VDSL2: oplossing voor buitengebieden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TonnyD
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-01-2024
In mijn gemeente speelt het ontbreken van snel internet in de buitengebieden. Zoals in veel gemeenten heeft Reggefiber de twee grotere kernen verglaasd en is toen vertrokken. De gemeente zit nu met de gebakken peren dat de kleinere kernen (die overigens nog wel Ziggo hebben) maar vooral de buitengebieden het moeten doen met de shitty snelheden van ADSL. :'(
Nu zegt een partij in de raad dat de gemeente energie moet steken in het opzetten van een VDSL2 netwerk omdat dat de snelheid op de telefoonlijntjes enerm zou verbeteren. Maar als ik wat rond google, zie ik dat dat alleen maar werkt op beperkte afstand van de centrale. En volgens mij dus geen oplossing is voor het buitengebied. Op Tweakers zitten vast mensen die me daar meer over kunnen vertellen en me geen (KPN gekleurd) beeld schetsen... Toch? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het idee o.a. van VDSL is dat je een glasvezel richting de normaliter slechts passieve wijkkasten trekt en vanuit daar de koperlijn opbouwt richting de klant. Dit beperkt de koperafstand over 't algemeen enorm en kun je je VDSL vol benutten.

De vraag is alleen of er in de buitengebieden dit aspect wel haalbaar is: is er überhaupt iets als een equivalent van een wijkkast en zelfs al is 'ie d'r, is dan de afstand niet nog steeds te groot? En ligt daar dan wel een glasvezel naar toe of hoe haalbaar is dat?

• TonnyD
Hallo Osiris, ik begreep dat er evt. ook richting de "eindversterkerkastjes" (als dat bij een telefonnnet zo heet) glas getrokken zou kunnen worden. Want wijkcentrales staan er in onze landelijke 20k gemeente maar 2 volgens mij. En ja: dat ik knap duur. Maar wellicht dat er wat meer technische praktijkervaring/achtergrond beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

Illusion

(the art of)

Begin anders eerst eens met het lezen van de startpost van het grote xDSL topic.
Dan worden de terminologie en de haalbare afstanden snel duidelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Het is duur, maar relatief goedkoop als je het vergelijkt met alternatieven zoals naar elk adres wat trekken.
Als je naar een aantal distributiepunten gaat trekken en vanaf daar VDSL2 serveert heb je prima verbinding met een stuk minder nieuwe kabels leggen.

• TonnyD
@Illusion: ik heb jouw link gevolgd en de thread gelezen. Wat ik hieruit (en andere bronnen) opmaak, is dat VDSL2 goed werkt op beperkte afstand, zeg 2 km van de wijkcentrale, maar voor de buitengebieden het geen alternatief is voor ADSL(+) omdat daar de snelheden niet/nauwelijks hoger zijn. Correct?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:41
Ik weet niet hoe de telefonie is opgebouwd in Nederland, maar in België had/heb je volgende situatie.

Nationale centrales met BAS-server -> dikke koperkabel (later glas) -> (inter)gemeentelijke centrale met dslam -> voedingskabel, tot 2000 paar koper -> KVD -> verdeelkabel waar de abbo's worden op gesneden.
Een KVD zijn de straatkasten alwaar dus een verbinding wordt gelegd tussen iw koperpaar op de verdeelkabel en uw koperpaar op de voedingskabel. In een KVD vertrekken de kabels per als aders in je lichaam. Bijvoorbeeld 100 paar tot aan het kruispunt. 50 paar gaat verder, 50 paar draait af. Op deze 50 wordt weer 20 afgesneden voor dat doodlopend pleintje om de hoek etc.

Wat dus bij xDSL belangrijk is, is de afstand tussen de dslam en de abbo.

Toen telefonie nog niet echt was ingeburgerd kwam RTT/Belgacom/Proximus toe met intergemeentelijke/regionale centrales. Toen deze te klein werden omdat iedereen telefonie in huis haalde, zijn er centrales bijgebouwd. Toch kon het zijn dat de buitengebieden werden gevoed vanuit een centrale die tot 12km verder lag. Voor adsl was 2km, later 4km echter een max. (Al heb ik er geweten op 10km, gesneden op kopervezel van 1,2mm. Normaal was 0,5-0,6mm. Maar het toch traag)
Belgacom is toen wijkcentrales gaan zetten met dslam's, maar echt in buitengebieden met toch voldoende potentiële aansluitingen. Niet op de plaatsen waar er meer koeien stonden te grazen dan dat er mensen woonden. Zo kon men de afstand verkorten. Kostelijk, tijdrovend, administratief een hel met vergunningen. En de tijd en technologie haalde hun in. Toen werden er ROP's geplaatst. Een straatkast naast de KVD. Er werd glas gelegd tot in de ROP, en een koperverbinding naar de KVD. En dan kom je tot afstanden van max 2-3km.
De grootste sukkelaars nu, de mensen die naast/vlakbij de gemeentelijke centrale wonen. Die zijn de investering niet waard voor een ROP.

Dus om te antwoorden op die vraag. Als je met wijkcentrale een straatkast bedoelt, en je inderdaad verder dan 3 km van die kast woont, geen vdsl.
Als er tussen die wijkcentrale en je huis nog een straatkast staat. Glas tot in de straatkast blazen en je kan op vdsl. Tenzij die kast natuurlijk nog steeds een half dorp verder ligt.

In België heb je dan natuurlijk de coax van Telenet.

Ik hoop dat de benamingen nog een beetje juist zijn, want ondertussen ben ik ook al 10 jaar uit de wereldje.

[ Voor 8% gewijzigd door Arator op 26-09-2015 22:27 . Reden: Antwoord op de vraag bijgevoegd ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hou Investeringsmaatschappij CIF in de gaten. Linkje naar een vrij recent nieuwsartikel. Hier zit de Rabobank in en twee grote pensioenfondsen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29

Nox

Noxiuz

Glasvezel zelf is best cheap, ik vermoed dat veel kosten in de handelingen er omheen zitten. Vergunningen e.d.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Klopt. glasvezel zelf (materiaalkosten) zijn niet zo hoog. Het is het leggen (lees: manuren in graven) wat het veel geld kost. Ook de "wil en onwil" van de gemeentes om "makkelijk" een vergunning en goedkoop te geven.

Is WiFi link niet iets? Dat kan over ettelijke kilometers en werkt heel goed (mét of niet gelicenceerde band).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hoe is NL de coax kabel gelegd anders moet je daar eens naar kijken, als er al overal coax ligt dan is gemakkelijker dan xDSL, zoek maar eens MoCA netwerk op.

Hier in België (Telenet) ligt de coax in een ring (lus dus) waardoor je dus een wijk op 1 ring kunt zetten en daar al je modems op, in ster zal ook wel gaan, maar als er dan iets gebeurd met je kabel heb je niets meer terwijl bij een lus al verschillende gaten moet zijn en dan vallen er alleen maar een paar huizen uit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:23
Als er COAX op het platteland had gelegen dan was dat al wel door een kabelboer gebruikt, het probleem is dat er geen COAX of glas ligt, enkel een koperen telefoon lijn met een wijkcentrale die ver weg is.

Overigens speelt dit natuurlijk niet enkel in Nederlandse buitengebieden, maar zo'n beetje overal ter wereld, enkele landen uitgezonderd. Het verschil is dat we in Nederland gewent zijn aan zeer hoge internetsnelheden, waardoor het contrast erg groot is geworden.
Pagina: 1