Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win10: wel LAN, geen internet meer na IP-wissel

Pagina: 1
Acties:

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Onze LAN-range zit in het 192.168.11.x -bereik. Dit is vanuit de internetrouter/switch standaard zo geregeld. De pc's kunnen elkaar zien en ze hebben internettoegang. Prima.

In een andere ruimte heb ik een oude router ingezet als "access point". Ik heb hiertoe wel de WAN-poort gebruikt. (Had ik misschien beter niet kunnen doen.) Het gevolg is natuurlijk dat er zo twee netwerken (twee ranges) ontstaan. De tweede range zit in het 192.168.123.x -bereik. Hier heb ik één Win7 pc en één Win10 pc op aangesloten. Alles met DHCP. Werkt ook prima.

Maar nu komt het...

Wanneer ik de oude router configureer als switch (eigen IP in het 192.168.11.x -bereik, DHCP uitgezet en de WAN-poort niet gebruikt) dan krijgen beide pc's elk keurig vanuit de internetrouter/switch een IP-adres uit de eerste range: doel bereikt, want zo is er effectief nog maar één netwerk over.
De pc's kunnen elkaar zien (de LAN doet het dus prima). De Win7 pc heeft internettoegang maar de Win10 pc heeft geen internettoegang meer! En niets schijnt te helpen. Ipconfig/all laat op beide pc's een soortgelijk beeld zien. Maar de Win10 pc weigert op internet te gaan. Onbegrijpelijk voor mij...

Maar het wordt nog gekker...

Wanneer ik de Win10 pc rechtstreeks met internetrouter/switch (van de provider) verbind, kan ie ook niet verbinden met internet. En ook dan ziet met ipconfig/all alles er prima uit (en de LAN werkt dan ook).

Ik heb inmiddels de ethernetkaart in de Win10 pc - via apparaatbeheer - verwijderd. Na herinstallatie is er dan geen verandering. Ik heb de kaart "statisch geconfigureerd". Maakt allemaal niet uit.
Wanneer ik terugga naar de eerste situatie, oude router met WAN, werkt alles weer prima en heeft de Win10 pc ook weer internettoegang. Wie het snapt mag het zeggen 8)7 Het lijkt wel alsof de Win10 pc zich heeft "gebonden" aan de IP-range die die "zag" toen ie werd geïnstalleerd. En nu niks anders meer wil...

[ Voor 3% gewijzigd door raamfluiter op 07-09-2015 12:01 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
De kans op een zinnige reactie van anderen wordt groter als je niet alleen roept dat ipconfig er goed uitziet maar als je die ook laat zien.
Daarnaast vraag ik me af waarom je de oude router überhaupt een IP adres geeft als je deze als switch gaat gebruiken.

• sypie
  • Niet online
Wat krijg je als je:

62.69.166.254 pingt?
nu.nl pingt?

Als je bij de eerste wél resultaat krijgt en bij de tweede niet dan zou mijn eerste ingeving zijn: pas je DNS eens aan.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11 11:29
Dus als ik het goed begrijp heb je een W7 en een W10 aan de oude router hangen en deze kunnen onderling wel pingen? Maar de W10 kan niet pingen met bijvoorbeeld 8.8.8.8 en de W7 wel?

• raamfluiter
@sypie Met de Win7 pc lukt dat, met de Win10 pc niet. Ik had al handmatig de DNSsen geconfigureerd op de Win10 pc. Maar dat haalt niets uit.
Ik zal nog twee vergelijkende Ipconfigs plaatsen, maar ze zijn toch heus gelijkaardig.

• raamfluiter
@-ION- Ja ze kunnen onderling pingen. De LAN - tussen die twee - werkt ook goed.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom is er een 2e range ?

zeg niet goed of gelijkaardig, je hebt een probleem waar je niet uitkomt. dus mischien is het niet goed of gelijkaardig. dus gewoon elk klein kutdetail wat je op kan boeren. gewoon opboeren

[ Voor 78% gewijzigd door Fish op 06-09-2015 12:25 ]

Iperf

• -ION-
Die is er niet meer in de nieuwe situatie als ik het goed begrijp.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

*zie mijn edit

Iperf

• raamfluiter
In de nieuwe situatie is er nog maar één range. En dat wil ik ook graag. (Met de aanvankelijke twee ranges heeft de Win10 pc wel internettoegang.)
Ik ga even twee plaatjes schieten...

[ Voor 11% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 12:27 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• sypie
  • Niet online
[quote]raamfluiter schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:21:
Ik had al handmatig de DNSsen geconfigureerd op de Win10 pc. Maar dat haalt niets uit.
[/quote]
Nu zie je wat het belang van een goede startpost is, had mij (of anderen) een suggestie kunnen schelen.

Ow, en men vind het heel plezierig om meerdere reacties in 1 bericht te zetten en niet meerdere berichten van jezelf onder elkaar te zetten. No hard feelings verder.

• -ION-
al een ipconfig /release -> ipconfig /renew gedaan op de W10? Heb je het ip adres van de oude router zoals ninjazx9r98 zei al weggehaald?
Staat je W10 in de lijst met clients op de router die DHCP en NAT doet?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als LAN werkt maar internet niet dan ligt dat eigenlijk altijd aan ingestelde DNS of default gateway. Die moeten op alle machines hetzelfde zijn. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat lokale virusscanner of firewall roet in het eten gooiden.

• raamfluiter
Outputs van ipconfig/all ter vergelijking. Links Windows 7, rechts Windows 10.
http://www.uploadarchief....d/ipconfig_win7_win10.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 18:15 ]

• ninjazx9r98
Volgende stappen, kun je op zowel de Win7 als de Win10 PC pingen naar de gateway en wat doet een "nslookup cnn.com" (of willekeurig andere site) ?

[ Voor 30% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-09-2015 12:44 ]

• raamfluiter
@ninjazx9r98 Ik kan met beide pc's succesvol de gateway (192.168.11.1) pingen.

• ninjazx9r98
Had stiekem een edit, wat doet nslookup?

• raamfluiter
nslookup: De Win10 pc krijgt "DNS request timed out", de andere pc krijgt wel antwoord. (Was wel te verwachten natuurlijk.)

[ Voor 17% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 12:49 ]

• raamfluiter
al een ipconfig /release -> ipconfig /renew gedaan op de W10?
Ja.
Heb je het ip adres van de oude router zoals ninjazx9r98 zei al weggehaald?
Dit begrijp ik niet zo goed: volgens beschrijvingen die ik vind, moet de oude router die nu als switch moet werken wel een IP-adres in de DHCP-range van de Hoofdrouter ingevuld hebben. Dit is dan het adres waarmee de webinterface van de "switch" wordt bereikt.

De Win10 pc staat in de lijst: http://www.uploadarchief....load/connecteddevices.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 13:24 ]

• ninjazx9r98
Je komt dus niet verder dan de internetrouter maar wel tot aan de internetrouter. Dit omdat je kunt pingen naar de gateway maar geen nslookup kunt uitvoeren.
Nergens iets van een firewall ofzo ingesteld? Dubbel IP adres van de oude router en de Win10 PC?

Voor wat betreft die oude router, wat moet je doen dan op die webinterface als je dat ding alleen nog maar als switch gebruikt? Je hebt helemaal niks te zoeken op dat ding.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
netsh int ip reset

In elevated command prompt uitvoeren en herstarten. Een mogelijk probleem is dat Windows z'n netwerk profielen onzin een bestaand LAN profiel gebruikt (mogelijk op basis van gedetecteerde MAC-adressen) wat in een andere range ligt, en aangezien de firewall op basis van de opgeslagen range geconfigureerd wordt kan je dan niet op je andere range communiceren.

[ Voor 68% gewijzigd door johnkeates op 06-09-2015 13:53 ]

• raamfluiter
Een dubbel IP-adres heb ik niet kunnen vinden. Als ik de firewall op de Win10 pc uitzet heb ik er ook geen internet op. Ik kan dus alles pingen t/m de router aan toe. De Win10 pc wordt ook door de router als "connected" vermeld.

netsh int ip reset verandert niets aan de zaak.
Een mogelijk probleem is dat Windows z'n netwerk profielen onzin een bestaand LAN profiel gebruikt (mogelijk op basis van gedetecteerde MAC-adressen) wat in een andere range ligt, en aangezien de firewall op basis van de opgeslagen range geconfigureerd wordt kan je dan niet op je andere range communiceren.
Dit heeft wat weg van de suggestie aan het eind van mijn openingspost: dat het erop lijkt dat mijn Windows 10 alleen nog maar op internet wil in de "range" waarin ie ooit werd geïnstalleerd.

Als ik de Win10 pc rechtstreeks met de router verbind heeft ie nog steeds geen internet. (Maar wordt ook dan wel vermeld als "connected".)

[ Voor 38% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 19:28 ]

• johnkeates
raamfluiter schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:59:
Een dubbel IP-adres heb ik niet kunnen vinden. Als ik de firewall op de Win10 pc uitzet heb ik er ook geen internet op. Ik kan dus alles pingen t/m de router aan toe. De Win10 pc wordt ook door de router als "connected" vermeld.

netsh int ip reset verandert niets aan de zaak.

Als ik de Win10 pc rechtstreeks met de router verbindt heeft ie nog steeds geen internet. (Maar wordt dan ook vermeld als "connected".)
Dus je LAN werkt wel, maar NAT werkt niet of de default route werkt niet.
Als netsh int ip reset niet werkt (dus je voert het uit, je herstart, Window 10 zegt een nieuw netwerk gevonden te hebben en je accepteert het netwerk en kiest voor home/office/public) heb je waarschijnlijk een default route probleem.

Post de output van netstat -r en ipconfig /all eens.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Heb je de computer al is opnieuw opgestart, en dan echt opnieuw opstarten dus niet afsluiten /aanzetten

Omdat afsluiten eigenlijk een soort van veredelde slaapstand is

• raamfluiter
Netstat -r: http://www.uploadarchief.net/files/download/netstat_r.jpg

Ipconfig Win10: http://www.uploadarchief.net/files/download/win10.jpg

Nadat ik gisteren de nieuwe range introduceerde heeft Windows 10 wel braaf gemeld dat er een nieuw netwerk (Netwerk 2) was gevonden. Ik heb dit geaccepteerd als Private netwerk. Wat is een default route probleem?

Edit: Nadat ik zonet "netsh int ip reset" uitvoerde en Windows herstartte werd NIET gemeld dat er een nieuw netwerk was gevonden. De output bevat trouwens wel een foutmelding: http://www.uploadarchief.net/files/download/netsh.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 14:50 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Ping op beide je gateway en kijk een met arp -a of het macaddress van beide gelijk is?

• raamfluiter
In beide gevallen is het MAC-adres van de gateway gelijk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

raamfluiter schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:16:
Netstat -r: http://www.uploadarchief.net/files/download/netstat_r.jpg

Ipconfig Win10: http://www.uploadarchief.net/files/download/win10.jpg

Nadat ik gisteren de nieuwe range introduceerde heeft Windows 10 wel braaf gemeld dat er een nieuw netwerk (Netwerk 2) was gevonden. Ik heb dit geaccepteerd als Private netwerk. Wat is een default route probleem?

Edit: Nadat ik zonet "netsh int ip reset" uitvoerde en Windows herstartte werd NIET gemeld dat er een nieuw netwerk was gevonden. De output bevat trouwens wel een foutmelding: http://www.uploadarchief.net/files/download/netsh.jpg
Ja, je zel cmd evan als administrator moeten starten

Iperf

• raamfluiter
Ja, je zal cmd even als administrator moeten starten
Dat doe ik natuurlijk ook: Rechts-klikken op Start -> Opdrachtprompt (administrator). Het is -in zwart op wit- ook te zien bovenaan, op al mijn Win10 afbeeldingen. (En niet alleen op deze dus ;))Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/run_as_admin.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door raamfluiter op 06-09-2015 20:05 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, 't is een kaartje uit het jaar 0, heeft nog een ten base T aansluiting.
Wat denk je er van om voor een tientje een moderne netwerk kaart te kopen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik verwacht iets met mac-adres filtering bij je provider (zeelandnet staat hier om bekend).

Bel Zeelandnet en vraag of ze je router willen 'flushen'/leegmaken van alle geregistreerde ip's welke jij in gebruik hebt op je normale vertrouwde modem/router waar je altijd verbinding mee had. Sluit vervolgens al deze apparaten (zonder switch/access point) aan en controleer de verbinding. Daarna kun je verder gaan stoeien met het interne netwerkje...

Wat is overigens het merk/type van de 2e router die je dus nu als Access Point wil gebruiken ? Is dat misschien heel toevallig een router van je provider (Cisco EPCxxxx) ?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 12:54

SambalBij

We're all MAD here

Die Windows 10 pc heeft om onduidelijke reden een multicast MAC adres. Goeie kans dat dat het probleem is.
Heb je op die NIC handmatig het MAC adres aangepast? Kijk eens bij de eigenschappen van de netwerkkaart...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 12:10

sjaak

un giorno credi

SambalBij schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:19:
Die Windows 10 pc heeft om onduidelijke reden een multicast MAC adres. Goeie kans dat dat het probleem is.
Heb je op die NIC handmatig het MAC adres aangepast? Kijk eens bij de eigenschappen van de netwerkkaart...
Scherp gezien! Ook wel benieuwd of dat idd roet in het eten gooit, het zou zomaar kunnen dat er iets gedropt wordt vanwege dat adres.

• johnkeates
"ed:0b:00:00:e0:00" is inderdaad niet het adres wat je graag ziet als MAC-adres dat uit de ROM van je NIC komt :p Lijkt me een firmware probleem, dat de BIOS bijv. geflasht is maar de DMI data niet mee kwam en de NIC nu geen MAC adres heeft. Of dat de L2 driver in Win 10 bedacht heeft dat zelf een MAC adres injecteren ook leuk is.

Stel dat je zelf een MAC adres in de driver hebt zitten: even verwijderen/uitzetten en de normale gebruiken.
Stel dat het MAC adres niet gevonden/geladen kan worden: kijk of het op een sticker of op het PCB van je netwerkkaart staat, of op de doos.

Stel dat je geen MAC adres hebt of kan vinden, gebruik dan even een random XenSource adres, dan weet je zeker dat je geen collision op je LAN hebt. Bijvoorbeeld: 00:16:3e:1b:26:73

Die kan je dan in je driver vast wel invoeren, en anders met een MAC-spoofing tool doen, kan er ook prima voor gebruikt worden :p

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nice, was mij nooit opgevallen iig

Wijzigen kan ook in de registry, ik neem aan dat het in w10 ook nog wel werkt.
Gewoon een adres nemen van een ander pc en een beetje ophogen zodat hij niet hetzelfde is
http://snaked-bytes.blogs...-mac-address-in.html#Wifi

Iperf

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

sjaak schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:26:
[...]

Scherp gezien! Ook wel benieuwd of dat idd roet in het eten gooit, het zou zomaar kunnen dat er iets gedropt wordt vanwege dat adres.
Als de apparatuur zich netjes aan de regels van RFC1812 houdt wordt het terugkomende verkeer inderdaad gedropt:
A router MUST not believe any ARP reply that claims that the Link
Layer address of another host or router is a broadcast or multicast
address.

• raamfluiter
Dank voor alle nieuwe en verfrissende reacties! Ik zal trachten ze op korte termijn stapsgewijs te beantwoorden. (Ik zit nu aan een zeer onhandige notebook.)
Het MAC-adres van de NIC van de Win10 pc vond ik er zelf ook al steeds merkwaardig uitzien. Maar ja, het "kan" wel, zo'n adres.. of toch niet? De LAN is trouwens onboard. Daar kan ik niets aan aflezen.

Ik haal jonhkeates even aan:
Lijkt me een firmware probleem, dat de BIOS bijv. geflasht is maar de DMI data niet mee kwam en de NIC nu geen MAC adres heeft...
In dit verband wil ik op een vorig topic van mijn hand wijzen. Het gaat om dezelfde pc: E7300 wil niet in ASUS P5GC-MX Hoe dan ook is Windows 10 pas hierna geïnstalleerd (en heeft dus ook prima internet op de 192.168.123.x - wijze uit mijn openingspost).

Eventueel toch een verkeerde ROM ingeschoten dan - met de onderhavige ethernet-gevolgen vandien misschien.. Toch zie ik geen toekomst meer in deze exercitie als zodanig. (Ik bedoel daarmee dat ik geen kans meer zie een beter BIOS voor dit moederbord toe te passen, anders dan ik al gedaan heb; beter gaat me echt niet meer lukken.)

Zeelandnet zal ik wel opbellen. Er is inderdaad een vervelend lijstje in de modem zichtbaar, met adressen waarvan de meeste helemaal niet meer actueel zijn. (Meer in het algemeen, is het Zeelandnet-modem tweaker-onvriendelijk. Maar dat is mogelijk stof voor een ander topic.)

EDIT: https://technitium.com/tmac/ Ik heb de tool van deze site intuïtief; "onnadenkend", zou ik haast durven zeggen, toegepast. Internet werkt nu zowaar wel in de "nieuwe" range. Geweldig!!
Maar hoe kan ik een "gespoefd" MAC-adres nu "consolideren", zodat deze tool niet steeds hoeft te draaien? Of zie ik dit verkeerd, en deed deze tool eenmalig z'n werk waarna het nu goed blijft? En zo ja, is dan het nieuwe MAC-adres in het register geschreven, waarin steeds een "translatie" plaatsvindt van het oude, foute adres naar het nieuwe werkende? Dat kan ik me ergens wel voorstellen. Maar waarom/hoe kon het originele adres dan zo fout of onbruikbaar zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door raamfluiter op 08-09-2015 00:24 ]

• johnkeates
raamfluiter schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:30:
Dank voor alle nieuwe en verfrissende reacties! Ik zal trachten ze op korte termijn stapsgewijs te beantwoorden. (Ik zit nu aan een zeer onhandige notebook.)
Het MAC-adres van de NIC van de Win10 pc vond ik er zelf ook al steeds merkwaardig uitzien. Maar ja, het "kan" wel, zo'n adres.. of toch niet? De LAN is trouwens onboard. Daar kan ik niets aan aflezen.

Ik haal jonhkeates even aan:
[...]
In dit verband wil ik op een vorig topic van mijn hand wijzen. Het gaat om dezelfde pc: E7300 wil niet in ASUS P5GC-MX Hoe dan ook is Windows 10 pas hierna geïnstalleerd (en heeft dus ook prima internet op de 192.168.123.x - wijze uit mijn openingspost).

Eventueel toch een verkeerde ROM ingeschoten dan - met de onderhavige ethernet-gevolgen vandien misschien.. Toch zie ik geen toekomst meer in deze exercitie als zodanig. (Ik bedoel daarmee dat ik geen kans meer zie een beter BIOS voor dit moederbord toe te passen, anders dan ik al gedaan heb; beter gaat me echt niet meer lukken.)

Zeelandnet zal ik wel opbellen. Er is inderdaad een vervelend lijstje in de modem zichtbaar, met adressen waarvan de meeste helemaal niet meer actueel zijn. (Meer in het algemeen, is het Zeelandnet-modem tweaker-onvriendelijk. Maar dat is mogelijk stof voor een ander topic.)

EDIT: https://technitium.com/tmac/ Ik heb de tool van deze site intuïtief; "onnadenkend", zou ik haast durven zeggen, toegepast. Internet werkt nu zowaar wel in de "nieuwe" range. Geweldig!!
Maar hoe kan ik een "gespoefd" MAC-adres nu "consolideren", zodat deze tool niet steeds hoeft te draaien?
Draai je de 00:16:3e:1b:26:73 of een andere 00:16:3e:XX-XX-XX? Die kan je gewoon permanent gebruiken. Die ene heb ik vers gegenereerd en is op het moment nog uniek, en in elk geval 100% zeker in jouw LAN uniek.

Wat je MAC-adres in firmware betreft: als je wil weten of het een BIOS probleem of driver probleem is (bijv. een driver die geen MAC adres weet te lezen), dan zou je een dump of DMI dump kunnen uploaden, dan wil ik wel even kijken of ie er nog in staat. Als je MAC er niet in staat: het is mogelijk een BIOS mod te doen met een zelfgekozen MAC-adres. Ik heb het andere topic nog niet bekeken, maar ik vermoed dat het een microcode mod betrof. Hoe dan ook: MAC adressen kan je op meerdere niveau's injecteren. De Atheros L2 driver heeft in apparaatbeheer bij geavanceerd ook een MAC-veld waar je het permanent kan maken, maar dat wordt dan dus wel permanent in Windows opgeslagen en niet permanent in je BIOS.

http://www.wikihow.com/Ch...'s-Mac-Address-in-Windows

Stel dat je het jezelf makkelijk wil maken en ook meteen wat hogere LAN-snelheden wil halen, koop dan gewoon een goedkoop netwerkkaartje. Als het even kan meteen een Intel :p Bijvoorbeeld:

pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

of als je geen vrij PCIe slot hebt, de PCI optie:

pricewatch: Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile

Die hebben hun eigen ROM met hun MAC adres en zijn dus niet onderhevig aan BIOS-modules met DMI tables voor adressering. Daarnaast kan je in je BIOS dan de interne LAN chip uitschakelen zodat die ook niet meer actief is.

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 08-09-2015 00:30 ]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

raamfluiter schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:30:
Nee; dit MAC adres 'kan' juist niet.
Het is geen normaal adres, maar een adres met een specifieke functie.
Adressen waarbij (in binaire notatie) de laatste bit van het eerste octet een '1' is zijn multicast adressen.
Die 'mogen' (als een apparaat zich netjes aan de netwerkstandaard houdt) niet worden gebruikt voor normaal verkeer tussen 2 devices (unicast)
Het eerste octet van dit adres is 'ED' en dat is binair '11101101' en eindigt dus op een 1.

• raamfluiter
Het MAC-adres is nu 00-25-6A-2C-36-A3. Dit is blijkbaar door de tool gegenereerd/getransleerd. Maar ik geloof wel dat de tool nodig is om het in stand te houden.

Ik weet niet hoe ik een dump - of DMI dump - van (ja, waarvan eigenlijk? De ethernet-driver?) moet maken.
Het andere topic betreft mijn zoektocht naar een geschikte ROM voor een OEM-moederbord. Nogal lastig was het. Uiteindelijk werd het een "domme" BIOS-upgrade waarna de pc prima werkte met een nieuwe CPU.

Ik ga nu snel kijken naar dat MAC-veld bij de Atheros driver... De tool zal ik deïnstalleren. Dan ben ik dus terug bij af, als ik goed begrijp...

EDIT Ik heb de tool gedeïnstalleerd, maar internet werkt nog steeds. Ik denk dat ik nu liever terug naar af ga... Hoe?
Doe ik het goed als ik 00-25-6A-2C-36-A3 verander in 00:16:3e:1b:26:73 bij Network Address -> Waarde, bij de geavanceerde eigenschappen van de Atheros kaart? En begrijp ik dan goed dat dit adres in Windows is bijgeschreven, dus na een eventuele herinstallatie verloren gaat? (Maar dat ik 't nummer dan wel opnieuw kan invullen?) Een nieuw kaartje kopen kan altijd ja :)

Als het initiële adres dan zo fout was, waarom werkte internet dan prima in de "oude" IP-range?
Liefst zou ik dan een BIOS flash doen met een zelf gekozen MAC-adres. De huidige ROM heb ik natuurlijk beschikbaar. Ik kan de HEX niet zelf aanpassen.

[ Voor 42% gewijzigd door raamfluiter op 08-09-2015 01:07 ]

• johnkeates
raamfluiter schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:34:
Het MAC-adres is nu 00-25-6A-2C-36-A3. Dit is blijkbaar door de tool gegenereerd/getransleerd. Maar ik geloof wel dat de tool nodig is om het in stand te houden.

Ik weet niet hoe ik een dump - of DMI dump - van (ja, waarvan eigenlijk? De ethernet-driver?) moet maken.
Het andere topic betreft mijn zoektocht naar een geschikte ROM voor een OEM-moederbord. Nogal lastig was het. Uiteindelijk werd het een "domme" BIOS-upgrade waarna de pc prima werkte met een nieuwe CPU.

Ik ga nu snel kijken naar dat MAC-veld bij de Atheros driver... De tool zal ik deïnstalleren. Dan ben ik dus terug bij af, als ik goed begrijp...

EDIT Ik heb de tool gedeïnstalleerd, maar internet werkt nog steeds. Ik denk dat ik nu liever terug naar af ga... Hoe?
Doe ik het goed als ik 00-25-6A-2C-36-A3 verander in 00:16:3e:1b:26:73 bij Network Address -> Waarde, bij de geavanceerde eigenschappen van de Atheros kaart? En begrijp ik dan goed dat dit adres in Windows is bijgeschreven, dus na een eventuele herinstallatie verloren gaat? (Maar dat ik 't nummer dan wel opnieuw kan invullen?) Een nieuw kaartje kopen kan altijd ja :)

Als het initiële adres dan zo fout was, waarom werkte internet dan prima in de "oude" IP-range?
Liefst zou ik dan een BIOS flash doen met een zelf gekozen MAC-adres. De huidige ROM heb ik natuurlijk beschikbaar. Ik kan de HEX niet zelf aanpassen.
Die dump kan je met rweverything i.i.g. maken, maar ook Windows zal daar wat voor verstopt hebben. Op Linux is het met dmidecode in human-readable form te lezen. Het idee is om te kijken of de firmware van je PC nog een MAC adres heeft of niet.

Qua Atheros driver-MAC-setting: ja, bij een Windows herinstallatie is die weer weg. Dus als je het echt 'goed' wil doen moet de BIOS aangepast worden.

De tool die je had heeft waarschijnlijk z'n resultaat uitgepoept in Windows's register, dus dat blijft dan bestaan. Weet niet zeker of Atheros hetzelfde doet, volgens mij is het een op OS-niveau en de ander op ASIC niveau op de L2 chip zelf.

Dat het eerder wel werkte op andere range is waarschijnlijk door dat er iets 'tussen' je router en PC zat, zoals een switch die slecht geconfigureerd was, of een router met een eigen IP range die slechte software had en niet goed MAC adressen behandelt op de RFC-voorgeschreven manier. In dit geval werkte het dus waarschijnlijk door een 'fout' juist wel. In de praktijk had dat ook kunnen betekenen dat bepaalde broadcast of multicast dingen niet meer zouden werken in die oude situaties (zoals Ethernet TV decoders).

Vervolgstappen:

- een 'goede' ROM van je moederbord vinden, dus als dat een BIOS ROM is met een microcode mod is dat de 'goede', ook al heeft ie geen MAC adres

- Kijken wat er in dit ROM zit, als het niet een ROM is die MAC adressen en serienummers doet (zit soms in een ander BIOS onderdeel) kunnen we die niet gebruiken

- Kijken of je OEM Flash tool toevallig ook DMI writes enz. doet

Als je een Asus hebt, heb je waarschijnlijk AFUDOS voor het flashen vanuit DOS nodig. Dan heb je geluk, want AMI's BIOS heeft een DMI/CIM SMBIOS commandline updater in AFUDOS. Zie bijvoorbeeld: https://www.bios-mods.com...ios-flash-tool-AFUDOS-EXE

Je kan dan in theorie met
c:\>afudos /M "MAC_ADDRESS"
je MAC adres in de firmware opslaan en die blijft dan dus opgeslagen. Dat moet je dan dus wel met een DOS opstartschijf doen waar je ook AFUDOS op gezet hebt, bij voorkeur de versie die uit dezelfde tijd als je moederbord komt. Als MAC adres kan je een XenSource adres gebruiken zoals een van de adressen uit deze post of de DM, of anders kan je als je even je PC open maakt en naar het moederbord kijkt een sticker vinden met daar op het MAC-adres, en dan voer je die in. Dan heb je zelfs je eigen echte MAC adres terug! Zo uniek als het maar kan :P want die worden maar 1x uitgegeven.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hah nee hoor. Helaas zijn ze niet uniek. De kans dat hetzelfde mac voorkomt in een netwerk is echter zo klein. Dat ze zonder problemen gewoon opnieuw kunnen nummeren

Net zoals de halve wereld 192.168.0.1 gebruikt

Iperf

• raamfluiter
Tussen de router en de pc zat de oude router. Gebruikt als router (twee ip-ranges in het netwerk) heeft de Win10 pc wel internet. Gebruikt als switch niet meer. De router is van het onvolprezen merk Sweex, type RO001.

Het moederbord is inderdaad van ASUS en heeft een AMI BIOS. Ik ga ervan uit dat Atheros-ethernet voor de BIOS update wel een normaal MAC-adres had. Maar dat heb ik nooit gecheckt.
Op het moederbord kan ik geen vermelding van het MAC-adres vinden. De BIOS die ik nu gebruik is deze: http://www.uploadarchief.net/files/download/0413.zip Ik geloof niet dat ik ooit een betere zal vinden. En ik heb heel wat afgezocht en geëxperimenteerd ( E7300 wil niet in ASUS P5GC-MX ).
Rweverything heb ik gedownload. Maar onder welke "categorie" zou ik precies moeten zoeken naar het MAC-adres?

De meeste AFUDOSsen die ik heb kennen de /M schakeloptie niet. En de versie die dat wel schijnt te kunnen, geeft als output wanneer ik het MAC-adres probeer aan te passen: Error: BIOS does not support AFU.

Hier wordt de materie ook behandeld: https://forums.lenovo.com...-00-00-00-00/td-p/1817289 De tool van AsRock (een MAC-address writer) ondersteunt heel wat ethernet controllers, maar mijn Atheros staat er niet bij..
Op een ASUS-forum wordt warempel hetzelfde probleem besproken: http://vip.asus.com/forum...MX&page=1&SLanguage=en-us Zelfde moederbord, zelfde rare MAC-adres (ED-0B-00-00-E0-00). Helaas is hier de gevonden "oplossing" ook het handmatig in Windows opgeven van een geldig adres. Dat dat werkt - maar niet duurzaam is - wisten we inmiddels.

Ik durf redelijk veilig te stellen dat het euvel van huis uit in het ASUS P5GC-MX(/1333) moederbord ligt besloten. De pc werd ooit geleverd door Medion met voorgeïnstalleerd Windows Vista aan boord. Ik kan me voorstellen dat het MAC-adres toen ook al in de Windows installatie was voorgeprogrammeerd, ongeveer zoals ik het nu handmatig heb ingegeven. (De eerste gebruiker zou er immers niets van merken, en zelfs bij eventueel systeemherstel-vanaf-een-Medion-partitie-of-DVD wordt het "gemanipuleerde" MAC-adres dan ook weer terug gezet.)

Op een ander (Russisch) forum werd deze kwestie ook besproken. Iemand meldde dat met Ubuntu een heel ander MAC-adres werd getoond. (Anders als ED-0B-00-00-E0-00 dus.) Dit kan ik zelf bevestigen! Ubuntu meldt: 00:13:74:xx:xx:38 Zou dit dan misschien het enige echte, unieke ID van de controller zijn? 00:13:74 wijst zowaar naar Atheros: http://www.macvendorlookup.com/ Vraag blijft natuurlijk of het mogelijk is het adres "hard te coden" in het BIOS...

[ Voor 58% gewijzigd door raamfluiter op 09-09-2015 13:25 ]

Pagina: 1