• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Ik heb een aantal weken geleden een Samsung 850 Pro gekocht. Het plan was om deze naast mijn andere SSD aan te sluiten en daar een verse Windows 10 installatie op te zetten, welke ik via dualboot naast mijn huidige Windows 7 (op de andere SSD) zou draaien.

Helaas heb ik in Windows 10 veel problemen met artifacts in beeld / graphics (niet gerelateerd denk ik, maar toch: Artifacts en crashes bij nieuwe PC) dus heb ik deze na installatie amper gebruikt. Wel heb ik er 1 spel (via een aparte Steam library) en Visual Studio 2015 op geinstalleerd welke ik ook gebruik vanuit Windows 7. De SSD wordt dus heel af en toe wel gebruikt, maar zelden, en ik boot er bijna niet op.

Anyway, zo heeft het een paar weken gedraaid zonder problemen, tot ik vanochtend mijn PC niet opgestart kreeg. Hij bleef hangen na de boot, soms bleef Windows logo "oneindig" in beeld, soms gewoon een zwart scherm, maar zowel win7 als win10 wilde niet booten. In safe mode wilde het soms wel lukken (soms ook niet, dan blijft hij hangen bij laden van drivers), en het viel me ineens op dat ik mijn 850 Pro SSD niet meer kon zien, niet in 'My Computer' maar ook niet in Disk manager en ook niet via de Samsung Magician software.

Nadat ik de SSD los gekoppeld had werkte alles weer normaal en kon ik gewoon in Windows 7 (op de oude SSD) booten.

De Samsung kan ik op geen enkele manier meer bereiken (via Linux nog niet geprobeerd maar daar heb ik weinig ervaring mee). Als ik hem aansluit kan ik alleen nog via safe mode booten en dan kan ik hem niet zien op geen enkele manier, en als ik hem 'hotplug' (aansluiten terwijl windows al draait) gebeurt er niks, behalve dat Disk manager niet meer werkt (blijft hangen op laden).

Ik hoorde van iemand dat ik de firmware zou moeten updaten omdat er problemen mee waren, maar ten eerste kan ik geen firmware voor dit model vinden (alleen voor de 840), en ten tweede zou ik niet weten hoe ik die moet installeren want dat gaat volgens mij via Samsung Magician, en die ziet de schijf niet.

Ik heb een RMA aangevraagd op de website waar ik hem besteld had, maar het liefst los ik het natuurlijk zelf op, dus als iemand iets weet dan zou dat mooi zijn.

Ik heb niet perse de bestanden nog nodig, als het moet wil ik hem best formateren zonder de bestanden eraf te halen, maar als ik de bestanden kan houden zou dat nog mooier zijn anders moet ik weer door de hele win7 --> win10 installatie zitten ;)

Mijn iRacing profiel