IRSA modem aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuwe modem gekregen en die wil ik graag installeren ipv mijn oude. In het studentenhuis werkt het internet niet erg soepel (ene keer wel internet andere keer niet (na een reset doet hij het meestal weer goed)).

Het internet komt binnen via een ISRA punt (in hoeverre ik mij goed heb ingelezen) in mijn kamer(een dikke stugge kabel met 4 kernen). 2 van deze kernen zijn in gebruik genomen en "al zeg ik het zelf" op een vrij instabiele manier omgezet naar een DSL aansluiting die naar mijn huidige modem loopt.
Ik zou er voor kunnen kiezen om de huidige kabel te laten zoals het nu is en mijn het modem te verwisselen. Omdat het internet nog al instabiel is zoals eerder al is aangegeven wil ik graag alles op nieuw bekabelen. hierin hebben we 2 keuzes:

Of ik controleer of de juiste 2 van de 4 kabels zijn gebruikt en sluit maak hier een dsl connector van en sluit mijn nieuwe modem aan. (Hoe weet ik welke draden ik moet gebruiken 3 bruine en 1 blauwe).

Of ik gebruik blind de zelfde 2 draden als vorige keer. (zou toch moeten kunnen aangezien ik nu wel internet krijg ook al is het niet heel stabiel.

Dus de vraag luid: Kan ik zomaar de huidige IRSA kabel doorknippen, strippen en met een kroontje een dsl er van maken die is meegeleverd met het modem. (Er zit nu een lasdop op maar die heeft naast bescherming geen functie). Ik wil dit zeker weten omdat ik anders voor een langere tijd helemaal geen internet meer heb.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2zemljo.jpg

Met vriendelijke groeten,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 22:36

Dawn

..Sworn to the Dark..

het ISRA punt is een hoofdaansluiting van de adres locatie welke door KPN afgemonteerd word.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huisinstallaties_analoog/isra_punten.png

zoals ik de foto zie komt de kabel vanuit een ander punt in het huis (het daadwerkelijke ISRA) je kamer binnen.

Als alleen het modem veranderd en niet de provider dan kan je er voor kiezen om de bestaande 2 kleuren/kernen te gebruiken (hierop zit je actieve verbinding) maar wel een nieuwe kabel te leggen en af te monteren met een RJ11.

Mocht je een Fritz!Box modem hebben controleer dan even extra welke connector in de DSL aansluiting moet, er zijn ook varianten met een RJ45 als input.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Moet dit een ISRA aangelegd door KPN voorstellen ? Draad lijkt mij te dik, zou ook een doosje moet zitten, waar je dan een RJ11 (4 polig) in prikt.

Volgens mij moet je officieel je blauw + rood hebben voor telefoon en een modem.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hoe oud is de betreffende woning? In hele oude woningen worden ook groen en geel als binnenkomende telefoonlijnen gezien. Ik kan het op je foto niet echt goed zien maar ik vermoed dat de woning al wat ouder is..

Tegenwoordig bestaat een IS/RA punt uit minimaal 1 stergroep. Rood en blauw vormen lijn één, Oranje en Wit de tweede lijn.

Je kunt een klacht indienen bij je ISP en vragen of hun een monteur willen aansturen om het IS/RA punt opnieuw aan te leggen..

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 22:36

Dawn

..Sworn to the Dark..

MisteRMeesteR schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:37:

Je kunt een klacht indienen bij je ISP en vragen of hun een monteur willen aansturen om het IS/RA punt opnieuw aan te leggen..
Dit inderdaad als je in de woning geen andere aansluiting hebt (of kan vinden).

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Kreeg eerder de indruk dat iemand een soort 4 aderig oud electra snoer met lasdoppen op de ISRA draden heeft "gebutst".

Zoals iemand hiervoor al riep, zou ISP bellen want zelfs al sluit je een modem aan, kan best zijn dat de performance ruk is en het modem laag gaat intrainen ivm slechte bekabeling/ISRA.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Foto ziet er niet echt uit als een ISRA aansluiting. Nog even verder zoeken en kijken waar de KPN lijn het huis binnenkomt (en waar het echte ISRA punt zit) Dan vandaar af een goede draad naar jouw modem.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-08 17:39
Dit is absoluut de hoofdaansluiting en is een lasdop geweest. De lasdop is 'verdwenen' maar hij is wel met lasjes doorgezet wat alleen een KPN monteur kan doen. Hij lijkt in dit geval op dikader 2 te zitten (wit en oranje) die andere is als het goed is rood/wit en blauw/wit gestreept. Neem contact op met je provider en zeg dat je isra kapot is. Ze zullen vast beginnen over kosten maar dit is zo te herstellen dat er geen kosten aan zitten. Als je echt niet akkoord gaat met mogelijke kosten willen ze vaak niet komen. Laat ze maar gewoon komen en zeg maar dat het dan akkoord is. Zou je zien dat er geen kosten aan zitten. :)

Bron: ervaring van heel dichtbij. ;)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
OgWok schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:43:
Foto ziet er niet echt uit als een ISRA aansluiting. Nog even verder zoeken en kijken waar de KPN lijn het huis binnenkomt (en waar het echte ISRA punt zit) Dan vandaar af een goede draad naar jouw modem.
Dan nog raadt een gemiddelde ISP (zeg XS4ALL) max 3-4 meter snoer aan vanuit je ISRA naar je modem. In de praktijk misschien paar tienden dB SNR per 15-20m snoer. Als je vanuit je ISRA verder weg gaat, kijk of je iets met twisted pair kunt doen (bv. CAT5E kabels) ivm betere afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Is gewoon het ISRA, waarschijnlijk zat daar een ouderwetse lasdop. De boel is met zilvertjes/groenjes gelast, de lasdop zelf mist alleen. Eigenlijk zou je het ISRA moeten laten herstellen door KPN.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Weet niet wie je ISP is, maar volgens:

https://forum.telfort.nl/...sra-punt-herstellen-29757

Kun je er voor kiezen om een DSL modem te laten installeren door monteur. Indien ISRA in slechte staat is, kan de ISP KPN komen laten opdraven om het te laten herstellen (= gratis). Moet er een complete nieuwe kabel getrokken worden, dan loopt het behoorlijk in de papieren (350-700 euro zo te lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Da's waar; een KPN monteur met een goed meetapparaat weet je binnen een paar minuten te vertellen of wat we op de foto zien een goede aansluiting gaat geven.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele en snelle reacties!

Er zat inderdaad een lasdop op maar die kon ik er zonder moeite afhalen (gewoon een losse dop). KPN is inderdaad mijn provider en verder heb ik geen andere telefoon aansluitingen (die 4 pin dingen). Dit is dus (naar eigen zeggen) mijn enige en oude aansluitingspunt. Ik was niet van plan om een hele lange dsl kabel aan te leggen. Het oude modum heeft ook altijd pal naast het IRSA punt gestaan. Wat betreft het huis heb ik geen idee hoe oud deze is en kan ik ook niet snel achterkomen (je kent de huisbazen in Groningen).

Nu rust de laatste vraag: het is dus niet verstandig om zonder een meting te laten doen de 2 oude draden die nu in gebruik zijn door te knippen en met een nieuwe dsl kabel aan te sluiten (lijkt mij het makkelijkste). Het is beter om een monteur te laten langskomen van kpn die het uitmeet en eventueel voor mij opnieuw bekabeld?

Met vriendelijke groeten,
Pieter

Nogmaals bedankt!

EDIT: nu ik het nogmaals doorlees is een lasdop iets anders dan een IRSA punt. Ik moet er dus vanuit gaan dat het een lasdop is ipv een IRSA punt. Er zat namelijk een dop op maar die kon ik er dus zonder moeite vanaf halen (ik was benieuwd naar de bekabeling. )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

zat er een dop op als in dit topic? Antiek ISRA punt verplaatsen/moderniseren die is namelijk ervoor bedoeld om erafgehaald te worden :) en is wel degelijk het binnenkomende punt.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-08 17:39
Kroonsteentjes zijn not done. Krijg je alleen maar slechte verbinding van. Als je een lijn wil verlengen kan je beter KPN die lasdop (wat wel gelijke een ISRA punt is) te laten vervangen. Je krijgt dan een versie met 2x rj 11 aansluiting waar je eventueel een goed gevlochten CAT5 2 pair kabel op aan kan sluiten. Als je hem zo verlengd dan moet de afstand geen probleem zijn. Maar als je verbinding nu al wegvalt en met kroonsteentjes gaat werken kom je van de regen in de drup.

Edit: wees ook voorzichtig met die loodkabel. Als je die een paar keer de zelfde kant opbuigt dan kan ie afbreken...

[ Voor 11% gewijzigd door Henkie-Jan op 09-09-2015 15:42 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Magneet: het is inderdaad zo een dop alleen dan minder mooi en minder geordend. Ik ga er inderdaad ook vanuit dat dit het binnenkomende punt is.

Henk-jan. Het is inderdaad een loodkabel dus ik zal voorzichtig zijn.

Resultaat: omdat ik instabiel internet ervaar met mijn oude modem moet ik sowieso KPN bellen om te vragen of zij het willen controleren. Als zij het hebben gecheckt, Dan kan ik bepalen hoe ik het ga regelen met de nieuwe bekabeling, Nu weet ik alleen nog niet hoe ik die het beste opnieuw kan bekabelen. Krijg toevallig net een SMS dat het internet weer is uitgevallen en of ik er wat aan kan doen. Heel instabiel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 10:33
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:11:
Magneet: het is inderdaad zo een dop alleen dan minder mooi en minder geordend. Ik ga er inderdaad ook vanuit dat dit het binnenkomende punt is.

Henk-jan. Het is inderdaad een loodkabel dus ik zal voorzichtig zijn.

Resultaat: omdat ik instabiel internet ervaar met mijn oude modem moet ik sowieso KPN bellen om te vragen of zij het willen controleren. Als zij het hebben gecheckt, Dan kan ik bepalen hoe ik het ga regelen met de nieuwe bekabeling, Nu weet ik alleen nog niet hoe ik die het beste opnieuw kan bekabelen. Krijg toevallig net een SMS dat het internet weer is uitgevallen en of ik er wat aan kan doen. Heel instabiel dus.
Als je ISP KPN is, kan je dit doen. Maar als je bij (bijvoorbeeld) XS4All zit zal je hun moeten bellen

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 15:00
Dus samenvatten: lasdop er op terug zetten, KPN bellen en aangeven dat alles instabiel is en dat je graag een monteur naar je ISRA punt wil laten kijken omdat het zo oud is en schijnbaar erg slecht.

Wat al gezegd is: de KPN monteur kan de kabel afwerken met een normaal doosje waar jij dan direct een kabeltje met stekker in kan prikken voor je modem. Vele malen makkelijker en stabieler.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing voor de gene die dit misschien later willen en een oplossing zoeken;

Met een nieuwe modum werkte hij wel weer maar vertrouwde het nog niet helemaal en wilde niet afwachten tot het mis ging. KPN gebeld en gezegd dat het internet instabiel is en die hebben direct (de volgende dag) een gratis monteur langs gestuurd. het irsa is nu een dsl kasje geworden en de kabel is uitgemeten en "stabiel gemaakt". Nu prima internet bedankt allemaal!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 15:00
Goed te horen. Veel plezier ervan!

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Edit: had over het hoofd gezien dat het opgelost was, nevermind! :)

Een paar dingetjes:
Op de foto die je stuurde zie je inderdaad de invoerkabel(zit papier om deze aders heen), volgens mij zit het op aderpaar 2 aangesloten(wit/oranje). Hier hoort eigenlijk een dop over heen te zitten(lasdop).

Ik zou ook oppassen met wat je hier aan verandert, als KPN iets moet repareren wat je vernielt hebt zitten hier misschien kosten aan.

Kroonsteentjes zijn sowieso een no-go. De adertjes hebben overigens ook een speciale coating die eraf gekrapt dient te worden voordat de verbinding werkt, deze coating is niet-geleidend.

Als ik jou was zou ik bij instabiel internet gewoon je provider raadplegen, die stuurt dan indien nodig een eigen monteur of kpn monteur aan om het te repareren. Maar goed, dat is je eigen keuze uiteraard.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Qlimaxxx op 23-09-2015 20:38 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Qlimaxxx schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:36:
Edit: had over het hoofd gezien dat het opgelost was, nevermind! :)

Een paar dingetjes:
Op de foto die je stuurde zie je inderdaad de invoerkabel(zit papier om deze aders heen), volgens mij zit het op aderpaar 2 aangesloten(wit/oranje). Hier hoort eigenlijk een dop over heen te zitten(lasdop).

Ik zou ook oppassen met wat je hier aan verandert, als KPN iets moet repareren wat je vernielt hebt zitten hier misschien kosten aan.

Kroonsteentjes zijn sowieso een no-go. De adertjes hebben overigens ook een speciale coating die eraf gekrapt dient te worden voordat de verbinding werkt, deze coating is niet-geleidend.

Als ik jou was zou ik bij instabiel internet gewoon je provider raadplegen, die stuurt dan indien nodig een eigen monteur of kpn monteur aan om het te repareren. Maar goed, dat is je eigen keuze uiteraard.

Succes!
toon volledige bericht
Had ne het hele topic gelezen had je gezien dat ie dat al gedaan heeft en dat kpn het opgelost heeft ;)

Snel editten hè :P

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
chucky666 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:40:
[...]

Had ne het hele topic gelezen had je gezien dat ie dat al gedaan heeft en dat kpn het opgelost heeft ;)

Snel editten hè :P
Ja zag het vrij kort na het plaatsen, foutje moet kunnen :)
Pagina: 1