Router/switch voor thuisnetwerk upgrade

Pagina: 1
Acties:

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-02 21:07
Nu een jaar beschikking over glasvezel, waar mijn oude Linksys WRT320N de routering verzorgt. Echter is buiten de snelheid ook de situatie anders dan waar de 320N voor gekocht is: van studentenkamer naar volwaardig huis.

Tijdens de verbouwing is zo goed als mogelijk CAT6A naar de meeste vertrekken getrokken, waardoor het bedrade netwerk aanwezig is. Het onbedraade, WiFi, is echter een drama zeker met veel concurrent users en video streams.

Op de 320N draaien nu twee SSID's via DD-WRT op seperarate subnetten zodat er een geisoleerd gastennetwerk ontstaat. Middel QoS is deze weliswaar gelimiteerd, doch is het nog allemaal lekker stroef. Zo valt b.v. Skype regelmatig uit en laden filmpjes slecht

Ik zoek een?
Concreet, de beste router en switches om dit voor elkaar te krijgen. Omdat VLAN voor IPTV een steeds bekender fenoneem wordt is dit een belangrijke future. Voor de switches is de keuze gevallen op de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E / GS108Ev3. Beschikken over Gbit, managed interface voor VLAN (weliswaar alleen op Windows maar dat is geen probleem) en zijn relatief zuinig.

Voor de routers / acces points vind ik het alllemaal wat lastiger. Buiten het kunnen aanbieden van een gastennetwerk vind ik een volledig bruikbare 5GHz band belangrijk (DFS) maar zou seamless shake off tussen de WiFi bronnen ideaal zijn. Daarnaast voldoende WAN throughput voor 100Mbit glasvezel.

Plaatsing is in de meterkast voor de router en AP op de eerste verdieping. De WRT320N staat nu op de eerste verdieping en biedt overal bereik, 5 volle Windows streepjes (in zoverre dat kwalitatief iets zegt).

Aantal WiFi apparaten dat tegelijkertijd verbinding maakt kan oplopen tot 10.

Wat is je budget?
Totaal budget is max 300 EUR, ex. switches. Echter, een investering moet je goed doen en niet beknibbelen op een bepaalde marge.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het maar werkt en enigszins vanzelfsprekend instelbaar is. Ben geen netwerkexpert en snap iets van DD-WRT en FireWall rules (zo is het gastenwerk ook opgebouwd op dit moment).

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Welke ISP heb je? Welke snelheid?
Loopt er één kabel naar elk vertrek, of meerdere?
Hoeveel AP's denk je nodig te hebben?

• significant
ISP is Telfort met nu 50/50 via glas, maar komt binnenkort 100/100.

Echter, zoals aangegeven, binnen het budget zo future proof als mogelijk.

Per vertrek minimaal 1 kabel, maar dit is naar inzicht met de switches op te lossen. Alle kabels komen op ene patchpanal in de meterkast uit. Daar wil ik dan ook de "main" router plaatsen en een additionele AP op de plaats waar nu de 320N staat.

Totaal dus 2 routers/AP en 1-2 switches. Switches is voor mij echter duidelijk, welke router ik moet nemen is de hamvraag.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

significant schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:40:
ISP is Telfort met nu 50/50 via glas, maar komt binnenkort 100/100.

Per vertrek minimaal 1 kabel, maar dit is naar inzicht met de switches op te lossen. Alle kabels komen op ene patchpanal in de meterkast uit. Daar wil ik dan ook de "main" router plaatsen en een additionele AP op de plaats waar nu de 320N staat.

Totaal dus 2 routers/AP en 1-2 switches. Switches is voor mij echter duidelijk, welke router ik moet nemen is de hamvraag.
Een mikrotik routerboard is een bijzonder vlot apparaat, zit vol met features, maar de interface is nogal geadvanceerd.je zou de microtik evt kunnen combineren met een ubiquinty AP voor extra draadloze apparaten. Je hebt dan wel goed spul.

pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range

de standaard unifi-ap is wel beperkt qua snelheid, en heeft ook maar een 100mbit verbinding. maar je krijgt er dan wel stabiliteit voor terug.

ora et labora

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Je zou eventueel ook nog naar pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router kunnen kijken. Ubiquiti heeft verder net nieuwe Unifi AC access points geïntroduceerd.

Zie: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/
Van de Unifi AC-AP is nu eveneens een LR (Long Range) versie. Alle AC AP's hebben een gigabit-poort.

Er is een draadje op GoT hierover: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 24% gewijzigd door VHware op 12-09-2015 18:08 . Reden: AC long range info toegevoegd ]

• significant
Hoe "eenvoudig" configureerbaar is Ubiquiti? Het opzetten van b.v. vaste IP adressen ziet er erg ingewikkeld uit.
Tevens ziet het er vrij profi uit, zit er iets onder wat meer consumer gericht is?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 02:17
Meestal zinniger (want stukken goedkoper): RB951G-2HnD

Maar ook die moet je niet kopen. MikroTik's 802.11ac-router (hAP ac) laat nu al zolang op zich wachten dat het echt niet lang meer kan duren. Dat is een veel betere investering dan nu nog een 951/2011 kopen.

Als je MikroTik wil is mijn advies: even wachten op de hAP AC.
significant schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:40:
Dan zou ik er sterk rekening mee houden dat je er binnenkort niet meer simpelweg je VLANs kunt splitsen voor TV/internet, maar het IPTV-lan steeds vaker dient te routeren. Tenminste, al het aanbod van KPN en dochters lijkt die kant uit te gaan.

Dat betekent dus dat je met een managed switch en willekeurige consumentenrouter een probleem hebt (die kunnen geen 2 'WAN' links routeren met specifieke routes en IGMP proxying).

De oplossingen van MikroTik en Ubiquiti kunnen dit wel, net als waarschijnlijk alles met OpenWRT/dd-wrt/pfSense.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
significant schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:47:
Hoe "eenvoudig" configureerbaar is Ubiquiti? Het opzetten van b.v. vaste IP adressen ziet er erg ingewikkeld uit.
Tevens ziet het er vrij profi uit, zit er iets onder wat meer consumer gericht is?
Het is wat minder intuitief dan standaard consumentenrouters. Het is niet heel erg lastig, per vlan of subnet moet je in de router een dhcp-server aanmaken als daar automatisch ip-adressen uitgedeeld moeten worden. Configuratie kan in de web-interface of de command line (CLI).

Betreft het Unifi AP controller: dit is wel heel eenvoudig in te stellen. Je kan er een aparte SSID in maken voor gasten. Deze wordt door de AP dan geisoleerd van het normale netwerk. Er is daarop dan alleen internettoegang mogelijk. Als je verder vragen hebt hoor ik het graag :)

[ Voor 14% gewijzigd door VHware op 13-09-2015 11:33 ]

• significant
Goed, denk toch dat ik de stap ga nemen naar Ubiquti. Heb nog wel lichte vrees voor het instellen maar een beetje uitdaging mag ook.

Kunnen de AP's gevoed worden door de CAT-kabel, m.a.w. kan ik de AP met een land kabel in een "opbouw" prikken en vervolgens in de meterkast de PoE injector plaatsen?

Daarnaast, hoe goed gaat Ubiquiti samenwerken met de voorgestelde switches? Ervaringen?

[ Voor 13% gewijzigd door significant op 16-09-2015 21:08 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uit eigen ervaring: Ubiquiti spullen werken perfect samen met elkaar én met andere merken switches. Waar je bij de AP's wel rekening mee moet houden is dat ze, als je ze wil "voeden" middels de UTP kabel, aangesloten moeten worden op een 803 aware router/switch. Doe je dat niet dan moet je inderdaad van POE injectors gebruik gaan maken (worden bij de AP's meestal bijgeleverd).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• significant
Toch nog een schopje, ben aan het wachten op november voor de Unify AC.

Maar vanwege PoE zit ik te kijken naar:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port

Nu, ik zie dit als een uitgebreide versie van de light met o.a. als additionele opties PoE en 2 extra LAN poorten en verder gelijke specificaties.

Klopt dit?

Tevens gaat het verhaal dat de PoE onvoldoende is om Unify AC accespoints te voegen, maar krijg dit niet helemaal duidelijk uit de specificaties (zie review bij de 5 ports edgerouter)
Pagina: 1