Toon posts:

Car Audio: Dynamat, Wie?, Wat?, Waar?, Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoTters,

Ik ben een piepklein beetje caraudio fanaat en ik ben van plan om mijn auto te gaan isoleren/trillingsvrij te maken. Nadat een of andere gek het nodig vond om mijn spullen te jatten ga ik nu dus weer opnieuw beginnen :( :( .
Alles gaat goed en grondig gebeuren en ik wil dus "Dynamat" gaan aanbrengen.

Nu is mijn vraag wie hier ervaring mee heeft en waar ik op moet letten. Ik heb ook gehoord dat het spul giga duur is. Ik heb het alleen nog nergens gezien. Of kan ik beter iets anders gebruiken? Alle suggesties zijn welkom.

Dus.. Wie heeft er Dynamat in z'n auto liggen?!?!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik niet.... :)

Maar je hebt dat dempings-spul in de vorm van matten en in spuitbus vorm. De spuitbus versie is wel duurder maar stukken makkelijker aan te brengen. Werkt trouwens akelig goed bij de wagens waarin da spul zit!

Verwijderd

Topicstarter
Die spuittroep heb ik van gehoord. Is dat ook van Dynamat?
Ik heb 1x een auto gehoord met Dynamat erin en toen dacht ik: DAT WIL IK OOK! Alleen het geluid van de dichtslaande deur al...yummie. Het rendement van je installatie gaat echt met sprongen vooruit.

• stylezzz
  • Nu online
Hmmm, het spul waar ik het over heb komt dus niet van Dynamat maar van Zealum. Volgens mij nog een beetje een nieuwkomer op het gebied van car-audio maar wat ik er tot nu toe van gezien heb is absoluut niet slecht.

Rendement met die dempings-zooi is natuurlijk veel beter! Je houd het geluid in je auto wat uiteraard beter is. (heeft wel als nadeel natuurlijk dat je niet stoer over de boulevard kan rijden met je stereo vol open aangezien niemand je hoort. Maar jah, ik heb zo'n stereo voor m'n eigen plezier en niet voor iemand anders. >:) )

Verwijderd

Beste Fewture, is het niet handig eerst een alarm in te bouwen? Straks stelen ze je bakkie weer leeg (ja er zijn nog steeds van die knakkers :r die niet van andermans spullen af kunnen blijven).

Trouwens dat dempings materiaal werkt heel goed. Bij Ron de Vries kunnen ze je er van alles over vertellen (ze zitten in Zwaag). En als je de boel ook trillings vrij wil hebben zou ik ook maar een doosje met rubbere ringetjes halen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat mensen het minder horen is een voordeel. Ik ben al 4 rooien lichter namelijk. Kom je bij je auto..."Hee, m'n ramen liggen eruit.." (denk, denk, denk). FOK! Alles gejat!! :'(

Ik ben nu sub-loos... MAAR ik ben weer lekker bezig. Geld is het grote sleutelwoord ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 21:57 schreef Gemballa het volgende:
Beste Fewture, is het niet handig eerst een alarm in te bouwen? Straks stelen ze je bakkie weer leeg (ja er zijn nog steeds van die knakkers :r die niet van andermans spullen af kunnen blijven).

Trouwens dat dempings materiaal werkt heel goed. Bij Ron de Vries kunnen ze je er van alles over vertellen (ze zitten in Zwaag). En als je de boel ook trillings vrij wil hebben zou ik ook maar een doosje met rubbere ringetjes halen :)
Alarm is onderweg ;) Hmm, Ron de Vries? Zwaag? Bij Hoorn in de buurt? En is die troep duur of niet? Heeft meneer de Vries ook e-mail of een website?

• stylezzz
  • Nu online
Yup, een goed alarmpje is zeker aan te bevelen als je zoveel knaken in je auto gaat steken. Al is het maar voor je innerlijke rust. :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, www.rondevries.nl! Soms is het toch zo simpel he *D

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
laagste van het laagste (50 tot 500Hz ofzo)
Lampje de leernicht ff te hulp:
tabelletje

Ik zal hier ook ff copy-pasten:
Extreme bottom below 32 Hz
Low bass, bottom octave 20 to 40 Hz
Midbass 40 to 80 Hz
Upper bass 80 to 160 Hz
Lower midrange 160 to 320 Hz
Midrange 320 to 2,560 Hz
Upper midrange 2,560 to 5,120 Hz
Highs, lower highs 5,120 to 10,240 Hz
Extreme highs, top octave 10,240 to 20,000 Hz

Er zal wel geen fixed-font ascii uitkomen, maar het moet maar.

Zoals je ziet is het laagste van het laagste zo'n beetje 40Hz en lager. Met 500 Hz zit je al een heel eind in de midrange. Ik was eerst ook verbaasd, maar 500Hz is al best "hoog". Een beetje mannenstem zit zo rond de 400Hz.
Ik kwam er op een beetje grappige manier achter: Ik heb een cd van DIDO. In sommige nummers zingt ze vrij rustig en het viel me op dat op die momenten haar stem wegviel, op mijn nieuwe zelfbouwspeaker, die nog niet helemaal af was. (Ik was bezig het wisselfilter te maken). Grafiek van de respons erbij gepakt en inderdaad, er zat een heel dal in de response, tot zo'n 500Hz. Ik dacht dat dat wel werd rechtgetrokken door de baspoort, maar die levert maar een bijdrage tot zo'n 80-100Hz. Wel grappig, dat je wat op zo'n grafiekje te zien is, zo goed kan horen!

Verwijderd

Ik heb mij auto eens volgepropt met die mat. Ik weet niet meer wat het kost, maar het zal nu wel duur zijn. Ik kocht het minstens vier jaar geleden. Werkt perfect. Geen resonantie, maar vergis je niet, je hoort ook geen shit meer van buitenaf. Die gast waar ik het had gekocht is nu failliet. Ik ben er eigenlijk ook weer naar op zoek. Kan ik eindelijk eens mijn pc stil krijgen, kword gek van mijn straaljager in pc vorm :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey Lampje bedankt man! Een vriend van mij heeft nu ook een "gat" in het geluidsbeeld. Klinkt erg vaag kan ik je vertellen :) Je mist idd een stukkie en dat hoor je goed. Hij mist bijna de hele onderkant van de midrange. Het is net of er een vertraging in de sub zit dan. Heel raar gehoor.

Als ik klaar ben laat ik hem meten met de computer en dan kan ik verdere aanpassingen doen. Ondertussen ben ik druk info aan het verzamelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 09:24 schreef Jamez_Joint het volgende:
Ik heb mij auto eens volgepropt met die mat. Ik weet niet meer wat het kost, maar het zal nu wel duur zijn. Ik kocht het minstens vier jaar geleden. Werkt perfect. Geen resonantie, maar vergis je niet, je hoort ook geen shit meer van buitenaf. Die gast waar ik het had gekocht is nu failliet. Ik ben er eigenlijk ook weer naar op zoek. Kan ik eindelijk eens mijn pc stil krijgen, kword gek van mijn straaljager in pc vorm :)
Ja, het werkt natuurlijk ook goed voor de tweakert! Kun je toch een Alpha (of eigenlijk Delta HP) gebruiken! >:)
Dus het werkt als een trein?! Dat is mooi! Ik heb een TDI dus dat geluid van buiten is dan ook mooi pleite. Ik blijf het een rot geluid vinden zo'n diesel.. Maarja, ze zijn zuinig he.

Hoe beng je dat spul aan? Kleeft het? Ik heb verhalen gehoord dat je het warm moet maken. Aardig klusje haal ik mij dan weer op de hals..

Verwijderd

Onzin, dat Dyna spul was zelfklevend. Ik verwarmde idd wel de auto voor met een föhn. Zo blijft het beter kleven en komt er bijna geen lucht tussen. Maar nu weet ik niet waar je het kunt kopen. Ik denk bij een autoradio speciaalzaak. Remco ofzo. Misschien wel de Halfords.

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Op woensdag 20 juni 2001 21:00 schreef Fewture het volgende:
Beste GoTters,

Ik ben een piepklein beetje caraudio fanaat en ik ben van plan om mijn auto te gaan isoleren/trillingsvrij te maken. Nadat een of andere gek het nodig vond om mijn spullen te jatten ga ik nu dus weer opnieuw beginnen :( :( .
Alles gaat goed en grondig gebeuren en ik wil dus "Dynamat" gaan aanbrengen.

Nu is mijn vraag wie hier ervaring mee heeft en waar ik op moet letten. Ik heb ook gehoord dat het spul giga duur is. Ik heb het alleen nog nergens gezien. Of kan ik beter iets anders gebruiken? Alle suggesties zijn welkom.

Dus.. Wie heeft er Dynamat in z'n auto liggen?!?!
Dynamat is idd een super uitvinding.
Het zorgt ervoor dat het metaal van de auto geen resonanties meer veroorzaakt.
Het gebruik verschilt, sommige mensen gebruiken het alleen op de plaatsen waar een speaker komt anderen isoleren de hele auto. Zelf ben ik een voorstander van het laatste ;)
Het is idd best prijsig. Maar het loont zeker!
Een nadeel van totale isolatie is wel dat de hele auto van alle bekleding gestript moet worden. Echt alles moet er dan uit.
Dit alles onder het kopje:
wie mooi wil zijn, moet pijn lijden

Amantes amentes
--
Be inspired!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

ik ben nieuwschierig :) maareh ik ben een beetje gaan browswen en zie dat er verschillende soorten dynamat zijn... alleen voor om de speakers... hele matten ;) etc ..maareh wat moet dit spul in nederland kosten ?? en hoeveel zou ik voor de deuren en de kofferbak nodig hebben ??

ok thx :)

mollie

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Dynamat original word voor ongeveer HFl. 39,= verkocht, dan heb je twee platen van ieder 1 sqft (ong. 30cm X 30cm). Dus jullie kunnen nu zelf wel uit rekenen hoeveel er nodig is.
De prijzen van de andere soorten heb ik niet kunnen na kijken.

Hier meer info over dynamat

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gemaild...
Beste Sandor,

Wij verkopen inderdaad Dynamat, het kost fl 49,- per 2 platen van ongeveer 35 x 35 cm. Een andere mogelijkheid om je deuren akoestisch dood te maken is Dietz NoiseEX. Dit is een dikke vloeibare "verf"die je op metalen delen aanbrengt met een kwast. Dit is vooral makkelijk te gebruiken op lastige plaatsen. Dit kost fl 59,- per bus. Met een bus kun je ongeveer 2 deuren doen.

Met vriendelijk groet,

Patrick Kuster
Ron de Vries Car Entertainment
Ik heb nu dus gevraagd of die verf net zo goed is. Laat ik ook wel even weten als ik een reply krijg. Een kennis van mij heeft het ook gehad hoorde ik dit weekend. Hij zei dat het idd onwijs veel werk is, maar het resultaat mag er wezen. Doen dus.. :9
Dit weekend heb ik alle trillingen uit de deuren gehaald. Klinkt alweer een stukkie beter! Als die verf goed is doe ik dat volgend weekend.
Pagina: 1