Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-08 14:53
Hallo allemaal,

Eigenlijk heb ik nooit een reden gehad om naar een receiver te zoeken, mede door het feit dat ik niet denderend veel TV kijk, en altijd gewoon een dvd spelertje aan de tv heb gehad zonder verdere speakers.

Echter heb ik tijdens de meest recente iBood hunt een box weten te bemachtigen, en daar zat onderandere een Onkyo SKS-HT528(B) speakerset in. Nu zegt het merk Onkyo mij eigenlijk niets, maar het zal voor een beginner vast wel een leuk setje zijn.

Nu heb ik dus een speakerset staan, maar heb ik geen receiver om alles aan te koppelen, en om eerlijk te zijn heb ik ook geen flauw idee waar ik op moet letten, én wat zo'n ding nou allemaal kan.

Ik heb via wat google werk begrepen dat er nog al wat verschil in zit, zo kan de één wel verbinding maken met b.v. spotify en een netwerk schijf, en heeft de ander weer speciale dolby opties. Maar goed, ik heb het standaard vragenlijstje ingevuld, en ben benieuwd wat jullie suggesties zijn.

Ik zoek een?
Receiver

Wat is je budget?
Rond de € 200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films & series te kijken, en wellicht muziek af te spelen

Wat heb je zelf al gevonden?
Niks, heb er totaal geen kaas van gegeten en laat me graag informeren door mensen met ervaring

Welke vragen heb je hier nog over?

• Hebben Onkyo speakers ook baat bij een Onkyo reciever, of maakt dat niet uit?
• Kan ik ook een USB stick of externe HDD aansluiten en zo media afspelen?
• Ik heb glasvezel van Vodafone en daar zit een kastje bij met een hdmi kabel die naar de TV gaat, echter las ik dat de receiver meestal 1 HDMI poort heeft waar de TV op aangesloten moet worden, hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Merk maakt niet uit.
USB is geschikt voor muziek.
HDMI van je bronnen (Vodafone, DVD, etc) naar receiver, één HDMI naar TV.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:53
Zoals hierboven ook al wordt gezegd, het merk receiver maakt niet zo veel uit.
Daarnaast is uit je TS af te lezen dat je niet heel erg veeleisend bent t.o.v. deze receiver ;)

Een pricewatch: Onkyo TX-SR333 Zwart zou prima passen bij jou eisen.
Ook de wat goedkopere pioneers uit de pricewatch zouden denk ik al wel aan je eisen voldoen.

Deze receiver kan 5.1 aansturen, je speakerset is 5.1 dus helemaal prima.

- USB media afspelen weet ik niet zeker, volgens mij ondersteund de receiver dan alleen audio formaten (er zit geen videospeler in). Overigens zijn er naar mijn weten niet heel veel (duurdere) receivers die dit kunnen. Een receiver is met name bedoelt als 'doorgeefluik'.
- HDMI doorgifte, als je kijkt naar de achterzijde van de genoemde receiver zie je een hele rits HDMI-IN aansluitingen zitten. In principe kun je al je HDMI apparaten hierop aansluiten (PC/Mediaspeler/DVD/Blu-ray etc.) en vervolgens kun je met 1 kabel (HDMI-OUT) de Receiver verbinden met je TV. De bronselectie doe je vervolgens dus met de receiver. Het voordeel hieraan is is dat het geluid automatisch door de receiver wordt afgespeeld en het beeld wordt doorgegeven aan de tv.

Op de genoemde receiver zit ook 'Audio Return Channel' wat inhoudt dat over de HDMI-OUT (mits de tv het ook ondersteund) ook audiomateriaal van de tv naar de receiver gestuurd kan worden. (bijv. van smart tv apps zoals netflix). Dit kan een handige feature zijn op het moment dat je tv dit ook ondersteund en bijvoorbeeld aan de muur hangt. In dat geval heb je namelijk aan je tv slechts 1 HDMI kabel en 1 stroomkabel gekoppeld wat kabels wegwerken een stuk eenvoudiger maakt.

(2e hands kan ook de moeite waard zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-08 14:53
Bedankt voor de reacties, het is me allemaal al wat duidelijker aan het worden.
Ook heb ik even gekeken naar de TX-SR333, echter zie ik daar dat die 100w vermogen heeft voor de speakers waar de speakerset 120w is, doe ik mijzelf daarmee tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee hoor ongeveer hetzelfde, niets mis mee

100 wat is 2x zo hard als 10 watt, en 4x zo hard als 1 watt
die dat verschill maakt dan geen reet meer uit.

Iperf

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-10 08:06
Die 120 watt staat voor wat die maximaal aan kan ;) (je zult daar overigens nooit aan komen :9).
Ik heb op mijn kamer de TX-NR509 (120 watt uitgangsvermogen) staan met als achterspeakers die tot 200 watt kunnen :9.
Hoe hoger het aantal watt op je box hoe meer ze aankunnen en soms zegt het ook iets over de kwaliteit.

In dit geval zal je een mooie combo hebben :).

Gamertag: timmie271

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Glasya schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 00:06:
Ook heb ik even gekeken naar de TX-SR333, echter zie ik daar dat die 100w vermogen heeft voor de speakers waar de speakerset 120w is, doe ik mijzelf daarmee tekort?
Vergeet dat hele vermogen, dat maakt het alleen lastig en matchen is niet eens nodig. Zie voor meer uitleg [FAQ] Audio en anders korter samengevat FeaR in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic".

De TX-SR333 heeft die 100 Watt ook op een creatieve manier gemeten, dus op één kanaal bij 6 Ohm bij 1 kHz en met 1% THD. Als je eerlijk gaat meten (minstens twee kanalen, 8 Ohm, 20 - 20.000 Hz en met minder dan 0,1% THD) houd je veel minder over. Moge duidelijk zijn dat het vermogen nog minder wordt naar mate er meer kanalen aan worden gestuurd. Maar dan is het eerlijk, maar niet hoog en alleen op dat laatste geilt de gemiddelde consument. Ter vergelijking: een Denon AVR-4520 doet eerlijk (!) gemeten op 5 kanalen 121 Watt (bron). Dan weet je een beetje in welke regionen/klasses je moet zoeken voor als je echt die 120 Watt zou willen hebben. Hetzelfde geldt voor die 120 Watt hierboven, ook creatief gemeten en niet representatief.

Maar zoals gezegd hoef je daar geen rekening mee te houden aangezien een paar Watt al genoeg is. En vergeet niet dat de stap van 1 naar 2 Watt groter is dan die van 100 naar 150.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1