Hardeschijf advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
Ik zoek een?
Hardeschijf sata-600 --> 1 of 2 TB

Wat is je budget?
Ongeveer €85,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen specifiek merk maar ik gok dat seagate/WD/HGST de populairste zijn... ik sta open voor andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Asrock Z77 Extreme 4 / Crucial Balistix 8GB(4x2) DDR3 1600 mhz / i7 2600k / GTX 770 / Crucial BX120 gb
*Fractal Design Define S* <--- kast wordt volgende week aangeschaft

Opmerkingen
Na wat te hebben gegoogled kom ik er nog steeds niet helemaal uit welke hardeschijf ik moet kopen. Als je kijkt op de pricewatch onder interne hardeschijven dan is de Seagate de meest populaire schijf. De prijs is interessant en de snelheden zijn vrij hoog... echter als je kijkt naar de reviews en googled zijn deze hardeschijven ongelooflijk onbetrouwbaar. Ik zag op een website een annual fail rate van bijna 30%... ik vraag me toch af waarom in elke best buy guide (zelfs de laatste nog) deze schijf wordt aangeraden en hij zo hoog staat in de pricewatch terwijl hij als zo ongeloof onbetrouwbaar wordt beschreven, ik citeer *a huge piece of garbage* . Nou zal het per persoon verschillen maar als een schijf der mate slecht wordt ervaren door bijna 1/3 van alle kopers dan zou je deze toch niet moeten aanraden? Ik zie denk ik iets over het hoofd want meestal wordt er via tweakers wel wat goeds aangeraden... is er een update waardoor de schijven bijvoorbeeld betrouwbaarder zijn geworden? of een nieuwe batch?

Verder zie ik nog een western digital blue rond dezelfde prijs maar die maken dan schijnbaar weer veel geluid of zijn weer sloom ten opzichte van de andere schijven....

Het liefste een schijf die relatief snel, betrouwbaar en niet al teveel herrie maakt in een fractal design define S maakt...

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:52
WD bleu is niks mis mee. Hoor je niks van en is supersnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Klinkt goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Ik gok dat deze dan ook goed zou moeten zijn?
pricewatch: WD Green WD20EZRX

[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 18-09-2015 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:54
WD Green is 5400rpm dus langzamer dan een 7200rpm schijf. Ik zou in dit geval voor een 7200rpm gaan zoals een WD Blue of een Seagate o.i.d.

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Blue is de new green.
Green schijven van WD zelf weinig problemen mee gehad.
(ja een was na 5 1/2 jaar in gebruik defect). Maar verder koop ik zelf eigenlijk alleen WD schijven.

Green is er tegenwoordig niet meer. En die lijn gaat op in de Blue serie.
Beide kan je prima nemen mijn inziens

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Aha oké top bedankt, dan gaat mijn voorkeur uit naar pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

Ik moet wel zeggen als ik dan kijk voor een 2 TB optie dat je dan ineens red en purple optie erbij krijgt in de prijscategorie. Wat zouden jullie aanraden voor eventueel een 2 TB --> red,purple of blue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

voor een normaal systeem gewoon blue.
RED zijn bedoeld voor NAS sytemen. Dus 24/7 per dag aan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

birdie25 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:30:
WD Green is 5400rpm dus langzamer dan een 7200rpm schijf. Ik zou in dit geval voor een 7200rpm gaan zoals een WD Blue of een Seagate o.i.d.
Aangezien deze discussie door medetweakers recentelijk is gehouden: Nee, niet per definitie.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2015 11:49 . Reden: Lekker dubbelzinnig zoals het er eerst stond. ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Hier staat de uitleg van de fabrikant zelf: http://www.wdc.com/nl/products/internal/desktop/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Helder verhaal! Top heren, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voordat je op kopen overgaat: Wat is überhaupt je plan met de schijf? Dataopslag voor films, series en games? Ga je er een besturingssysteem op draaien? Ga je renders opslaan?

Men geeft wel leuke adviezen, maar zonder te weten wat je er eigenlijk mee gaat doen zijn die allemaal te verwaarlozen.

Voor dataopslag en media is een WD Green bijvoorbeeld prima, ze zijn stil en zuinig en het verschil in performance met bijv een WD Blue schijf weegt op dat moment nauwelijks op tegen de andere 2 aspecten.

Ter verduidelijking: Ik doel op de namen zoals die tot kort hiervoor waren. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Ik heb zelf een SSD met momenteel windows 10 en 1 game (WoW voor snelle loading times) en browsing.

De 2e harddisk komt er in ter vervanging van mijn huidige oude hdd voor program files, documenten, films, series, muziek(spotify) en een aantal games waarbij loading times niet perse snel hoeven te zijn tevens stream ik via twitch en dat gaat dan ook via de nieuwe schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 18-09-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Voor games is mijn ervaring met WD Green niet zo goed. Ik had last van micro-lag en dat bleek aan de harddisk te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

LordSinclair schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:58:
Voor games is mijn ervaring met WD Green niet zo goed. Ik had last van micro-lag en dat bleek aan de harddisk te liggen.
Als jij de schijf als bootschijf gebruikt of als je te weinig RAM hebt. Gebruik ze zelf ook al jaren, nog geen last van gehad. En microstuttering ben ik vrij gevoelig voor.

Edit: Of het kan aan de firmware liggen, de WD green schijven hebben een periode gehad waarin de firmware niet echt lekker was. Ze waren extreem agressief qua energiebeheer wat de performance soms nadelig kon beïnvloeden.

De TS kan gelukkig gewoon een keuze maken, maken het verbruik en de geluidniveaus mij uit of heb ik toch liever net een paar % meer performance?

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Iemand die enige ervaring heeft met games op blue dan? On topic: Voor mijn behoeftes zal de WD blue dus wel een goede optie zijn. Enige alternatief zou een Seagate zijn maar dan ga ik liever voor betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WD Blue en games gaat prima. Sommige games die veel data moeten laden gooi ik liever op m'n SSD, puur voor de snelheid. De rest kan prima op een HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
thisisjazz schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:13:
Iemand die enige ervaring heeft met games op blue dan? On topic: Voor mijn behoeftes zal de WD blue dus wel een goede optie zijn. Enige alternatief zou een Seagate zijn maar dan ga ik liever voor betrouwbaarheid.
Dat werkt prima! Na Green had ik alles op Blue weer teruggezet en het draaide weer als een zonnetje.
(en 8GB ram voor een 5 jaar oud spel kan ik niet te weinig noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Goed om te horen :). Dank voor de tips.
Pagina: 1