Afzuiging (draadloos) schakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 16:09
Sinds enkele maanden slapen mijn vrouw en ik op zolder. Op de voorzolder hangt ook onze centrale afzuig-unit welke wanneer deze aan staat best wat geluid maakt. Meestal zetten we deze 's nachts uit (er staan genoeg ramen open, ook in de winter), maar we vergeten dit ook vaak genoeg. Ik kan me daar soms best aan irriteren. Het is een huurhuis, dus ik ga ook geen dure stille unit kopen en deze unit is laatst al "onderhouden", dus de verhuurder gaat er ook geen nieuwe neerhangen.

Oplossing is dus gewoon het apparaat uitzetten. Maar lui als ik ben heb ik geen zin om helemaal naar beneden te lopen waar de schakelaar van de afzuiging zit (in de keuken). Zeker niet als ik net m'n tanden heb gepoetst en in bed wil gaan liggen.

Daarom zat ik te denken aan een oplossing om de afzuiging van boven (draadloos) te schakelen. Enige vereiste is dat het niet te duur gaat worden, want zo lui ben ik ook weer niet ;)

In de toekomst zou ik overigens best wat met domotica willen doen, dus een dergelijk systeem mag best uitbreidbaar zijn. Echter geen vereiste, maar is dus wel leuk. Draadloos hoeft ook niet, dus een hotelschakeling zou ook gewoon een oplossing zijn, echter is draadloos ook wel leuk natuurlijk.

Zelf al even naar KAKU gekeken, maar is erg duur via wifi en dan heb ik dus twee schakelingen (de schakelaar én de KAKU) in serie. Niet echt ideaal.
Via eBay ook web-relays gevonden, maar ook niet echt een idee hoe ik dat zou moeten aanpakken.

Leukste oplossing lijkt me dus een rustig begin met een domotica systeempje, bijvoorbeeld met een RPi (Pimatic?). De muurschakelaar in de keuken moet echter wel blijven werken.

Kan iemand me op weg helpen met een oplossing van m'n "probleem"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 15:11

EnnaN

Toys in the attic

ik zoek naar hetzelfde (maar dan niet met slaapkamer --> keuken maar met douche --> keuken, maar goed). Een simpel domotica systeem kun je makkelijk met een raspberry maken en bv domoticz. Daarmee kan je prima dingen schakelen. "KAKU" heb je ook wel een goedkopere varianten die prima ondersteund worden door een transcievertje.

Wat volgens mij het lastigste is, is zo'n afzuigingschakelaar? Ik heb tenminste zo'n 3-standen ding, geen idee hoe je dat kan schakelen?

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 20:51

BoltYes

This is the Way

Zit de unit niet gewoon met een stekker in het stopcontact? Hier in ieder geval wel. Je zou dan een tijdschakelaar kunnen overwegen die bv tussen 11 en 6 de stroom eraf zet.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bij ons is het aan-uit, maar ik zit meer met het feit dat de schakelingen in serie zitten dan en dat wil ik ook niet.
BoltYes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:48:
Zit de unit niet gewoon met een stekker in het stopcontact? Hier in ieder geval wel. Je zou dan een tijdschakelaar kunnen overwegen die bv tussen 11 en 6 de stroom eraf zet.
Slimme, daar had ik niet aan gedacht. Komt op het lijstje!

[ Voor 60% gewijzigd door barrymossel op 25-09-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Haha, ik heb hier een paar lampjes welke elke dag om dezelfde tijd aan gaan - had ik ook een tijdschakelaar voor kunnen gebruiken, maar heb er nu ook een pi met pimatic voor draaien :+ Tweakers he :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 20:51

BoltYes

This is the Way

Heb hier nog geen reden gevonden om domotica echt toe te passen, ben al heel blij met mn master-slave stekkerdozen in huis.

@ontopic Wat betreft het ventilatiesysteem. Hier hebben we op zolder een wandje neergezet zodat de wasmachine, droger en in ons geval de WTW een eigen ruimte hebben. Geen last van lawaai als zolderslaper ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. KAKU ding er tussen en de AB langs je bed, plus misschien eentje beneden zodat je niet naar zolder hoeft als je hem weer eens vergeten bent aan te zetten :P
Kost je slechts een paar tientjes. En mocht je ooit verhuizen kun je het spul gebruiken om lampen te schakelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BoltYes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:57:
Heb hier nog geen reden gevonden om domotica echt toe te passen, ben al heel blij met mn master-slave stekkerdozen in huis.

@ontopic Wat betreft het ventilatiesysteem. Hier hebben we op zolder een wandje neergezet zodat de wasmachine, droger en in ons geval de WTW een eigen ruimte hebben. Geen last van lawaai als zolderslaper ;)
Voorzolder is een aparte ruimte. En het geluid is ook niet erg hard. Ik ben alleen (soms) erg gevoelig voor dat soort geluiden (zoemmm).
The Eagle schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:01:
[...]

Dat idd. KAKU ding er tussen en de AB langs je bed, plus misschien eentje beneden zodat je niet naar zolder hoeft als je hem weer eens vergeten bent aan te zetten :P
Kost je slechts een paar tientjes. En mocht je ooit verhuizen kun je het spul gebruiken om lampen te schakelen :)
Maar is er geen mooiere oplossing met een hotelschakeling o.i.d. met zo'n KAKU (of evt. toch een Pi ertussen omdat het kan)? Dan is er beneden geen afstandbediening én wandschakelaar nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:59
Zie ook: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

TIjdschakelaar lijkt mij goedkoopste optie als je er voor nu weinig geld in wil steken. Zit er een normale stekker aan of is het een Perilex? Dan wordt het lastiger met een tijdschakelaar, al is het dan ook niet onmogelijk.

Als je met domotica wilt starten kan ik je Domoticz aanraden: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Het is een gewone stekker, dus een tijdschakelaar is zeker een optie.

Zat alleen zelf meer te denken in de richting van een relais dat ik via een knop kan schakelen, maar dus ook via app/web. RPi's heb ik liggen en het is leuk als ik wat kan hobby-en (en later kan uitbreiden).

Ik ga dat andere topic eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EnnaN schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:45:
Ik heb tenminste zo'n 3-standen ding, geen idee hoe je dat kan schakelen?
Beetje offtopic, maar ik heb deze om mijn 3-standenschakelaar te schakelen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 15:11

EnnaN

Toys in the attic

Hmm, ik zie dat barrymossel een 'gewone stekker' heeft, ik heb een of ander obscuurder ding (weet even niet meer hoe die heet. weet wel dat het een raar ding is ;) ).
anandus schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:22:
[...]
Beetje offtopic, maar ik heb deze om mijn 3-standenschakelaar te schakelen.
Deze is geschikt om zo'n schakelaar te vervangen? http://www.elektratotaal....k-1p-cpl-3st-r-alpin.html

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
Ja hoor. Ik heb het zelf ook (met de drie-standenschakelaar er nog tussen). Ik heb hem overbrugd dus ze kunnen elkaar overrulen (alleen omhoog natuurlijk, als de standenschakelaar beneden op 3 staat moet ik alsnog naar beneden toe lopen). Beste is dan twee afstandsbedieningen en permanent via KAKU schakelen en die drie-standenschakelaar gewoon altijd op 1 laten staan.

Het enige wat je schakelt is stand 2 en stand 3 want stand 1 draait altijd. Ik heb de twee draadjes voor stand 2&3 doorgeknipt, een lasdopje er in gezet en dan de twee draadjes naar de KAKU. Blauwe draad heb ik niet eens gebruikt want is niet eens nodig behalve dan voor de voeding voor de KAKU natuurlijk.

Dat obscure ding wat je bedoelt is waarschijnlijk perilex. Niets spannends aan, ware het niet dat je 5 contacten hebt ipv 3. Die twee extra zijn voor stand 2 en 3 :)

[ Voor 41% gewijzigd door maarud op 25-09-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Yups. Je moet even uitvogelen wat wat is (je hebt waarschijnlijk iets van 5 draadjes, even een schema opzoeken of luisteren welk draadje welke stand doet) en rekening houden met het feit dat 'uit' niet bestaat, je hebt 'laag' (default-stand) of 'middel' of 'hoog'.
Overigens, bij mij draait het via een Homewizard (en reageert het ook op de vochtigheid in de badkamer en of het licht van de afzuigkap aangaat).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 25-09-2015 09:53 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dit is wel een leuk apparaatje geloof ik. Al zit je dan wel vast aan hun eigen draadloze bediening geloof ik
: http://www.ebay.com/itm/l...rol-2-loops-/261691355474

---edit---
Nog een betere oplossing: http://www.ebay.com/itm/B...ote-Control-/151828340480

Eens kijken of ik toch echt niet zelf zoiets kan maken met een eigen domotica systeempje, anders ga ik zoiets wel bestellen. Doet precies wat ik wil, alleen niet uitbreidbaar met een eigen systeem.

[ Voor 44% gewijzigd door barrymossel op 25-09-2015 10:12 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, en het is zelfs mogelijk een 4e stand (helemaal uit) toe te voegen. Je kunt het alleen niet doen icm de bestaande knop.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zijn alle 433MHz apparaten (zoals ik hierboven noemde) aan te sturen met http://www.ebay.com/itm/4...for-ARM-MCU-/331612470250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:59
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:36:
Zijn alle 433MHz apparaten (zoals ik hierboven noemde) aan te sturen met http://www.ebay.com/itm/4...for-ARM-MCU-/331612470250
Nee. Als je goedkoop zelf iets wilt bouwen kun je beter de RFLink bouwen, die wordt in Domoticz ondersteund. Zie Domoticz topic. Of met pilight kan ook, is ook een topic van.

Vergeet overigens niet dat 433Mhz geen terugkoppeling doet. Als jij zegt: ventilatie UIT en net op dat moment stuurt een 433Mhz weerstation in de buurt een nieuwe meting, dan mis je het signaal dus.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2015 15:44 ]

Pagina: 1