Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Ik heb een ASUS P5GC-MX(/S) mobo. De E4400 hierin wilde ik upgraden met een E7300. Hiertoe heb ik de BIOS naar de hoogst beschikbare versie (5.18) geflasht. Alles werkte daarna nog prima.

Maar met de E7300 erin blijft alles op zwart. De pc schakelt in maar verder gebeurt er niets. Ook geen BIOS-piepje(s), niets.
Met de E4400 er terug in werkt alles weer goed. Wat zou er misgaan? Aan de BIOS zou het niet moeten liggen: de E7300 past (gedocumenteerd) bij de BIOS-versie.

Het enige waaraan ik kan denken is een defecte E7300. Of zou het met de FSB te maken hebben? Met de E4400 is die 800MHz; met de E7300 moet die 1066MHz zijn.
Het RAM is PC2 - 5300. Wil dat misschien niet samen met de (hogere) FSB bij een E7300!?

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Heb je na het updaten van de bios de bios nog een keertje teruggezet naar fabrieksinstellingen ?

wat ik lees over je mobo/cpu combo zou het moeten werken , zei het in de laatste beschikbare bios.
handmatig even cmos wissen (batterij eruit en er weer in).

je zou tenminste verwachten dat je een paar mooie piepjes krijgt als je je pc aanzet ermee. Kijk eens wat er gebeurd als je het geheugen eruit trekt en dan de pc aanzet , krijg je dan wel mooie bios piepjes van geen geheugen ? (zo nee , krijg je ze wel bij de e4400?)

• raamfluiter
Na het updaten van de BIOS heb ik (volgens de handleiding) de batterij even verwijderd en de Clear RTC RAM-jumper "kortgesloten". Daarna alles weer terug. Ik zie het (nieuwe) BIOS-versienummer ook terug in zowel het BIOS-scherm zelf als in CPU-Z. Dan denk ik dat de update wel echt geslaagd is (eerst stond er een lager nummer!).

Je advies over het geheugen en de piepjes moet ik gaan proberen. Maar nu ben ik wat huiverig om weer te gaan klooien met de CPU-koeler (want die krijg ik moeilijk terug geduwd). Ik heb het al twee keer geprobeerd - met de E7300 en dan de E4400 weer terug... Toen ook de batterij er weer even uitgehaald.

Oké, met de E4400 zonder geheugen piepjes: lang-kort-kort. Dat is natuurlijk in orde. Dan ga ik nu toch maar weer even de E7300 erin zetten!

De E7300 zonder geheugen erin: GEEN piepjes....

[ Voor 16% gewijzigd door raamfluiter op 27-05-2015 16:02 ]

• raamfluiter
Ik boek succes! Eerst even dit nog: de S in ASUS P5GC-MX/S slaat (denk ik) op een OEM(Medion) versie van het moederbord en dito BIOS. Misschien werken hierdoor de BIOS-flashprogramma's van de ASUS-site niet? Alleen AFUDOS2 "van Medion" blijkt toepasbaar.

- Terug geflasht naar oude (Medion) versie 0205 (P5GC.205); E7300 er weer in -> WERKT nu wel!

Maar het werkt helemaal niet goed. Melding: Overclocking failed or Overvoltage failed! Press F1 to enter SETUP or F2 for default values.
In het BIOS is wel de CPU-ratio (default 10) omlaag te zetten. Haalt niets uit. Met F2 start Windows normaal op. Vanuit Windows herstarten lukt niet: scherm gaat op zwart. PC uitzetten, en weer aan, levert bovenstaande herhaling op.

Hierna flashte ik het BIOS met versie 0507. Volgens ASUS minimaal benodigd voor een E7300. Na een (softe) hertstart werkt de CPU nog steeds. En nu zijn er geen BIOS-"stops" meer. Bovendien heeft deze versie zo te zien veel meer instelmogelijkheden! Leuk hoor.

Maar ik had natuurlijk een "harde" herstart moeten doen: met een harde herstart bleef alles weer zwart. Terug bij af dus. Bovenstaande exercitie voerde ik nog ca. 100.000 keer uit. Oude CPU er weer in, er weer uit. Nieuwe er weer in enz. Steeds met hetzelfde resultaat: alles op zwart na herstarten met de E7300.

Maar het is opgelost! Het venijn bleek 'm (weer) te zitten in de S van P5GC-MX/S. Het moederbord blijkt geen P5GC-MX. Een P5GC-MX/GBL kon het niet zijn omdat de BIOSsen daarvoor 1Mb zijn. (Het originele BIOS is 0,5Mb.) Dus zou het soms - stiekem - een P5GC-MX/1333 zijn?
Ik heb met de minimaal benodigde BIOS (0312) voor een E7300 geflasht. Meteen hard gereboot. En inderdaad: start vlekkeloos!!! Ter "controle" het BIOS nog met de hoogste versie (0413) voor de P5GC-MX/1333 geflasht -> hard gereboot: blijft prima werken!
Overigens viel het op dat ASUS bij de BIOSsen voor de P5GC-MX/1333 zowaar ook een versie 0205 in de lijst heeft staan. Dat lijkt verdacht veel op de (enige) "officiële" update die Medion beschikbaar stelt...

Ter documentatie neem ik alle gegevens op de sticker achterop deze Medion pc over. (Het gaat origineel dus om een P5GC-MX/S met een E4400 erin. Windows: Windows Vista Home Premium OEMAct.)

MEDION
Modell: PC MT 7
Typ: MED MT 501G

MED S/N: 14526010090071
*streepjescode hier*
452601 MED NL

Art.-Nr.: 10010725
MD 8827

[ Voor 57% gewijzigd door raamfluiter op 29-05-2015 13:28 ]