Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2024

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Topicstarter
Mijn bedrijf zit in een gebouw waarvan de muren en dak veel metaal bevatten. Op zich geen probleem mee, behalve dat binnen de mobiele bereikbaarheid ver te zoeken is. Ook al heeft dat wel eens zijn voordelen, toch prefereer ik zelf te kiezen wanneer ik wel of juist niet bereikbaar ben.

Ik heb inmiddels al het nodige zitten lezen over repeaters, maar active repeaters zijn wel erg kostbaar en over passive repeaters kan ik eigenlijk niet zoveel vinden.

Heeft iemand ervaring met een passive repeater en zo ja, werkt het?

Buiten heben we gewoon volle bak, maar binnen is het minimaal.

Ik heb gelezen dat passive repeaters niet (voldoende) werken ivm de lage "zendkracht" van mobiele telefoons, maar dat was op een site van een bedrijf die active repeaters verkoopt. Wellicht niet de meest objectieve bron :+

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
een klein schopje :Y)

ff niets

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Passieve Repeaters??? Wat wordt daar precies mee bedoelt.

Ok een repeater kan ik inkomen, die vangt het signaal van de centrale, krikt dat signaal op en pleurt dat in een andere cel zodat het niet stoort met het originele signaal.

Deze repeaters worden gebruikt in DECT systemen, en ik heb ze zelluf in mijn stage opgehangen met Siemens en met Tiptel centrales.

Echter heb je het over DECT of over GSM, en een passive repeater zal dat een soort antennetje zijn wat je dmv een draadje aan je centrale koppelt ofzoiets?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Passieve repeater is een repeater die werkt zonder eigen spanning.

Het gaat om GSM en dan met name de 1800 variant

In de basis werkt het zo dat je een antenne buiten plaatst en verbindt via een antennekabel binnen met een 2e antenne. De signalen worden dan van binnen naar buiten geholpen en omgekeerd.

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Kanarie
Ah, kijk eens aan je bedoelt eigenlijk net zoals een carkit. De nokia carkits van tegenwoordig sluit je het antennesignaal (dat knopje boven in de carkit) direct op de antenne die het signaal naar buiten brengt. Dit moet, omdat de metalen behuizing van de auto zelf teveel dempt. Dit is dus in principe al een passieve repeater. Alleen 1 kant van de telefoon is al verbonden met de antenne, dus je hebt al wat minder demping.

Goed ik ben dus even op inet aan het zoeken geweest en kwam op de volgende quote.

What about two antennas attached to each other? Wouldn't that work?

This is what can be referred to as a "passive repeater" system. In concept and at higher power levels it should work. But most all portable cellular phones have 0.6 watts of power and a very low gain antenna. By the time the minimal signal spans the (air) distance between the portable and is picked up by the first antenna and travels outside to the 2nd antenna there is no signal increase. Quite simply, with no powered amplification it just doesn't work. An amplified system will work if the frequency range is correct and you are willing to spend the money. See our repeater systems here if you want to consider this option.

Ik kan hier wel wat in vinden, een mobiele heeft inderdaad weinig zendwattage, tijdens opname door de eventuele binnen antenne gaat er al energie verloren aan het opwarmen van de antenne vervolgens moet dat hele zaakje naar buiten, waar vervolgens nog zo'n antennetje staat op te warmen (niet voelbaar natuurlijk, maar wel een opmerkelijk verlies!!).

linkje
http://www.criterioncellular.com/html/receptionfaqs.html

Overigens ik zie dat dit linkje uit amerika komt, daar is de 'draadloze wetgeving' ruimer dan in nederland. (Vaak kun je daarom een DECT station nl. Tweaken naar hogere vermogens. )

Ik vraag me dan ook af of jij een link hebt gevonden van een 'actieve GSM versterker', wat in Nederland verkrijgbaar is!! Succes :)

-

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Overigens is dat ook precies het stukje wat ik reeds gevonden had en in mijn eerste post aan refereerde. Criterioncellular verkoopt actieve repeaters :)

In het verleden heeft een vriend van mij een beschrijving gehad van Libertel over hoe een passieve GSM repeater te maken. Hij weet alleen niet meer hoe het moet en de beschrijving heeft hij ook niet meer.

Het signaalverlies zou eventueel weer gecompenseerd kunnen worden door een reflecterende plaat achter de antenne te plaatsen, zodat een groter deel van het signaal van de mobiele telefoons door de antenne opgevangen kan worden. Voor de uitpandige antenne kan eventueel zelfs een richtantenne worden gebruikt voor maximale ontvangst.

Voordat ik begin met experimenteren, maak ik met deze reactie nog even gebruik van de mogelijkheid om een schopje uit te delen :+

ff niets

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08

job

hmm, ik weet niet veel af van reflecterende platen (bedoel je toch gewoon een spiegelende metalen plaat mee?)
maar waarom zou zo'n plaat ook electromagnetische straling reflecteren??

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
damster schreef op 14 september 2002 @ 02:49:
hmm, ik weet niet veel af van reflecterende platen (bedoel je toch gewoon een spiegelende metalen plaat mee?)
maar waarom zou zo'n plaat ook electromagnetische straling reflecteren??
Vergelijk het maar met een schotel.

ff niets

• Arie Kanarie
Ja, dmv. van een richtantenne kun je idd. passief een signaal versterken. Dit zou je kunnen proberen met een Yagi-antenne. Wanneer je een richt antenne gebruikt, moet je minstens 60 % vrij zicht hebben binnen de openingshoek van de richtantenne. Dus als je net tegen een hoog gebouw zit te richten met een antenne, zal het weinig effect hebben.

Verder moet de richtantenne gemaakt zijn voor de GSM frequenties, het heeft dus geen zin om zomaar een oud analoog 60 cm schoteltje op het dak te pleuren.

Ik heb nog even een oude C't doorgespit daarin staat een stuk over wireless LAN (2,4 GHz). Op zich weinig relevant zou je zeggen, maar er staat een link over een richtantenne, helaas voor jou is dat voor 2,4 GHz. Hierin wordt onderaan wat theorie besproken hoe zo'n antenne werkt.

http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix/helical.html

Bekijk het maar eens.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik heb een beetje rond gelezen en het komt hier op neer:
een goede carkit antenne binnen - kabel - goede carkit antenne buiten.
GSM is "op zicht" dus het zou goed zijn als de buiten antenne de mast "ziet".
Voor binnen geld ook zoiets, maar je bent al door je kooi van Faraday heen.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1