Versterker voor thuisinstallatie met meerdere speakers

Pagina: 1
Acties:

• Justin Greener
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07-2020
Beste Tweakers,

Ik ben thuis een geluidssysteempje aan het ontwerpen waarmee ik muziek die op mijn telefoon staat af kan spelen. Voor het streamen vanaf mijn telefoon heb ik een bluetooth ontvanger met apt-x aangeschaft.

Ik wil de muziek graag in een normale kamer en in de badkamer afspelen en heb dus 2 sets speakers nodig. Voor in de kamer heb ik nog een setje boekenplankspeakers: pioneer S-A200, 50 watt, 6 ohm. Op internet heb ik al even gekeken naar waterdichte speakers. Omdat de akoestiek toch niet hel goed is ga ik niet voor hoge kwaliteit. Dan kom je uit op speakers van rond de 30 watt met een impedantie van 4 ohm.

Wanneer je deze speakers parallel schakelt krijg je een impedantie van 2.4 ohm, en wanneer je ze in serie schakelt 10 ohm. Ik kan alleen nergens vinden (en de eigen kennis is weggezakt) wat er gebeur met het vermogen dat in deze gevallen aan de speakers geleverd wordt.

Ik vraag me af hoe ik dit het beste kan schakelen, als het al kan, en wat voor versterker ik dan het beste kan gebruiken.

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Neem een versterker met multi room optie
Ben je zo klaar
En anders een versteker met 4speaker uitgangen

• Justin Greener
Het doel van dit project was eigenlijk om voor weinig geld een goed systeem te krijgen door zelf wat meer werk er in te stoppen. Bij multiroom versterkers kom ik al snel op dure systemen uit.

Wat is handig met versterkers met 4 speaker uitgangen? Uitgaande van de eerder genoemde speakers. Een versterker van 75 - 100 watt?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41

DjVe

Hatsaflats!

Simpel d-klasse versterkertje die je veelal op eBay vindt, moet voldoen. Ben je voor een paar 10tjes klaar.

• Justin Greener
Zoiets als dit? http://m.ebay.nl/itm/4-X-...-/111142194528?nav=SEARCH ik vindt het lastig om dit op kwaliteit te beoordelen, en ik begreep dat er ook nog een apparte voeding bij moet.

[ Voor 88% gewijzigd door Justin Greener op 05-09-2015 15:13 ]

• Justin Greener
Ik heb nog even verder gezocht want die zelfgebouwde kaart met aparte voeding is gewoon niet mooi.

Het zijn volgens mij geen class-d amplifiers maar deze twee zagen er wel redelijk geod uit. Ik vraag me alleen nog even af wat handiger is m.b.t. vermogen. Het is voor thuis, maar af en toe houdt ik wel van redelijk volume. Deze van 4 x 45 watt
of deze sony van 4 x 70 watt.

Volgens mij zou het met beiden moeten kunnen zolang je het volume en de vervorming maar in de gate houdt. Zal dit inderdaad werken?

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:50

Mystikal

It never hurts to help!

Voor je badkamer zou ik voor dit gaan. Werkt prima icm je telefoon. Heb hem zelf ook in combinatie met plafond inbouw speakers.

http://nl.aliexpress.com/...gh-power/32364875197.html

Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1ugqUIXXXXXafXFXXq6xXFXXXJ/Mini-New-4-0-Bluetooth-F900-Amplifier-mobile-phone-stereo-2-0-channel-audio-hifi-DIY.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

• Justin Greener
Ik wil juist graag alles op 1 systeem hebben, dat lijkt me mooier, makkelijker in gebruik en beter met draden. Ook heb ik nu al een goed bluetooth ontvanger aangeschaft en wil ik een geode versterker om eventueel in de toekomst nog wat op te schalen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mystikal schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:02:
Voor je badkamer zou ik voor dit gaan. Werkt prima icm je telefoon. Heb hem zelf ook in combinatie met plafond inbouw speakers.

http://nl.aliexpress.com/...gh-power/32364875197.html

[afbeelding]
Deze daar ook besteld en die van mij kwam kaduuk aan. En ben mijn geld kwijt. Kopers bescherming is daar erg slecht ben ik achter. Kon 5 dollar vergoeding krijgen, maar rest ben ik kwijt. eBay betere ervaringen mee.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:19

CeesKees

I rest my Kees

Waarom geen reciever met bluetooth ingebouwd?
Of airplay? Of beiden....

Maar goed. Zoeken naar een receiver met multiroom opties dus....

Je zoekt dus zo iets (deze heeft zelfs 3 zones)
http://www.sony.nl/electronics/av-ontvangers/str-dn1060

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Superdaantje schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:43:
[...]

Deze daar ook besteld en die van mij kwam kaduuk aan. En ben mijn geld kwijt. Kopers bescherming is daar erg slecht ben ik achter. Kon 5 dollar vergoeding krijgen, maar rest ben ik kwijt. eBay betere ervaringen mee.
Erg vreemd. Ik heb al 100(?) dingen gekocht en kopersbescherming is juist super! Ik heb al zo 'vaak' mijn geld terug gekregen of een andere regeling aangeboden gekregen. Kort gezegd ben ik er nooit slechter uit gekomen.

Basement Bios ---- Exo-S

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik ben dus alles kwijt... verkoper reageert slecht tot niet. En hoor verder maar niks meer. En melding is zonder enig commentaar afgesloten.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

??? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik heb wel een keer gehad dat de koper niets liet weten binnen 5(?) dagen dat het dispute duurde. Maar omdat hij niet reageerde werd ik in het gelijk gesteld en het geld werd terug gestort.

Basement Bios ---- Exo-S

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

IK heb nog even gekken disputen loopt nog. Alleen al drie weken. Dus het is nog afwachten. Verkoper nog eens bericht gestuurd. Het was om te huilen hoe het verpakt was. In dun doosje met wat folie er omheen. Er is trouwens ook al een 4.0 versie ervan. Deze had ik besteld.

• Justin Greener
CeesKees schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:45:
Waarom geen reciever met bluetooth ingebouwd?
Of airplay? Of beiden....

Maar goed. Zoeken naar een receiver met multiroom opties dus....

Je zoekt dus zo iets (deze heeft zelfs 3 zones)
http://www.sony.nl/electronics/av-ontvangers/str-dn1060
Heel simpel, budget. Ik heb er gewoonweg geen 700 euro voor over. 150 voor het hele project was mijn richtlijn. Al ga ik hier misschien iets overheen kan je het wel goedkoop houden door ipv complete systemen aan te schaffen zelf iets samen te stellen.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:21
Jij wilt goedkoop:

Heb je de bluetooth ontvanger al binnen? Zo ja, test eerst even of je vanuit de badkamer Bluetooth bereik hebt naar jouw "centrale plaats". Bluetooth heeft maar een erg kort bereik, zeker met muren. Het kan dus goed zo zijn dat wanneer jij met jouw telefoon in de badkamer staat, het signaal weg is. Dan moet je wel naar twee aparte systemen. Maar stel dit werkt.

Mogelijkheid 1:
Oude versterker met mogelijkheid tot speakers a/b. Oudere versterkers hebben veelal de mogelijkheid die speakers a/b heet. Die zijn vast wel op markplaats te vinden voor weinig. Je moet alleen niet zoeken op multizones/multiroom etc. want dat is de nieuwerwetse benaming. Zoek voor zulke aansluitingen
Afbeeldingslocatie: http://manuals.marantz.com/PM5005/EU/EN/fig/Conn%20spAB%20E2_UJDCILpnmavjho.png

Mogelijkheid 2:
De meeste bluetooth dongels hebben 2 audio outputs. (namelijk 2x rca en 1x minijack). Koop twee budget versterkers. Iedere versterker met een -aux voldoet, dit kunnen die ebay d-klasse versterkers zijn van €20 per stuk of haal iets van markplaats.
http://www.cnet.com/products/lepai-lp-2020a-plus/
Sluit op iedere versterker 1 van de audio-outputs aan. Klik de versterker aan waar je muziek uit wilt laten komen.

Je wilt geen twee paar speakers op 1 speakeruitgang plaatsen, simpelweg omdat dan altijd het geluid uit beide paar speakers komt. Ook die auto versterkers van jouw spugen volgens mij, altijd het geluid naar alle uitgangen. Dit zou je op kunnen lossen door schakelaars op de speakerkabel te zetten, maar dat is echt beunhazerij en kost waarschijnlijk nog meer als een budget versterker.
Kijk verder niet te veel naar watt etc. Voor boekenplank speakers voldoet het wel, en voor badkamerspeakers zeer zeker. Als je later nog op wilt schalen dan investeer je iets meer in de versterker voor de kamer.

Optie twee heb ik bij mijn schoonouders weggezet voor de kamer en de aangrenzende keuken. Het was synchroon / goedkoop en simpel in gebruik. Maar ze gebruiken het toch niet meer. Het bluetoothbereik was niet afdoende. Ging de keukendeur dicht dan begon het geluid te haperen. Stond je met je telefoon in de hoek van de keuken dan begon het geluid ook te haperen. Kijk dus eerst of het goed werkt, anders moet je alsnog voor twee compleet gescheiden systemen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Bisti op 08-09-2015 09:24 ]

Pagina: 1