Operatie "declutter" in huis, een schijnbaar eeuwig gevecht?

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
OK... goeie voornemen voor het najaar van ondergetekende: Operatie Declutter. Zeg maar herfstschoonmaak.

Hier is de situatie: Mijn huis is best groot, grote woonkamer en keuken, ruime kamers boven. Mijn huis is proper, er ligt geen afval of zo (zoals je vaak ziet in die sensatie programma's), er wordt regelmatig schoongemaakt en stof afgenomen (wat best veel tijd vergt maar ik ben er vrij gedreven in door de asthma van mijn zoontje), het huis wordt regelmatig gelucht.

Dus daar geen enkel probleem. Het is een volkomen gezond huis om in te wonen.

Maar, grote maar, er ligt overal, overal, overal iets. Er is geen enkel leeg oppervlak (op de meeste vloeren na dan). Heel veel boeken, tijdschriften, speelgoed (met een 5 jaar oude demichel in huis lijkt het hier wel een speelgoedwinkel), computermateriaal, kabels, enz, enz. Ik sla ook graag grote voorraden in als AH weer eens hamsterweken heeft, en onze garage begint zo'n beetje een mini-AH te worden. Gelukkig daar een 20-tal lopende meter legborden aan de muur, dus situatie in de garage lukt nu nog wel aardig.

Nu functioneer ik het beste in een "lege" omgeving (getuige mijn bureau op kantoor, waar 2 PC's op staan en een balpen op ligt, een paar Oracle tutorials, twee ringmappen op een legplank aan de muur, verder niks. Thuis woon ik uiteraard niet alleen en lukt dat op dit moment niet.

Nu kom ik soms bij mensen waar alles er zo ongelofelijk opgeruimd bij ligt. En niet enkel als je aangekondigd op bezoek komt, zodat op voorhand een opruimactie georganiseerd kan worden, maar ook als je onaangekondigd komt binnenvallen. Dan vraag ik me altijd af, hoe doen die dat toch? Nu hoeft het voor mij niet zo extreem, ik wil er geen steriele, lege, zen-achtige omgeving van maken, maar ik zou graag wat meer organisatie en overzicht creeëren van onze spullen.

Kwestie van organisatie, regelmaat en wat discipline?

Nu, misschien hebben jullie dezelfde ervaringen, of ideeën of tips hoe "operatie declutter" aan te pakken? Ik zie hier eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer en het lijkt een beetje vechten tegen de bierkaai. Ik wil best wel wat centen investeren in bijkomende "infrastructuur" (kasten, legborden, plastic bakken, enz) en een "redelijke" hoeveelheid tijd om operatie declutter op te starten, plus een "minimale hoeveelheid tijd" om ze lopende te houden.

Ik hou af en toe wel eens een grote opruim -en organisatie actie tot redelijke tevredenheid, maar twee dagen later lijkt dan gewoonlijk alweer een "rollback" naar de situatie ervoor.

Iemand in dezelfde situatie, en iemand tips om het aan te pakken? Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 12-09-2015 19:41 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

461943

Een paar tips:

- Centrale voorraden maken van dingen die bij elkaar horen of waar je er veel van hebt. Om maar een simpel voorbeeld te noemen: pennen. Eén pen waar je weet dat je hem gaat gebruiken, en de rest op een centrale plek die iedereen weet. Dit ook doen met andere voorwerpen: boeken op één stapel bijvoorbeeld, behalve degene die je aan het lezen bent.

- Nu je alles centraal hebt: kijk eens wat je dubbel hebt en wat je eigenlijk niet dubbel nodig hebt. Dit is waarschijnlijk nogal veel. Alles wat je dubbel hebt en waar dat eigenlijk niet nodig is: weggooien.

- Tevreden zijn met minder. Hoe minder je vindt dat je dagelijks nodig hebt, hoe meer je kan weggooien.

- Minder kopen. Voordat je iets koopt nog eens drie keer nadenken of je die gadget uit China wel meer dan drie minuten leuk vindt.

- Weggooien, weggooien, weggooien. Continu nadenken of je wat je in je handen hebt nog wel nodig hebt.

- Gewoon eens alles overhoop halen en alles weer netjes op stapels leggen, en terwijl je dat allemaal in je handen hebt nog eens denken of je die oude laptop/ backup-mobieltje nog een keer op gaat knappen of dat hij misschien toch wel weg kan.

- Inbouwen in je systeem dat wanneer je iets gebruikt hebt, dat je het weer teruglegt op de goede plek.

- Organiseren. Logische indelingen maken in je kamers ( meubels op de juiste, meest logische, meest handige en meest mooie plek, dat is heel belangrijk) dingen die je niet vaak gebruikt uit het zicht leggen of in een kast stoppen. Even goed kijken of dozen met spullen niet toevallig ergens in een kast of onder een bed passen. Doe je dit goed, dan creëer je veel ruimte en een cleane look in je huis.

- Continu erover blijven nadenken. Zodra je stopt met nadenken over hoe je je omgeving "cleaner" kan maken wordt het direct weer een bende.

- Gewoon over het algemeen zo min mogelijk spullen zien te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door 461943 op 12-09-2015 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 22:00
Beste tip is gaan samenwonen met een vrouw die van opruimen houd, dat scheelt een hoop ;)

Wat wij doen is zodra de kleine naar bed gaat even de woonkamer opruimen, haar speelgoed in een bak, een een doekje over de tafels en de stofzuiger er doorheen. Haar overige speelgoed zit in bakken op haar kamer en dit doen we bij het naar bed gaan allemaal terug in de juiste bakken. Af en toe wisselen we het speelgoed wat beneden ligt met boven. Elke zondag doen we het hele huis even aan kant. Dit alles zorgt ervoor dat je goed in zicht heb wat je heb en gebruikt. De grooste rotzooi ligt bij ons op zolder op een kamer die we niet gebruiken. Hier gaan we maandelijks doorheen en gooien daar weg wat we niet meer nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ha ha, ja herkenbaar topic. Maar één troost. Die keurig opgeruimde mensen leven en denken waarschijnlijk ook steriel zonder verdere kraak of smaak. Dan liever een beetje 'cluttered' maar wel 'alive and kicking'!

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het begint met zorgen dat alles een vaste plek heeft. Dus investeer in kasten, lectuurbakken, dozen, etc. Vervolgstap is om jezelf aan te leren dat je de spullen erin doet. Dat geldt voor het hele huishouden, dus ook je zoontje. Jong geleerd is oud gedaan!
Heb je zelf enig idee waarom je zulke voorraden aanlegt? Moet je leven van aanbiedingen, of kun je dingen die je hebt gekocht niet vinden? Bij jezelf dit nagaan kan je ook helpen een oplossing te vinden en je gedrag te veranderen. Wel lastig, maar het proberen waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Obelink schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:01:
Ha ha, ja herkenbaar topic. Maar één troost. Die keurig opgeruimde mensen leven en denken waarschijnlijk ook steriel zonder verdere kraak of smaak. Dan liever een beetje 'cluttered' maar wel 'alive and kicking'!
Als je beter slaapt door je dat jezelf wijs te maken, blijf het lekker geloven... :>

Zoveel mensen, zoveel smaken. Zonder een subjectieve stempel op iemand te drukken..

-ontopic-

Wat hier goed heeft geholpen was het huis te koop zetten. Beetje overdreven misschien, maar voor de foto's voor funda moest alles vrij leeg, opgeruimd en kaal zijn.
Dus veel weggehaald, opgeruimd en, in mijn geval, in een opslag geplaatst. Na de foto's heel selectief dingen terug gezet zodat het resultaat een heel stuk rustiger oogt.
De hoeveelheid kapitaal vernietiging (dingen naar de stort) deed wat pijn, maar het declutterde als een malle....
Dus misschien eens echt alles (tijdelijk) de deur uit om dan langzaam weer opnieuw in te richten? Al helpt dat niet bij het zo houden.

• demichel
Goeie suggesties tot dusver, waarvoor dank!
Frieda schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:32:
Heb je zelf enig idee waarom je zulke voorraden aanlegt? Moet je leven van aanbiedingen, of kun je dingen die je hebt gekocht niet vinden?
Nee hoor, voorlopig hoeven we nog niet te leven van de aanbiedingen, maar ik vind het gewoon gezond verstand de aanbiedingen een beetje te volgen (niet fanatiek, ben geen couponnekesknipper zoals in de VS hoor). Ik weet uit ervaring om de veel maanden bepaalde produkten passeren in de AH hamsterweken (aan halve prijs, dus), en ik weet hoe veel van die producten we in die x aantal maanden verbruiken, dus sla ik overeenkomstig in. Zijn producten die we toch moeten kopen, dus of ik dat nu doe aan halve prijs of binnen 3 maanden aan de volle prijs, dan maar liever nu (binnen de grenzen van het redelijke, natuurlijk).

Nu, in operatie Declutter is dat de minste zorg. Winkelwaar ligt allemaal vrij goed georganiseerd op de 20 meter legplanken in de garage. Daar heb ikzelf dan ook de touwtjes in handen en organiseer ik zélf alles :) ha.

[ Voor 8% gewijzigd door demichel op 12-09-2015 20:49 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel standaard plekken creeeren voor je spullen en zorgen dat alles achter deuren zit. Tijdschriften in een handig rekje achter een deur. Kabels en dergelijken ook netjes in een bak achter een deur.

Dat scheelt het meest, een paar grote kasten met bakken waar alles georganiseerd in kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:22
Geen troep binnen handbereik hebben wilt ook nog wel eens helpen.
Daarnaast gewoon 1-2x per week je bureau opruimen.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 15:04

Ravefiend

Carpe diem!

Ik denk dan, gesloten kasten en lades binnen bereik en met duidelijke afspraken wat waar ligt. Voor al het overige: bananendozen en een zolder. :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Serieuze reactie: koop een goede stofzuigrobot. En dan bedoel ik een Neato of Roomba. Dat ding moet zijn weg zoeken en houdt er van als de vloer zo veel mogelijk vrij is. Bovendien zijn de goede krachtig genoeg om met bijvoorbeeld een mat of een paar schoenen aan de haal te gaan, of vast komen te zitten in kabelmeuk, met alle ellende van die . Dus wil je de vloer goed aan kant hebben voordat dat ding (automatisch getimed als jullie niet thuis zijn) zijn werk kan doen.

En 's avonds kom je thuis in een schoon huis, want het stofzuigen is net gedaan.

Serieus, anderhalf jaar geleden een Neato Signature Pro gekocht en het is de beste aankoop sinds jaren. Plus je maakt je vrouw blij uiteraard, die hoeft alleen nog maar af en toe de hoekjes te stofzuigen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ook heel herkenbaar hier. Lijkt soms wel wanneer er grote opruiming is gehouden de rommel snachts uit de vuilnisbak weer terug naar binnen kruipt.

Meeste tijd is het hier dus ook een ongeordend archief. Maar ach ik hou dan ook maar soms het volgende maar gewoon aan om het voor mijzelf wat te verzachten ;) :

"Wie altijd alles opgeruimd en netjes heeft, is gewoon te lui om te zoeken". :+ O-)

Select * from fish

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
demichel schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:26:
Nu, misschien hebben jullie dezelfde ervaringen, of ideeën of tips hoe "operatie declutter" aan te pakken? Ik zie hier eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer en het lijkt een beetje vechten tegen de bierkaai. Ik wil best wel wat centen investeren in bijkomende "infrastructuur" (kasten, legborden, plastic bakken, enz) en een "redelijke" hoeveelheid tijd om operatie declutter op te starten, plus een "minimale hoeveelheid tijd" om ze lopende te houden.
Ik heb mijzelf aangeleerd om wanneer ik iets oppakt wat ergens al 'langer' ligt, een "triage" te doen in plaats van het terug te leggen.

Waarom ligt dit hier? Hoe vaak ik gebruik ik dit? Waar zou ik het zoeken? Heeft het waarde/is het lastig te vervangen?

Als je jezelf aanleert om het daarna op een goede plek terug te leggen wordt het steeds beer.
Gebruik je het heel vaak? Het ligt er prima.
Het had ooit novelty, het ligt er al weken, het is niets waard (of je zou het bestellen ipv zoeken)? Recycle.

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
De declutterregels van Flylady. Het is niet zaligmakend maar ik vind een aantal van hun regels wel praktisch. Bij mij in huis werken ze erg goed.

• ExploitSolo
Tigertje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:53:
De declutterregels van Flylady. Het is niet zaligmakend maar ik vind een aantal van hun regels wel praktisch. Bij mij in huis werken ze erg goed.
Sommige lijken me dan wel overdreven

• Tigertje
ExploitSolo schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:55:
[...]

Sommige lijken me dan wel overdreven
Helemaal mee eens. Ze letterlijk toepassen doe ik ook niet. Die 27 dingen weggooien/geven vind ik ook overdreven. Maar elke week (verplicht) dingen weggooien en dat consequent wekelijks doen, heeft een goed effect en ruimt erg op.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32
Dichte kasten en plastic bakken om spullen bij elkaar te houden werkt bij ons prima. Je moet natuurlijk wel (samen met de rest van de huishouding) de discipline hebben om hier dan ook gebruik van te maken...

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• ExploitSolo
Tigertje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:58:
[...]

Helemaal mee eens. Ze letterlijk toepassen doe ik ook niet. Die 27 dingen weggooien/geven vind ik ook overdreven. Maar elke week (verplicht) dingen weggooien en dat consequent wekelijks doen, heeft een goed effect en ruimt erg op.
Ik zou volgens mij niet eens elke dag 27 dingen weg kunnen gooien. 8)7

• demichel
Tot nu toe neem ik vooral mee

-gesloten kasten: niet voldoende daarvan hier, uitgezonderd kleerkasten natuurlijk. Misschien ware het een idee een paar gesloten kasten in de garage te zetten. Heb daar nog een muur die ik min of mee vrij kan maken voor een metertje of vier gesloten kasten. Of misschien boven in één van de niet gebruikte kamers, misschien nog beter. Prima idee.

-plastic bakken: wel voldoende, maar worden niet efficiënt gebruikt, moet ik eens onder handen nemen

Verder, alles meer een vaste plek toewijzen. Da's nu een beetje een probeem, met vaak een hectische zoektocht "waar is zus of zo nu weer gebleven?" tot gevolg. Daar zouden de gesloten kasten mét labeltjes op de deuren uiteraard :) een oplossing kunnen voor bieden.

Dat dagelijks 27 dingen weggooien en zo, zie ik toch niet onmiddellijk zitten. Ik hou toch wel aan mijn spullen, wil ze enkel beter organiseren en opslaan.

Dank tot dusver voor alle reacties en tips!

[ Voor 23% gewijzigd door demichel op 12-09-2015 22:14 ]

• Tigertje
ExploitSolo schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:02:
[...]

Ik zou volgens mij niet eens elke dag 27 dingen weg kunnen gooien. 8)7
Ik heb het idee dat dat is voor huizen met kinderen. En alles telt natuurlijk: papier, krant, propjes op de grond, enz, enz. Maar je hebt gelijk...dan nog.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

flikker alles in dozen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Inderdaad je zooi in dozen of bakken. Beetje netjes categoriseren en dan heb je 3 voordelen: je weet waar je iets kunt vinden, in de bak hoef je het niet heel netjes te houden, waardoor het snel werkt, je huis blijft lekker leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Schrijf op de doos wat er in zit.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Het gevaar met dozen of kasten is, dat je de spullen uit het zicht hebt maar niet echt hebt opgeruimd. Binnen no-time verzamel je dan weer nieuwe spullen en wordt het opnieuw een rommeltje. Ga je dan weer nieuwe kasten kopen?

Het is een mindset. Over het bewaren van spullen wordt meestal niet goed nagedacht. Wat veel mensen vergeten: bewaren van spullen kost geld. Al die ruimte die al die spullen innemen had je ook als leefruimte kunnen gebruiken, dus je hebt minder leefplezier van je huis. Dit speelt niet zo erg als je veel opbergruimte hebt zoals een garage, maar op den duur is dat toch vol.

Overigens, over het bewaren van boodschappen: levert je dit niet meer werk en stress op dan het waard is? Ik vind niks vermoeiender als ik in de winkel sta en eten koop, dat ik een deel van het eten dan al heb. Koop je een keer 2 pakjes bami-mix (omdat ze bv per 2 in de aanbieding zijn), wil je de volgende keer bami eten en sta je in de winkel te twijfelen, had ik nu nog een pakje mix? En dan besluit je het niet te kopen en blijkt het kwijt (toch al eerder gebruikt) of overdatum. Ik heb het er helemaal mee gehad. Ik koop wat ik nodig heb en verder niks. Uiteindelijk scheelt je dat ook geld.

Zo ook met spullen. Ik heb ook een tijdlang allerlei computermeuk bewaard, onderdelen van apparaten of fietsen, planken, dozen, allerlei andere troep. Heel soms komt iets inderdaad weer van pas, dan ben je even blij. Maar meestal staat het je jarenlang in de weg en eindigt het uiteindelijk toch bij het vuilnis. Hetzij omdat de ruimte een keer op is, hetzij omdat het al zo oud is dat het nergens meer bruikbaar voor is. De laatste tijd gooi ik zoveel mogelijk weg. Ik heb nog nooit gedacht van, verrek, jammer, nu moet ik iets nieuw kopen wat ik vorige week heb weggegooid. De meeste van die spullen gebruik je toch nooit meer.

Sterker nog (dat had ik dus laatst) al die rommel staat op een gegeven moment zo in de weg dat het gevaar oplevert voor de spullen waar je wel van houdt. Er flikkerde me een stapel dozen om in de schuur en daarbij raakte een fiets beschadigd. Ik heb meteen al die spullen weggedaan en sindsdien nooit gemist.

Dussss. Leren weggooien, en leren niet te kopen wat je niet nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneia
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Hou je van lezen? De omschrijving van dit, op dit moment populaire, boek past volgens mij precies bij je vraag: http://www.bol.com/nl/p/opgeruimd/9200000036034901/

Ik heb het zelf niet gelezen, maar kom het op verschillende plekken tegen en toen ik dit topic las, dacht ik, dat past precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
PhilipsFan schreef op zondag 13 september 2015 @ 01:25:
Het gevaar met dozen of kasten is, dat je de spullen uit het zicht hebt maar niet echt hebt opgeruimd. Binnen no-time verzamel je dan weer nieuwe spullen en wordt het opnieuw een rommeltje. Ga je dan weer nieuwe kasten kopen?[...]
Dit dus. Ik weet uit ervaring dat deuren op je kasten monteren een snelle quick fix is, maar je lost het probleem er niet mee op. Beste is nog steeds om al je spullen eens in de hand te nemen en te beslissen of je er echt wakker van gaat liggen als je het meteen direct weg zou gooien.
[...] Wat veel mensen vergeten: bewaren van spullen kost geld. [...]
Geld niet, tenzij je het in de opslag zet, maar het kost wel energie. Het is constant aanwezig als een 'dat moet ik nog eens opruimten'. Ongelooglijk irritant en energieslurpend.
[...] Overigens, over het bewaren van boodschappen: levert je dit niet meer werk en stress op dan het waard is? Ik vind niks vermoeiender als ik in de winkel sta en eten koop, dat ik een deel van het eten dan al heb. [...]
Dat is een kwestie van eerst kijken en een lijstje maken en dan naar de winkel gaan. Dat is sowieso verstandig, omdat je dan minder snel geneigd bent tot impulsaankopen over te gaan. Daarnaast is dat sowieso noodzakelijk als je het meeste uit de aanbiedingen wilt halen, want dan zal je meerdere winkels moeten bezoeken en tenzij je van winkel naar winkel wilt rijden/lopen/fietsen kan je dat maar beter plannen en spreiden over de week/maand. Daarnaast is het in bulk in de aanbieding kopen niet dat je dingen koopt die je niet nodig hebt. Dat is inderdaad versplild geld. Je weet nu al dat je de komende x jaren wc-papier nodig hebt. Dat kan je dus goed in slaan als het echt in de aanbieding is. (en dat komt zeker elke twee maanden weer in de aanbieding btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb nog een paar tips niet voorbij zien komen:
  • Nooit naar bed gaan zonder opgeruimd te hebben. Zo begin je elke dag aan een net huis. Geldt natuurlijk niet voor alle ruimtes :Y)
  • Neem spullen op de trap mee als ze op de trap liggen. Ze liggen daar niet om stof te vangen, maar om door iemand meegenomen te worden
  • Ruim per direct op. Dus na het klussen: opruimen. Na het behangen: opruimen. Na het koken: opruimen. Sterker nog: tijdens het koken je werkblad opgeruimd houden zorgt voor beter overzicht
Verder inderdaad herkenbaar dat sommige ruimtes niet voldoende opbergruimte hebben. Ik heb geen werkbank, mijn klusspullen liggen op de grond op zolder... de schuur is niet begaanbaar omdat er nog geen enkele plank tegen de muur zit :(

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 13-09-2015 14:39 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Digitaal gaan waar mogelijk helpt ook:
  • nee/nee stikker op de brievenbus en een folder-app op je tablet zetten
  • krant, tijdschriften en boeken digitaal gaan lezen, weg met de dode bomen
  • archief digitaliseren. Alles wat relevant is scannen of direct digitaal binnenhalen (kan steeds vaker) en digitaal archiveren. Papieren versies bewaar je uitsluitend van de allerbelangrijkste stukken (zeg, de eigendomsakte van je huis). Twee postbakjes (actie en archiveren) helpen. Ik had 8 of 10 ordners, nu nog één en ik kan stukken sneller terugvinden. Wel een documentscanner voor gekocht.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:16

Het is een mindset. Over het bewaren van spullen wordt meestal niet goed nagedacht. Wat veel mensen vergeten: bewaren van spullen kost geld. Al die ruimte die al die spullen innemen had je ook als leefruimte kunnen gebruiken, dus je hebt minder leefplezier van je huis. Dit speelt niet zo erg als je veel opbergruimte hebt zoals een garage, maar op den duur is dat toch vol.
Het is inderdaad een mindset.
Overigens, over het bewaren van boodschappen: levert je dit niet meer werk en stress op dan het waard is? Ik vind niks vermoeiender als ik in de winkel sta en eten koop, dat ik een deel van het eten dan al heb. Koop je een keer 2 pakjes bami-mix (omdat ze bv per 2 in de aanbieding zijn), wil je de volgende keer bami eten en sta je in de winkel te twijfelen, had ik nu nog een pakje mix? En dan besluit je het niet te kopen en blijkt het kwijt (toch al eerder gebruikt) of overdatum. Ik heb het er helemaal mee gehad. Ik koop wat ik nodig heb en verder niks. Uiteindelijk scheelt je dat ook geld.
Heeft ook met je mindset te maken. Waarom niet eerst in je voorraadkast kijken wat je hebt en dan vervolgens boodschappen gaan doen?

Hier gebruiken we ongeveer 2 kilo koffiebonen per maand. Als deze in de aanbieding is kopen we in voor een x aantal maanden. Dat gaat je gegarandeerd geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01

Reinier

\o/

Goede tips hier. Ik heb er zelf ook wel wat aan (zeker sinds hier een kleine rondkruipt is elke vierkante centimeter volgestouwd).
Wat ik in ieder geval probeer is minimaal 1 ding weg te gooien bij aankoop van een ander ding, groot of klein, wat dan ook. Maar zelfs dat lukt me niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:28:
het kost wel energie. Het is constant aanwezig als een 'dat moet ik nog eens opruimten'. Ongelooglijk irritant en energieslurpend.
Ook dat is persoonlijk en iets voor tussen de oren. :) Rommelig is wat je er zelf van vind.
Als het echt in de weg ligt, leg ik het opzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Wat rommelig is is inderdaad persoonlijk, maar een rommelige omgeving slurpt wel degelijk energie en kan je het beste gewoon zo snel mogelijk opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 18:05
Mijn geheim is discipline en de wens het aantal spullen te verminderen. Bijna alle dingen die ik heb, hebben en doel. Die mixer die ik nog nooit gebruikt heb? Weggeven dus ;) Die sokken onderop? Weg ermee. Kabels? Ik hoef er echt geen honderden op voorraad te hebben, weg weg weg. Boeken? Probeer ik op de Kindle te houden. Games/films idem.

De spullen die ik wel heb en gebruik, hebben allemaal een plaats (die niet midden op tafel is :+ ). Schoevendraaiers dus in de la, niet op tafel. Boeken op de boekenplank. Eens in de zoveeltijd moet ik dus even garbage-collecten (met name als vriendinlief er is :> ), en maak ik de tafels leeg. Alles wat ik daar aantref gaat terug naar zijn plek of in de prullenbak.

Met name dat laatste is lastig tussen vriendin en mij. Ook omdat schoonmaken zoveel makkelijker is als het opgeruimd is, hou ik het dus graag opgeruimd, een mening die ze niet 100% deelt. Aaaaaa!!!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oh oh... Ik had de TS zelf kunnen schrijven :).

Wij hebben hier hetzelfde probleem, daarnaast is mijn vrouw erg creatief en houdt erg van "gezelligheid" dus ook hier ligt overal wel iets.

Op een gegeven moment gewoon wat meubels vervangen door dichte kasten (gaf een hoop rust) en de plaatsen beperkt waar dingen kunnen liggen.

Verder ben ik zelf toch meer afscheid gaan nemen van dingen: is het wat waard; marktplaats. Is het niets meer waard, stort of kringloop. Soms denk je nog bij jezelf; zonde. Maar in the end heb je het vaak nooit meer nodig en heb je het ook nog niet 10x in je handen.

Alleen je enthousiasme over de legplanken kan ik niet zo begrijpen, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer er weer bewaard wordt :). Verder hebben legplanken het nadeel dat alles in het zicht ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
GioStyle schreef op zondag 13 september 2015 @ 18:08:
[...]

Heeft ook met je mindset te maken. Waarom niet eerst in je voorraadkast kijken wat je hebt en dan vervolgens boodschappen gaan doen?

Hier gebruiken we ongeveer 2 kilo koffiebonen per maand. Als deze in de aanbieding is kopen we in voor een x aantal maanden. Dat gaat je gegarandeerd geld schelen.
Mja, dat zou je inderdaad kunnen doen. Maar dat loopt algauw in de soep als je bv wat eerder van je werk bent en snel voordat je de kinderen van school haalt ff snel de boodschappen doet. Of als om een andere reden je niet de cpu-tikken over hebt om daar aandacht aan te besteden. In een huishouden met kinderen is het aantal te verrichten handelingen de hele dag zo gigantisch hoog, dat er een moment komt dat elke handeling die je kunt besparen er weer eentje is. Natuurlijk bederft wc-papier niet dus dat kun je altijd wel op voorraad kopen, maar het is toch weer iets om over na te denken en keuzes te maken. Ik ben er helemaal klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PhilipsFan schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:20:Of als om een andere reden je niet de cpu-tikken over hebt om daar aandacht aan te besteden.
Lijstje? Niet op de lijst, niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik had ooit een huisgenoot en die had de filosofie, alles wat je 1 jaar niet gebruikt hebt kun je wegflikkeren...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik ben er zelf geen natuurtalent in en mijn vriendin ook zeker niet, dus wij doen ook heel erg ons best om op te ruimen.

Belangrijkste vind ik eigenlijk:
Opruimen en organiseren is symptoom bestrijding. Het probleem is teveel spullen hebben.

Tips:
- Gratis is geen argument en korting ook niet. Je neemt of koopt alleen dingen waar je ook echt een nut voor hebt. De rest is grondstoffenverspilling en verpest je leefruimte! Groot inkopen omdat de kiloprijs beter is, valt hier ook onder, tenzij het iets is wat heel goed houdbaar is of wat je echt veel gebruikt.
- Nee/nee sticker en bij het uithalen van de post direct naar de papierbak lopen en zo veel mogelijk direct weggooien.
- Zorgen dat je thuis niet of alleen lastig kunt printen.
- Ruim je computer op, zorg dat je alles netjes organiseert. 5 seconden besparen door iets op je bureaublad op te slaan is dom als je weet dat het je over drie maanden een minuut kost om dat bestand weer te verplaatsen (want je moet uitzoeken wat het ook alweer was).
- Als je computer opgeruimd is kun je je administratie ook digitaal gaan doen. Zorg voor een scanner die met 1 druk een PDF voor je neus tovert.
- Gooi voor alles wat je koopt iets vergelijkbaars weg. Koop je nieuwe kaarsen bij de Xenos, ruim dan een paar stompjes op. Koop je een nieuwe stoel, zet dan een ander meubel op marktplaats.
- Als je een doos met stof erop vindt, dan moet je je afvragen waarom je die spullen al zo lang bewaart. Stof op een doos betekend dat je niets uit die doos nodig hebt gehad voor een lange tijd. Heb je 20 items in een doos 3 maanden lang al niet aangeraakt, dan heb je al die items effectief gemiddeld 5 jaar laten verstoffen! (Dit geld natuurlijk niet voor kerstspullen e.d..)
- Kerstspullen; richt je huis over een paar maanden gezellig in en alles wat over blijft kan weg. Hetzelfde geld voor kampeerspullen en wintersport gear; alles wat je niet meeneemt heb je waarschijnlijk nooit nodig.
- CD's en DVD's kunnen sowieso weg (imho) en als je daar anders over denkt dan zie dit als aansporing de 21e eeuw te overwegen! Weg betekend niet de prullenbak, maar marktplaats of iemand anders die graag verzamelt.
- Boeken vinden veel mensen een uitzondering hierop, zo ook mijn vriendin, maar ze zijn zeker niet heilig. Heb je een boek niet gelezen? Waarom verdient het dan ruimte op jouw schap? Heb je een boek gelezen dan kun je de vraag beantwoorden of het die ruimte verdient. Misschien verdient het boek die ruimte wel maar ben je van mening dat het door meer mensen gelezen moet worden. In dat laatste geval kun je ze verkopen, weggeven of uitlenen. Uitgeleende boeken zijn meestal langere tijd op pad en vinden niet altijd de weg terug naar huis.
Je kunt ook het criterium hanteren dat boeken iets over jouw/jullie moeten zeggen (veel mensen die je huis voor het eerst bezoeken zullen je boekenkast met die reden (bewust of onbewust) even bekijken). Wij hebben ongeveer 3m aan biologie, IT, natuurkunde en duurzaam bouwen gerelateerde boeken staan, daarnaast nog een halve meter reisboeken en een meter goede boeken uit allerlei categorieën.
- Dingen weg doen is makkelijker als je ze aan vrienden of familie kunt geven. Ook marktplaats is beter dan vernietiging. Dit werkt absoluut drempelverlagend.

Edit:
Kijk deze of een vergelijkbare documentaire:
IMDB: Manufactured Landscapes (2006)
Dat helpt ook om minder clutter te verzamelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 23:44
wat kreten uit Marie Kondo's boek "opruimen"
Een rommelige kamer duidt op een rommelige geest
Opbergexperts zijn hamsteraars.
Berg alles op per categorie.
drie types: - ik kan het niet wegdoen; - ik kan het niet terugleggen op de plek waar het hoort; of ik kan geen van beide...
Eerst dus opruimen, en echt wegdoen. Maar kijk eerst goed naar wat je hebt, word je er blij van? zo niet, weg ermee.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
fredkroket schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:53:
Alleen je enthousiasme over de legplanken kan ik niet zo begrijpen, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer er weer bewaard wordt :). Verder hebben legplanken het nadeel dat alles in het zicht ligt.
Legplanken zijn enkel in de garage. Daar heb ik mijn privé mini-AH gevestigd. Iets nodig in het huishouden? Even winkelen in de garage... Altijd gegarandeerd afgeprijsd :)

[ Voor 3% gewijzigd door demichel op 14-09-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
demichel schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:08:
[...]

Legplanken zijn enkel in de garage. Daar heb ik mijn privé mini-AH gevestigd. Iets nodig in het huishouden? Even winkelen in de garage... Altijd gegarandeerd afgeprijsd :)
Wij hebben gisteren de voorraadkast maar eens uitgeruimd... En het kon vanuit de afprijsbak zo de vuilnisbak in. Dus de aan te houden voorraad gaan we nu toch minimaliseren (niet helemaal niets, maar minder) :).

Naast ruimte scheelt het ook gewoon dat het kapitaal op de bank staat en niet in de voorraadkast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
fredkroket schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:14:
[...]

Wij hebben gisteren de voorraadkast maar eens uitgeruimd... En het kon vanuit de afprijsbak zo de vuilnisbak in. Dus de aan te houden voorraad gaan we nu toch minimaliseren (niet helemaal niets, maar minder) :).

Naast ruimte scheelt het ook gewoon dat het kapitaal op de bank staat en niet in de voorraadkast ;).
Aha, da's waar zo'n dikke zwarte alcoholstift van pas komt! Op alle producten in mini-AH demichel wordt onmiddellijk de vervaldatum in grote cijfers genoteerd!

Kapitaal, ach, op de bank verlies je door inflatie meer dan wanneer het op de legplanken in je eigen mini-AH staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb een Voorraadkast waar ik tegenwoordig alleen de goederen leg die ik vaak tot zeer vaak gebruik. De incidentele handige kookdingen worden toch vergeten of gaan over datum, dus alleen de vaak gebruikte dingen eindigen er nog in. (de incidentele dingen koop ik wel wanneer ik dat vooraf plan.

Veel weggooien. Nieuw koffiezetapparaat betekend oude Senseo voor op de reserve... en die gooi ik nu toch maar weg (de ringen blijven toch niet goed).

Ikzelf ben de mindset ook aan het veranderen. Dingen die je nieuw koopt (bv stofzuigrobot) is wel een extra apparaat in huis die stuk/verouderd kan raken en over enkele jaren weer vervangen moet worden. Door het niet te kopen bespaar ik nu geld/ruimte maar ook over enkele jaren opnieuw. En zo bekijk ik steeds meer apparaten op functionaliteit en toegevoegde waarde.

En inderdaad: veel bergruimtes maken en veel spullen concentreren op 1 vaste lokatie. Tijdens opruimen bv van de keukenkastjes was de score iets van 7 afwasborstels en 6 sponzen. Die koop je wel eens omdat je dacht dat je er geen zag liggen in de zooi. Nu heb ik opgeruimd en de komende decennia genoeg afwasborstels liggen (want vaatwasser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 17:26

Mystikal

It never hurts to help!

Meer ruimte creëren... :Y)

/me Mystikal heeft dit jaar een tuinhuisje gebouwd (laten bouwen) voor wat extra bergruimte in huis zelf!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0WeNxleJP5AmmwzDWSBpOdFo/full.jpg

Daardoor kwam er een inpandige berging vrij, welke nu dienst doet als speelkamer voor de kleine Mystikal. Inclusief een kastenwand van 4,5mtr waar zowel zijn speelgoed en WiiU+tv in past als voorraad spullen van ons. Alle spullen die we weinig / nooit gebruiken zijn naar de zolder gegaan van het tuinhuisje (kerstboom, koffers, oude boeken, zwembad spullen.)

Binnen meer ruimte in de kasten voor de dagelijkse spullen!

Doordoor kwam ook de 2e kelder vrij, zodat ik daar met mijn computer ben gaan zitten. De vrouw heeft nu ook haar eigen tuinkamer. Opeens plek zat!

Over de stofzuigerrobot die hebben wij ook! Wij hebben geredeneerd hoelang is de schoonmaakster ermee bezig en hoe snel wordt die robot terugverdiend.. Dat is vrij snel kan ik je vertellen! Ben het wel met je eens dat vervangingsaankopen altijd vervelend zijn. Hoe meer je hebt, hoe meer je moet gaan vervangen naar verloop van tijd! En op dit momenten wil je daar eigenlijk niet je geld aan uitgeven... :|

[ Voor 20% gewijzigd door Mystikal op 14-09-2015 15:43 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
hier ook enkele symptomen:

Keuken-lade:

- elastiekjes
- boterhamzakjes
- zak-clips
- huishoudfolie
- pleisters
- ander ehbo prul
- zegelboekjes van supermarkten
- menukaarten chinees, pizzeria, patatzaak
- plakbandrolletjes
- scharen
- DE-zegels
- cocktail-prikkers
- gereedschap om potten open te maken

Dressoir-lades ( 2 stuks ):
- geurkaarsjes
- vuuraansteker
- lucifers
- AA batterijen
- AAA batterijen
- punaises
- paperclips
- sierlint voor kadootjes
- paspoorten
- trouwboekje
- groeiboekjes van kinderen
- oplader voor batterijen
- oplader voor tomtom
- losse usb oplaadsnoeren van telefoon/camers
- enveloppen
- briefkaarten van allerlei thema's

Opslag voor huiselijk opsmuk en decoratieve meuk:
- onderkast van dressoir ( vier seizoenen prul; kaarsen, decoratie etc.)
- twee kasten in garage ( vaasjes, kransen, schalen, etc )
- legplank van 3 meter in bijkeuken ( vasen, potten, schalen )

Aanrecht:
- goed gevulde fruitmand ( af en toe last van fruitvliegjes
- drinkbekers van kinderen
- spenen van jongste kind
- actuele reclamefolders
- ipad
- billendoekjes
- schone pamper
- zakdoekjes
- soms wat kleding van kinderen : sokjes of piama
- ingekomen post

[ Voor 13% gewijzigd door HyperTrophy op 14-09-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 09:50
Aangezien ik volgens mij wel een of andere vorm van OCD heb, herken ik de situatie toch al snel.
Maar iedereen heeft wel een andere manier om dat probleem aan te pakken en dan is het maar net welke manier het beste bij jou/jullie past. Zoals ik uit de OP haal, zijn jullie niet de types die per ding bekijken wat er mee gedaan moeten worden. Daarmee doel ik bijvoorbeeld op een tijdschrift, hebben jullie het uitgelezen dan dumpen jullie het gewoon "ergens" terwijl het misschien ook meteen bij het oud papier zou kunnen.

Ik zou proberen om het per ruimte aan te pakken en niet het hele huis in één keer. Het zit blijkbaar niet in jullie natuur om georganiseerd te zijn, bij zo'n grote omslag gaan jullie dat ook echt niet volhouden. Ga dan per ruimte eerst een onderscheid maken tussen rommel wat weg kan en spullen die echt nog nodig zijn. En wees vooral niet te bang om dingen echt weg te gooien (of eventueel te verkopen, al wordt dat vaak op de lange baan geschoven). Ook geen speelgoed van het kind, waarschijnlijk kan al veel weg omdat je kind er toch te oud voor is.

Daarnaast hoeven jullie niet meteen over te gaan van chaotisch naar perfect geordend. Zoals eerder al aangeven zit dat niet in jullie natuur, maar ga voor een gulden middenweg. Zorg dat er één ruimte is waar jullie alle "rommel" opslaan, daarvoor lijkt mij de garage de ideale plek. Oud speelgoed, tijdschriften, boeken, papieren, kabeltjes etc. Gooi het in één grote kast zonder er verder te veel aandacht en moeite aan te besteden. Ja, de rommel zal zich weer ophopen, maar dan wel op één centrale plek en niet door het hele huis. Als die kast vol met rommel zit, gaan jullie vanzelf wel kijken wat er weer van weg kan, maar dat hoeft niet iedere dag of iedere week, zelfs niet iedere maand. Is de kast vol, dan weer spullen gaan weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Het is een mindset. Over het bewaren van spullen wordt meestal niet goed nagedacht. Wat veel mensen vergeten: bewaren van spullen kost geld.
Caelorum schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:28:
[...]

Geld niet, tenzij je het in de opslag zet, maar het kost wel energie. Het is constant aanwezig als een 'dat moet ik nog eens opruimten'. Ongelooglijk irritant en energieslurpend.
Het bewijs :+ :
Mystikal schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:35:
Meer ruimte creëren... :Y)

/me Mystikal heeft dit jaar een tuinhuisje gebouwd (laten bouwen) voor wat extra bergruimte in huis zelf!
[afbeelding]
Nou is dit er even makkelijk tussenuit pikken maar wat dacht je van al die mensen die verhuizen omdat het allemaal zo krap is ? Of iets goedkoper, wat dacht je dat het kost om al die bakken en kasten te kopen ?

Ik moet hier ook nog flink aan de slag hoor en heb al wat mini sessies gehouden maar het lukt mij om in m'n uppie een complete gezinswoning te vullen met spullen (geen puinzooi, wel stoffig :P).

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:29 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Illusion

(the art of)

Mijn beste tip: Zorg ervoor dat iets opruimen geen (of zo min mogelijk) extra moeite kost t.o.v. laten slingeren. Daarom ben ik voor veelgebruikte items juist géén voorstander van dozen. Neem bijvoorbeeld een random veelgebruikt item: heb je hiervoor een vaste vrije plek in een kast, dan kan je het in 1 keer wegleggen. Dat doe je zonder moeite, bijna automatisch. Moet het in een doos: doos uit kast, ergens neerzetten, deksel open, ding erin proppen, deksel erop, doos terugzetten. Dat is "veel" werk en doe je dus vaak niet. Het resultaat laat zich raden.
Andersom is het hetzelfde: wil je iets uit zo'n doos, dan moet je waarschijnlijk graven en staan naderhand zowel de doos als 10 losse dingen nog ergens op een tafel (of de vloer).

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een plekje voor elkaars zooi hebt. Alle troep van mijn vriendin gooi ik in 1 à 2 vakken van de kast. Dat ga ik niet uitzoeken (veel teveel werk en frustratie). En zij doet hetzelfe met mijn spullen.

edit:
typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 14-09-2015 20:31 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
JCE schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:52:
[...]

Man man man. Sommige mensen moeten alles op de persoon gooien hè :')

Verder goede tips in dit topic. _/-\o_

Heb het al opgeruimder dan gisteren :*)
ik snap niets van jouw reactie hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

arie_papa schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:47:
Ik had ooit een huisgenoot en die had de filosofie, alles wat je 1 jaar niet gebruikt hebt kun je wegflikkeren...
Ga je een jaartje niet kamperen, dus gooi je je complete kampeeruitrusting weg? :? Dan had ik nu mijn De Waard naar de stort kunnen brengen. Het principe klopt wel, maar niet voor alles. Er zijn gewoon dingen die je soms langer dan een jaar niet gebruikt en die toch niet weg gaan. Sommig gereedschap ook niet bijvoorbeeld.

Maar het gaat wellicht wel op voor meer dan je denkt. Sinds we een squeezebox systeem met een NAS met muziek én Spottify hebben, draaien we eigenlijk nooit meer een CD. Waarom heb ik die dingen eigenlijk nog staan? En ja, sinds de verhuizing vorig jaar staan er nog steeds een paar dozen die eigenlijk nog niet open geweest zijn. Wat daar in zit zal wel niet belangrijk zijn, dus waarom hebben we het nog?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ATS schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:05:
[...]

Ga je een jaartje niet kamperen, dus gooi je je complete kampeeruitrusting weg?
Daarentegen, kampeer je eens in de 10 jaar, laat jij daarvoor tent+toebehoren,keukengerij op zolder liggen?
Illusion schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:25:
Mijn beste tip: Zorg ervoor dat iets opruimen geen (of zo min mogelijk) extra moeite kost t.o.v. laten slingeren.
Inderdaad. Ik ben dus ook niet zo van de dozen. Laat maar gewoon zien wat er in de kast staat, dan vergeet ik het ook niet ;)

Overigens maak ik er een punt van dat ik geen ongeorganiseerde troep wegberg. Geen dozen met zooi in mijn huis. Als het teveel moeite kost eerst de rommel uit te zoeken, dan is het waarschijnlijk gewoon rommel dus ==> prullenbak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 21:45

Jiffy

God, you're ugly!

Brent schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:46:
[...]

Daarentegen, kampeer je eens in de 10 jaar, laat jij daarvoor tent+toebehoren,keukengerij op zolder liggen?
Check. Je kunt ook gewoon een tent huren. Hoef je 'm niet te vervoeren, niet op te zetten, niet af te breken, niet op zolder/in de berging/garage te mikken. En toch kamperen. :-)

Maar idd: niet alles wat je een jaar niet gebruikt hebt, moet je wegmikken. Dat hangt van het spul af. Voopr veel spul is het echter een prima idee.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• rens-br
  • Laatst online: 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Opgeruimde huizen daar hou ik ook erg veel van!

Bij mij is het inderdaad een kwestie van:
  • Vaste plek voor alle spullen
  • Dezelfde spullen zoveel mogelijk bij elkaar leggen.
  • Spullen die je minder dan 1x per maand nodig hebt uit het zicht leggen (Dichte kast / laden e.d.)
  • Eén keer per [jaar/insert time] grote schoonmaak houden, alles wat je in de afgelopen 5 jaar niet aangeraakt hebt aan spullen. Weg ermee. Scheelt een hele hoop in opslag. (Daar bedoel ik natuurlijk niet foto's mee e.d.)
  • Het klinkt misschien flauw maar: Alle spullen meteen terugleggen op de plek waar ze vandaan komen
Waar bij ons altijd de meeste zooi komt is door die 3 andere bewoners:
  • Alle spullen liggen overal door het huis heen
  • Een bakje random zooi hier
  • Een stapeltje tijdschriften daar
  • Sportkleding die een week lang in de gang blijft liggen
  • Papiertjes e.d. van van alles blijven liggen
  • Glazen drinken, koffiekopjes e.d. blijven staan
Gewoon meteen opruimen die zooi :P

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 17-09-2015 12:44 ]

• ATS

ATS

Jiffy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:10:
[...]

Check. Je kunt ook gewoon een tent huren. Hoef je 'm niet te vervoeren, niet op te zetten, niet af te breken, niet op zolder/in de berging/garage te mikken. En toch kamperen. :-)
Whah, de campings waar dat kan zijn niet het soort campings waar ik wil staan. En ik sta ook niet per definitie de hele vakantie op één camping. Bovendien ben ik best gehecht aan mijn eigen tent...

Maarja, met een vrouw uit een ver land en veranderingen in de gezinssamenstelling gebeurt het wel eens een zomer dat je een keer niet de tent gaat opzetten...
Maar idd: niet alles wat je een jaar niet gebruikt hebt, moet je wegmikken. Dat hangt van het spul af. Voopr veel spul is het echter een prima idee.
Dat klopt wel. En eigenlijk voor meer dan je denkt. Zo zou eigenlijk ook mijn kast met CD's er aan moeten geloven. Ik luister ze toch eigenlijk niet met alle muziek op de NAS en/of op Spottify.

• Brent
ATS schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:00:

Dat klopt wel. En eigenlijk voor meer dan je denkt. Zo zou eigenlijk ook mijn kast met CD's er aan moeten geloven. Ik luister ze toch eigenlijk niet met alle muziek op de NAS en/of op Spottify.
Het leuke is dat je er mensen een plezier mee kunt doen, of zelfs een centje verdienen die je dan weer nuttig kunt inzetten.

Anoniem: 496344

Ik ben zelf altijd van het opruimen (en weer minder van het schoonmaken haha).

- Grote doorzichtige plasticbakken van de Action, voor zaken die je wel wilt bewaren maar minder gebruikt (bv. herinneringen uit de jeugd, foto albums, kabels etc.). Je kunt dan meteen zien wat je er in hebt zitten.
- Vacuumzakken (voor kleding)
- Afsluitbare plastic zakjes deze gebruiken wij om bepaalde losse spullen te bewaren (bv. alle pennen, alle klantenkaarten, zakjes voor sausen etc). Alles wat anders een rommelige indruk geeft of je makkelijk kan kwijtraken.

Verder hebben wij onder onze salon tafel een grote mand voor het kinderspeelgoed (savonds gaat alles daarin)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Van mij mag er best zichtbaar in een huis geleefd worden.

Daarnaast fungeert een van de ruimtes in huis typisch als overstort voor het in mappen / dozen / bakken gestopt wordt.

Heb garageboxen gekocht om meuk op te slaan :)

• Brent
Rukapul schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:10:
Van mij mag er best zichtbaar in een huis geleefd worden.
Precies, als het een beetje netjes is weet je tenminste dat iets tegen entropische krachten ingaat ;) Als het een zooi is + laag stof, wie weet dan of dat komt door sloddervossen of dat al tijden niemand geweest is.

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:12
Ik zorg er altijd gewoon voor dat ik niet te veel spullen heb. Alleen praktische spullen kopen die je echt gaat gebruiken. Maar dat verschilt natuurlijk enorm per persoon. Iedereen heeft ook zijn eigen niveau van 'opgeruimd'. De ene wil in een operatiekamer wonen, de ander kan best wat minder opgeruimd.

Vooral een structuur maken/hebben en dat volgen is naar mijn mening het makkelijkst.

Moest bij dit topic wel gelijk aan dit filmpje denken, van de grote George Carlin:

Je kan je er maar druk om maken...

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

ATS schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:00:
[...]

Whah, de campings waar dat kan zijn niet het soort campings waar ik wil staan. En ik sta ook niet per definitie de hele vakantie op één camping. Bovendien ben ik best gehecht aan mijn eigen tent...

Maarja, met een vrouw uit een ver land en veranderingen in de gezinssamenstelling gebeurt het wel eens een zomer dat je een keer niet de tent gaat opzetten...
Dat zijn dus keuzes die je moet maken. Het mooie is dat je daar bewúste keuzes van kunt (moet!) maken. Oftewel, je denkt na over wat je hebt, of je dat wel of niet regelmatig gebruikt en of je dat wel of niet wilt houden. :)

Ik ben erg van het wegdoen van spullen die ik niet (meer) gebruik, maar ik hecht ook aan spullen. Dat kan dus tot gevolg hebben dat ik spullen die ik een paar keer per jaar gebruik wegflikker (en ze vervolgens ook niet meer mis) en dat ik andere spullen heb die ik niet of nauwelijks gebruik maar die ik nooit weg zal doen.

Mijn huis is dus meestal keurig opgeruimd zonder steriel te zijn.
Keuzes, keuzes... >:)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Samengesteld gezin met twee pubers, een basisschool-meisje-meisje en een vrouw die gehecht is aan spullen. Toen we de gezinnen in één huis propten hebben we van tevoren afgesproken om van alles wat we dubbel hadden het beste er uit te zoeken en dat de volwassenen eens een grote 'gooi alles weg wat niet sprankelt'-actie gingen houden.
Resultaat is nu dat als we onverhoopt uit elkaar gaan ik met een rugzakje en twee snaarinstrumenten op straat sta, en het huis is dan nog steeds vol. :P

Mij is het gelukt om zeker 90% van mijn spullen weg te gooien dan wel te verkopen (en dan schat ik dat percentage nog laag in denk ik). Het voelde en voelt fantastisch om letterlijk en figuurlijk minder bagage te hoeven dragen.
Mijn vrouw en de kinderen, dat was en is en blijft een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 20:18
een vol bureau betekent een opgeruimd hoofd.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Nee: een volle afvalcontainer betekent een opgeruimd hoofd. Én een opgeruimd huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Gnosis schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:23:
Moest bij dit topic wel gelijk aan dit filmpje denken, van de grote George Carlin:
[video]
_O- :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 24-06 13:58
Prachtig en heel herkenbaar topic.
11 jaar geleden heb ik een klein twee-kamer appartement gekocht. Ik ben zelf al nooit een held geweest in opruimen en netjes houden, maar hield het wel altijd in een staat dat het in principe met één avond werk netjes kon zijn (avond is dan van 19:00 tot 0:00).
Dan is er nog een wereld van verschil tussen mijn definitie van netjes en een woon-catalogus, maar "je schoonmoeder kunnen uitnodigen"-netjes zullen we maar zeggen.

6 jaar geleden is mijn vriendin bij me ingetrokken. Dat brengt veel meer spul (kleren etc) met zich mee, en hebben we nu sinds een paar jaar ook nog twee katten. Al met al zorgt dat ervoor dat ons appartement véél voller is. Mijn vriendin heeft ook een beetje de neiging om iets naast zich neer te leggen als ze ermee klaar is, dus denk aan een nagelknippertje uit de lade pakken en dan vervolgens op tafel te laten liggen.

Inmiddels staat het te koop, want we zijn aan een paar maatjes groter toe. Om het te koop te kunnen zetten moesten we opruimen, opruimen en opruimen, en daarnaast nog wat opknappen.

Eind vorig jaar heb ik een radicale opruimactie gedaan; alles wat ik niet gebruikt had weg, stapels boeken naar de tweedehands boekenwinkel etc.

Hierbij hebben de volgende concepten mij wel geholpen:
  • Begin met de berging opruimen. Dat geeft een goed startpunt. Spullen in de berging zijn seizoensgebonden (snoei spul) of ga ik zeker nog eens gebruiken (reservelampjes, schilderspul). Voldoen ze daar niet aan, dan moet het verkocht, weggegeven of weggegooid worden.
  • Geef dingen weg. Zie het niet als weggooien, maar probeer er iemand blij mee te maken. Dat kan zijn via vrienden, maar ook aan wildvreemden of via kringloop. Belangrijk is dat je hiermee makkelijker afstand van spullen kan doen.
  • Spullen voor dagelijks gebruik makkelijk bereikbaar en makkelijk weer op te bergen. Denk aan het nagelknippertje. Als je daarvoor onderin een kastje onder de gootsteen in de slaapkamer moet zijn werkt dat niet goed.
  • Probeer (redundant) opslag/voorraad te consolideren in categorie. Heb één voorraadkast voor eten, maar zorg dat die duidelijk is. Als je een voorraad kast hebt, heb dan niet ook een keukenkasje vol pakken rijst, en ook nog een blik spaghetti op het aanrecht.
  • Bekijk of je al je kleren in de kleerkast kwijt kan. Werkt dit, zorg ervoor dat je dit dagelijks (of tenminste wekelijks) doet, werkt dit niet, dan probeer zomer / winterkleren in een andere kast te scheiden. 2 x per jaar discipline.
  • Weiger meer clutter. Omdat we zo klein wonen heb ik met kerst en verjaardagen letterlijk aan de familie medegedeeld dat we heel blij zijn met kleren of eetbare dingen, maar liefst geen souvenirs of dingen die blijven staan. Ons viel namelijk op dat we enorme hoeveelheden niet echt bruikbaar spul cadeau hadden gekregen die in principe wel in de weg staan.
  • Voorkom dat je dingen kwijt raakt. Als je een onderling verschillende, slecht gecommuniceerde en-of slecht afgestemde opruim-strategie hanteert, dan raak je spullen kwijt omdat de ander dit ergens ander opbergt. Dat frustreert bij het zoeken en zorgt voor inefficiënt opruimen omdat je op dat moment zaken voor elkaar gaat laten liggen.
  • Onderhouden: ik probeer nu dagelijks een aantal minuten op te ruimen (klinkt als erg weinig, maar is een wereld van verschil). Wekelijks is dit max een uur. Daarnaast nog één keer per week of twee weken wat extra werk zoals ramen lappen enzo. De gebruikelijke schoonmaakwerkzaamheden vallen hier uiteraard niet onder, maar gaan wel sneller als je niet ook nog eens steeds spul moet wegzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 18-09-2015 08:39 ]

Pagina: 1