Houten vloer isoleren met PIR hardschuim

Pagina: 1
Acties:
  • 983 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Beste Tweakers,

Ik ben van plan ongeveer 50m2 PIR hardschuim isolatie (9 cm dik, RC 3,05) aan te brengen aan de onderzijde van mijn eikenhouten vloer. Momenteel is de vloer als volgt opgebouwd

Toplaag: eiken planken
Laag 1: ondervloer met dampremmende laag (2 cm dik, met alufolie kant naar boven)
Laag 2: ondervloer van planken
Laag 3: dwarsbalken waarop de ondervloer van planken ligt

De kelder is op stahoogte, ideaal om de PIR platen te monteren tussen de dwarsbalken. Echter, hierover heb ik een aantal vragen, waarover ik graag jullie mening verneem.

Als ik de PIR platen monteer, is het dan verstandig om dit direct vanuit de kelder tussen de dwarsbalken tegen de ondervloer van planken te doen? Of is het beter om eerst regels te monteren tegen de de onderzijde van de ondervloer? Zodat er een luchtlaag ontstaat tussn het isolatiemateriaal en de ondervloer?

Zal directe montage (en daarmee het insluiten van de ondervloer) leiden tot vochtophoping en uiteindelijk tot schimmel schade aan de ondervloer? Of zal indirecte montage tegen regels ervoor zorgen dat de RC waarde drastisch terugloopt? De kelder condenseert af en toe. Op het moment dat het grondwaterpeil extreem hoog staat, kan er water komen te staan in de kelder. Echter, dit is echt heel erg weinig en alleen in het geval van "bijna-dijkdoorbraksituaties".

Graag lees ik jullie mening(en)! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor dit soort situaties is al een goedlopend topic: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Je vraag past daar prima tussen, ik zal dit topic sluiten.

Dit topic is gesloten.