worden gemaakt?

De instellingen qua kleur worden gemaakt in je ICC profiel en LUT van je grafische kaart. Het is dus belangrijk om die twee het zelfde te houden, zodra je zelfs maar je grafische kaart verwisseld dan moet je al opnieuw kalibreren.

Het kastje van de TV kun je niet kalibreren op die manier omdat de software er niet op draait etc, het moge duidelijk zijn waarom ;) Het enige wat daarom bewaard blijft zijn de instellingen in je TV (RGB, brightness etc.) en daarmee kom je alleen in de buurt qua witbalans.
Maar dat is toch ook precies wat hij beschrijft als werkwijze? Zo te lezen heeft hij niet een ICC-profiel of wat dan ook gemaakt voor de HTPC.

Hoe zit het overigens met die instellingen als kleur en helderheid? Kan je die per input specifiek instellen of is dat een algemene instelling voor alle inputs? Dat laatste zou wel naar zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
Algemeen helaas. Wat ik nu doe is met hardware kalibreren naar de target brightness, contrast en RGB waarden voor één HDMI inputkanaal en deze vervolgens met de hand overzet naar de overige inputs. Wat je in feite doet is uitvinden wat de afwijking is van het paneel in termen van RGB en een richtlijn hebt voor de brightness en contrast in jouw omgeving. Voor de rest ben je nog steeds grotendeels afhankelijk van de aangesloten bron en de kwaliteit daarvan.
Pagina: 1