Passieve gsm repeater

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:41
Eerst even m'n probleem schetsen:
In m'n nieuwbouwhuis hebben we zeer slechte gsm ontvangst. Na vorige zomer lang geklaagd te hebben bij Proximus (belgie) was het iets beter, maar de laatste tijd is het terug zeer slecht. Heel frequent hebben we geen enkele ontvangst.
Er staat nochthans een antenne op ongeveer 500m, maar de stralers zijn weg gericht van ons huis (we wonen aan de grens en ze zijn gericht richting binnenland).
Buiten hebben we redelijk goede ontvangst, zelfs 4G, maar de thermische isolatie (alu folie), de ramen tot op de grond (verplicht gelaagd, dus metaalfolie erin) en de wapening in de betonvloeren, zorgen ervoor dat de straling niet goed binnen raakt.
Proximus geeft zelf toe dat het 3G signaal "niet optimaal" is bij ons, maar er zijn geen investeringen voorzien in het 3G netwerk aangezien het 4G netwerk in opbouw is. Dit laatste is blijkbaar niet voor voice voorlopig. Overschakelen naar 2G geeft ook geen oplossing. De ontvangst is wel beter, maar valt nog regelmatig weg.
Proximus geeft aan dat ze momenteel testen aan het doen zijn met locale accespoints die je op je internetmodem moet aansluiten, maar dit is nog niet voor de eerste maanden.
Proximus een versterker laten plaatsen is dan weer financieel niet interessant: minimum 50euro/maand en een hoge (paar 1000) installatiekost. Zelf een actieve repeater plaatsen is ook geen oplossing aangezien dit illegaal is (en ze er actief naar op zoek gaan.)

Als alternatief dacht ik dus aan een passieve repeater: een buitenantenne, stuk coax en een binnenantenne. Ik dacht eventueel deze antenne te gebruiken. Ik blijf echter nog wat sceptisch, zou dit werken?
PS: ik hoop dat dit het correcte forum is, maar leek me meer elec dan gsm :)

Anoniem: 187449

er is toch genoeg te verkrijgen ?
of wilde je iets zelf gaan maken ?

• Promy
Voor zover ik kan zien zijn dit allemaal actieve repeaters, welke in belgie verboden zijn.
Dus dacht ik inderdaad zelf een passief systeem te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Promy op 19-09-2015 13:26 ]

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:32
Hier is ook een thread met hetzelfde probleem: GSM Passive Repeater
Even kijken of je er wat aan hebt

[ Voor 16% gewijzigd door WK100 op 19-09-2015 13:32 ]

Anoniem: 187449

Promy schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:26:
Voor zover ik kan zien zijn dit allemaal actieve repeaters, welke in belgie verboden zijn.
Dus dacht ik inderdaad zelf een passief systeem te maken.
oeps overheen gelezen.. maar 'aktief' op zoek gaan ? .. ik zou me er niet zo druk om maken als je er 1 neemt met laag vermogen of instelbaar vermogen 8)

• Promy
@WK100: Die had ik inderdaad ook gevonden, maar aangezien hij gestopt was in 2002 leek het me beter een nieuw topic te starten aangezien er vermoedelijk wel wat evolutie is :)

@borroz: ze houden blijkbaar de leveringen in de gaten, en gaat de technische dienst van de operatoren na of er extra zenders in de buurt zijn wanneer ze klachten onderzoeken (dus misschien dat een van de buren er een heeft gezet waardoor mijn ontvangst de laatste maanden terug super slecht is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 698278

Deze antenne is niet geschikt voor woningen maar voor auto’s. Heeft ook een zeer lage gain (ontvangst waarde). Kan je beter voor een echte richtantenne kiezen zoals bijvoorbeeld deze

Vergeet niet er ook een goede coaxkabel bij aan te schaffen. Als je bijvoorbeeld een computerskabel gebruikt is er al te veel verlies/demping in de kabel.
Pagina: 1