• AntonBaijens
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 19:11
Goedemorgen Tweakers,

Na de aanschaf van mijn nieuwe case (Fractal Define S) blijven mijn speakers (Philips AMBX) een zacht hoorbare ruis maken, die harder kraakt wanneer ik mijn muis beweeg, of wanneer de HDD Led knippert. Hiervan had ik in mijn oude kast (Merkloze Alternate kast) geen last.

Ook wanneer ik exact dezelfde opstelling aanhoud, en de speakers in mijn telefoon plug is de ruis verdwenen.

Op fora wordt aangegeven dat dit aan mijn 290X Tri-X kan liggen, maar hieraan is niets veranderd sinds
de switch naar de nieuwe kast. Ook wanneer ik deze overzet naar een ander slot op mijn moederboard blijft het geluid aanwezig.

Aangezien ik dacht dat het misschien kon liggen aan de stroomvoorziening heb ik geprobeerd door middel van een verlengblok de belasting te verdelen over 2 stopcontacten, maar ook dit had geen effect.

Heeft iemand enig idee waarmee dit te maken zou kunnen hebben, alle hulp is meer dan welkom!

Groeten,
Anton

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Heb je je moederbord correct aan aarde (case) aangesloten?

• AntonBaijens
Daar zat ik zelf ook naar te kijken. Mijn oude case had een klein kabeltje met een soort stalen ringetje dat om een schroef heen moest. Deze heb ik bij de Define niet kunnen vinden. Verder zit het moederboard overal correct (iig volgens het boekje) gemonteerd.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:11
Is je computer op zichzelf ook geaard aangesloten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AntonBaijens
Geen idee hierover. In principe is daar niets aan veranderd. Buiten de kabels die de kast ingaan is er mijns inziens niets veranderd. Hoe kan ik hiervoor zorgen?

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

In het verre verleden heeft een driver me hier eens vanaf geholpen. (KT7 bordje iirc) Maar mijn huidige machine heeft het ook en ik kan er maar niet van afkomen. Ik denk zelf dat het usb/audio -of IO in het algemeen, zie HDD led opmerking van je- overspraak is maar weten doe ik het niet. Mijn speakers hebben ingebouwde versterker en die versterken de ruis.

Ik heb onder andere wel eens gelezen dat je stekker omdraaien van de voeding van je speakerset kan helpen maar volgens mij is dat onzin want die is helemaal niet geaard.

Volgens mij is het bij sommige moederboards gewoon een 'sad fact of life' en kan niet worden gefixed.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMonkE op 26-09-2015 11:43 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Gebruik je front connectors van de case?
Kabels die lopen door de case kunnen allerlei signalen op pikken.
Vandeweek nog een kerel op teamspeak waarbij hij het zelf niet hoorde, maar iedereen op teamspeak wel.
Heb hem aangeraden de connectors achter op de case te gebruiken, en weg was het electronische geluid.

Daarnaast heb ik het zelf ook (bij on-board audio) als ik in de bios bepaalde energie besparende modus aanzet. (C1E dacht ik).
Het bizarre is dat als ik mijn systeem volledig stock laat lopen, krijg ik de storing weer terug. Heeft overclocken toch nog nut ;)
Ook heb ik in het verleden last gehad dat mijn videokaart die 1 slot onder mijn geluidskaart zit de electrische storing veroorzaakte.
De kaarten wat verder uit elkaar halen verholp dat probleem, als je onboard audio gebruikt heb je daar echter niets aan. :)

[ Voor 32% gewijzigd door unfor op 26-09-2015 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
AntonBaijens schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:27:
Op fora wordt aangegeven dat dit aan mijn 290X Tri-X kan liggen, maar hieraan is niets veranderd sinds
de switch naar de nieuwe kast. Ook wanneer ik deze overzet naar een ander slot op mijn moederboard blijft het geluid aanwezig.
Het is handiger te kijken naar wat er dan wel is veranderd aan de opstelling in de nieuwe kast.
Is alleen de kast nieuw of zijn er nog andere onderdelen of kabels vervangen?
Is het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd en zijn er drivers veranderd?
Ik heb hetzelfde probleem sinds ik een moederbord vervangen heb en eens in de zoveel tijd wil ik nog wel eens flink wat googlen en testen om de oorzaak te achterhalen, maar ik heb voor mij nog geen oplossing gevonden en denk dat het gewoon aan het moederbord ligt.
Dat zal bij jou niet het geval zijn maar een standaard oplossing is er ook niet.
Ik ben oplossingen tegengekomen die zowel softwarematig als hardwarematig waren en sommigen waren erg makkelijk en anderen weer moeilijk.
Qua software en instellingen ben ik tegengekomen dat het inschakelen van Vsync of het uitschakelen van alle audioapparaten die je niet gebruikt, of specifiek die voor HDMI-audio, wel eens geholpen heeft.
Ook het uitschakelen van inputs (microfoon) kan helpen.
Qua hardware is het eerste dat je zou moeten doen (waarschijnlijk nogmaals) checken of alle kabels en componenten wel goed zijn aangesloten en belangrijker, elkaar nergens raken. Probeer te voorkomen dat er kabels over componenten heen lopen en probeer of het geluid verdwijnt als je kabels uit elkaar haalt die nu tegen elkaar aan zitten in een bundel.
Je vermeld niet hoe en waar je muis en speakers aangesloten zijn maar soms blijkt het te helpen aansluitingen te wisselen van frontpanel naar backpanel of andersom.
Wat vaak bij dit probleem gemeld wordt is dat muisbewegingen, scrollen en waarschijnlijk het geluid van een harddisk hoorbaar zijn en dat kan er op duiden dat het eenvoudig is op te lossen door de kabel naar het frontpanel goed te isoleren.

Succes met zoeken.

• AntonBaijens
Ik gebruik inderdaad geen geluidskaart, dus wat dat betreft kan het geen probleem zijn. Verder zitten alle kabels netjes aan de achterkant van mijn pc, en het omwisselen van de usb-kabels e.d. heeft niet veel nut.

Wel lopen er achter de backplate meerdere kabels, dus misschien dat die elkaar in de kast raken, en daardoor de storing veroorzaken?

Dat is het enige verschil met mijn vorige kast, dus misschien dat het daardoor komt, zodra ik dit heb uitgevogeld houd ik jullie op de hoogte! andere oplossingen zijn natuurlijk nogsteeds welkom!

[ Voor 40% gewijzigd door AntonBaijens op 26-09-2015 20:19 ]

• AntonBaijens
Ik heb alle kabels compleet opnieuw ingedeeld, en de frontpanel gescheiden van de rest van de kabels. Dit heeft echter nog niets uitgemaakt. Bijgevoegd heb ik een link naar 2 fotos, misschien dat die de zaak iets opheldert. https://goo.gl/LMXN3z

Het vreemde is dat de speakers ook kraken wanneer zij direct in het moederboard zijn geplugd. Wanneer ik een headset aansluit blijven de orginele speakers kraken, maar heb ik via de headset geen last van gekraak. Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
AntonBaijens schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:20:
Het vreemde is dat de speakers ook kraken wanneer zij direct in het moederboard zijn geplugd. Wanneer ik een headset aansluit blijven de orginele speakers kraken, maar heb ik via de headset geen last van gekraak. Iemand een idee?
Wat bedoel je met "ook kraken wanneer zij direct in het moederboard zijn geplugd"?
Hoe zaten ze eerst aangesloten dan?
En de headset zit dan aangesloten op het frontpanel?
Dus het geluid krijg je alleen van de aansluitingen aan de achterkant?

Bij mij is het namelijk alleen de aansluiting aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
De headset is een heel andere belasting voor de DAC/versterker, minder ruisgevoelig vanwege de lagere impedantie. Kleine inductiestroompjes maken minder voltage in 16 Ohm (headset) dan 10 kOhm (lijningang versterker).
Er is bijna géén ruisvrije onboard audio te vinden trouwens, want de audiochip zit gewoon te dicht bij snel schakelende circuits (regulatoren voor CPU enzo). Een moederbord is gewoon een erg ruisige plek.
@TS: waarschijnlijk had je dit in je oude case ook al, hooguit minder.
Uiteindelijk zijn er volgens mij slechts een paar uitwegen:
* PCI(e)-geluidskaart
* Externe audio (USB, FireWire)
* Onboard audio met digitale uitgang naar versterker met digitaal in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Bér heb je nog een tip voor goede speakerset met digitaal in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
Kraken je speakers ook als ze op het moederbord aangesloten zitten, en de aansluiting van de front-connectoren van het moederbord zijn losgekoppeld? Ergens zit er mogelijk een verbinding tussen de audio-ground en de logische ground van bijv. je hdd led, die er niet hoort te zijn.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonBaijens
Ik ga proberen zoveel mogelijk vragen zo goed mogelijk te beantwoorden :p

@centr1no: De speakers zitten normaliter via het moederboard aangesloten, maar ook als je ze wisselt naar het frontpanel blijft het ruisen. Daar zit geen verschil tussen.

@Bèr, aan mijn pc is niets veranderd, enkel de case is nieuw. Met exact dezelfde opstelling had ik in mijn oude case geen last, met exact hetzelfde moederboard. Het lijkt me dus sterk dat het daaraan ligt.

@avdongen, de speakers kraken idd ook als de audio-verbinding van de frontpanel is losgekoppeld, dus ik weet niet of het daar aan kan liggen.

Ik heb zelf nogmaals een blik geworpen op de bekabeling buiten mijn pc, maar kan ook daar niets vinden wat mijn probleem verhelpt..

Fijne aankoop zo, de nieuwe kast van Fractal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 13:30

Lamanl

So little done, so much to do

Er kan altijd wat beschadigen als je van de ene naar de andere kast verhuisd.
Eerst eens kijken of de kast wel het probleem is.
Door de hele computer buiten de kast in elkaar te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je hebt wel enorm gezocht

:
Ik heb last van een ENORME brom als ik mijn pc op mijn hifi aansluit!!
Dan heeft men last van een aardlus. Als de TV kabel eruit wordt getrokken zal de aanwezigdheid van de brom veel afnemen. Mogelijke oplossingen zijn:
De TV galvanisch scheiden van het kabelnet, door een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) te plaatsen bij de TV/radio-hoofdaansluiting.
Een digitale kabel te gebruiken om je PC digitaal aan te sluiten op de versterker.

bron :[FAQ] Audio

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

@Lip
Dat heeft er dus helemaal niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonBaijens
Weer een kleine update. Heb alle onderdelen buiten de case laten draaien, en op dat moment is er geen sprake van gekraak of een ruis over de speakers. Het ligt dus echt aan de case zelf. Misschien toch ergens spanning in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Weird, Anton! Ik heb het hier 'opgelost' door de versterker -zit ingebouwd in mijn speakers- lager te zetten.
Daardoor wordt het gekraak minder versterkt, het is er nog wel. Het is daardoor nu dragelijk mijn muis te bewegen als ik geen audio afspeel, ik hoor het niet. Het is er echter nog steeds :(
Ver van perfect maar ik kan er mee leven.Zal wel moeten :*(

Dat het in je kast wel en buiten je kast niet optreedt had ik trouwens echt niet verwacht.
Hopelijk geeft het iemand een houvast voor een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 22:59
Overeenkomst met de problemen van TS tot enkele maanden terug bij mij. Kast van Fractal en storing in het geluid. Verschillen zo te lezen een wat uitgebreidere installatie aan mijn kant.
Na een hoop gedoe ben ik er achter gekomen dat het mengpaneel waar de signalen van de USB geluidskaart en de hoofdtelefoonuitgang van de via HDMI aangesloten monitor/TV naar toe gaan, losgemaakt moest worden van randaarde.

Een mantelstroomonderbreker in de coaxkabel hielp niet alles behalve PC audio losmaken van het mengpaneel ook niet. De actieve luidsprekers achter het mengpaneel losmaken van aarde, nope geen resultaat.

Dus, als er ergens in het systeem audio componenten randaarde hebben probeer dat eens los te maken.
En, zorg er voor dat de voeding van de PC zelf wel aan randaarde blijft zitten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kruiffie op 08-10-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonBaijens
Excuses voor de late reactie hierop, en waarschijnlijk ga ik hier nu heel dom mee zijn.
Wat bedoel je met "Randaarde maken"?

Aangezien bij mij echt alleen de kast is vervangen, en de rest nog in dezelfde setup als voorheen staat, kan het dan wel aan de audio-apparatuur liggen?

Ik zit erg te denken om de kast gewoon terug te sturen en een nieuwe te vragen. Jammer maar helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

snip, dit heeft er niets mee te maken, ook niet als je jezelf quote :)

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 24-10-2015 20:07 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 22:59
Nee hoor, niet dom. Een mens kan en hoeft niet alles te weten.

Als je de voedingskabel van je PC bekijkt zie je dat de stekker die in het stopcontact gaat 2 ronde pootjes heeft, en haaks daarop twee metalen stripjes (Aannemende dat je in Nederland woont). Die metalen stripjes zorgen in combinatie met het juiste stopcontact, ook met extra stripjes, voor de randaarde (beveiliging tegen lekstroom).

Als jouw audioset een soortgelijke voedingskabel heeft als degene die je PC van stroom voorziet, kan je proberen of de storing weg is als je de kabel van versterker of actieve luidsprekers in een stopcontact zonder die stripjes stopt.

Heeft jouw audio apparatuur alleen maar van die platte stekkers zou ik zo snel niet weten wat er gedaan kan of moet worden helaas.
Pagina: 1