DIY NAS Build

Pagina: 1
Acties:

• Cihad
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-11 10:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS systeem waarop waarschijnlijk FreeNas zal draaien.
Wat ik wil van een NAS zijn het volgende:
Data opslaan en deze data back-uppen
Deze data benaderbaar maken in de cloud.
Torrents downloaden zodat ik dit niet meer op me PC/laptop hoef te doen
Waarschijnlijk binnenkort een eigen Mailserver draaien
Misschien ooit een Webserver draaien
Of de mail en web server wel kan op een NAS weet ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs voor de hardware en harde schijven wil ik zo laag mogelijk houden, maar voor een redelijke NAS ben je toch wel zo een 3-350 euro kwijt dus zal ik dit er voor over kunnen hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alleen een externe harde schijf 2,5" van 1TB die nu vol zit, data hiervan komt op de nas zodat ik deze weer kan gebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, werkgeheugen, voeding, harde schijf en behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, ik zou wel kwaliteit willen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou prettig zijn als het een compacte kast is die een redelijke uitstraling heeft zodat ie ergens in huis kan zitten.

Ga je overklokken?
Nee

Zelf samengesteld
Ik zou graag nog tips willen van jullie voor de build die ik heb samengesteld, en of er nog andere handige functies zijn die ik zeker zou moeten gebruiken met een NAS.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 51,95€ 51,95
1Gigabyte GA-H81N-D2H€ 50,76€ 50,76
2Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 139,90
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1HP 500658-B21€ 50,82€ 50,82
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,33

[ Voor 197% gewijzigd door Cihad op 08-09-2015 18:55 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Voor een budget DIY NAS lijkt ECC RAM me overkill, tenzij je heel gevoelige data hebt. Ga je de harde schijven mirroren met software RAID, ZFS? Ik vind ECC overbodig als je voor de rest zo'n goedkoop systeem maakt, al zullen anderen me daar misschien in tegenspreken, voor ZFS heb je vooral veel geheugen nodig, niet noodzakelijk ECC.

Ik zou andere harde schijven kiezen, voor mij nooit meer Seagate, heb er teveel zien stuk gaan, en je kunt een merk niet afschrijven op basis van een paar ervaringen, maar als je naar reviews van de door jou geselecteerde schijven gaat kijken, zie je al dat die niet onbesproken zijn. Mijn eigen voorkeur gaat naar WD, HSGT/Hitachi of Toshiba.

Heb je ervaring met BSD? FreeNAS is een BSD variant, dat betekent voor velen dat er dingen bijgeleerd moeten worden. Ik heb zelf ook totaal geen ervaring daarmee, daarom verkies ik zelf een Linux/Debian gebaseerd OS, bv Ubuntu Server of OpenMediaVault, omdat het voor mij makkelijker is functies toe te voegen. Ik zie dat je ooit een Webserver wilt draaien, dat lijkt me makkelijker op een Linux OS, kun je Apache2 gebruiken. Misschien zeg ik dat nu omdat ik niet meer wil bijleren :p. Let wel, voor Linux systemen wordt niet aangeraden om te booten vanop een USB stick, dus je zou een extra schijf daarvoor moeten voorzien (bv een kleine SSD), al zeggen anderen dan weer dat een goede USB stick wel lang zou moeten mee kunnen. Out of the box ondersteunt Linux geen ZFS als je dat wilt gebruiken, maar het kan aan de kernel toegevoegd worden (o.a. zfsonlinux).

Mail en webserver kunnen dus wel op de NAS, ik zou dat dan wel eerder een server noemen dan zomaar een NAS, maar niemand zegt dat een server geen NAS functies mag hebben.

Je zou ook eens het DIY NAS topic kunnen bekijken in het Opslagtechnologie subforum Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Let er trouwens ook op dat dat moederbord maar 4 SATA poorten heeft en géén PCIe slot, een RAID kaart toevoegen kan dus niet (ik zou toch geen PCI kaart nemen, dat heeft dat moederbord dan weer wel maar hoeveel PCI hardware wordt er nog verkocht?). Met die behuizing ga je toch ook nooit meer dan 3 schijven kunnen gebruiken, meer past er niet.

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 09-09-2015 01:06 ]

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11 13:16
Ik denk inderdaad ook dat je eerst moet kijken naar welke software je wilt draaien en daar je hardware keuze op aan moet passen. Als je gebruik wilt maken van FreeNAS heb je gewoon wat zwaardere hardware (en veel RAM) nodig. Als je gaat voor een linux distro heb je wat minder nodig. Hoe zwaarder de hardware hoe meer stroom hij gebruikt uiteraard. Ik heb zelf Openmediavault draaien op een Athlon 5350 (TDP 25W) en heb deze nog nooit boven de 50% gebruik gezien. Ik heb wat artikelen op mijn blog geschreven over dit onderwerp, wellicht interessant voor je.
http://i-volve.com/index....1/nas-part-2-de-hardware/

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
wat ^^ en ^^^ zegt,

Bovendien je gekozen geheugen en moederbord zijn niet compatible.

Je hebt ten eerste registerd ecc uitgekozen, je hebt in consumenten/prof bordjes vrijwel altijd unregisterd ecc nodig. En dat moederbord en dus betreffend chipset kunnen geen geen gebruik maken van ecc.