Toon posts:

Configuratie nieuw geheugen: langzame CAS latency.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb onlangs 4 reepjes nieuw ram gekocht, welke 1600mhz zijn en een cas hebben van 7. CPU-Z geeft een lagere maximale snelheid van 1333 weer, maar ik heb in het moederbord wel gewoon 1600 kunnen instellen. Echter blijft de CAS op 9 staan. Ik heb allerlei BIOS instellingen geprobeerd, DOCP aangezet, maar toch krijg ik in CPU-Z het volgende weergegeven:
Afbeeldingslocatie: http://i673.photobucket.com/albums/vv93/superaki93/CPUZ.png

Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
Zoals je ziet denkt CPU Z dat het om PC3-10700 geheugen gaat terwijl het PC3-12800 is.

Ik heb verder een ASUS 990fx moederbord en AMD 8120 CPU.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 17:33 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zult het handmatig moeten selecteren vrees ik in je bios/eufi.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:31:
Beste lezers,

Ik heb onlangs 4 reepjes nieuw ram gekocht, welke 1600mhz zijn en een cas hebben van 7. CPU-Z geeft een lagere maximale snelheid van 1333 weer, maar ik heb in het moederbord wel gewoon 1600 kunnen instellen. Echter blijft de CAS op 9 staan. Ik heb allerlei BIOS instellingen geprobeerd, DOCP aangezet, maar toch krijg ik in CPU-Z het volgende weergegeven:
[afbeelding]

Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
Zoals je ziet denkt CPU Z dat het om PC3-10700 geheugen gaat terwijl het PC3-12800 is.

Ik heb verder een ASUS 990fx moederbord en AMD 8120 CPU.
Het 'probleem' wat je vaak hebt met hoog geklokt geheugen is, dat je die snelheid handmatig moet instellen, of een XMP profiel moet laden. Standaard draait het meeste geheugen op een lagere snelheid die geladen word uit het SPD.
Dit is bijna altijd het geval met 'overklokkers' geheugen modules.

Overigens, het verschil in CAS merk je eigenlijk alleen in synthetische benchmarks, in de praktijk merk je echt niet of het CAS 9 of 8 is of 7, dat is echt verwaarloosbaar.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

8gb ram te weinig > hoe upgraden? 16 vs 32,strips vervangen? ? Daar leek het wel te werken? Of heb je sindsdien weer wat veranderd of gekocht en nu werkt het weer niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ook niet bij zware renders? Kwa framerates weet ik dat het weinig boeit, maar daarvoor gebruik ik deze unit niet. Hoe laad ik een dergelijk XMP profiel? zie er niks over staan in mijn bios...

@Max,

Die combi tussen 2 sets strips werkte niet. Blue screens en rare crashes, dus ik heb nog 2 identieke strips gekocht om te kijken of het opgelost is. So far so good.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:37
Bij AMD kun je de XMP profielen vaak niet gebruiken (DCOP werkte bij mij ook niet).
Ik heb het toevallig net ingesteld bij mn asus 990fx sabertooth mobo, daar stond het in het AI tweakers tabblad (in de UEFI).
Even naar onder scrollen naar DRAM timing control, dan ga je naar een volgend blad (en dan dus alleen de eerste 4 getallen handmatig aanpassen).
Misschien moet je eerst in het AI tab iets van auto afhalen, weet niet meer uit mn hoofd hoe dat was, ik kan eventueel vanavond wat foto's maken.
Het kan zijn dat jouw (non sabertooth?) mobo minder opties heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2015 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah ja, ik heb daar ook al gekeken alleen het lijkt alsof ik die niet handmatig kan instellen (er is een optie en je doet t er maar mee, zoiets :P). Het is wel sabertooth 990fx! misschien moet ik een nieuwe bios erop gooien anders.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:37
Je moet wanneer het balkje op een bepaalde timing staat gewoon de + (en -) indrukken, anders kun je het niet instellen inderdaad.
Alles werkt verder met de muis, behalve dit 8)7

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6144/ASUS%20P8Z77-V%20Premium%20BIOS%2008%20-%20DRAM%20Timing.png

[ Voor 42% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2015 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! Heb alleen geen idee welke de TRC en tRAS waarden zijn. Kan iemand mij daarin verlichten?
Pagina: 1