Artifacts en crashes bij nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Ik heb deze week een nieuwe PC gekocht en zelf in elkaar gebouwd. Alles lijkt op het eerste oog prima te werken maar ik heb er heel af en toe wel eens problemen mee.

Het gaat om deze onderdelen (+ een Crucial M4 SSD die ik nog had):
#Product
1Intel Core i7 4770K Boxed
1Gigabyte GA-Z87P-D3
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
1Fractal Design Define R4 Pearl Black
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
1Seasonic G-Serie 650Watt
Bekijk collectie
Importeer producten

De problemen waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen zijn:

- Twee keer 'artifacting' (videokaart dus?), m'n hele scherm gevuld met gekleurde lijnen en vormen en knipperende zooi. De eerste keer gebeurde dit tijdens het door Windows laten berekenen van de rating (windows experience index ofzoiets). Ik had op dat moment geen temperatuur sensor lopen dus ik was bang dat de videokaart te warm werd. Na een paar seconden kwam het scherm weer terug maar niet normaal, alles knipperde en na een paar seconden kwamen de gekleurde lijnen weer terug en sloot de PC zichzelf af "om schade te voorkomen". Omdat ik dacht dat het aan de temperatuur lag heb ik de kast open gezet en het nog eens geprobeerd, dit keer met gpu-z ernaast, en de temperatuur kwam niet hoger dan 70C (de tweede keer ging het dan ook gewoon goed).

De tweede keer gebeurde iets vergelijkbaars, het begon toen ik een flash filmpje aanklikte in Chrome. Kan toeval zijn, maar lijkt me sterk. De temperatuur op dat moment was maar 63 C. Deze keer heb ik hem zelf maar uitgezet ipv wachten tot de PC het niet meer aandurft.

- Tweede probleem was gisteravond een crash van een spel (iRacing) wat ik al 1.5-2 jaar speel en nog nooit een crash van heb meegemaakt. Het was een simpele crash-to-desktop met "iRacing.exe stopped working" berichtje. Niet zo spannend maar nog nooit eerder meegemaakt dus ik verwacht dat het geen toeval is.

- Ten slotte kreeg ik zojuist een bluescreen tijdens het verwijderen van de ATI Drivers. Aangezien ik de driver verdenk als oorzaak wilde ik de drivers opnieuw installeren maar tijdens het verwijderen van de oude drivers (gewoon via control panel) ging het dus mis. Na opnieuw opstarten (de driver was inmiddels weg, te merken aan de resolutie) opnieuw de uninstall gestart en toen ging het wel goed.

Heeft iemand tips wat ik nog kan proberen om te kijken waar het aan kan liggen? Zou de videokaart defect kunnen zijn? Kan me dat moeilijk voorstellen want hij is gewoon gloednieuw maar wie weet...

Wat kan ik proberen om dit probleem te reproduceren om te kijken of het nog steeds is of inmiddels weg is? Aangezien het niet erg regelmatig gebeurd (inmiddels kan ik gewoon flash filmpjes kijken bijv) weet ik niet of het na de nieuwe driver install weg is of niet.

Bedankt!

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
SSD had je nog.. heb je windows wel opnieuw geinstalleerd? Als niet; wel even doen.

Videokaarten kunnen DOA zijn, het komt gelukkig niet vaak voor, maar als zoiets stuk gaat heb je de grootste kans 'na x jaar' en 'direct na levering'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Windows is opnieuw geinstalleerd ja.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Het gebeurde zojuist weer (weer toen ik naar een webpagina ging met een flash filmpje, had er nog niet op geklikt echter). Zo ziet het er uit:

Afbeeldingslocatie: http://nickthissen.nl/Images/artifact.jpg

Het vreemde is dat ik twee schermen gebruik (beide op dezelfde videokaart), en m'n tweede scherm bleef wel gewoon werken?? Ligt het misschien aan het scherm, of de kabel? Of kan het gewoon de output zijn (dus toch videokaart)?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Tja kabels omwisselen, kijken of het dan met de ander fout gaat, maar het kan zo de videokaart zijn, of drivers. Op welke firmware versie draait de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Hardware accelerator aan/uit zetten in chrome?
http://h30434.www3.hp.com...on-in-Google/td-p/1753971

Heb je het in IE ook?

[ Voor 6% gewijzigd door Bullus op 10-08-2013 13:58 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Heb de kabels omgewisseld, dwz de monitoren zitten nu op de andere output (dus monitor 1 op output waar vanochtend monitor 2 op zat en vice versa). De artifacts komen nog steeds op m'n eerste monitor (dus de andere output deze keer).

Het gebeurt erg consistent met filmpjes op www.skoften.net (beetje NSFW af en toe).

Wat ik ook merk is dat de GPU memory clock en GPU Core clock een klein beetje fluctueren zodra ik filmpjes op die site open 8)7 Van 500 MHz naar 501 MHz (core clock) en van 1425 naar 1325 (memory clock). Op dat moment zie ik mijn tweede monitor ook een beetje knipperen / verspringen ofzo (lastig te zien).

Iemand anders heeft al aangegeven dat 650W misschien niet genoeg is voor mijn systeem, zou het daar aan kunnen liggen?

Ik ga het nog eens proberen maar het lijkt erop dat ik de volgende handelingen moet doen om het te laten gebeuren:
- Een tijd niets doen met de PC (had hem in slaapstand terwijl ik naar de kapper was zojuist), of een tijd een game spelen (half uurtje)
- Daarna een filmpje openen op de site --> crash.

Na restart kan ik de filmpjes op de site gewoon allemaal bekijken zonder problemen (behalve de fluctuerende clock speeds, wat in dit geval niet voor een crash lijken te zorgen?).

Ik ga nu weer eens iets anders doen en als ik straks terug kom weer een filmpje proberen te laden in IE, kijken of het dan ook gebeurt.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 22:29

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik zou gewoon de slaapstand niet gebruiken. Doe ik ook niet. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik heb er altijd problemen mee.
Lijkt mij dus het niet goed 'wakker' worden van de PC.....

En iRacing logged toch tegenwoordig als het crashed?

- Ventilator profiel van de GPU wat agressiever maken.
- ATI drivers geheel verwijderen. En dan dus echt geheel: http://www.brightsideofne...amd-graphics-drivers.aspx en weer opnieuw installeren.
- Ik denk nog ff verder ;)

[ Voor 47% gewijzigd door JoepW op 10-08-2013 15:43 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Bij skoften.net heb ik inderdaad ook dat het 2e scherm ff flickerd en dat de memspeed van 1600 naar 1250 gaat, core gaat van 1100 naar 825. Dus van oc clocks gaat ie naar de stock clocks lijkt het.
Geen bsod ofzo. Dit is met IE.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@Nick

Cool&Quiet idd uitzetten.

Maar probeer voor de gein deze regtweaks ook eens. (is niet schadelijk, schakelt alleen 2 powermanagement features van je GPU uit, ik heb het al een aantal maanden zo zonder probleem.)

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Video\{12007AFD-09F9-431E-9DF5-12CBD4098AA2}\0000\\StutterMode"
En
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Video\{12007AFD-09F9-431E-9DF5-12CBD4098AA2}\0000\\EnableUlps"

Allebei op value 0 zetten. (andere reglocaties met zelfde values natuurlijk ook)

Ik zit btw ook nog op driver versie 12.10.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 10-08-2013 16:11 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Nog 1 ideetje.

Staat je PCI Express, Link State Power Management aan in je Power settings van windows.
Misschien krijgt de kaart genoeg voeding via de extra kabels maar te weinig via de PCI bus.

Bij mij heeft die ook altijd uitgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Joep: met ventilator op 100% gaat de GPU vrij snel tot onder de 50 graden (idle), als ik hem nog langer laat draaien komt hij vast tot de 40 ofzo. Maar ding maakt me te veel herrie om bij idle op 100% te draaien. Ik heb wat zitten spelen met de fan curve maar ik vind hem default eigenlijk wel prima. Tenzij iemand hard kan maken dat 60 graden inderdaad te warm is voor idle (wellicht kan ik nog wat aan cable management verbeteren aangezien er flink wat psu kabels onder de gpu door 'opgepropt' zitten).

Ook ben ik nu overgestapt naar de 13.6 beta drivers (niet alles hard verwijderd, gewoon er overheen, alles verwijderen zal volgende stap zijn).

enchion: Ik ga liever niet in de registry zitten pielen, in ieder geval nog niet, ik zoek het liever eerst bij wat meer standaard dingen.

Die link state power management snap ik niet helemaal, de eerste keer dat ik keek stond hij op 'minimum power saving'. De tweede keer ineens op maximum power saving, zonder dat ik (voor zover ik weet) iets veranderd had. Ik heb nu de 'high performance' package gekozen (ipv 'balanced') en daar staat hij Off. Wat zou het moeten zijn volgens jou?

Misschien goed nieuws; sinds de 13.6 drivers heb ik geen problemen meer gehad. Ik ga nu eten en zal hem nog eens op sleep doen (heb daar zelf nooit problemen mee gehad en de eerste 2 keer dat het gebeurde had het ook niks met sleep te maken), en daarna nog eens kijken of ik het weer kan laten gebeuren...

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Dat ie op idle 60grd wordt,komt puur vanwege je multi display, hij draait dan hogere clocks in 2d modus anders krijg je flickering. Niks aan te doen helaas.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Nou, ik kan het probleem niet meer reproduceren, net uit slaapstand gehaald en de site weer geladen, dit keer zonder problemen. Lijkt erop dat de beta drivers geholpen hebben... Laten we het hopen ;)

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
NickThissen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:12:

enchion: Ik ga liever niet in de registry zitten pielen, in ieder geval nog niet, ik zoek het liever eerst bij wat meer standaard dingen.

Die link state power management snap ik niet helemaal, de eerste keer dat ik keek stond hij op 'minimum power saving'. De tweede keer ineens op maximum power saving, zonder dat ik (voor zover ik weet) iets veranderd had. Ik heb nu de 'high performance' package gekozen (ipv 'balanced') en daar staat hij Off. Wat zou het moeten zijn volgens jou?
Je GPU krijgt power/stroom van de 2 voedingskabels die naar je grafische kaart gaan, maar er komt ook stroom door de PCI expresspoort waar de kaart inzit (vooral voor kaarten die geen aparte voedingskabel gebruiken), ik weet niet hoe deze kaart wat powerdistibutie betreft gebruikt.

Maar ik denk dat die "link state power management" spaart op de stroom die door de poort komt, het kan ook dus best zijn dat dit de oplossing voor je probleem was, misschien kan je hem nog eens op max saving zetten om te dubbelchecken.

Verder natuurlijk fijn dat het probleem voorlopig weg lijkt te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Nope, het gebeurde net weer :(

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je moet even in CCC kijken, en daar wat klooien met de settings. Het kan namelijk zijn dat hij je beeldscherm insteld op een bepaald kleurenpatroon (ycrmz o.i.d.) yellow cyan magenta z... (black)
Dan moet je hem even zetten naar red,blue,green en dan kijken of ie gefixt is.

Ik zeg: Gewoon even klooien met de instellingen in CCC en misschien werkt het. (bij mijn probleem was dat wel zo)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Kan natuurlijk ook zijn dat de kaart gewoon niet goed is en het powerswitching circuit op de kaart niet goed werkt.

Ik heb zelf een 7950 en deze problemen nog nooit gehad nl.

By the way iRacing werkt ook via een webbrowser dus misschien is het gewoon de flash-plugin zelf, ik heb sinds een maandje ook regelmatig gekkigheid met flash, misschien die eens up/down daten.(misschien een aantal versies (half jaar) terug eens proberen.)

Nog 1 idee (aangezien het meestal vanuit standby misgaat) wordt je HDD na een tijdje uitgezet in de Powermanagement settings ?, deze setting instellen op altijd aanlaten imho.

[ Voor 18% gewijzigd door enchion op 10-08-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Even een mega bump...

Dit probleem komt inmiddels veel minder voor, maar het is nog steeds niet helemaal weg. In Windows 7 heb ik het nu een jaar ofzo niet gehad, tot het gisteravond weer gebeurde, ineens in de desktop toen ik niet eens iets aan het doen was.

Na restart doet mijn monitor ook raar, ik heb een custom kleuren profiel ingesteld maar na een paar seconden in de desktop springt hij ineens over naar de default (denk ik?), in ieder geval veranderen de kleuren en wordt het beeld veel feller. Krijg dit niet meer weg, na restart is het eventjes goed en dan verspringt het weer.

De monitor was ook naar 60 Hz overgeschakeld ipv 144, maar na terug aanpassen naar 144 blijft dat wel goed (toeval?).

Nog erger: in Windows 10 heb ik het originele probleem (artifacts / crash) constant, zo erg dat ik Windows 10 niet kan gebruiken. Elk filmpje op internet in elke browser is meteen raak, elke game meteen raak. Heb al meerdere drivers geprobeerd maar helpt niks. Raar dat het in Win10 zoveel erger is...

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Voor de flickeringen bij video's en tijdens het browsen -> Ga in Catalyst Control Center naar digitale beeldschermen, eigenschappen, DVI frequentie en DVI alternatieve verwerkingsmode AANvinken. Uiteraard werkt dat enkel als de monitor(en) met een DVI kabel zijn aangesloten anders krijg je andere opties te zien.

Voor de artifacten in games kun je met Catalyst of met MSI afterburner proberen om de 3D clocks lager te zetten. Voor de flickeringen kun je een 2D profiel met hogere clocks forceren (dat doet het bovenstaande ook). Ik denk dat er na je upgrade van W7 naar W10 settings zijn gereset waardoor je nu opnieuw problemen ervaart.

[ Voor 20% gewijzigd door SN4K3 op 13-09-2015 23:45 ]

• NickThissen
SN4K3 schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:40:
Voor de flickeringen bij video's en tijdens het browsen -> Ga in Catalyst Control Center naar digitale beeldschermen, eigenschappen, DVI frequentie en DVI alternatieve verwerkingsmode AANvinken. Uiteraard werkt dat enkel als de monitor(en) met een DVI kabel zijn aangesloten anders krijg je andere opties te zien.

Voor de artifacten in games kun je met Catalyst of met MSI afterburner proberen om de 3D clocks lager te zetten. Voor de flickeringen kun je een 2D profiel met hogere clocks forceren (dat doet het bovenstaande ook). Ik denk dat er na je upgrade van W7 naar W10 settings zijn gereset waardoor je nu opnieuw problemen ervaart.
Bedankt. De alternatieve verwerkingsmode DVI stond al aan (hij heet Alternate DVI operational mode voor mij, ik ga er van uit dat dat hem is).

Ik heb trouwens geen last meer van gehad (op Windows 7, 10 niet geprobeerd)... misschien was het puur toeval. Ik denk het niet en het zal binnenkort nog wel eens gebeuren. Ik denk echt aan een hardware probleem.

Overigens voor de duidelijkheid: ik heb geen upgrade naar win10 gedaan, ik heb een dualboot met windows 7 en windows 10 op een aparte ssd. Windows 10 heb ik geinstalleerd door een clean install van windows 7 te doen en die te upgraden.

Mijn iRacing profiel

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 13:11

D33F

Tweelingtemmer

Ik wil je niet ongerust maken maar ik heb zeker een jaar last gehad van dit probleem met mijn oude HD7950. Er liep ook al een tijdje een thread op het forum van AMD betreffende deze issue. Nooit een zinnige reactie van AMD mogen ontvangen. Uiteraard ook vele drivers geprobeerd welke geen soelaas boden.

Verder precies hetzelfde probleem, tweede scherm bleef gewoon werken terwijl op mijn eerste scherm precies hetzelfde patroon verscheen als op jouw foto.

Edit: heb toevallig mijn oude thread hier op GoT gevonden waar ik hetzelfde probleem beschreef:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583623

Uiteindelijk heb ik het half kunnen oplossen door GPU acceleratie uit te zetten in Chrome, maar helaas werkte dit niet in Steam (bij het afspelen van trailers). Dit was zelfs zo dramatisch dat ik 2 op de 4 keer dit probleem kon reproduceren.

Wel was het probleem over toen ik van Windows 7 naar Windows 8.1 overstapte.

Sinds Windows 10 ben ik in het bezit van een GTX 970 en ben ik het probleem uiteraard ook niet meer tegengekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door D33F op 19-09-2015 20:39 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Verwijderd

Jup, bekend probleem bij de HD7970/R9 280x. Die kaarten worden af fabriek gewoon veel te hard gepusht, plus dat wanneer je er twee schermen op aan sluit de memory clock behoorlijk ver omhoog gaat, wat ook niet helpt.

• NickThissen
Hmm dat is een beetje balen, maar goed om te weten dat het een bekend probleem is.

Verklaart echter nog niet waarom het op Windows 7 inmiddels wel aardig werkt (op die ene misser een paar weken geleden na dan), terwijl Windows 10 zo goed als onbruikbaar is en bij het minst of geringste GPU gebruik ik moet rebooten.

Mijn iRacing profiel

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

NickThissen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:39:
Hmm dat is een beetje balen, maar goed om te weten dat het een bekend probleem is.

Verklaart echter nog niet waarom het op Windows 7 inmiddels wel aardig werkt (op die ene misser een paar weken geleden na dan), terwijl Windows 10 zo goed als onbruikbaar is en bij het minst of geringste GPU gebruik ik moet rebooten.
Ik denk dat Windows 10 de GPU anders aanspreekt waardoor het sneller misgaat, of de driver wellicht andere waarden hanteert betreffende 2D clocks.

[ Voor 6% gewijzigd door D33F op 19-09-2015 20:42 ]

• NickThissen
Nja ik zal niet de enige op aarde zijn met zo'n gpu en windows 10, je zou verwachten dat dat inmiddels met drivers opgelost is of niet? :p

Mijn iRacing profiel

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Wishful thinking :). Zoals ik al zei was het probleem toentertijd al bekend bij AMD en dan heb ik het over begin 2014. En ik vind het dan ook best schokkend dat het probleem nu nog lijkt te spelen.

Ik hoop uiteraard dat er ook voor jou een oplossing komt, wellicht zou je eens kunnen spelen met de clocks van jouw kaart om in ieder geval een hardware defect uit te sluiten.

Pagina: 1