Inbouwen 12" speakers in Golf

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Hee jongens, ik krijg over een paar maanden mijn nieuwe golf (VW Golf Master Edition Sport 110 PK TD, met 17" :) )

En nou vroeg ik mij af, of iemand schema's oid heeft waarin beschreven staat hoe ik ze het beste in kan bouwen.

Wat gaat er in komen:
de standaard 8 speakers (zitter er al in)

Speakers:
2x Full range JBL (w.s. de P-632, 6.5" 70W Rms, 210 Peak, maar is variabel, moet ik nog aanschaffen, Iemand beter idee??)
2x 12" Magnat XTC 1200 (260W Rms 600 Peak, heb ik al, Dus die moeten er in.)

Versterker:
Voorlopig nog maar een, maar worden er destijds 2

Magnat Classic 480 (240W Rms) (heb ik ook al)

Er moet verder achterin nog een CD wisselaar (pioneer).

Iemand een idee waar ik wat meer info kan krijgen (schema's, tekeningen, adviezen e.d.)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Loop es een Autosound zaak binnen zou ik zeggen... Of begin wat van de hoedenplank te zagen enzo. :P

.... Ik weet het ook niet

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 08:25 schreef zion het volgende:Speakers:
2x Full range JBL (w.s. de P-632, 6.5" 70W Rms, 210 Peak, maar is variabel, moet ik nog aanschaffen, Iemand beter idee??)
2x 12" Magnat XTC 1200 (260W Rms 600 Peak, heb ik al, Dus die moeten er in.)

Versterker:
Voorlopig nog maar een, maar worden er destijds 2

Magnat Classic 480 (240W Rms) (heb ik ook al)
Niet een BEETJE overdreven ? Denk niet dat ruiten van een Golf daar tegen kunnen... :P
Er moet verder achterin nog een CD wisselaar (pioneer).
Dat zou ik zeker niet doen... waarom nu nog een wisselaar kopen als je mp3-autoradio's kan kopen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dit gaat weer een Hi-Fi verhaal worden, geloof ik.... :)

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 09:59 schreef Wekkel het volgende:
Dit gaat weer een Hi-Fi verhaal worden, geloof ik.... :)
Jummie :9

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Waar woon je? Als je echt goeie adviezen wilt hebben, kan je ook wel een zelfbouwspeakershop inwandelen.

(Moet je er wel tegen kunnen dat je de eerste 5 minuten een uitleg krijgt over hoe je wel niet bent opgelicht met die autosound woofers)

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 14:46

Rico

Wie dit leest is gek....

Weer zo'n standaard golf dus.
Burger auto met 17" die over de weg stuitert.
En waarom harde muziek??? Anders hebben ze geen aandacht. Nee omdat je een golf rijdt.
Toon karakter en ga in niet zo'n doorsnee auto rijden das toch veel leuker.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 10:32 schreef Rico het volgende:
Weer zo'n standaard golf dus.
Burger auto met 17" die over de weg stuitert.
En waarom harde muziek??? Anders hebben ze geen aandacht. Nee omdat je een golf rijdt.
Toon karakter en ga in niet zo'n doorsnee auto rijden das toch veel leuker.
Kon je je niet inhouden... ik denk het, maar ik hou het voor me :D

Wel flameable denk ik...

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
:r dat is ongeveer de neiging die ik krijg als er zo iemand met geen auto die van iemand anders maar af gaat kraken, ik vindt het een strakke bak so what?!?!

ik vraag niet om jouw gezeik!!

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op dinsdag 19 juni 2001 09:52 schreef Courage het volgende:

[..]

Niet een BEETJE overdreven ? Denk niet dat ruiten van een Golf daar tegen kunnen... :P
[..]
Ach, mijn opel astra (station) kan er ook tegen, alhoewel ze nu inderdaad nog niet op vol vermogen kunnen draaien.
Dat zou ik zeker niet doen... waarom nu nog een wisselaar kopen als je mp3-autoradio's kan kopen.
Nou die heb ik dus al, dus vandaar.

En wat betreft goede tips, die zijn nog steeds welkom!

systeem

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Free air is makkelijkst en goed in je geluidsbeeld te passen. Basreflex kast levert prima rendement. Bandpass geeft 't hoogste rendement, maar een minder strakke bas. Gesloten is niet goed belastbaar, maar levert superstrakke bas.
Een en ander kan je simuleren met computerprogramma's als je de juiste gegevens over je woofers hebt. Persoonlijk denk ik dat één 12" woofer al meer dan voldoende is voor je Golfie. 2 vernaggeld de rest van je geluid alleen maar.

Ideaal:
-die standaard meuk eruit, dikke composet voorin van 500-1000 pieken. Versterker erop en high pass filteren (80-100 Hz).
-woofer achterin in gesloten kastje (mits je woofer daar geschikt voor is) en versterker erop en low pass filteren (80 Hz).
-midranges (dus zonder tweeter) achter en bandpass filteren tussen 800-3000 Hz of zo.
-liefst nog een bufferelco 30 cm van je versterker af.
-niets van interne versterkermeuk van je autoradio gebruiken.

Een en ander even op elkaar afstemmen voorin met spanningsdelers en genieten van een goede soundstage!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Heb je toevallig url-tje van dat proggie waarmee ik dat kan uitrekenen/testen?

much appreciated.

systeem

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Even kijken bij de software afdeling van http://www.speakerbuilding.com en zoek naar lspcad.zip

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Ok advies kan je ook hier krijgen ;)

De Xtc 1200 woofers kunnen niet free air spelen, ze moeten in een kist!
De kist mag een bass reflex of bandpass kist zijn. De maten waaraan jij je moet houden staan in de boekjes bij de sub woofers anders hier.
Een tweede versterker wil ik zeker adviseren aan gezien de nieuwere modellen classic480 een te lichte voeding hebben om twee van zulke GRUWELIJKE woofers aan te sturen, dus hoe oud is de amp???????
Ach boeit ook niet gewoon niet doen die woofers op de 480!

Gezien het type spullen wat jij hebt lijkt mij de magnat traxx 600 de beste keus voor de woofers, alleen heb je dan wel een sub filter nodig.

Het beste wat je kan doen nu is de standaard speakers allemaal op de classic480. Dat zijn een setje in de voor en achterportieren.
Gewoon de uitgangen van de 480 op een "contra iso" en die op de orginele "speaker iso" van de auto aansluiten, hoef je ook die kabels nog niet te vervangen ;)

Vergis je ook niet in de standaard speakers van nieuwe vw'tjes luister eerst koop dan pas nieuwe. Oja laat in gods naam je hoedenplank heel, zonde om daar in te gaan zagen.

Als je meer info moet hebben lees ik het hier wel, alvast plezier met de auto zodra je em hebt.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Vroeger was er zo'n bedrijfje die standaard MDF hoedeplanken voor bijna alle typen auto's maakte. Bestaat dat bedrijf nog?

Ik waarschijnlijk een Leon Sport 110Pk Tdi (of heel misschien de 150Pk Tdi) en ik zou wel graag een leuke dreun er in hebben.

Jajaja. Ook met die 8 standaard VW speakers er in.

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op dinsdag 19 juni 2001 12:22 schreef Wekkel het volgende:
Free air is makkelijkst en goed in je geluidsbeeld te passen. Basreflex kast levert prima rendement. Bandpass geeft 't hoogste rendement, maar een minder strakke bas. Gesloten is niet goed belastbaar, maar levert superstrakke bas.
Een en ander kan je simuleren met computerprogramma's als je de juiste gegevens over je woofers hebt. Persoonlijk denk ik dat één 12" woofer al meer dan voldoende is voor je Golfie. 2 vernaggeld de rest van je geluid alleen maar.

Ideaal:
-die standaard meuk eruit, dikke composet voorin van 500-1000 pieken. Versterker erop en high pass filteren (80-100 Hz).
-woofer achterin in gesloten kastje (mits je woofer daar geschikt voor is) en versterker erop en low pass filteren (80 Hz).
-midranges (dus zonder tweeter) achter en bandpass filteren tussen 800-3000 Hz of zo.
-liefst nog een bufferelco 30 cm van je versterker af.
-niets van interne versterkermeuk van je autoradio gebruiken.

Een en ander even op elkaar afstemmen voorin met spanningsdelers en genieten van een goede soundstage!
Ik ben het bijna met je eens maar met het soort woofers dat hij heeft wil hij beuken geen HiFi.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op woensdag 20 juni 2001 11:06 schreef p@dd0 het volgende:
Weet je dat zeker? het klopt wel dat er in de boekjes staat dat ze in een bass reflex/bandpass kunnen, maar ze gaan dus ook echt stukken slechter klinken van free air?
Een tweede versterker wil ik zeker adviseren aan gezien de nieuwere modellen classic480 een te lichte voeding hebben om twee van zulke GRUWELIJKE woofers aan te sturen, dus hoe oud is de amp???????
2 maanden oud ongeveer, waarom hebben ze er een lichtere voeding ingedaan dan?
Gezien het type spullen wat jij hebt lijkt mij de magnat traxx 600 de beste keus voor de woofers, alleen heb je dan wel een sub filter nodig.
Weet jij wat die ongeveer kost?

en thanx, voor de goede adviezen

systeem

Verwijderd

misschien is het wel zo mooi als je de Woofers in de kofferbak kan inbouwen zodat de hoedeplank gewoon heel blijft.
Dan breken ze ook niet je auto open om het zootje eruit te jatten 8-)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

De versterker traxx600 kost ong. 399,=

Amantes amentes
--
Be inspired!

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Ja die woofers zijn veel te zwaag om free air te spelen.
Die moeten tegendruk van een kist krijgen.

Maar probeer iig wel eerst de standaard speakers op de amp.

De voeding van de amp is lichter omdat dat minder kost. ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Kist klinkt zowiezo beter.

Tip trouwens tegen het niet open breken van je auto: als je dat zo'n lekkere herrie hebt, zet die alleen lekker voluit als je in vertrouwde buurt of op de snelweg bent en niet in de stad of zo. Is schitterend om te zien hoe mensen je aan lopen te kijken hoe jij bezig bent kreukels in je dak te dreunen, maar die weten ook vaak je auto weer terug te vinden als jij hem even ergens neer zet... geloof me, ik heb er ervaring in bij m'n vorige bak :'(

Een goede kist is trouwens belangrijker dan de woofer zelf (vind ik persoonlijk). Ik heb nu zelf een Kenwood 12" woofer (600 W. piek)met een gepoorte Boschman 500 W. amp. er achter in een zelfgebouwde gepoorte kist (gesloten werd bij deze woofer ook al afgeraden en was geen gehoor). Deze heb ik lowpass gefilterd op 60Hz<.

Verder heb ik nog 2 Kenwood hoedenplank speakers (170 W.) die aangestuurd worden door een (redelijk oude) Alpine 2x90W amp. en zitten er verder nog 4 standaard fullrange speakers in de deuren en 2 standaard tweeters bij de spiegels (Golf IV:9) die gewoon regelrecht op de autoradio zitten aangesloten. Ik was eerst van plan deze ook apart te versterken, maar ik ben goed tevreden over het resultaat, dus heb er voor gekozen dat niet te doen.

Sorry jongens! M'n auto heeft me al een rip uit m'n lijf gekost, dus geen overdreven dure producten er in. Maar ik ben dik tevreden!:)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

En daar gaat het om, dat jij tevreden bent!

Amantes amentes
--
Be inspired!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:26
Yupz, onderschat de functie van een kist ZEKER niet! Free-air klinkt meestal niet onaardig, maar probeer die woofer dan eens in een kist te steken. Klinkt gewoon veel harder/beter. (je woofer moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn, maar da komt nie veel voor)

Ik heb zelf al rondgereden met bandpass en een gepoorte kist maar de gesloten bak die ik nu heb klinkt gewoon het best! Strak en laag, heerlijk spul gewoon. >:)

Verwijderd

Het ligt eraan watvoor Woofers het zijn. Free Air woofers hang je in de hoedenplank (van MDF) en Enclosures zet je in een kast.

Ik heb zelf een 1200C (C van Closed) van Pioneer gehad (is gejat) en die zat in een 31 liter kast. Gesloten dus. Geloof me..jeukende haren op je hoofd en een trilstem. Dit alles is een Golf 3.
Vergeet niet dat de sub meer ondersteunend werkt dan puur voor bass. Hij geeft echt het laagste van het laagste (50 tot 500Hz ofzo). De rest genereren de andere speakers. De echte "klappen" krijg je dus pas als alles klaar is >:) De combinatie telt zeg maar.

Belangrijk is dat aan de voorkant het geluid vol is. Dus alle toonhoogtes. Achter heb je meer middentonen nodig (anders is het net of je met je rug naar de muziek zit). En in de kofferbak zet je dan die Magnats. Ik ga zelf voor de gesloten kast. Hierboven staan alle voor en nadelen van de verschillende kasten al.

Overigens is 240W rms voor die twee woofers niet echt schokkend. 240W rms per woofer lijkt er idd meer op. Ik had zelf 140 rms voor een 200W rms woofer (800W peak). Dat ging net eigenlijk. Voor het mooie had het iets meer mogen zijn aan de kant van de versterker.

Mijn advies: In een gesloten kast (bij elkaar of apart) met 2 versterkers. En een goede accu >:)

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 09:52 schreef Courage het volgende:

[..]

[..]
Die ramen kunnen heel wat hebben. De deuren! Dat is het probleem! Die trillen als de hell. Ik spreek uit ervaring.
De kwaliteit van een MP3 headunit is ongeveer van het Yoko niveau... Kwaliteit is het sleutelwoord, niet kwantiteit.

• stylezzz
Sommige mensen bevelen aan om een versterker aan te schaffen die 2X (!!!) het RMS vermogen van de aan te sluiten sub kan leveren. Met de bedoeling dat je deze dan nooit compleet open gaat sturen waardoor je je sub molt. Mijn inziens complete onzin, ik heb zelf een sub die 1000 RMS is (1800 piek) en stuur hem aan met een luttele :) 600 Watt RMS :) en dat ding laat m'n dakbekleding bijna naar beneden komen. Gewoon een kwestie van goed afstellen en niet als een mongool alles opendraaien.

• stylezzz
Op woensdag 20 juni 2001 21:25 schreef Fewture het volgende:
Die ramen kunnen heel wat hebben. De deuren! Dat is het probleem! Die trillen als de hell. Ik spreek uit ervaring.
Haha, bij mij is de achterklep het probleem. Komt een halve centimeter naar buiten als de sub begint te stampen...... >:) (no shit, je kan je pink er bijna tussen stoppen. auuuw :'()

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 21:30 schreef dominator het volgende:
Sommige mensen bevelen aan om een versterker aan te schaffen die 2X (!!!) het RMS vermogen van de aan te sluiten sub kan leveren. Met de bedoeling dat je deze dan nooit compleet open gaat sturen waardoor je je sub molt. Mijn inziens complete onzin, ik heb zelf een sub die 1000 RMS is (1800 piek) en stuur hem aan met een luttele :) 600 Watt RMS :) en dat ding laat m'n dakbekleding bijna naar beneden komen. Gewoon een kwestie van goed afstellen en niet als een mongool alles opendraaien.
Idd! Dat van 2x het rms van de woofer is wat overdreven ja, maar geen complete onzin.
Een versterker die niet hoeft te werken om het vermogen te leveren geeft een beter geluid (is marginaal hoor). Maar om nou meteen 2x de rms te nemen vind ik ook wat overdreven.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 21:33 schreef dominator het volgende:

[..]

Haha, bij mij is de achterklep het probleem. Komt een halve centimeter naar buiten als de sub begint te stampen...... >:) (no shit, je kan je pink er bijna tussen stoppen. auuuw :'()
Ik had bisonkit achter de kentekenplaat, hehehe. Dat stomme getril zuigt. Ennuh, die pink zou ik daar niet stoppen als ik jou was..

• stylezzz
Op woensdag 20 juni 2001 21:35 schreef Fewture het volgende:

[..]

Ik had bisonkit achter de kentekenplaat, hehehe. Dat stomme getril zuigt. Ennuh, die pink zou ik daar niet stoppen als ik jou was..
Hehehe, ik heb er maar wat stukken schuimrubber achter gefrot. M'n nummerplaat is perfect stil, de rest van de auto niet meer. :(

Het was trouwens een maatje van me hoor die zo slim was z'n vinger ertussen te steken, goe gelachen i.i.g. *D

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 21:40 schreef dominator het volgende:

[..]

Hehehe, ik heb er maar wat stukken schuimrubber achter gefrot. M'n nummerplaat is perfect stil, de rest van de auto niet meer. :(
Precies. Alles trillen, behalve de kentekenplaat hahaha. De oplossing? Zie hier

• stylezzz
Op woensdag 20 juni 2001 21:53 schreef Fewture het volgende:

[..]

Precies. Alles trillen, behalve de kentekenplaat hahaha. De oplossing? Zie hier
Haha, jah de oplossing is mij bekend. Ik ga zelf denk ik voor de spuitbus oplossing. Maar daar moet ik toch eerst wat centjes voor reserveren. :)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op woensdag 20 juni 2001 21:20 schreef Fewture het volgende:
Mijn advies: In een gesloten kast (bij elkaar of apart) met 2 versterkers. En een goede accu >:)
zoals ik in mijn eerste post al zei:
op woensdag 20 juni 2001 11:06 schreef p@dd0 het volgende:
De kist mag een bass reflex of bandpass kist zijn. De maten waaraan jij je moet houden staan in de boekjes bij de sub woofers anders hier.
|:(

Lees ook de voorgaande posts ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 23:00 schreef p@dd0 het volgende:

[..]

zoals ik in mijn eerste post al zei:
[..]

|:(

Lees ook de voorgaande posts ;)
Mijn excuses :z

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Tis laat :Z idd

Amantes amentes
--
Be inspired!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Overigens is 240W rms voor die twee woofers niet echt schokkend. 240W rms per woofer lijkt er idd meer op.
Ze zijn ook gewoon 240W RMS p/s hoor.

p.s. fewture, hoe gaat het met jouw nieuwe inbouwset?? (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/166376)

systeem

Verwijderd

Ik had het over de versterker. Dus dat elke woofer 240W rms _krijgt_.

Mijn setje is nu nogal zielig. Geen sub, geen amps :'( Ik heb als headunit een Pioneer 8000 serie (niet die met die draaiknoppen, maar die daarvoor). Als voorspeakers heb ik de TSH1710. Achter heb ik de TS-A6987(6x9) in een (hele mooie)MDF hoedenplank.

Voor in de deuren komen deze schatjes van Alpine:

Afbeeldingslocatie: http://www.alpine-europe.com/2001/audio/img/audio_playloud_speaker.jpg
50W RMS, 35Hz/35kHz

Als sub vond ik deze erg mooi. Ik moet hem alleen nog een keer luisteren. Misschien is het wel niks, ik weet het niet. JBL maakt ook goeie subs, maar die dingen vind ik oerlelijk. Het oog wil ook wat zeg maar..

Afbeeldingslocatie: http://www.alpine-europe.com/2001/audio/img/audio_ddw_f30a.jpg
200W RMS/600W MAX, 20Hz/2,5kHz

Over de versterkers weet ik nog niet zoveel. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het precies wil hebben. Eerst eens een beetje rond kijken. Voor wordt iig alles gescheiden dmv crossovers. Er komen ook nog aparte middentonen aan de voorkant. Alleen "waar" is het probleem. Er zit een loze ruimte in de deur waar ik ze waarscgijnlijk wel in ga krijgen.
Deze keer ga ik iig veel aandacht besteden aan de install zelf. Dat is namelijk het leukste van deze hobby ;)
Voorlopig ga ik eerst isoleren en alarm inbouwen...

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
o, bedoel je versterker, hij is 4x 150 (+-) of 2x 240 W, en hij staat gebrugd, dus 2x 240W

systeem

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 09:09 schreef zion het volgende:
o, bedoel je versterker, hij is 4x 150 (+-) of 2x 240 W, en hij staat gebrugd, dus 2x 240W
Is dat dan 2x240 RMS? Dan is het goed namelijk. Sluit lekker bij elkaar aan dan. Elke sub krijgt dan genoeg juice om lekkah te knalluh >:)

Verwijderd

Kijk ook eens op www.rondevries.nl Het lijkt erop dat die gasten aardig weten waar ze mee bezig zijn. Ik ga er dit weekend even kijken iig. De site is wat mager, maar er staat een foto van de winkel en daar MOET ik even kijken :) Vooral die 2 stoelen waar je kunt luisteren!! Best vet!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Ik haal altijd mijn spullen bij ronnie, ik woon er vlak bij in de buurt, enne het is een beetje klein, maar ze hebben een goed luister gedeelte idd

systeem

Verwijderd

Ow kijk dat is mooi! Dus het is een goede zaak? Goeie service? Ik ben nogal een mierenneuker namelijk :9

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Ben er tot nu toe altijd goed geholpen.

Had er bijv. ook een radio gekocht, maar was er toch niet helemaal tevreden over, vondt hem niet lekker in het gebruiksgemak, ben weekje later teruggegaan, ik mocht zo een andere uitzoeken, geen probleem.

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op donderdag 21 juni 2001 09:17 schreef Fewture het volgende:

[..]

Is dat dan 2x240 RMS? Dan is het goed namelijk. Sluit lekker bij elkaar aan dan. Elke sub krijgt dan genoeg juice om lekkah te knalluh >:)
Ja, dat dacht ik wel, maar p@ddo zei dat hij toch wat te licht was, ik kijk het wel even aan als het allemaal goed ingebouwd is, of hij het goed genoeg doet, anders koop ik die Traxx 600 wel die hij me aanraadde.

Ik wou alleen dat ik het in 1x een beetje goed had aangepakt, ben ondertussen al zo'n 1000,-- á 1500,-- kwijt aan troep die ik opgeblazen heb. :(
(mijn vrienden verklaren me ondertussen al voor gek, "heb je nou alwéér nieuwe speakers gekocht?!"

systeem

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op donderdag 21 juni 2001 09:37 schreef zion het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik wel, maar p@ddo zei dat hij toch wat te licht was, ik kijk het wel even aan als het allemaal goed ingebouwd is, of hij het goed genoeg doet, anders koop ik die Traxx 600 wel die hij me aanraadde.

Ik wou alleen dat ik het in 1x een beetje goed had aangepakt, ben ondertussen al zo'n 1000,-- á 1500,-- kwijt aan troep die ik opgeblazen heb. :(
(mijn vrienden verklaren me ondertussen al voor gek, "heb je nou alwéér nieuwe speakers gekocht?!"
Daar heb je gelijk in, er zijn heel veel mensen die voor een voortuin aan vullis hebben uit gegeven en nog "niets" hebben.
Goedkoop is duur koop!

[off-topic]
Waar ken jij Alexa van????
Ik zit namelijk bij haar op school
[/off-topic]

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Opgeblazen? Zonde! Ik ga het nu ook _goed_ doen. Lekker de tijd nemen en niet zomaar wat kopen. En vooral veel kijken naar wat anderen hebben. En het dan beter doen natuurlijk 8-) Ik wil een soort truukendoos maken. Als je naar binnen kijkt zie je niks...kofferbak open..DAMN! >:) De orginele hoedenplank heb ik nagemaakt. Je ziet echt niks! Tis net een gewone VW hoedenplank :7

Ik zie alleen altijd een beetje op tegen de headunit. Dat ding krijg ik er nooit in omdat er zo f*kking weinig ruimte achter zit! :( Voet op het display en trappen maar :+

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op donderdag 21 juni 2001 09:47 schreef Fewture het volgende:
Opgeblazen? Zonde! Ik ga het nu ook _goed_ doen. Lekker de tijd nemen en niet zomaar wat kopen. En vooral veel kijken naar wat anderen hebben. En het dan beter doen natuurlijk 8-) Ik wil een soort truukendoos maken. Als je naar binnen kijkt zie je niks...kofferbak open..DAMN! >:) De orginele hoedenplank heb ik nagemaakt. Je ziet echt niks! Tis net een gewone VW hoedenplank :7

Ik zie alleen altijd een beetje op tegen de headunit. Dat ding krijg ik er nooit in omdat er zo f*kking weinig ruimte achter zit! :( Voet op het display en trappen maar :+
Meestal zit er bij vw'tjes achter in het gat waar de radio moet een plastic kapje wat je weg kan slopen.
Dan past een deh-p8000r oid wel namelijk.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
p@ddo > zit jij bij lex op school??

waar ken ik haar van? ik ken haar al een jaartje of 5 á 6, van onder andere Idske, en haar ex vriendje Anton (tevens een van mijn beste vrienden), en als je bij haar op school zit dan weet je, ze laat je niet meer los.

P.s. Als je bij haar op school zit, ik was die gozer die toen anton zijn laatste schooldag had met zijn groene golf op het plein stond.

systeem

Verwijderd

Hij zit er nu in iig, maar vraag niet hoe. Nu valt het nog mee omdat mijn RCA er nu niet bij zit. Als die er weer in zit is het proppen geblazen. Dat kapje heb ik nog niet gevonden. Ik zie alleen de kokers van de verwarming en die zitten juist in de weg. Omdat het zo krap is wordt de headunit ook heel erg warm. Na een uurtje snelweg komt er heel groot "HEAT" op het display en kapt hij ermee. De cd's komen zowat in vloeibare vorm weer naar buiten dan. Ik zat te denken om er een fan op te zetten. Die zet ik dan in het verwarmingskanaal en op zuigen. Moet alleen nog ff kijken of dat ook echt kan. Het moet ook een beetje een stille fan zijn natuurlijk.

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op donderdag 21 juni 2001 09:59 schreef zion het volgende:
p@ddo > zit jij bij lex op school??

waar ken ik haar van? ik ken haar al een jaartje of 5 á 6, van onder andere Idske, en haar ex vriendje Anton (tevens een van mijn beste vrienden), en als je bij haar op school zit dan weet je, ze laat je niet meer los.

P.s. Als je bij haar op school zit, ik was die gozer die toen anton zijn laatste schooldag had met zijn groene golf op het plein stond.
Ik ga ervan uit dat ik daar niet bij was. Ik ben niet veel op school namelijk ;)
Maar een hele relaxe meid idd.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Goed, als auto-audio-fiel heb ik nog ff een vraagje....

Ik heb een Pioneer 720XMS (of zo) Premier serie versterker. Officiele testrapport van Pioneer gaf 763Watt RMS.

Woofer:

15" JBL 1000Watt RMS.

Nu ben ik zo broodmongool geweest deze woofer op te blazen, hij is uit zijn spoel geklapt. Hoe het kan???? ik weet het niet, ik heb alleen maar de ziekte in....

Iemand nog een tip, ik zat te denken aan een 15" Rockford Punch, 800Watt RMS. Of een Kicker.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Vergeet niet dat de sub meer ondersteunend werkt dan puur voor bass. Hij geeft echt het laagste van het laagste (50 tot 500Hz ofzo). De rest genereren de andere speakers. De echte "klappen" krijg je dus pas als alles klaar is >:) De combinatie telt zeg maar.
Jij hebt het niet over een sub, maar over 'alle' lage tonen. Je hebt grof gezegd hoog, mid, laag en sublaag. Het 'gewone' laag wordt ook wel slaglaag genoemd. Afhankelijk van je filtering, die afhankelijk is van smaak en gekozen luidsprekers, zou je bijvoorbeeld alles boven de 5000 Hz naar een tweeter kunnen zetten, alles tussen de 500 en 5000 Hz naar een mid luidspreker, alles tussen de 80 en 500 Hz naar een woofer sturen (6" gaat goed, 8" is beter als je er ruimte voor hebt, ik zie maar weinig mensen met 8" in hun deuren/kickpanels) en alles onder de 80 Hz stuur je naar een subwoofer.
Belangrijk is dat aan de voorkant het geluid vol is. Dus alle toonhoogtes. Achter heb je meer middentonen nodig (anders is het net of je met je rug naar de muziek zit).
Je hebt niet meer middentonen _nodig_. Vaak wordt inderdaad voor een hifi geluid voorin een bijna full-range signaal neergezet, bijvoorbeeld vanaf 80 Hz, de reden om af en toe heel zacht middentonen (liefst zelfs mono om je stereobeeld niet te verkloten) van achterin te laten komen is om wat diepte in het geluid te 'trekken'. Maar wie weet wil zion wel helemaal geen hi-fi in zijn auto, maar gewoon goed klinkend geluid met stevig wat bas.
Overigens is 240W rms voor die twee woofers niet echt schokkend. 240W rms per woofer lijkt er idd meer op. Ik had zelf 140 rms voor een 200W rms woofer (800W peak). Dat ging net eigenlijk. Voor het mooie had het iets meer mogen zijn aan de kant van de versterker.
Heb jij weleens echt 240W RMS op je oren gehad? Geloof me dan was dit forum de enige manier om mensen nog te 'horen' want dat is echt vies veel. Het hangt er wel vanaf op wat voor luidspreker je dat vermogen zet, in wat voor behuizing en hoe je de behuizing plaatst. Ik heb weleens een bandpass behuizing gehoord die tegen het skiluik in de achterbank stond, de baspoort blies dus recht de auto in. Daar stond 200W RMS op en was veel en veel te hard om elkaar te kunnen verstaan.

Bovendien vertrouw ik geen luidspreker die 200W RMS zegt aan te kunnen en 4 x zoveel piekvermogen.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 10:28 schreef TripleM het volgende:

[..]

Jij hebt het niet over een sub, maar over 'alle' lage tonen. Je hebt grof gezegd hoog, mid, laag en sublaag. Het 'gewone' laag wordt ook wel slaglaag genoemd. Afhankelijk van je filtering, die afhankelijk is van smaak en gekozen luidsprekers, zou je bijvoorbeeld alles boven de 5000 Hz naar een tweeter kunnen zetten, alles tussen de 500 en 5000 Hz naar een mid luidspreker, alles tussen de 80 en 500 Hz naar een woofer sturen (6" gaat goed, 8" is beter als je er ruimte voor hebt, ik zie maar weinig mensen met 8" in hun deuren/kickpanels) en alles onder de 80 Hz stuur je naar een subwoofer.
[..]
Ik ben het met je eens. Wat jij zegt was hierboven ook al een beetje gezegd.
Je hebt niet meer middentonen _nodig_. Vaak wordt inderdaad voor een hifi geluid voorin een bijna full-range signaal neergezet, bijvoorbeeld vanaf 80 Hz, de reden om af en toe heel zacht middentonen (liefst zelfs mono om je stereobeeld niet te verkloten) van achterin te laten komen is om wat diepte in het geluid te 'trekken'. Maar wie weet wil zion wel helemaal geen hi-fi in zijn auto, maar gewoon goed klinkend geluid met stevig wat bas.
[..]
Ook mee eens. Las er toevallig gisteren wat over. Hoge tonen achter zijn funest voor het stereobeeld stond er (dat wist ik al een beetje). Dat het mono moet zijn verbaasd mij een beetje, maar achteraf gezien is het vrij logisch. Je hebt dan maar 1 beeld (voor) ipv 2(voor en achter). Denk ik dan..
Heb jij weleens echt 240W RMS op je oren gehad? Geloof me dan was dit forum de enige manier om mensen nog te 'horen' want dat is echt vies veel. Het hangt er wel vanaf op wat voor luidspreker je dat vermogen zet, in wat voor behuizing en hoe je de behuizing plaatst. Ik heb weleens een bandpass behuizing gehoord die tegen het skiluik in de achterbank stond, de baspoort blies dus recht de auto in. Daar stond 200W RMS op en was veel en veel te hard om elkaar te kunnen verstaan.
Geen 240W, wel 140W. Was idd best hard. En dat moet ook. Ik ben met je eens dat veel mensen zich daarin vergissen. Hoe meer watt hoe beter is het vaak. Een kennis van mij heeft "maar" 60W rms per speaker ongeveer. In die auto kun je niet wezen. Echt HARD!
Ik heb nu niet eens een amp. Dat houdt dus in dat ik 4x45W max (26 rms ofzo) heb nu. Ik kan je vertellen dat het best hard gaat. Voor lage tonen heb je veel vermogen nodig. Ik neem aan dat die versterkers nooit voluit zullen draaien. Die 240 rms krijg je dus ook niet voor je kiezen. En waarom zulke krachtige woofers als je die niet volledig gaat benutten? Zonde toch?
Het gaat hier natuurlijk niet om een radiootje in je auto, maar SOUND in je bak. Tenminste, ik mag aannemen dat je 12" woofers koopt om ze te horen beuken.
Bovendien vertrouw ik geen luidspreker die 200W RMS zegt aan te kunnen en 4 x zoveel piekvermogen.
Die 1200C die ik had was ook 200rms en 800max. Das ook een factor 4. Niks mis met die woofer hoor. Waarom zou het niet goed zijn? Ik zie het als meer veiligheid. 500 pieken kapot blazen, daar is wel wat mis mee :9

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
600 / 260 = 2,307692 (afgerond ;) )

en dat lijkt me een hele reeele verhouding hoor, ik persoonlijk vertrouw geen speakers die 260w RMS en 300w Piek opgeven, er zal maar een keer piek (hence the word) doorheen gaan, DÁÁÁÁÁG speakers

systeem

• stylezzz
Op donderdag 21 juni 2001 10:24 schreef dutchrups het volgende:

Ik heb een Pioneer 720XMS (of zo) Premier serie versterker. Officiele testrapport van Pioneer gaf 763Watt RMS.

Woofer:

15" JBL 1000Watt RMS.

Nu ben ik zo broodmongool geweest deze woofer op te blazen, hij is uit zijn spoel geklapt. Hoe het kan???? ik weet het niet, ik heb alleen maar de ziekte in....

Iemand nog een tip, ik zat te denken aan een 15" Rockford Punch, 800Watt RMS. Of een Kicker.
Waarschijnlijk heb je je woofer gewoon overstuurd. Het is de kunst om je versterker nooit HELEMAAL uit te sturen aangezien ie dan meer blokgolven als sinussen gaat produceren. En daar kunnen die woofers dus absoluut niet tegen. Afstellen is het sleutelwoord hier.

(wel doodzonde hoor! die JBL's gaat echt hard)

Kicker vind ik op het moment heel goed! Vooral die vierkante solo baric serie rulz hard! Rockford zou ik zelf al niet meer nemen, duur en half nederland rijd er al mee rond. Wat dat betreft is die kicker nog lekker exclusief.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 10:24 schreef dutchrups het volgende:

Ik ben er niet helemaal achter welke versterker het nu is. Is het een nieuwe? Uit de power serie? Dan is het een PRS-X720 of niet? Die is 1x 400W rms gebrugd. Daar kun je een aardig woofertje aan hangen! Ga gewoon eens luisteren in een zaak. In je auto klinkt het toch weer anders, maar dan heb je een klein beetje een indicatie.

En wat dominator al zegt. Als je ze gaat oversturen gaan ze stuk. De speaker moet een f*kked signaal gaan reproduceren en dat vindt ie niet lekker. Idd doodzonde van die JBL..

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op donderdag 21 juni 2001 11:16 schreef dominator het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je je woofer gewoon overstuurd. Het is de kunst om je versterker nooit HELEMAAL uit te sturen aangezien ie dan meer blokgolven als sinussen gaat produceren. En daar kunnen die woofers dus absoluut niet tegen. Afstellen is het sleutelwoord hier.

(wel doodzonde hoor! die JBL's gaat echt hard)

Kicker vind ik op het moment heel goed! Vooral die vierkante solo baric serie rulz hard! Rockford zou ik zelf al niet meer nemen, duur en half nederland rijd er al mee rond. Wat dat betreft is die kicker nog lekker exclusief.
Het 'nadeel' van de solo baric van kicker is dat er een echt krachtige versterker op moet. Maar als die er op zit beukt hij zeer hard. Dus niet mooi maar bruut hard.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• stylezzz
Klopt, die kickers hebben een aardig krachtige versterker nodig voordat ze gaan springen. :)

Maar jah, als je al een kicker woofer aanschaft zou ik er ook niet een huis-tuin en keuken pioneer/sony versterker opzetten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik hou het persoonlijk bij een 25 cm woofertje. Groot zat voor rake klappen en de respons blijft nog een beetje gewaarborgd. Centjes steken in dure mega-amps en zo groot mogelijke woofers, het moet je hobby maar zijn. Persoonlijk zou ik meer energie en geld steken in een goddelijke versterker (dus niet 10.000 watt RMS, maar een goed klinkende, wat elkaar overigens niet uitsluit) met een bere compo set voorin. Eventueel lekker kloten met eigengemaakte deurbakken en inderdaad een dikke 8" woofer (of 2) voor het slaglaag. Je zal versteld staan, wat er al niet aan een goed uitgeruste set voorin kan komen. Een woofertje maakt het dan lekker af, zonder dat dat het enige interessante is van je installatie. 12" of 15" woofers, leuk, maar beetje te groot naar mijn mening. Met kleine woofers kan je ook prima dikke resultaten halen, mits goed ingezet.
Als het alleen maar hard hoef, kan je net zo goed een Tube kopen bij de Gamma en lekker laten dreunen op 60 Hz.. :9

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geen andere inzichten?

(Wekkel houdt van andere inzichten!!)

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

nog ff over die magnat traxx amp...
leuke versterker weinig geld maar ik denk niet dat je er fatsoenlijk 2 12 inchen op kan hangen.. ik heb er nu een 10 ophangen en en gewone speakers dat werkt erg lekker.
399 is wel een lage prijs .. 475 heb ik ervoor betaald met een hoop gepingel ..maar als je em voor 399 kan kopen zou ik er zeker voor gaan

mollie

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

ow ja er zit 1 laag en 1 hoog filter op dus als je em voor 1 sub gebruikt heb je geen apparte filter nodig

mollie

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dus gewoon voor Adiosonic of Precision power shoppen voor geluidskwaliteit.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
He p@ddo, waar werk jij eigenlijk? En waar kan je die traxx voor 399,-- krijgen? (volgens mij was ie bij ronnie boy duurder)

systeem

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op vrijdag 22 juni 2001 00:41 schreef mollie het volgende:
nog ff over die magnat traxx amp...
leuke versterker weinig geld maar ik denk niet dat je er fatsoenlijk 2 12 inchen op kan hangen.. ik heb er nu een 10 ophangen en en gewone speakers dat werkt erg lekker.
399 is wel een lage prijs .. 475 heb ik ervoor betaald met een hoop gepingel ..maar als je em voor 399 kan kopen zou ik er zeker voor gaan

mollie
De traxx 600 is juist een hele leuke "beuk" versterker. En het zal prima spelen met die twee xtc woofers, beter kan maar dan moet je ook meer uit geven.
Op vrijdag 22 juni 2001 01:57 schreef Wekkel het volgende:
Dus gewoon voor Adiosonic of Precision power shoppen voor geluidskwaliteit.
Of de ZX serie van Phoenix Gold natuurlijk :9~
Anders een mooie Limited editie van PG :9~
Op vrijdag 22 juni 2001 06:58 schreef zion het volgende:
He p@ddo, waar werk jij eigenlijk? En waar kan je die traxx voor 399,-- krijgen? (volgens mij was ie bij ronnie boy duurder)
Drie maal raden ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Das grappig. Dan zie ik je volgend weekend denk ik wel. Als ik m'n bussie "verf" kom halen.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
euh... bij Ron?

in dat geval kom ik je vast nog wel eens tegen.

systeem

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Om daar een Witec te kopen?

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 11:10 schreef zion het volgende:
euh... bij Ron?

in dat geval kom ik je vast nog wel eens tegen.
Denk het ook wel ja. Ben er nog nooit geweest hoor. Maar ik ga volgend weekend ff heen iig. Dempende verf ga ik daar halen en waarschijnlijk een paar speakers voor in m'n voordeuren.

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Ik beken schuld B-)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op maandag 25 juni 2001 11:14 schreef Wekkel het volgende:
Om daar een Witec te kopen?
Dat is van way back man.
Nu is het MTX dat de dienst uit maakt.
Het is wel erug nostalgisch om zo nu en dan een witec of weconic versterkertje terug te zien ;(
Maar ze werken nog wel die antieke beesten :)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb laatst nog mijn eerste 2x35 RMS Witec versterkertje beluistert bij wijze van nostalgie. Er komt toch een heel behoorlijk geluidje uit, zeker voor toendertijd 200 ballen (1995). Ook nog een nauwelijks gebruikte Witec Las Vegas 15" liggen... Ooit zat ie in een 75 liter kast gesloten. Rammen van Amsterdam naar Maastricht, aaaaaaah!!

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op maandag 25 juni 2001 22:52 schreef Wekkel het volgende:
Ik heb laatst nog mijn eerste 2x35 RMS Witec versterkertje beluistert bij wijze van nostalgie. Er komt toch een heel behoorlijk geluidje uit, zeker voor toendertijd 200 ballen (1995). Ook nog een nauwelijks gebruikte Witec Las Vegas 15" liggen... Ooit zat ie in een 75 liter kast gesloten. Rammen van Amsterdam naar Maastricht, aaaaaaah!!
Klopt, toen was nog "alles" goed ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Eerst een eigen auto, dan gaat al die Witec, Longmill en McFarlow bende de deur uit.. :)
Pagina: 1