Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Edit: Moest eigenlijk ook nog 24" in de titel zetten, maar die kan ik niet meer wijzigen :/

Nadat mijn oude LG zich niet meer wil laten inschakelen (zo een 22" model met een 'veeg je hand over deze plek' schakelaar) ben ik op zoek naar een nieuwe monitor.

Ik wilde dit keer kijken naar een upgrade naar 24" of 27", 22" is toch best klein, stiekem.

WQHD en 4K zijn voor mij niet nodig. Vanwege mijn huidige setup (i5-2500k + gtx 970) zal ik toch weinig games op meer dan 1080p kunnen spelen. Meer dan 60hz hoeft voor mij daarom ook niet.

En ja, de monitor moet vooral games aan kunnen. Lage inputlag/responstijd zijn dus wel een must. Goede zwartwaarden zijn een secundaire voorwaarde (ik speel wel wat Elite :P), het budget is als laatste ongeveer €240,-.

Ik kwam na een zoektoch al uit bij het volgende model:

pricewatch: BenQ GL2760H Zwart

Van wat ik heb kunnen vinden in reviews zijn de inputlag, responstijd en zwartwaarden allemaal top notch, de kleuren zijn ook ok, dus deze loopt op dit moment voorop in de race. Over BenQ heb ik wel vaker goede verhalen gehoord.

In het 24" segment zijn er meer kandidaten, maar daar heb ik moeite het kaf van het koren te onderscheiden. Ik kwam wel uit bij de 24" versie van de eerder genoemde monitor (2 eigenlijk):

pricewatch: BenQ GL2460HM Zwart
pricewatch: BenQ GL2460 Zwart

Deze lijken ook aan alle eisen te voldoen en zijn een stuk goedkoper. Omdat het om een monitor voor het bureau gaat kan ik me voorstellen dat een 27" misschien overkill is voor 1080p, maar ik heb daar geen ervaring mee. Als iemand hier iets meer over kan vertellen, fijn! :)

Mis ik anders misschien nog alternatieven die beter zijn in dat prijssegment?

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aub lezen als er 'eerst lezen' staat.

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora,

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Persoonlijk vind ik 1080p 27" prima te doen, zeker voor gamen want het kost gewoon minder rekenkracht van je pc dan wanneer je een WQHD scherm zou gebruiken.
Wat betreft de snelheid, de 144Hz schermen beginnen bij zo'n 240 euro en dat is wel een aanrader als het om lage response gaat. Zie onderstaande 3 opties. Alle 3 goed, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Asus maar de Philips is wel wat goedkoper. Je kan er wat reviews op na gaan natuurlijk.

Philips 144Hz:
pricewatch: Philips Brilliance 242G5DJEB Rood, Zwart

Asus 144Hz
pricewatch: Asus VG248QE Zwart

Benq 144Hz
pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TN en goede zwartwaardes? Dat gaat gewoon niet samen, boven de 1:1000 uitkomen is eigenlijk onmogelijk, en dankzij het feit dat TN doorgaans last heeft van backlightbleeding, moet je imo echt geen TN nemen als je ook maar iets om zwartwaardes geeft. IPS is vaak wat beter, maar gemiddeld gezien nog steeds matig.

Lage inputlag, weinig ghosting, goede kleuren en goed contrast, op 24" fullHD voor een goede prijs? Dat klinkt als een pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart, wat voor zijn prijs een erg goed scherm is, allround vind ik hem de beste in zijn prijsklasse. Doet gewoon alles [erg] goed.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
dion_b schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:31:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aub lezen als er 'eerst lezen' staat.

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora,

Move VB -> CAA
Mois excuses! Aannames gemaakt :(
RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:27:
TN en goede zwartwaardes? Dat gaat gewoon niet samen, boven de 1:1000 uitkomen is eigenlijk onmogelijk, en dankzij het feit dat TN doorgaans last heeft van backlightbleeding, moet je imo echt geen TN nemen als je ook maar iets om zwartwaardes geeft. IPS is vaak wat beter, maar gemiddeld gezien nog steeds matig.

Lage inputlag, weinig ghosting, goede kleuren en goed contrast, op 24" fullHD voor een goede prijs? Dat klinkt als een pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart, wat voor zijn prijs een erg goed scherm is, allround vind ik hem de beste in zijn prijsklasse. Doet gewoon alles [erg] goed.
Met die zwartwaardes bedoelde ik eerder, zo goed als het kan voor TN. Een goede IPS voor gaming is een stuk duurder, en deze monitor is niet bedoeld als lange termijn oplossing. Op termijn komt gewoon een nieuwe PC met 3x 27" IPS of LED WQHD :)

Verder thanks for the tips allemaal! Ik ga nog ff wat reviews opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een goede IPS is niet echt veel duurder meer dan die TN's die je gelinkt hebt, dat zie je ook wel bij die AMVA+ van Iiyama, een veel beter scherm voor maar iets meer dan een TN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:23:
Een goede IPS is niet echt veel duurder meer dan die TN's die je gelinkt hebt, dat zie je ook wel bij die AMVA+ van Iiyama, een veel beter scherm voor maar iets meer dan een TN.
Mja, IPS hebben wel vaker wat mindere responstijden, de echt goede IPS panelen voor gaming zijn daarom wat duurder voor zover ik weet. Die Iiyama lijkt wel weer interessant, maar in een paar reviews zie ik de noodzaak voor overdrive of overclocking staan, maar dan heb je weer minder aan de daadwerkelijke techniek, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:23:
Mja, IPS hebben wel vaker wat mindere responstijden, de echt goede IPS panelen voor gaming zijn daarom wat duurder voor zover ik weet. Die Iiyama lijkt wel weer interessant, maar in een paar reviews zie ik de noodzaak voor overdrive of overclocking staan, maar dan heb je weer minder aan de daadwerkelijke techniek, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[bijna] Alle AMVA's hebben Overdrive, geen overclocking, nodig om een beetje lekkere responsetijden te krijgen. Overclocking vinden de meeste AMVA's dan weer niet leuk.

Qua inputlag en responstijd, tja, wil je dat merken moet je er echt behoorlijk gevoelig voor zijn. Als je nu een vrij normaal scherm hebt, ga je echt geen verschil merken in inputlag of responstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:53:
[bijna] Alle AMVA's hebben Overdrive, geen overclocking, nodig om een beetje lekkere responsetijden te krijgen. Overclocking vinden de meeste AMVA's dan weer niet leuk.

Qua inputlag en responstijd, tja, wil je dat merken moet je er echt behoorlijk gevoelig voor zijn. Als je nu een vrij normaal scherm hebt, ga je echt geen verschil merken in inputlag of responstijd.
Mijn huidige monitor is (was) een pricewatch: LG Flatron W2261VP-PF Zwart , die heeft een input lag van minder dan 15ms, als ik veel hoger zou gaan zou ik het denk ik wel merken. Zelfs al niet, better be safe than sorry, gaming is de hoofdmoot prive :)

Daarnaast heb ik altijd begrepen dat overdrive niet echt gezond is voor een monitor, ongeacht panel. Omdat die bij mij vrijwel 100% van de tijd aan zou staan maak ik me daar wel een beetje zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende is dat fabrikanten dingen als inputlag altijd op de meest exotische manieren meten, net als responsetime. Gewoon afgaan op wat de fabrikant zegt is dus af te raden. http://www.tftcentral.co.uk/ is dan een goed idee om te kijken, maarja, daar staan lang niet alle panelen op. Dan kom je gewoon bij ervaring uit, en ik heb niemand bij dat scherm gehoord over te hoge inputlag of responstijd. Inputlag is sowieso bij ongeveer ieder scherm knap laag.

Dat overdrive slecht is voor het paneel, dat kan ik ook op TFTCentral niet terugvinden, wat ik wel weet is dat het iets is wat veel schermen [moeten] gebruiken wilt het lekker aanvoelen. LCD is gewoon een niet al te geweldige techniek voor dit soort dingen [een goede CRT wint het op nog steeds op nagenoeg alle vlakken van een goede, gemiddelde LCD], waardoor TN, AMVA en IPS het nodig hebben, al heeft AMVA het wat meer nodig dan TN.

Ik zou me dus echt niet teveel zorgen maken over inputlag en overdrive.

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:18

deepvreezo

Redacteur
Nog een suggestie: de recent geïntroduceerde BenQ EW2750ZL (alleen verkrijgbaar in 27"). Ten opzichte van de Iiyama van hierboven is hij aan alle kanten net iets beter: een ietwat groter kleurbereik, nog hoger contrast, iets snellere responstijd. Het design is ook wat hipper, en hij laat zich zelfs nog een beetje overklokken :). Voor al dat moois betaal je wel de hoofdprijs, dus de Iiyama wint het op prijs/kwaliteit (en dat is bovendien een prima monitor op zich).

En overdrive wordt tegenwoordig op zowat alle schermen toegepast, het staat zelfs vaak standaard al aan wanneer je een monitor koopt. Het zou een beetje raar zijn als de monitor daarvan dan snel stuk zou gaan.

• Khrome
Hmm, in de review die ik hierover vind wordt de responstijd niet als de beste aangeduid. Ghosting lijkt wel redelijk zichtbaar te zijn ( https://pcmonitors.info/reviews/benq-ew2750zl/ , directe responstijden worden niet genoemd ). Ziet wel uit als een goede optie.

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:05
Off topic, maar een kapotte "veeg-je-hand-er-langs-schakelaar" is misschien wel leuk voor de hardware 112 van sebastius?

Hardware 112 - hardware stuq? Meld het hier!

• Khrome
Daar komt mijn monitor niet voor in aanmerking denk ik, zit geen interessant verhaal achter :P

Ook is het wel eens tijd voor wat nieuws op het bureau, die LG's waren toch al 4+ jaar oud. Ik ga waarschijnlijk voor de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart die RobinHood eerder noemde. De ghosting problemen lijken vrijwel niet zichtbaar te zijn, en voor de jump in image quality ga ik de sprong denk ik wel wagen :)

• Khrome
Toch nog even terug hierop:

http://nl.hardware.info/v...l/producten/197766-197721

Ik merkte net pas dat er 2 verschillende versies van (ongeveer) dezelfde monitor zijn, zie de tabel. Nu zie ik geen reviews van de XB2483HSU terug, alleen van de X2483HSU-B1 , dus ik weet niet zeker welke de betere is van de 2.... Wel heeft de eerste betere reactietijden, maar slechtere kleuren/contrast. Heeft iemand hier een mening over/ervaring mee? Allemaal een beetje verwarrend :/

Edit: Vrij weinig sources, maar ik heb begrepen dat dit hetzelfde paneel is. Wel vrij veel verschil.... Ben benieuwd hoeveel ik moet calibreren :)

[ Voor 13% gewijzigd door Khrome op 22-09-2015 10:34 ]

Pagina: 1