Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na tien jaar als meelezer vandaag toch maar eens zelf een topic geopend. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Ik ga me steeds serieuzer met fotografie bezighouden, en ben nu bezig met het bouwen van mijn droom-fotobewerkings-PC. Onderdelen zijn onderweg, en gisteren heb ik m'n nieuwe Eizo CS270 opgehaald. Bij thuiskomst meteen aangesloten op mijn huidige PC om te testen.

Wat een teleurstelling: deze monitor vertoont gigantische IPS-glow. Ik heb er nog een uurtje mee zitten werken om te kijken of het went, maar het ziet er echt niet uit. Totaal niet wat ik verwacht van een monitor in deze prijsklasse.

Deze gaat dus sowieso terug, maar ik twijfel nu heel erg. Heb ik een rot exemplaar te pakken? Of moet ik toch ook maar gaan kijken naar een ander type scherm?

Mijn concrete vragen voor jullie:
- heeft hier iemand vergelijkbare ervaringen met deze monitor?
- wat zou een IPS-alternatief zijn?
- wat zou een niet-IPS-alternatief zijn? iemand ervaring met Apple displays voor fotobewerking?

Gewenste specs: 10-bits kleurweergave, goede weergave van zwarttinten, en dus liever geen IPS-glow :-) budget: max 1200 euro.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bel Eizo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn Dell U2713H.
Ik zou contact opnemen met de winkel waar je em gekocht hebt, en voorstellen de monitor om te ruilen in de winkel.
Wanneer het 2e exemplaar hetzelfde issue heeft, zou ik toch gaan voor een andere monitor. IPS glow schijnt toch vaak voor te komen, zeker met die AH-IPS panelen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx deatchant, ik ga inderdaad terug naar de winkel. Heb jij nog steeds een IPS-monitor? Of ben je overgestapt op wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:24:
[...]

Mijn concrete vragen voor jullie:
- heeft hier iemand vergelijkbare ervaringen met deze monitor?
- wat zou een IPS-alternatief zijn?
- wat zou een niet-IPS-alternatief zijn? iemand ervaring met Apple displays voor fotobewerking?
Apple Thunderbolt displays zijn ook IPS, dus geen niet-IPS alternatief:
Wikipedia: Apple Thunderbolt Display

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:20:
Tnx deatchant, ik ga inderdaad terug naar de winkel. Heb jij nog steeds een IPS-monitor? Of ben je overgestapt op wat anders?
Ik zit in een soort van "tussenfase". Zie mijn topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1649827

Ik ben ook fotograaf en ik heb nu een Dell U2713H met 99% adobeRGB dekking en 100% sRGB dekking.
Helaas heeft mijn U2713H een lelijke groengele witbalans links van het midden.
De 2e monitor die ik van Dell heb toegestuurd gekregen heeft hetzelfde issue. Ik heb de goedkeuring gekregen om een gleodnieuwe monitor opgestuurd te krijgen (de vorige was gerefurbished). Indien deze ook hetzelfde probleem gaat hebben, weet ik werkelijk niet wat mijn plan gaat zijn...

Van Kid Jansen, expert op het gebied van monitors en kleuren, heb ik begrepen dat het issue dat mijn monitor heeft helaas normaal is en dat het met de uniformiteit te maken heeft. Ik wist van te voren dat de uniformiteit niet helemaal ok is bij dit scherm, maar dat ik zulke storende effecten zo zichtbaar zou zien tijdens fotobewerking had ik niet gedacht. Als fotograaf/bewerker vind ik het zelf niet acceptabel om de linkerkant van een foto (omdat hij links op het scherm staat) met een geelgroenige witbalans te hebben. Dus ik vraag me echt af hoe anderen met dit scherm hiertegenaan kijken...

Hetzelfde in jouw geval: wat is normaal/acceptabele IPS glow? Er zijn waarschijnlijk berekeningen/formules om aan te geven wat volgens de monitorfabrikant (in jouw geval Eizo) acceptabele waardes van IPS glow zijn die binnen hun standaard vallen. Een fabrikant kan veel roepen over acceptabele waardes....of het acceptabel is, is uiteindelijk aan de gebruiker. Ik weet net wat te weinig van monitoren om je te kunnen vertellen of er typische modellen panelen zijn die last hebben van glow of andere storende dingen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Deathchant, bedankt voor je uitgebreide antwoord, heel erg herkenbaar wat je beschrijft!

Ik heb inderdaad ook een tijdje gedacht: hier moet ik aan wennen, zie op internet filmpjes met vergelijkbare IPS-glow, en had zo'n gevoel van 'het is een top-of-the-bill monitor, dit hoort zo, zal wel aan mij liggen'.

Totdat ik vandaag ging kijken bij de illustratoren op mijn afdeling (werk in een technische omgeving waar veel grafisch werk wordt gedaan). Zij werken met HP-monitoren, en daarvan was m'n eerste indruk wel meteen 'Wow, wat een beeld!. Misschien zijn de specs op papier minder dan de Eizo die ik nu heb aangeschaft (moet ik nog gaan controleren), maar m'n gevoel was wel meteen een stuk beter, en daar gaat het uiteindelijk om.

Ik ga morgen na werktijd zelf nog wat van m'n foto's bekijken, echt met m'n neus op het scherm zitten om te ervaren hoe dat is. Mocht ik dan nog steeds happy zijn, dan denk ik dat ik wel weet welke kant ik op ga. Ter info: het gaat hier om monitoren uit de HP Z-series. Eventueel de Dreamcolor serie als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Dion_b, dat zinnetje hoorde inderdaad niet bij de bullet :-) Inmiddels er ook achter dat de connectiviteit tussen Thunderbolt displays en PC's nogal een uitdaging is, dus die valt voor mij af.
Pagina: 1