Toon posts:

8gb ram te weinig > hoe upgraden? 16 vs 32,strips vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?

Ik wil meer RAM omdat mijn ram vol zit met mijn muziekprojecten. Ik heb nu 2 strips van 4gb 1333 maar zit nu te twijfelen wat handig is: wil ik 2 strips van 1333 (als ik 2x 1600 stripjes erbij koop gaan die terug naar 1333 tenzij ik die van 1333 OC, toch?) erbij of moet ik ze allemaal vervangen en 4x 1600 kopen (heeft sneller tegenwoordig meerwaarde? ik meen dat er nog niet veel performanceverschil is boven de 1600 mhz).
Wat is je budget?

50-100 eu
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
maximale prijs/prestatie kwaliteit ;)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
64 gb ssd
2tb hdd
amd 8120 CPU zambezi
8gb dual channel 1333 geheugen

Voor in de studio. ik speel heel af en toe een game maar die 8gb bottleneckt daar nog niet. ik kan wellicht ineens naar 32 gb gaan maar komende jaren denk ik niet dat meer dan 16 geen overbodige luxe gaat zijn,

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
1600MHz gaat je ook geen performance winnen, ik zou dus je 1333 MHz uitbreiden. Indien mogelijk met hetzelfde, anders met 1600 MHz en dat terugklokken. Je 1333 over klokken zou ik niet doen ivm stabiliteit voor je muziek projecten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:33
Wat heb je zelf gevonden over sneller geheugen? Eigen inzit is nog steeds een vereist op tweakers. Via google kan je er genoeg over vinden.

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 21:01
Welk Moederboard heb je?

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:11

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Zoek even op de grote tweakers geheugentest.
Erg interessante resultaten!

En handig voor jou...

Meester in de kunsten van...

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:10:
Ik wil meer RAM omdat mijn ram vol zit met mijn muziekprojecten.
Dit is een rare uitspraak. Hoe kan je 'ram' vol zitten met muziekprojecten? Projecten sla je toch op, op de harde schijf? lossless audio is niet meer dan maximaal 50MB voor 4 minuten muziek. Als je dat compleet in je ram zou stoppen zou je het dus hebben over ~106 uur muziek.

Weet je zeker dat je niet harde schijf ruimte bedoeld?

Anyway, mocht je je geheugen willen upgraden zullen we toch eerst moeten weten wat voor moederbord je hebt. Je kunt in elk geval op de website van de fabrikant van je moederbord een QVL downloaden om te bepalen of je huidig geheugen kan draaien met in totaal 4 dimms.

Mijn YouTube Channel

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:40:
[...]

Dit is een rare uitspraak. [...]
Haha ja die vond ik ook schattig :D Maar aangezien hij het later over 'de studio' heeft, neem ik maar even aan dat ie muziek produceert. En dat kan inderdaad redelijk geheugen vreten, als je genoeg samples en VST-plugins hebt draaien ;)

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Zo'n programma cached als de neten, en heeft baat bij extra geheugen.

@TS, je kunt gewoon 1600Mhz latjes erin steken, je kunt met een divider het geheugen sneller laten draaien, of gewoon op 1333 laten. In beide gevallen zijn ze gewoon compatible.

Ik zou 16GB aanraden. Is een hoop en je systeem draait er erg lekker mee in combinatie met een SSD.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
Room42 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:47:
Haha ja die vond ik ook schattig :D Maar aangezien hij het later over 'de studio' heeft, neem ik maar even aan dat ie muziek produceert. En dat kan inderdaad redelijk geheugen vreten, als je genoeg samples en VST-plugins hebt draaien ;)
Met zo'n quote ga je toch bijna afvragen hoe mensen op hun computer muziek produceerden in de jaren 90, toen nog maar weinig computers meer dan 128MB ram hadden. :? ;)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS Sabertooth 990fx (eerste versie) en kwa versneld geheugen heb ik gevonden dat het punt van diminishing returns snel bereikt is. Ik gebruik inderdaad heel veel VST's synths en effecten. Ik bedoelde natuurlijk dat mijn ram vol is als ik sommige van mijn projecten laad ;)

Ik had inderdaad die ramtest van tweakers gecheckt, losse latencies werkten om onverklaarde reden beter dan strakkere latencies.. dus nu weet ik niet echt waar ik mijn ram op moet selecteren.

Hier misschien wat waardevolle data van mijn CPU+ DDR 3 RAM
RAM
FSB:DRAM 3:8
NB freq: 2257.8 mhz
DRAM freq: 668.8 mhz
CL 7 clocks
RAS CAS delay: 7 clocks
RAS precharge: 7
Cycletime RAS: 20
Bank Cycle time 27

Processor 1 ID = 0
Number of cores 8 (max 8)
Number of threads 8 (max 8)
Name AMD FX-8120
Codename Zambezi
Specification AMD FX(tm)-8120 Eight-Core Processor
Package Socket AM3+ (942)
CPUID F.1.2
Extended CPUID 15.1
Core Stepping OR-B2
Technology 32 nm
TDP Limit 124.9 Watts
Core Speed 3887.1 MHz
Multiplier x Bus Speed 15.5 x 250.8 MHz
Rated Bus speed 2257.0 MHz
Stock frequency 3100 MHz
Instructions sets MMX (+), SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, SSE4A, x86-64, AMD-V, AES, AVX, XOP, FMA4
L1 Data cache 8 x 16 KBytes, 4-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 64 KBytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 2048 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 8 MBytes, 64-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
Min FID 7.0x
# of P-States 4
P-State FID 0x18 - VID 0x0B - IDD 17 (20.00x - 1.412 V)
P-State FID 0x12 - VID 0x0B - IDD 17 (17.00x - 1.412 V)
P-State FID 0xF - VID 0x12 - IDD 12 (15.50x - 1.325 V)
P-State FID 0xFFFFFFFF - VID 0xFFFFFFFF (-1.00x - -1.000 V)

Ik ga dingen uitzoeken over die divider, dat klinkt interessant.

@snowie: vroeger had je heel veel analoge apparatuur en sequencers om elektronische muziek te maken ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gewoon uitzoeken welke geheugen chips je mobo slikt (eventueel met de HCL erbij), en uitbreiden met 2x 4GB. Al denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken en werkt eigenlijk alles wel.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
Als je er 2x4Gb bij zet dan is de meest veilige optie om hetzelfde setje, welke je nu al hebt, weer te kopen.
Of in ieder geval iets met dezelfde timings / snelheid.

Wil je sneller geheugen, als dat iets uit zou maken, koop dan 2x8Gb @ 1866 of 1600.

Let wel!
Als je nu 2x8Gb koopt, en je wil er later nog eens 2x8Gb bij kopen voor totaal 32Gb, dan kan het zijn dat je geheugen 'standaard' niet sneller kan lopen dan 1600!
Wil je met 4 bankjes vol op 1866 lopen, dan moet je gaan tweaken met voltages.

Ik heb een FX8320 en 2x4gb liep op 2133 zonder problemen.
Toen ik overstapte op 4x4Gb (2x zelfde set) kon niet niet meer booten @ 2133, en 1866. Met 1600 wel.
Nu schijnt het zo te zijn dat als je de CPU/NB voltage een kleine boost geeft dat 1866 i.i.g. weer zou moeten werken.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden!

Ik kwam op deze uit.

pricewatch: G.Skill RipjawsX 8GB PC3-12800 (F3-12800CL7D-8GBXM)

Deze hebben dezelfde cas latency, maar loopt op 1600 mhz, en zou als ik het goed heb begrepen deze latjes met een divider wèl op 1600 kunnen laten lopen?

Dank!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee dat kan niet, want je andere geheugen is 1333.
Als je deze er dus bijprikt, gaat alles op 1333 lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar de vraag is of ik dat erg moet vinden. Het performanceverschil is met veel applicaties marginaal, en behalve dat het op 1333 loopt zijn er geen verschillen, toch?

De goedkoopste setjes met een CAS van 7 zijn 2 euro goedkoper en lopen op 1333. Lijkt mij zonde om dat te kopen, stel ik zou het huidig geheugen kunnen OC'en?

Anders moet ik weer 40 euro meer spenderen hieraan

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 22:43 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, volgens mij kun je dat verschil prima nemen zonder dat je je zorgen hoef te maken dat je enorme performance weggooit. Zo groot is dat verschil niet.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
zo, geupgrade:

Dram freq: 666.6mhz
NB freq: 2200
FSB:DRAM 3:10
CAS 9
Bank Cycle time 33 clocks

Ik heb gelijk even in de BIOS settings 1600mhz ingesteld, lijkt geen problemen op te leveren. Windows geeft het cijfer 7.6 ipv 7.5 als ik dat doe, maar de benchmarks lijken iets anders te zeggen (1=1600 2=default settings)

Hier nog wat benchmark resultaten
http://www16.zippyshare.com/v/2JjbMmeR/file.html

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2015 00:33 ]

Pagina: 1