W10 heeft geen administrator account meer.

Pagina: 1
Acties:

• wimdegelder
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09-2024
Na de upgrade van W7 naar W10 was er niets aan de hand. Vervolgens heb ik "inloggen met wachtwoord" uitgezet en nu heb ik als enige (zichtbare?) gebruiker een standaardaccount.
Als ik deze wil wijzigen kom ik via herstelopties, veilige modus, configuratiescherm, gebruikersaccounts in het wijzigingsscherm. Hierin is slechts 1 account te zien. Vervolgens wordt mij gezegd dat ik "de account niet kan wijzigen omdat dit de enige administrator account is" terwijl ernaast aangegeven wordt dat het een standaardaccount is.
Een raar intern conflict in W10. Ik kan hier op fora verder niets over vinden. Registerprobleem?
Dank voor het meedenken,
Wim

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Wat is je probleem nu precies? kun je geen programma's installeren omdat je geen administrator meer bent? Heb je andere problemen met rechten waar je tegenaan loopt?

• wimdegelder
Inderdaad, ik heb de rechten van een standaardgebruiker en kan sommige programma's niet wijzigen of installeren of een nieuwe gebruiker aanmaken. Het is niet handig als je comuter geen administrator heeft.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:19
wimdegelder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:53:

Een raar intern conflict in W10. Ik kan hier op fora verder niets over vinden. Registerprobleem?
klinkt als:
[Win10] Kan geen nieuwe accounts aanmaken: adminrechten?

wellicht daar even kijken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
Welkom op Tweakers. Hier verwachten we dat je zelf ook op zoek gaat naar de oplossing (we zijn immers geen helpdesk)
Natuurlijk heb je al gezocht, maar het maakt het voor ons ook makkelijker als we weten wat je al gedaan hebt.

eerste hit op google:
http://www.ghacks.net/2014/11/12/how-to-enable-the-hidden-windows-10-administrator-account/

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• wimdegelder
Dank. uiteraard heb ik eerst, ook hier, goed rondgekeken, al is dat natuurlijk nooit waterdicht want je kunt altijd wat missen. De topic: [Win10] Kan geen nieuwe accounts aanmaken: adminrechten? bracht me niets verder en ook bij de tweede (er zijn er meer met dezelfde strekking) loop ik tegen het probleem op dat ik geen adminrechten heb om wijzigingen aan te brengen of dieper het systeem in te duiken. Ik kan niets als admin uitvoeren.
Via de cmd-prompt (standaard gebruiker) kan ik wel zien dat er naast mijn eigen account een Administrator account en een Public account is. Die kan ik weer niet in omdat ik geen rechten heb... :)

[ Voor 6% gewijzigd door wimdegelder op 23-09-2015 13:36 ]

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43

NSG

Je weet niks!

Kan je het cmd commando: 'net user administrator password /active:yes' ook niet uitvoeren?

• wimdegelder
Dat lukt me in veilige modus, dan kan ik de cmd-prompt als admin uitvoeren.
Eerst had ik de account geactiveerd met 'net user administrator /active:yes'. Vervolgens (dom, had ik niet moeten doen) heb ik de opdracht 'net user administrator password /active:yes' gegeven.
Maar nu moet ik een wachtwoord invoeren dat ik niet weet, want ik heb het nooit geactiveerd. Als ik het password wil uitzetten dmv. : 'net user administrator password /active:no' wordt de toegang geweigerd vanwege het rechtenprobleem. Nu ben ik helaas iets verder van huis.
Er is nu dus wel een nieuwe gebruiker, administrator, maar daar kan ik niet in.
Als ik probeer om de computer opnieuw in te stellen lukt dat ook niet vanwege het gebrek aan een admin password. Ik zit dus erg vast.

[ Voor 39% gewijzigd door wimdegelder op 23-09-2015 15:44 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik snap niet dat er zomaar een admin account is met een wachtwoord die je zelf nooit hebt ingesteld, maar goed.

Dan maar een UBCD erin en het wachtwoord resetten?

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43

NSG

Je weet niks!

wimdegelder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:00:
Dat lukt me in veilige modus, dan kan ik de cmd-prompt als admin uitvoeren.
Eerst had ik de account geactiveerd met 'net user administrator /active:yes'. Vervolgens (dom, had ik niet moeten doen) heb ik de opdracht 'net user administrator password /active:yes' gegeven.
Maar nu moet ik een wachtwoord invoeren dat ik niet weet, want ik heb het nooit geactiveerd. Als ik het password wil uitzetten dmv. : 'net user administrator password /active:no' wordt de toegang geweigerd vanwege het rechtenprobleem. Nu ben ik helaas iets verder van huis.
Er is nu dus wel een nieuwe gebruiker, administrator, maar daar kan ik niet in.
Als ik probeer om de computer opnieuw in te stellen lukt dat ook niet vanwege het gebrek aan een admin password. Ik zit dus erg vast.
Ik vergeet de command "net user administrator <Password>" erbij te melden.
<Password> vul je dus een zelf verzonnen wachtwoord in, hiermee kan je vervolgens inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdegier1990
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:41
Volgens mij is in de regel 'net user administrator password /active:yes' de tekst "password" het wachtwoord van de administrator. Dus je zou dan in kunnen loggen met gebruikersnaam administrator en wachtwoord password.

Vond dit stukje van Microsoft Answers (http://answers.microsoft....-ba1f-12e9454d231b?auth=1) voor Windows 7, maar zal denk ik ook wel voor Windows 10 gelden?

If you still prefer to enable the build-in Administrator account, follow these steps:
1. Click the Start button, and then type cmd in the search box.
In the search results list, right-click cmd, and then click Run as Administrator.
2. At the command prompt, type 'net user administrator /active:yes', and then press ENTER.
3. Type 'net user administrator <Password>', and then press ENTER.
Note: Please replace the <Password> tag with your passwords which you want to set to administrator account.
Type exit, and then press ENTER. Log off the current user account.

• wimdegelder
Het betrof een fabrieksinstallatie W7, zonder password voor de interne admin account. Nooit gedoe mee gehad, dus nooit aan gesleuteld en nu vervolgens W10 erop gezet.
Zojuist NTpaswrd erop gezet en het onbekende admin password eraf gehaald. Dat was overigens niet "password", want die link had ik ook al gelegd.
Met dit programma probeer ik mijn eigen account ook weer admin rechten te geven, maar het programma loopt vast op SAM toegang in het register.
Inloggen als "elevated administrator" lukt, maar ik kan geen nieuwe account aanmaken en de oude weggooien. Ook bij het beheer van de accounts zie ik mijn eigen account niet, maar ook geen gastaccount. Hier lijkt de boel flink corrupt.
Ik zie daarom weinig andere mogelijkheden dan Windows "opnieuw in te stellen" zoals dat tegenwoordig heet.

MAAR! kan ik er bij het opnieuw instellen van uitgaan dat ik naar de situatie word teruggebracht van het moment van de upgrade, of krijg ik een kale computer zoals die oorspronkelijk met W7 is geleverd, maar dan met W10? Als dat laatste het geval is zoek ik liever nog even door.

[ Voor 23% gewijzigd door wimdegelder op 23-09-2015 18:24 ]

Pagina: 1