Toon posts:

Falen WD Caviar Black 640

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Gr33n135
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33
Kwam er vandaag achter dat mijn HDD in mijn htpc het heeft begeven.

Tijdens het opstarten (nog voor windows kan booten) krijg ik de volgende melding op het scherm te zien:

A disk read error occured
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Geprobeerd, meerdere keren. Maar zonder succes. (als verwacht, maar dat terzijde...)

De schijf spint wel op. Maar verder houdt hij zich koest. Geen rare tikken of iets dergelijks.
In de BIOS staat hij ook gewoon, dus hij wordt daar in ieder geval herkent.
Verder is het de enige HDD in het systeem en de boot volgorde in het bios staat correct.

Is het te proberen om hem in een andere PC (of externe behuizing) te stoppen om te zien of er nog wat te redden valt? Of is dit einde oefening?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt Smart? Kun je de disk wel via WinPE benaderen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-08 16:07
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243

1 de hd niet meer starten totdat je weet hoe recovery werkt.
2 een copie maken van de hd(hoe , zie 1)
3 Je zou spinrite kunnen proberen, nadat je 1 en 2 gedaan hebt, als je geluk hebt kan spinrite je hd weer tot leven wekken.
Als spinrite werkt(of andere manier), en je hd werkt weer, maak dan wel direct een kopie maken van alle files die je wilt hebben, want je hd kan elk moment weer stoppen met werken.(en de hd ook niet meer uitzetten).
Zoek ook een handleiding van spinrite, bijv op youtube.
Spinrite kan werken in sommige gevallen.
4 Als spinrite niet werkt, dan recovery software gaan gebruiken.

Van de hd smart uitlezen, of je deze in de toekomst nog kunt gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 26-09-2015 19:47]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 23:37
Kan je hem met een Linux Live CD or USB stick wel lezen? Kan je met MHDD (van HDDGURU) wat informatie over je schijf lezen?

Disk Read Error kan ook een melding van de bootloader zijn in plaats van de BIOS, CSM or UEFI loader. Dan kan de bootsector de volgende stage niet laden bijv. en dan krijg je deze melding ook.

• Gr33n135
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33
Alvast dank voor de reacties.
Ik ga me hier in verdiepen.

@trommelrem: Smart kom ik niet bij. Voor de windows bootloader krijg ik de melding al.
WinPE ken ik niet. Maar heb even de website bekeken en om een bootable usb te maken wordt er aangegeven dat je een werkende windows 7 installatie moet hebben. Die heb ik helaas niet meer voor handen. Die stond nl op de bewuste HDD. r zal vast wel een andere manier zijn om hem op een usb stick te kunnen installeren, maar die zal ik even moeten opzoeken.

@jan9999: Ga de post doorlezen. Heb helaas nog geen PC bij de hand waar ik hem eventueel in kan plaatsen. Maar ga vanavond proberen een installatie op een andere schijf te zetten zodat ik de kapotte disk als tweede schijf kan installeren. En hopelijk de tools kan gaan toepassen.

@ Johnkeates: Ook linux ga ik proberen. Dat van de bootloader klinkt erg aannemelijk. De melding komt ook precies nadat de bios is geladen.

Genoeg te doen vanavond.
Nogmaals bedankt voor de richtingen waarin ik het kan gaan zoeken.

Update:
Dat ging makkelijk dan gedacht.
Oude schijf die in de la lag gepakt. Windows erop gezet.
Kapotte schijf er bij in. Windows vond direct wat fouten op de kapotte schijf en heeft deze kunnen repareren.

En ik kan weer bij de data!

Nu eerst alles eens back-uppen wat ik nog wil bewaren. Dat was gelukkig niet veel.
En dan kijken of hij het ook weer doet als disk in mijn htpc.

[Voor 16% gewijzigd door Gr33n135 op 26-09-2015 21:37]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee