Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PaulBloem
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-04 21:33
Hi allen,

Ik ben bezig met spullen uitzoeken voor een nieuw aan te leggen netwerk in ons huis.
Huis is nog niet opgeleverd maar ben graag voorbereid om straks goed aan de slag te gaan.
Ik neem geen netwerkapparatuur vanuit mijn vorige woning mee aangezien ik in een klein appartement zat waarbij alles via de UPC horizon box ging (of meestal redelijk ging). Budget is in principe niet van belang.

Situatie van het toekomstige huis (3-laags) zal als volgt zijn:
Begane Grond
Hal
- Entry point in meterkast

Woonkamer
- TV
- PS4
- PC met Kodi onder TV

1ste verdieping
Slaapkamer 1
- PC onder TV met Kodi

Slaapkamer 2
- Vaste office PC

2de verdieping
Slaapkamer 3 & Slaapkamer 4
- Geen vaste clients nog

Daarnaast de nodige mobiele clients:
- Laptops, iPhones, iPad

Het netwerk wat ik in gedachten had:
Hal
- Modem van ISP (Moet dat eigenlijk?)
bekabeld naar:
- AC Router (Netgear R7000)
bekabeld naar:
- Access Points (AVM FRITZ! 1750E) in Woonkamer, Slaapkamer 1, 2, 3 en 4.

Zodoende een AC netwerk te creëren door het gehele huis waarbij bekabeling richting de clients eigenlijk niet nodig is.

Vragen:
- Is hier Cat6 kabel voldoende voor of is er bepaalde soort nodig voor een AC netwerk?
- Heb ik het modem van de ISP eigenlijk wel nodig?
- Ik kom 1 poort te kort op de netgear (4 gigabit poorten), hoe dit netjes op te lossen? Wellicht wil ik later ook nog een access point in de tuin als dat nodig blijkt te zijn.
- In mijn hoofd heb ik nu alles wel goed afgekaart. Enige andere suggesties?

Alle reflecties zijn welkom, alvast dank daarvoor!

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
CAT6 is zat tenzij je van plan bent om 10Gbit te gaan gebruiken over x jaar (duur en overbodig) ;)
Het modem heb je altijd nodig omdat dat het kastje is wat signaal van je provider (coax/fiber/satelliet?) omzet naar iets waar je router iets mee kan doen.
Verder kan je altijd meer poorten 'maken' door er een switch op aan te sluiten, zolang je niet verwacht elke verbinding constant 1Gb/s aan dataverkeer te verbruiken (en dus minimaal een 5Gb/s internet abonement te hebben :9~) zal vrijwel elk merk switch het doen, zelf goede ervaringen met de Netgear switches (ongeveer 30 euro voor 5 poorten)
Enige mogelijke probleem wat ik zie is zero-handoff, ik kan zo even niet zien of deze AP's dat ondersteunen en als je er zoveel ophangt (is dat ook wel nodig?) zou het ontbreken ervan toch erg irritant kunnen worden.
(Zero-handoff zorgt ervoor dat als je in slaapkamer1 verbindt en dan naar de keuken loopt, je naar de dan dichtsbijzijnde AP schakelt zonder dat je dit zelf hoeft te doen en dus 1 groot dekkend netwerk hebt. Met normale AP's heb je dit niet en blijf je regelmatig hangen op een AP, waardoor je bijv. slechte verbinding hebt...)
Misschien dat iemand anders hier dat toevallig weet of deze AP's dat ondersteunen?

Edit: lees nu pas goed dat je alle clients draadloos wilt doen: in dat geval advies: niet doen.
Draadloos is makkelijk, bedraad is betrouwbaar en snel.
Verder heb je met wifi in vrijwel geen enkele situatie de volle bandbreedte, reken maar op de helft als de maan goed staat ;)
Dus dingen als een PC die altijd onder de TV hangt: gewoon een kabel erin, je kantoor pc: gewoon kabel erin enz.
Dan heb je wel wat meer switches nodig maar of je nu de kabels legt of over een paar weken als je erachter komt dat Wifi niet altijd perfect is alsnog die kabels legt :)

RGAT wijzigde deze reactie 11-09-2015 14:08 (18%)

Fixing things to the breaking point...

• prekz
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:26
Die fritzbox die jij aanhaalt is een repeater. Wifi netwerken zijn eenrichtingsverkeer. Wat een repeater doet hij pakt het signaal van je netgear router op en versterkt dit. Echter omdat wifi eenrichting is verlies je al de helft van de geadverteerde snelheid voor het verzenden en ontvangen richting je router.

Wat mijn keuze zou zijn:
Modem van de provider, hier sluit je een degelijke switch aan met de nodige poorten. Vervolgens sluit je op de switch 2 of 3 accesspoints (1 voor beneden en een kabel naar eerste etage). Dit kunnen bijvoorbeeld de nieuwe unifi modellen zijn. Deze kosten tussen de 80/150 euro afhankelijk van het gekozen model.

Nogmaals een repeater wil je eigelijk niet, dit gaat je in de toekomst alleen maar problemen geven.

• PaulBloem
@RGAT Thanks, duidelijk qua modem en ook de bekabeling.
Ik heb loze leidingen richting elke kamer lopen dus zal inderdaad ook een extra draadje meenemen om PC's rechtstreeks aan te sluiten.
Zoals je aangaf dus even kijken naar prima switch voor in de meterkast met genoeg poorten.

Zero-handoff is erg interessant, die ga ik even nakijken.

@prekz, deze fritzbox kan ook als AP aan de slag. Zit een 1GB ethernet poort in om dat te doen.
Dus inderdaad zoals geadviseerd, een switch met genoeg poorten en dan richting de kamers voor bekabelde apparaten en de access point voor mobiele.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:10
quote:
prekz schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:14:

Wat mijn keuze zou zijn:
Modem van de provider, hier sluit je een degelijke switch aan met de nodige poorten. Vervolgens sluit je op de switch 2 of 3 accesspoints (1 voor beneden en een kabel naar eerste etage).
Weet je zeker dat je de router functionaliteit van je modem wil gebruiken?
Zelf zou ik het modem van de ISP in bridge zetten, dan naar mn eigen router en daarna verder, zonodig via een switch.

2430Wp ZW

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Zie nu inderdaad dat het repeaters zijn...
Mijn ervaringen met repeaters zijn vrij goed, ze stuiteren erg goed vooral de goedkopere modellen stuiteren een paar meter als je ze hard genoeg gooit, verder zijn ze eigenlijk nergens goed voor ;)
Kortom: koop apparaten die bedoelt zijn om AP te werken, niet repeaters die een halve AP functie hebben en elkaar dwars gaan zitten :/
@S0epkip:
AC Router (Netgear R7000) ;)

Fixing things to the breaking point...

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:29
quote:
prekz schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:14:
....

Wat mijn keuze zou zijn:
Modem van de provider, hier sluit je een degelijke switch aan met de nodige poorten. Vervolgens sluit je op de switch 2 of 3 accesspoints (1 voor beneden en een kabel naar eerste etage). Dit kunnen bijvoorbeeld de nieuwe unifi modellen zijn. Deze kosten tussen de 80/150 euro afhankelijk van het gekozen model.

..
Ja, dat wou ik hier ook aan mensen adviseren. Maar wanneer je een 5ghz met wifi AC wilt, dan betaal je dus 200 euro voor zo'n access point. 8)7 Mooi spul, maar echt veel te duur als je 't mij vraagt.

En verder
- Is hier Cat6 kabel voldoende voor of is er bepaalde soort nodig voor een AC netwerk?
Ja, meer dan voldoende.
- Heb ik het modem van de ISP eigenlijk wel nodig?
Daar ontkom je vaak niet aan. Je kunt zo'n modem in Bridge modus zetten, maar niet elke provider staat dit out of the box toe.
- Ik kom 1 poort te kort op de netgear (4 gigabit poorten), hoe dit netjes op te lossen? Wellicht wil ik later ook nog een access point in de tuin als dat nodig blijkt te zijn.
Misschien het modem/wifi van de ISP gebruiken, koppelen aan een 8 poorts switch en vanuit daaruit kabels naar alle kamers.
- In mijn hoofd heb ik nu alles wel goed afgekaart. Enige andere suggesties?

Repeaters zou ik ook niet zo snel doen. Liever op een centrale plek een router in AP modus zetten. Bijvoorbeeld op de 1e verdieping.

• prekz
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:26
quote:
Freakster86 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:42:
[...]

Ja, dat wou ik hier ook aan mensen adviseren. Maar wanneer je een 5ghz met wifi AC wilt, dan betaal je dus 200 euro voor zo'n access point. 8)7 Mooi spul, maar echt veel te duur als je 't mij vraagt.
Beetje offtopic natuurlijk om hier op in te haken.

Ik weet niet of je bekend bent met de nieuwe Unifi serie van Ubiquiti maar deze zijn vele malen goedkoper als de vorige generatie. Vorige generatie met AC was duur, daar ben ik het absoluut mee eens.

Unifi heeft nu een UAP‑AC‑LITE met adviesprijs van 89 dollar. En een UAP‑AC‑PRO met adviesprijs van 149 dollar. Voor verdere informatie verwijs ik naar het Ubiquiti forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583667

• PaulBloem
Helder guys, ik moet even in deze twee topics duiken:
- Switch met voldoende porten
- Apparatuur wat duidelijk voor access points bedoeld zijn (met AC).
Zal zeker eens kijken hoe de ervaringen zijn met de UAP-AC-PRO en LITE variant.
Waarbij de lite variant gezien de specs al voldoende moet zijn voor deze opzet.

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:24
quote:
PaulBloem schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:23:
Zal zeker eens kijken hoe de ervaringen zijn met de UAP-AC-PRO en LITE variant.
Ik wens je succes met vinden van de reviews. Komen pas in november uit.

Waarom heet een ei een ei? Omdat je van de buitenkant niet kan zien of het een hij of een zij is.

• PaulBloem
quote:
RobbyTown schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 02:39:
[...]

Ik wens je succes met vinden van de reviews. Komen pas in november uit.
Hmm dat wordt lastig verhaal inderdaad ;)
Maar geeft niet. De AP's kunnen ook later worden aangesloten. We gaan er toch ook pas in november in.

• PaulBloem
Heb weer even verder rond gekeken en ook zeker aantal andere topics doorgespit.
Ondertussen Ziggo aangemeld maar wel met een losse modem (TC7200 aangezien oud UPC gebied is)

Ik denk dat ik het nu als volgt ga doen bij ons thuis:

Internet komt bij ons binnen van Ziggo:
- 1x TC7200 (losse modem van Ziggo welke we in bridge modus zetten)

Hiervandaan kabel naar onderstaand rack.

19 inch rack maken in de meterkast door middel van hout en een rack profiel:
- 2x Penn Elcom 8He rackprofiel 2 mm staal (4.05 Euro)
- 1x Timmerhout geschaafd vuren 2700 x 44 x 44mm 4 stuks (12.69)

In het rack komt dan de volgende elementen:
- 1x Router, maar welke?? Ik zat te denken aan deze: MikroTik RB2011UiAS-RM
Ik vind handig en mooi als netjes in het rack past. Hoeft qua functies niet veel te kunnen.
Wifi en dergelijke wordt ondervangen door aparte access points.
Dit is tot nu toe enige punt waar ik nog beetje twijfel hebt, enig advies?es?

- 1x Switch - Switch 16x Ethernet 1Gbps (TP-Link TL-SG1016)
- 1x Patch Paneel - Zwart Cat6 24 poorts volledig afgeschermd (079587) (41.71)

Vanuit patch paneel bedraad naar alle kamers:
- 1x Konig Cat 6 Kabel 100 meter (Solid,UTP,CU) - Grijs (55.75)
Moet nog even goed na rekenen hoeveel meter nodig.

In elke kamer netjes afgewerkt met wandcontactdoos:
- 1x Voordeelverpakking 5x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp inbouw DN-9005/B5 (36.43)

Waarbij dan ook op elke verdieping een access point komt te staan (te zijner tijd).
Eerst even 1 uitproberen en testen:
- 1x UAP‑AC‑LITE (Rond 100 euro)

Iets gemist? Enige andere suggesties?

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Die cat6 kabel is van zeer slechte kwaliteit!!!

Geef een tientje meer uit en je hebt 100% kwaliteit zonder gezeur!

https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html

En waarom die router ? Ik weet niet of je kennis van configureren hebt ? Anders zou ik iets van deze doen pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart. Scheelt hoop gezeur met configureren en direct goeie Wi-Fi erbij.

Jan-man wijzigde deze reactie 30-10-2015 20:54 (38%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:24
Aangezien je unifi ap gaat gebruiken. Zou ik voor dit gaan. Ja ok geen 19" dat klopt maar een leg bord is ook strak. pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router

Daar zit een controller in wel zo handig anders moet je dat weer ok je pc draaien (ap werkt ook zonder controller zolang je niks aan wilt passen)

Switch... heb je die al? Zo nee zou ik voor HP gaan
pricewatch: HP Procurve 1820-24G

Iets duurder wel lifetime garantie gaat ie na 5 jaar of 10 kapot krijg je een nieuwe.

Waarom heet een ei een ei? Omdat je van de buitenkant niet kan zien of het een hij of een zij is.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:55
quote:
PaulBloem schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:04:
- 1x Router, maar welke?? Ik zat te denken aan deze: MikroTik RB2011UiAS-RM
Ik vind handig en mooi als netjes in het rack past. Hoeft qua functies niet veel te kunnen.
Wifi en dergelijke wordt ondervangen door aparte access points.
Dit is tot nu toe enige punt waar ik nog beetje twijfel hebt, enig advies?es?
Die snap ik niet.

- De mythische RB3011 staat al tijden op het punt van release; nu nog een RB2011 kopen is niet de beste investering (maar dat roep ik ook alweer maanden..)
- De RB2011 heeft een boel poorten en WiFi waar je in jouw geval niets aan hebt. Een RB750Gr2 of RB850Gx2 lijkt me een logischere keuze. Eerstgenoemde heeft 'slechts' 64 MB RAM (ik gebruik nog geen 30 MB momenteel, volgens mij is het ruim voldoende als je geen gekke dingen doet), bij het prijspunt van die 850 wordt de Ubiquiti van hierboven weer interessanter (integreert mooi met je APs, lijkt me).

Of een simpel consumentending; zoals je zelf stelt heb je niet zoveel eisen. Iets als de AC68 lijkt me dan weer zonde van het geld, dan betaal je voor features (WiFi) die je al regelt met je APs. Genoeg goedkopere apparaten die ook aan de eis '>= 200 Mbit/s packets NAT'en' voldoen.

En die switch, ik vind garantie geen argument voor een HP die 2x zo duur is. Zaken als managed/unmanaged en eventueel PoE zou ik wel meenemen bij de keuze voor een switch.

Thralas wijzigde deze reactie 01-11-2015 10:02 (5%)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:56
Wat wil je zo graag doen met de router? TC7200 in router mode ipv bridge mode is vele malen stabieler. Als die alleen ip's hoeft uit te delen is het zonde van je geld.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• PaulBloem
quote:
Jim423 schreef op zondag 01 november 2015 @ 10:02:
Wat wil je zo graag doen met de router? TC7200 in router mode ipv bridge mode is vele malen stabieler. Als die alleen ip's hoeft uit te delen is het zonde van je geld.
Inderdaad goed puntje... 8)7
Laten we eerst maar eens kijken hoe de TC7200 z'n werk in het echt gaat doen.
Kan daarna dan altijd nog een extra investering doen.
quote:
Geef een tientje meer uit en je hebt 100% kwaliteit zonder gezeur!
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html
Bedankt voor de tip qua kabel, dat is inderdaad iets dat ik in een keer goed wil hebben door het huis heen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True