Op donderdag 21 juni 2001 10:28 schreef TripleM het volgende:
[..]
Jij hebt het niet over een sub, maar over 'alle' lage tonen. Je hebt grof gezegd hoog, mid, laag en sublaag. Het 'gewone' laag wordt ook wel slaglaag genoemd. Afhankelijk van je filtering, die afhankelijk is van smaak en gekozen luidsprekers, zou je bijvoorbeeld alles boven de 5000 Hz naar een tweeter kunnen zetten, alles tussen de 500 en 5000 Hz naar een mid luidspreker, alles tussen de 80 en 500 Hz naar een woofer sturen (6" gaat goed, 8" is beter als je er ruimte voor hebt, ik zie maar weinig mensen met 8" in hun deuren/kickpanels) en alles onder de 80 Hz stuur je naar een subwoofer.
[..]
Ik ben het met je eens. Wat jij zegt was hierboven ook al een beetje gezegd.
Je hebt niet meer middentonen _nodig_. Vaak wordt inderdaad voor een hifi geluid voorin een bijna full-range signaal neergezet, bijvoorbeeld vanaf 80 Hz, de reden om af en toe heel zacht middentonen (liefst zelfs mono om je stereobeeld niet te verkloten) van achterin te laten komen is om wat diepte in het geluid te 'trekken'. Maar wie weet wil zion wel helemaal geen hi-fi in zijn auto, maar gewoon goed klinkend geluid met stevig wat bas.
[..]
Ook mee eens. Las er toevallig gisteren wat over. Hoge tonen achter zijn funest voor het stereobeeld stond er (dat wist ik al een beetje). Dat het mono moet zijn verbaasd mij een beetje, maar achteraf gezien is het vrij logisch. Je hebt dan maar 1 beeld (voor) ipv 2(voor en achter). Denk ik dan..
Heb jij weleens echt 240W RMS op je oren gehad? Geloof me dan was dit forum de enige manier om mensen nog te 'horen' want dat is echt vies veel. Het hangt er wel vanaf op wat voor luidspreker je dat vermogen zet, in wat voor behuizing en hoe je de behuizing plaatst. Ik heb weleens een bandpass behuizing gehoord die tegen het skiluik in de achterbank stond, de baspoort blies dus recht de auto in. Daar stond 200W RMS op en was veel en veel te hard om elkaar te kunnen verstaan.
Geen 240W, wel 140W. Was idd best hard. En dat moet ook. Ik ben met je eens dat veel mensen zich daarin vergissen. Hoe meer watt hoe beter is het vaak. Een kennis van mij heeft "maar" 60W rms per speaker ongeveer. In die auto kun je niet wezen. Echt HARD!
Ik heb nu niet eens een amp. Dat houdt dus in dat ik 4x45W max (26 rms ofzo) heb nu. Ik kan je vertellen dat het best hard gaat. Voor lage tonen heb je veel vermogen nodig. Ik neem aan dat die versterkers nooit voluit zullen draaien. Die 240 rms krijg je dus ook niet voor je kiezen. En waarom zulke krachtige woofers als je die niet volledig gaat benutten? Zonde toch?
Het gaat hier natuurlijk niet om een radiootje in je auto, maar SOUND in je bak. Tenminste, ik mag aannemen dat je 12" woofers koopt om ze te horen beuken.
Bovendien vertrouw ik geen luidspreker die 200W RMS zegt aan te kunnen en 4 x zoveel piekvermogen.
Die 1200C die ik had was ook 200rms en 800max. Das ook een factor 4. Niks mis met die woofer hoor. Waarom zou het niet goed zijn? Ik zie het als meer veiligheid. 500 pieken kapot blazen, daar is wel wat mis mee