• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Momenteel heb ik een HTPC in de kamer staan met onderstaande specs.
De HDD's staan in RAID 1 en op de HTPC staat mijn multimedia incl. wat documenten als backup van mijn desktop (die boven staat).
Momenteel staat er ook nog MS Vista op de HTPC.
De HTPC is vervolgens met HDMI aan een Denon receiver gekoppeld en de Denon aan een Samsung TV.

AMD Athlon X2 245 2.90GHz 2MB AM3 Box
Asus Geluidskaart Xonar HDAV1.3 Slim PCI
Corsair 2x2GB DDR2 PC6400 CL5.0 XMS2
Gigabyte GA-MA78GM-UD2H AMD 780G, SATA2 RAID
Western Digital 2TB SATA300 32MB, WD20EADS

Ik zoek een NAS
Ik had zelf een Synology DiskStation DS215j op het oog vanwege de prijs.

Wat is je budget?
Ongeveer 200 / 250 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik middels een app met mijn telefoon gewoon eigen muziek kan streamen vanaf die NAS.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Aangezien we sinds kort verhuisd zijn, zou ik het een en ander willen wijzigen door een NAS in mijn netwerk toe te voegen.

Het lijkt me namelijk veel fijner om bijv. de 2x 2Tb WD schijven, die nu in de HTPC zitten, in een NAS te plaatsen en dan een kleinere SDD (128Gb of 254Gb) in de HTPC te plaatsen.
Echter zag ik op de Synology site met compatible HDD's voor de DS215j, dat mijn WD's (type: WD20EADS) er niet bij stonden.

Mijn HTPC start dan ook lekker snel op met een SSD en ik heb nog een W7 premium liggen die ik kan installeren en kan updaten naar W10.
Echter lees ik hier ook van alles over KODI en vraag me af of dat mogelijk ook iets kan zijn.

En lees berichten over het transcoden op een NAS terwijl ik het belangrijk vind dat hij wel 1080p af kan spelen naar de HTPC.

Uiteindelijk hoef ik op deze manier alleen een NAS behuizing en SSD te kopen.

Mijn vragen:
1) Zou de DS215j geschikt zijn als NAS voor mijn oplossing of hebben jullie een beter advies?
2) Kun je op DS215j ook gebruik maken van SabNZB, Couch Patatoe, Sickbeard, etc.?
2) Hoe zit dit dan met transcoden? Gebeurd dit nog steeds op de NAS wanneer je media afspeelt via een HTPC?
3) Zouden de 2x 2Tb WD's werken in de Synology NAS of is dit altijd een risico dat het niet functioneert?
4) Wat is jullie advies met het installeren van Windows 10 vs KODI?
5) Is het mogelijk om met KODI ook uitzending gemist, RTL XL, foto's te kijken, muziek te luisteren, internet surfen, etc.?
6) Speelt KODI ook (bijna) alle bestandsformaten?
7) Is de installatie van KODI eenvoudig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Transcode gebruik je om bestand extensies en codec die je mediaspeler niet kan afspelen toch kan afspelen(dit gebeurt vaak bij oude smart tv's). dan zou je nas dus on the fly de de film/serie kunnen transcode naar iets wat je tv lust. maar zover ik weet lust kodi eigenlijk alles. en anders kan je plex instellen het transcode over te laten aan je HTPC. en vermoed dat die daar wel krachtig genoeg voor is.

1) Zou de DS215j geschikt zijn als NAS voor mijn oplossing of hebben jullie een beter advies?
die lijkt mij geschikt. wil je alleen een goedkoop mediacentertje/android stickje in de slaapkamer gaat het iets minder worden. en kan je misschien beter een iets krachtigere kopen

2) Kun je op DS215j ook gebruik maken van SabNZB, Couch Patatoe, Sickbeard, etc.?
ja dat kan hij zeker tot 30 downloads tegelijk

2) Hoe zit dit dan met transcoden? Gebeurd dit nog steeds op de NAS wanneer je media afspeelt via een HTPC?
Zie verhaal boven.

3) Zouden de 2x 2Tb WD's werken in de Synology NAS of is dit altijd een risico dat het niet functioneert?
Ga er maar vanuit dat het gewoon werkt. alleen synology heeft ze nog niet getest.

Kodi is een programma dat draait op windows 10. waar je mogelijk in de war mee bent is w10 icm kodi vs Openelec(kodi alleen dan zonder "echt" OS er achter. Mijn voorkeur gaat uit naar Openelec. zeker als je een NAS los hebt.

5) Is het mogelijk om met KODI ook uitzending gemist, RTL XL, foto's te kijken, muziek te luisteren, internet surfen, etc.?
Ook dat lukt met add-ons. [ervaringen] Kodi - deel XVI
kijk lees leer etc.(sommige addons zijn niet geheel legaal. en vragen omtrent die addons zullen op tweakers worden verwijdert. maar google kan je wel veder helpen

6) Speelt KODI ook (bijna) alle bestandsformaten?
Ben er nog geen tegen gekomen die hij niet slikt uit of de box. Maar ik download ook alleen de standaard rips van bekende uploaders

7) Is de installatie van KODI eenvoudig? De installatie is kinderlijk eenvoudig. maar configuratie kan best lastig zijn. en word om die reden ook geadviseerd op bij een goed werkende kodi een backup te maken van de instellingen dan kan je bij herinstallatie etc. binnen 5 min weer up en running zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Thanks voor je input.
Ik heb alleen nog wat aanvullende vragen op basis van je antwoorden.
loki504 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:08:
Transcode gebruik je om bestand extensies en codec die je mediaspeler niet kan afspelen toch kan afspelen(dit gebeurt vaak bij oude smart tv's). dan zou je nas dus on the fly de de film/serie kunnen transcode naar iets wat je tv lust. maar zover ik weet lust kodi eigenlijk alles. en anders kan je plex instellen het transcode over te laten aan je HTPC. en vermoed dat die daar wel krachtig genoeg voor is.
Ik heb net even op de Plex website gekeken.
Lijkt me wel ontzettend handig dat je hiermee ook gewoon op je smartphone, tablet en smartphone gebruik kan maken van je media library.
Is dat met Kodi ook mogelijk of moet je dit dan ook op die devices installeren (als dat al kan)?
Daarnaast vroeg ik me nog af, stel dat ik geen Plex of Kodi app op je smartphone installeer, in hoeverre heeft Synology dan een goede app om muziek en films te streamen vanaf de NAS?
die lijkt mij geschikt. wil je alleen een goedkoop mediacentertje/android stickje in de slaapkamer gaat het iets minder worden. en kan je misschien beter een iets krachtigere kopen
Heb je een advies voor een krachtigere NAS die ik dan zou kunnen overwegen? Als dit namelijk een paar tientjes scheelt is dat wellicht het overwegen waard.
Kodi is een programma dat draait op windows 10. waar je mogelijk in de war mee bent is w10 icm kodi vs Openelec(kodi alleen dan zonder "echt" OS er achter. Mijn voorkeur gaat uit naar Openelec. zeker als je een NAS los hebt.
Wat is de reden dat je Openelec verkiest boven Kodi Live bijv.?
Moet je bij Openelec ook niet meer basis kennis hebben van Linux?
7) Is de installatie van KODI eenvoudig? De installatie is kinderlijk eenvoudig. maar configuratie kan best lastig zijn. en word om die reden ook geadviseerd op bij een goed werkende kodi een backup te maken van de instellingen dan kan je bij herinstallatie etc. binnen 5 min weer up en running zijn.
Als je Kodi geïnstalleerd hebt kun je daarna ook weer gewoon in de Windows omgeving terug keren of is dat niet mogelijk?

NAS aansluiten op netwerk
Ik vroeg me nog af, of je die NAS gewoon in je netwerk kan hangen door hem aan een routerpoort te hangen waar de rest van de devices ook aan hangen?
Is de NAS dan gewoon te bereiken door iedere aan dezelfde router gekoppelde apparaten?

Huidige bestanden overzetten naar NAS
Op dit moment heb ik in mijn HTPC een RAID 1 opstellen van 2x 2Tb schijven.
Natuurlijk staat hier al veel media op.
Zou het dan mogelijk zijn om de mirror schijf eruit te halen, in de NAS te zetten, bestanden van schijf in HTPC kopiëren naar NAS en daarna de schijf uit de HTPC ook in de NAS te zetten zodat hij een RAID 1 kan opbouwen?

[ Voor 10% gewijzigd door K1LL3RB33 op 28-09-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Dat is geen probleem ;)
K1LL3RB33 schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:54:
Thanks voor je input.

[...]

Lijkt me wel ontzettend handig dat je hiermee ook gewoon op je smartphone, tablet en smartphone gebruik kan maken van je media library.
Is dat met Kodi ook mogelijk of moet je dit dan ook op die devices installeren (als dat al kan)?
Daarnaast vroeg ik me nog af, stel dat ik geen Plex of Kodi app op je smartphone installeer, in hoeverre heeft Synology dan een goede app om muziek en films te streamen vanaf de NAS?
plex bestaat uit een client(eigenlijk een simpele versie van kodi) en een server app. die server app kan transcode(ook naar je smartphone). maar je kan ze ook "samen" gebruiken. dus plex server op je NAS. en dan kodi op je client. met een kodi addon kan je kan "verbinding maken" met plex server. het voordeel hier van is als je meerdere mediaspelers heb. omdat plex dan bij houd wat er bekeken is. en dan maakt het niet uit of je nu in Turkije zit. of thuis op de bank. of zelfs in je slaapkamer. ze krijgen bv allemaal de bekeken vinkje mee. dis is eigenlijk leuk als je meerdere clients gebruikt. je hoeft het dan ook maar 1 malig te configureren.

tevens heeft Synology een lijn eigen apps. https://www.synology.com/nl-nl/dsm/5.2/mobile
hoe goed dezen werken durf ik niet te zegen. maar vermoed dat ze je [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 wel veder kunnen helpen.

Heb je een advies voor een krachtigere NAS die ik dan zou kunnen overwegen? Als dit namelijk een paar tientjes scheelt is dat wellicht het overwegen waard.
pricewatch: Synology DiskStation DS214play

deze moet volgens de website van synlogy het volgende aankunnen:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/577

de 214play valt onder groep 1. die van jou onder groep 2.

Ik verkies Openelec boven win/Kodi omdat het iets sneller opstart en geen last heb van pop-ups en virus scanners(heb nog nooit een virus/malware op Openelec). en nee je hoeft geen kennis te hebben van linux. linux draait op de achtergrond. om kodi te draaien. maar alles verander je binnen in openelec. en je zal nooit last hebben van linux. dus kenis is totaal niet vereist.

Als je Kodi geïnstalleerd hebt kun je daarna ook weer gewoon in de Windows omgeving terug keren of is dat niet mogelijk?
tuurlijk is dit mogelijk. Kodi is gewoon een programma. je kan via alt-tab gewoon terug keren naar windows en kodi op de achtergrond laten draaien(net zoals elke ander programma. met openelec kan dit niet. hij boot dan direct in kodi. en zal ook niets met linux/windows kunnen doen.

Ik vroeg me nog af, of je die NAS gewoon in je netwerk kan hangen door hem aan een routerpoort te hangen waar de rest van de devices ook aan hangen?
Is de NAS dan gewoon te bereiken door iedere aan dezelfde router gekoppelde apparaten?
Ja je zal hooguit even een configuratie moeten. maar vermoed dat dit geen probleem is. het moet kinderlijk eenvoudig zijn(heb zelf geen syno nas)(ben voor zelfbouw gegaan).

Zou het dan mogelijk zijn om de mirror schijf eruit te halen, in de NAS te zetten, bestanden van schijf in HTPC kopiëren naar NAS en daarna de schijf uit de HTPC ook in de NAS te zetten zodat hij een RAID 1 kan opbouwen?
hier durf ik geen antwoord op te geven. maar de vraag en antwoord topic die ik eerder linkte zullen ze het wel kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Thanks voor je input.

Kodi kan niet transcoden, is eigenlijk iets anders dan de Plex Media Server (ook al heeft Plex wel een pc client die gebaseerd is op een oude versie van XBMC). Je kunt met Kodi heel veel, maar het is vooral software die je lokaal uitvoert voor het afspelen van je media, een meer mediaspeler-achtige VLC Media Player zeg maar. En zoals gezegd zijn er ook Linux varianten die de schil helemaal vervangen door Kodi, zoals OpenELEC of Kodibuntu, maar daar kun je dan wel niet zomaar meer mee surfen (er is geen Window Manager). Met Kodibuntu is het wel mogelijk uit Kodi te loggen naar een schil die wel een browser ondersteunt. Ik weet niet of de websites die je noemde (bv RTL XL) ook gaan werken op een Linux systeem, dat hangt af van de gebruikte browser plugin (bv Silverlight is er alleen voor Windows) en ik woon in België dus ken de site niet zo, maar zo te zien laden de films toch op mijn Android telefoon via de website.

Je zou trouwens ook internet films kunnen streamen vanop je telefoon naar je HTPC. Ik gebruik mijn telefoon al als afstandsbediening (met de Yatse app) en dan is een Youtube filmpje delen makkelijk gebeurd. Er is trouwens wel een ingebouwde Youtube addon voor Kodi.

Het voornaamste voordeel van Plex Media Server is dat je een centrale bibliotheek opbouwt die van overal te benaderen is (bv Kodi met behulp van een add-on) en dat je met indien nodig transcoden die op alle toestellen kunt afspelen, ook de toestellen die de oorspronkelijke codec van een bepaald bestand niet ondersteunen.

Voor de duidelijkheid: PMS hoort op je NAS, Kodi op je HTPC. Om de mogelijkheden van de twee echt te doorgronden moet je redelijk wat lezen, en vooral Kodi is heel uitbreidbaar, er zijn veel addons voor waardoor je met Kodi grotendeels hetzelfde kunt als met PMS, maar je kunt het niet installeren op een off the shelf NAS. Ik zou het je sowieso aanraden, maar of je Kodi op Linux of Windows moet gebruiken hangt af van je vereisten.
Als je nog ergens een ongebruikte pc hebt staan, kun je die inzetten als NAS/server. Zal een heel stuk krachtiger zijn dan een Synology met ARM processor (als die niet té oud is, bv een Core 2 Duo of nieuwer), maar wel ook minder zuinig. Er zijn operating systems die erop gericht zijn een pc te laten functioneren als een NAS, bv XPEnology http://nl.hardware.info/r...-maak-je-eigen-qsynologyq dat een Synology immiteert op normale hardware of één van deze http://be.hardware.info/r...gssystemen-in-de-praktijk. Vanaf 0 bouwen kan ook, een heel basic DIY NAS heb je ook voor minder dan €200.

Voor een krachtiger off the shelf NAS die kan transcoden moet je zoeken naar iets met een Atom of Celeron processor, dan betaal je toch gauw €100 meer dan voor een DS215j (bv http://tweakers.net/categ...JWqkjQ0sBlq9X_ndSz47Asywc).
Voor OpenELEC is net minder Linux vereist, je ziet er bijna niets van, maar je zit met Kodi wel redelijk vast in Linux, vandaar dat ik op mijn Raspberry Pi 2 OSMC gebruik en op mijn desktop die ook voor HTPC zaken gebruikt wordt staat Windows 10 en de bijhorende Kodi variant. Er is voor zowat elk OS wel een Kodi variant http://kodi.tv/download/.
Dat kan zonder problemen, de Windows schil blijft werken in de achtergrond. In Linux kun je Kodi bovenop de bestaande schil gebruiken zoals in Windows, of de schil helemaal vervangen. Als je toch geen muis hebt om het OS te bedienen, vind ik het zelf beter om gewoon meteen Kodi te openen maar zoals ik al eerder zei, je hebt dan geen browser en kunt alleen Kodi addons uitvoeren.
Dat staat in de handleiding van de NAS, ik heb ook zelfbouw gedaan dus kan niet meteen zeggen hoe dat bij Synology zit. Waarschijnlijk is het gewoon in te pluggen in je router en kun je op je pc vervolgens met een Synology applicatie het IP adres van de NAS vinden, waarna je die dan verder kunt configureren via een web interface.
Waarom bouw je je RAID 1 opstelling gewoon niet meteen over van de HTPC naar de NAS? Dat zou zo mogelijk moeten zijn. Staat je OS ook op de RAID 1 array? In dat geval begrijp ik wel waarom je dan opnieuw begint.

Je kunt zoals je zelf vraagt een RAID 1 "breken" zodat je tijdelijk 2 losse schijven hebt met dezelfde data, en dan een schijf voor de NAS formatteren waarna je alles kunt over kopiëren, dan formatteer je de eerste schijf en kun je in de NAS de mirror terug opbouwen. Ik vind dat wel redelijk riskant, zou eerst een image nemen naar een externe schijf, maar je moet die wel hebben natuurlijk. Als het alleen over media gaat is het misschien ook niet zo kritisch dat er iets kwijt gaat, kan opnieuw gedownload worden. Maar belangrijke data (eigen foto's bv) zou ik toch zeker ook extern bewaren voor je hieraan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Plex en Kodi
Als ik dit zo lees dan kan ik voor mij niet helemaal het nut in zien van deze 2 programma's en wat de voordelen zijn in mijn geval.
Als ik het zo hoor dan voorziet Plex en namelijk alleen in dat er bij gehouden wordt wat je bekeken hebt en zorgt Kodi voor een mooiere UI.
Echter als ik toch al W10 ga installeren dan kan ik met VLC of een K-Lite codec pack toch ook alles afspelen?
loki504 schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:05:pricewatch: Synology DiskStation DS214play

deze moet volgens de website van synlogy het volgende aankunnen:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/577

de 214play valt onder groep 1. die van jou onder groep 2.
Thanks voor de tip.
Voor die paar tientjes meer lijkt me dit een betere keuze idd.
loki504 schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:05:Ik verkies Openelec boven win/Kodi omdat het iets sneller opstart en geen last heb van pop-ups en virus scanners(heb nog nooit een virus/malware op Openelec). en nee je hoeft geen kennis te hebben van linux. linux draait op de achtergrond. om kodi te draaien. maar alles verander je binnen in openelec. en je zal nooit last hebben van linux. dus kenis is totaal niet vereist.
Snel opstarten is natuurlijk wel fijn maar ik vind het ook erg handig om gewoon in een Windows omgeving te kunnen surfen en soms een word bestand te kunnen openen.
Denk dat ik toch al snel voor W10 met Kodi zou kiezen dan.
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Kodi kan niet transcoden, is eigenlijk iets anders dan de Plex Media Server (ook al heeft Plex wel een pc client die gebaseerd is op een oude versie van XBMC). Je kunt met Kodi heel veel, maar het is vooral software die je lokaal uitvoert voor het afspelen van je media, een meer mediaspeler-achtige VLC Media Player zeg maar.
Je geeft aan dat Kodi niet kan transcoden, maar transcoden wordt toch verzorgt door de hardware van de HTPC (zie specs boven) of door de NAS zelf?
Hoe bepaald je trouwens op welke hardware het transcoden plaats vindt?
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Je zou trouwens ook internet films kunnen streamen vanop je telefoon naar je HTPC. Ik gebruik mijn telefoon al als afstandsbediening (met de Yatse app) en dan is een Youtube filmpje delen makkelijk gebeurd.
Bedoel je nu dat je via Kodi een internet film kan streamen naar je HTPC?
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Het voornaamste voordeel van Plex Media Server is dat je een centrale bibliotheek opbouwt die van overal te benaderen is (bv Kodi met behulp van een add-on) en dat je met indien nodig transcoden die op alle toestellen kunt afspelen, ook de toestellen die de oorspronkelijke codec van een bepaald bestand niet ondersteunen.
Aha, dat verklaart het voordeel van Plex idd en kan me voorstellen dat dat handig kan zijn.
Is het mogelijk om Plex ook op een later stadium te installeren als je al media hebt of moet je dit vanaf het begin af aan installeren?
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Voor de duidelijkheid: PMS hoort op je NAS, Kodi op je HTPC. Om de mogelijkheden van de twee echt te doorgronden moet je redelijk wat lezen, en vooral Kodi is heel uitbreidbaar, er zijn veel addons voor waardoor je met Kodi grotendeels hetzelfde kunt als met PMS, maar je kunt het niet installeren op een off the shelf NAS. Ik zou het je sowieso aanraden, maar of je Kodi op Linux of Windows moet gebruiken hangt af van je vereisten.
Bedoel je dat je PMS niet op een off the shelf NAS kunt installeren of Kodi niet?
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Waarom bouw je je RAID 1 opstelling gewoon niet meteen over van de HTPC naar de NAS? Dat zou zo mogelijk moeten zijn. Staat je OS ook op de RAID 1 array? In dat geval begrijp ik wel waarom je dan opnieuw begint.
Mijn OS staat idd op een aparte partitie ook op de RAID 1 array.
Daarnaast is het een array die is opgebouwd door AMD software op basis van NTFS files.
Ik kan me zo voorstellen dat de Synology NAS zo'n RAID array niet grappig vind en wellicht ook een ander bestandssysteem formaat gebruikt.
MacPoedel schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:46:Je kunt zoals je zelf vraagt een RAID 1 "breken" zodat je tijdelijk 2 losse schijven hebt met dezelfde data, en dan een schijf voor de NAS formatteren waarna je alles kunt over kopiëren, dan formatteer je de eerste schijf en kun je in de NAS de mirror terug opbouwen. Ik vind dat wel redelijk riskant, zou eerst een image nemen naar een externe schijf, maar je moet die wel hebben natuurlijk. Als het alleen over media gaat is het misschien ook niet zo kritisch dat er iets kwijt gaat, kan opnieuw gedownload worden. Maar belangrijke data (eigen foto's bv) zou ik toch zeker ook extern bewaren voor je hieraan begint.
Dit had ik dus ook in gedachte idd.
Momenteel back up ik mijn bestanden door tussen mijn desktop, HTPC en externe USB HDD's, de bestanden op en neer te kopiëren.
Daar wordt ik knettergek van dus dat ik ook 1 van de redenen dat ik een NAS wil zodat ik alles centraal heb staan en desgewenst nog extra backups (foto's / documenten) kan maken vanaf de NAS naar een externe USB schijf.
Fijne bijkomstigheid is dan ook dat ik eigen muziek (en films) kan streamen naar laptop / tablet en telefoon zonder dat mijn HTPC of desktop 24/7 aan hoeft te staan.

Beveiliging NAS
Ik lees hier op het forum ook veel problemen met beveiliging van je NAS.
Hebben jullie daar nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Kodi zorgt voor een mooie UI. En geeft extra info over de film. Maakt er een mooi geheel van. En zeker vanaf de bank werkt kodi een stuk fijner als windows omgeving met vlc. Maar het is mogelijk. En PMS kan transcode overlaten aan de htpc of aan de NAS(dit kan je instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
loki504 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 08:18:
En PMS kan transcode overlaten aan de htpc of aan de NAS(dit kan je instellen).
Hoe wordt dan bepaald waar het transcode gebeurd wanneer je PMS niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
K1LL3RB33 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:39:
[...]

Hoe wordt dan bepaald waar het transcode gebeurd wanneer je PMS niet gebruikt?
niet. transcode is een "extraatje" van PMS. die on the fly de codec kan veranderen. dit is handig voor een hoop oude smart tvs die een hoop codecs missen. en zal je de film dus niet kunnen kijken. kodi maakt geen gebruik van transcode omdat die prima alles zelf ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Pffff, ik heb me inmiddels helemaal wezenloos gelezen over Plex vs Kodi gebruik en over de DS214Play maar dat maakt de keuze niet echt makkelijker.
Het roept eigenlijk alleen nog maar meer vragen op.

DS214Play
Ik lees dat transcode van 720p en 1080p met deze NAS niet optimaal werkt (zie ook compatibility lijst afkomstig van Plex forum).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Als de DS214Play niet snel genoeg is voor transcode dan vraag ik me af wat het gebruik van Plex voor zin heeft?
Plex is in mijn optiek enerzijds zinvol wanneer je eenvoudig HD content naar mobiele apparatuur wil kunnen streamen.
Anderzijds is een centrale database voor muziek wel weer handig en zou wel mogelijk zijn om te streamen de DS214Play.
Wat is eigenlijk het nadeel van DS Video en DS Audio als vervanging voor Plex?

Nadeel vind ik ook dat je media bestanden een bepaalde lay-out moeten hebben om gebruik te kunnen maken van de scrappers.
Dan moet ik dus mijn complete media bibliotheek gaan hernoemen.
Is dit voor Kodi ook noodzakelijk?
Is hier niet een handige tool voor?

Ik heb ook gelezen dat je PMS en Kodi/PleXBMC kan combineren.
Wat is hier eigenlijk het voordeel van?
Waarom zou je geen Plex client gebruiken op je HTPC bijv.?
En is het voor bijv. Android telefoons ook mogelijk om dan met Kodi gebruik te maken van PMS?

Op dit moment speel ik alles lokaal op mijn HTPC gewoon af met K-Lite codec pack en MC classic.
Dat werkt eigenlijk altijd.
Is het niet mogelijk om films / muziek en foto's met de regulier programma's zoals MC classic, Winamp, etc. af te spelen van de NAS?
En voor mobiele apparaten dan Kodi of Synology apps te gebruiken voor het bereiken van Media?

DTS ondersteuning
Daarnaast zou de NAS niet compatible zijn met DTS audio.
Is dat nog steeds zo of is er inmiddels een firmware update geweest waardoor dit niet meer actueel is?

[ Voor 9% gewijzigd door K1LL3RB33 op 01-10-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Je haalt nu een aantal dingen door elkaar. Je kan ook PMS gebruiken zonder te transcode. Het is alleen een iets extras. DS Video/photo is om te bekijken van photo/video. PMS om Video/fotos te beheren. (ik zou zeggen gooi PMS eens op een pc binnen je netwerk(als je die luxe heb). En kijk eens hoe het werkt. Net zoals kodi op je HTPC zetten. En ga er mee stoeien. Ze zijn beide gratis dus kost je hooguit wat tijd.

Hey hernoemen kan wat tijd in zitten je. Maar als je 1 van de auto search en downloaders gebruikt op je Nas worden ze automatisch op je juiste plek en naam gezet. En zal je er nooit meer last van hebben. Ook kodi zal dit nodig hebben. Maar je kan ook nog naar je gemounte mappen om films/foto's etc te bekijken.

Het voordeel van bv plexbmc is dat je nas de bibliotheek bij houd. En als je iets heb gekeken het via al je apparaten ziet als bekeken. En je 1 malig op je NAS moet bijwerken ipv van al je mediacenters. Kodi is al stukken stabieler op android. Of het goed werkt op je tablet/telefoon gewoon proberen. Je mediadisk even een share maken en kodi op je telefoon/tablet verbinding laten maken.

Ja je kan de oude manier gebruiken. Maar de vraag is waarom je dit zou doen. Het kost 1 maalig wat tijd om te hernoemen. Maar daarna ben je er van af. En krijg je er een mooie layout voor terug. Wat veel prettiger werkt.

DTS gaat gebruikt worden vanaf het apparaat waar je op afspeelt(de play heeft de functie hem aan je tv te hangen). Maar kodi ondersteunt gewoon alle betere audio functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Thanks voor de uitgebreide toelichting.
Sorry, voor de vele vragen omdat ik graag vooraf wil weten waar ik aan ga beginnen voordat ik 300 - 400 euro aan nieuwe hardware ga uitgeven.
Het zou inderdaad ook best kunenn dat ik dingen door elkaar ga halen na al het leeswerk en de beste oplossing daarvoor is waarschijnlijk zoals je al aangeeft om het op mijn huidige netwerk eens te proberen.
loki504 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 07:39:
DTS gaat gebruikt worden vanaf het apparaat waar je op afspeelt(de play heeft de functie hem aan je tv te hangen). Maar kodi ondersteunt gewoon alle betere audio functies.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld?
Pagina: 1