Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij donkere kleuren. Op een wit scherm is dat met AH-IPS niet of nauwelijks zichtbaar. Het is overigens wel zichtbaar bij PLS. Dat is nog veel gevoeliger voor druk heb ik gemerkt.
Er staan over dit probleem bij de U2713HM ook een aantal interessante posts van
Huit in
[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19:
Huit in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"
Huit in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"
Huit in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"Daarnaast zou het ook goed kunnen dat de GB-LEDjes niet goed afgesteld zijn (immers, andere IPS monitoren hebben witte LED verlichting, geen GB-LED, dus kan er minder snel zo'n gloed ontstaan).
Dan zou het uniform zijn over het hele scherm.
Je krijgt gewoon wat er belooft wordt met nauwkeurigheid van de kalibratie. Als de schermen in het midden <2 dE L*a*b* off target mogen zijn kan dat een behoorlijk groot kleurverschil geven tussen twee schermen. Als het gewenste witpunt
CIE Standard Illuminant D65 is dan kan het ene scherm een CCT hebben van 6730K en de ander 6300K en dan voldoen ze allebei nog steeds (als ze beide wel nog steeds CIE series-D witpunten zijn). Het kleurverschil is dan 4 dE L*a*b*.
in de meeste gevallen kan je dE kleurverschillen niet zomaar optellen of aftrekken, maar in dat geval komt het wel zo uit, waarschijnlijk omdat de spectral locus (of eigenlijk CIE series-D locus) wordt gevolgd en het dE L*a*b* isHeb je ook al gezien hoe het beeld is met een zwarte achtergrond in het donker.. heb je dan veel IPS glow? Dat is vaak een probleem dat de bezel het scherm 'knijpt'.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. IPS glow is heel iets anders dan die gelige bleeding die je krijgt als je bezel tegen het paneel aan drukt. Ik had laatst het volgende naar Deathchant gestuurd via DM:
Verder zijn er verschillende factoren waardoor zwart niet zwart lijkt op IPS:
contrast - vrijwel uniform over hele scherm
IPS-glow - vrijwel uniform over hele scherm en vooral onder een hoek zichtbaar, nauwelijks van voren
backlight bleeding - alleen langs randen blauwig witte gloed
pressure bleeding - alleen langs randen als bezels tegen paneel aan drukken, gelig witte gloed
IPS glow is wat je ziet in
afbeelding 56 t/m 60 van m'n
review van de AOC q2770Pqu en
afbeelding 60 t/m 62 van m'n
review van de Eizo ColorEdge CG277 (al is er bij die laatste nog meer aan de hand, want daar krijg je een rood naar groen zweem die afhankelijk van de hoek ook kan draaien van richting).
Vooral bij de q2770Pqu zie je dat hoe scherper de hoek is waaronder je naar het scherm kijkt hoe lichter zwart wordt.
Deathchant schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:48:
Ik heb de 3e monitor binnen, gloednieuw, May 2015 gefabriceerd....Hetzelfde probleem:'( alleen iets heftiger. Daarnaast heeft ie een bijkomende enorme IPS glow.
Ik heb wederom foto's gemaakt met de 6D. Met opzet onscherp omdat je anders van die moiré achtige strepen krijgt die ook anders gekleurd zijn, vandaar.

Ik heb hier onderbelicht, zodat je goed kunt zien wat de glow is. Met mijn eigen ogen zie ik het veel erger dan dit.
Ik kan van m'n U2711 ook wel een foto maken waarbij de glow er zo erg uit ziet, maar in de praktijk valt het een stuk minder op bij mij (eigenlijk alleen maar bij de zwarte balken boven en onder met films kijken in het donker). Als het daarentegen andersom is en het er juist in het echt nog veel erger uit ziet dan dit dan heb je het inderdaad wel getroffen... Zelfs als het er in het echt zo uit zou zien als dit heb je al erg veel backlight bleeding.
Zie links van het scherm de groenige witbalans:

Ik kan dit op het ongekalibreerde scherm van m'n laptop al zien, dus dan is het in het echt inderdaad vrij dramatisch.
Dat is wat het rapport dat je aan het eind van de kalibratie te zien krijgt zeker zegt? Ik vertrouw er zelf toch meer op om het na een kalibratie nog eens zelf te testen (ik doe dat met ChromaPure Professional) en dan kom je vaak al wat hoger uit.
Als je reviews leest zie je dat ook bij de dure Eizo schermen er een groot verschil zit tussen verschillende plekken op het scherm...
Dat valt met de Digital Uniformity Equalizer aan toch heel erg mee op de Eizo ColorEdge schermen. Zelfs in m'n absurde 19x11 uniformiteitsmeting in m'n review van de CG277 waarbij ik zo dicht langs de randen mat als de afmetingen van de i1Pro me toe lieten was
het grootste verschil ten opzichte van het midden 3,72 dE2000, gemiddeld genomen 1,11 dE2000. Nam je uit die 19x11 meetpunten de middelste 17x9 dan werd dat respectievelijk 2,80 dE2000 en 0,89 dE2000. Dat is echt heel erg netjes.
Achteraf gezien had ik eigenlijk ook nog moeten testen voor 25%, 50% en 75% grijs en niet alleen voor wit en zwart, zodat je een representatiever beeld krijgt van de situatie. Al zou dat wel absurd veel werk zijn geweest om testen en verwerken.
...vaak is het midden het meest accurate.
Nogal logisch als je de sensor tijdens het kalibreren in het midden van het scherm plaatst. Bij de Eizo ColorEdge CX en CG schermen heb je een ingebouwde sensor in de bezel, dus dan gaat dat niet op, tenzij je een losse kalibratiesensor gebruikt.
Van Dell. Er zit toch wel het nodige verschil tussen de professionele schermen voor fotobewerking van bijvoorbeeld NEC en Eizo en die van fabrikanten als Dell, BenQ, Samsung, etc. De panelen die worden gebruikt zijn vaak hetzelfde, maar Eizo en NEC kopen de betere batches (
zie ook deze post van mij) en hebben betere kwaliteitscontrole. Het heeft een reden dat de U2713H, die op papier vrijwel hetzelfde biedt als de CG277 en hetzelfde model paneel gebruikt, bijna drie keer goedkoper is.
...maar als de kleuren van alle colorpresets gewoon praktisch onbruikbaar zijn...
Dat is na hooguit een paar honderd branduren hoe dan ook al het geval.
Behalve dan DCI-P3, die zit met geel, oranje en vooral roodtinten buiten het kleurbereik van vrijwel elk scherm door de monochrome rode primair van ongeveer 615 nm.
Hij is nog steeds zo rond de 700 euro en hoewel dat in vergelijking met Eizo vrij goedkoop is, doet hij het helemaal niet slecht. Het is een (welliswaar prachtige) illusie om te denken dat Eizo schermen stúkken beter zijn en geheel uniform zijn, maar dat is simpelweg ook niet waar. Ik ga het eens nameten in ieder geval.
Dat is dan ook de reden waarom ik de samenvatting en conclusie van m'n review van de CG277 begon met de zin
"De Eizo ColorEdge CG277 is een zeer goed voorbeeld van diminishing returns." Je betaalt er bijna drie keer zoveel voor, maar dat betekent natuurlijk niet dat het scherm dan ook drie keer beter is. Het zal eerder in de buurt komen van 10% beter. Ik heb laatst op de IBC in de RAI de OLED referentiebeeldschermen gezien van Sony (o.a. het
BVM-X300 flagship model) en Flanders Scientific, Inc. (o.a.
CM250). Dat komt een heel eind in de buurt van perfect, maar dan heb je het over schermen van $35k en $6500. Die Sony BVM-X300 biedt qua features niet gek veel meer dan de
Eizo ColorEdge CG318-4K, maar is wel bijna zeven keer duurder.
Als dat naar beeldschermen komt zou dat al een hele verbetering zijn, zelfs al is met LCD in combinatie met FALD backlighting. Als zwart veel donkerder is maakt het namelijk ook niet uit als het niet perfect uniform is, want doordat het veel donkerder is kunnen wij die verschillen dan toch niet meer zien, waardoor het perceptueel gezien wel uniform is.
... en is OLED ook nog steeds niet uit ontwikkeld.
Verre van zelfs. Jammer genoeg is Sony op het moment de enige die OLED panelen maakt voor losse monitoren, maar tot nu toe zie je die alleen nog maar op referentiebeeldschermen. Ik heb op de IBC ook uitgebreid gesproken met de CEO / GM van FSI en hoewel die zei dat er wel wat beweging is kan het nog een hele tijd duren voordat dergelijke OLED panelen te vinden zijn in normale monitoren.
- ze geven toe dat de U2713H veel last heeft van deze issues
- ze willen niet dat stukje extra gaan om ervoor te zorgen dat de monitor die ik toegestuurd krijg eerst gechecked wordt en dat ze zo dus wél beter kunnen garanderen dat ik een goed exemplaar krijg.
Dat kunnen ze natuurlijk ook niet maken tegenover andere klanten, dan wil iedereen dat straks.
Dat zei ik ook al tegen DC.
Miljard

Op de manier dat het er staat lijkt het te gaan om een native 10-bit scherm in plaats van een 8-bit + FRC zoals in de U2713H.
Zou best kunnen. LG Display heeft al best wel wat native 10 bit panelen gehad.
Persoonlijk zou ik doorsparen voor een Eizo (desnoods opvolger van de CS270 als die komt).
Je weet dat de CS270 het nieuwste scherm is uit de ColorEdge reeks? Die krijgt voorlopig dus echt geen opvolger. Zie ook
nieuws: Eizo introduceert ColorEdge CS270-monitor met 16bits look-up table.
offtopic:
Gaan ze ooit nog iets doen aan het gebrek van een zonnekap? Ze targeten wel dat publiek met hun monitoren maar brengen dan geen zonnekap uit? .. blijf het vreemd vinden.
Dat doen wel meer fabrikanten met monitoren voor grafische professionals. BenQ is één van de weinige fabrikanten, buiten Eizo en NEC dan natuurlijk, die wel zonnekappen heeft voor dergelijke monitoren.
[
Voor 10% gewijzigd door
Kid Jansen op 04-10-2015 12:05
]