• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Hallo tweakers,

Ik heb net een upgrade set geïnstalleerd in mijn pc en bij het aanzetten blijft het scherm op zwart en zie ik ook verder geen activiteit en hoor geen piepjes. Alles kabels zijn juist aangesloten.

Specs:
OCZ 600 Watt
AMD FX-8350
Asrock 970m Pro3
2x Crucial 8GB DDR3 1600
Sapphire R9 280x

Wat heb ik al gedaan:
-Opstartproblemen troubleshoorter doorgelezen.
-Gezocht naar een topic met hetzelfde probleem en mogelijke oplossing.
-Opstarten zonder geheugen, hoorde 3 lange piepjes.
-Opstarten zonder graka. Geen verandering in activiteit, en geen piepjes.
-Opstarten zonder graka en geheugen, weer 3 lange piepjes.
-Ander ddr3 geheugen geprobeerd, geen verandering en geen piepjes.
-geheugen in andere sloten geprobeerd. Zowel 1 reepje als 2 reepjes

Ik denk niet dat het m'n graka is, deze kwam een kwartier eerder werkend uit m'n pc. Ik twijfel tussen mijn mobo en cpu alleen weet ik dus niet welke van de 2 het kan zijn. Ik ga het voor de zekerheid nog met een andere graka proberen.

Iemand nog andere ideeën?

Verwijderd

Wat je nog niet hebt gedaan:
In het forum zoeken: Moederbord defect, oorzaak?
Het gaat om de combinatie 970 bordjes en FX8xxx processoren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 20:41 ]

• Crp
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:40:
Wat je nog niet hebt gedaan:
In het forum zoeken: Moederbord defect, oorzaak?
Het gaat om de combinatie 970 bordjes en FX8xxx processoren.
Ik had wel gezocht op het forum maar niet specifiek naar het moederbord. Maar dat topic gaat over de 970 en ik heb een 970m (m-atx) ook is mijn moederbord niet zichtbaar beschadigd zoals bij hem en gaat de pc ook gewoon aan. Alles fans blijven gewoon zachtjes draaien en het beeld blijft op zwart. Tevens staat de processor gewoon in de de lijst ondersteunde cpu's

http://www.asrock.com/mb/AMD/970M%20Pro3/?cat=CPU

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat zouden ze eignelijk niet mogen verkopen als je cpu en mobo tezamen koopt. FX8xxx moet 8+1 phase hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Crp schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:57:
[...]

Ik had wel gezocht op het forum maar niet specifiek naar het moederbord. Maar dat topic gaat over de 970 en ik heb een 970m (m-atx) ook is mijn moederbord niet zichtbaar beschadigd zoals bij hem en gaat de pc ook gewoon aan. Alles fans blijven gewoon zachtjes draaien en het beeld blijft op zwart. Tevens staat de processor gewoon in de de lijst ondersteunde cpu's

http://www.asrock.com/mb/AMD/970M%20Pro3/?cat=CPU
Dan mis je mijn punt, kijk ook even goed welke opmerking Asrock maakt op de CPU support lijst.
Die moederborden kunnen deze processoren gewoon niet aan met 4+1 fases stroomvoorziening.

• Crp
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:01:
[...]

Dan mis je mijn punt, kijk ook even goed welke opmerking Asrock maakt op de CPU support lijst.
Die moederborden kunnen deze processoren gewoon niet aan met 4+1 fases stroomvoorziening.
Ik snap wat je probeert aan te kaarten maar deze mobo hoort gewoon op te starten met deze cpu. De pc draait gewoon idle de cpu doet nog niks en zal dus ook niet veel stroom trekken. Ik zie op internet meer mensen die deze combinatie gebuiken. De enige kanttekening die Asrock dus geeft is koeling. De meesten die vragen stellen bij deze combinatie zijn degene die willen overclocken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Crp schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:17:
[...]

Ik snap wat je probeert aan te kaarten maar deze mobo hoort gewoon op te starten met deze cpu. De pc draait gewoon idle de cpu doet nog niks en zal dus ook niet veel stroom trekken. Ik zie op internet meer mensen die deze combinatie gebuiken. De enige kanttekening die Asrock dus geeft is koeling. De meesten die vragen stellen bij deze combinatie zijn degene die willen overclocken.
Nu verwacht ik niet meteen dat het 4+1 fase met die CPU nu de oorzaak van je huidige probleem is, maar je kan er op wachten dat er problemen gaan komen.
Die 4+1 fase bordjes zijn zelden of nooit geschikt voor een octacore FX, integenstelling wat fabrikanten durven te beweren. Ja hij start, maar vaak is het daar ook mee gezegd, zo gauw je er een beetje load op gooit gaat de boel thermal throttelen en in heel sommige gevallen branden je VRM's door.

Inderdaad zijn veel mensen met deze combinatie, je ziet ze hier ook bijna wekelijks voorbij komen met problemen ;) (ook op stock speeds dus zeker niet alleen met overklokken, dat is het zure van het verhaal).

Goed, even terug naar je huidige probleem.
Je krijgt piepjes als je geen geheugen in doet, dus dat betekent dat de CPU werkt en dat het moederbord dus ook 'iets' doet (samenwerking moederbord, en CPU, wil niet meteen zeggen dat het bord 100% goed is, maar het is ook niet helemaal dood).

Was een tijdje (half jaar?) terug wel het een en ander dat die Asrock 970 bordjes niet goed overweg konden met een bepaald model Crucial Balistix geheugen. Je hebt ander geheugen getest, maar kun je even aangeven welke dat waren? (als dat ook weer Crucial is geweest schiet je er niet veel mee op ;) ).

Ik zou (indien mogelijk) nog een andere videokaart en voeding proberen.

• Crp
Nemesizz schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:33:
[...]

Nu verwacht ik niet meteen dat het 4+1 fase met die CPU nu de oorzaak van je huidige probleem is, maar je kan er op wachten dat er problemen gaan komen.
Die 4+1 fase bordjes zijn zelden of nooit geschikt voor een octacore FX, integenstelling wat fabrikanten durven te beweren. Ja hij start, maar vaak is het daar ook mee gezegd, zo gauw je er een beetje load op gooit gaat de boel thermal throttelen en in heel sommige gevallen branden je VRM's door.

Inderdaad zijn veel mensen met deze combinatie, je ziet ze hier ook bijna wekelijks voorbij komen met problemen ;) (ook op stock speeds dus zeker niet alleen met overklokken, dat is het zure van het verhaal).

Goed, even terug naar je huidige probleem.
Je krijgt piepjes als je geen geheugen in doet, dus dat betekent dat de CPU werkt en dat het moederbord dus ook 'iets' doet (samenwerking moederbord, en CPU, wil niet meteen zeggen dat het bord 100% goed is, maar het is ook niet helemaal dood).

Was een tijdje (half jaar?) terug wel het een en ander dat die Asrock 970 bordjes niet goed overweg konden met een bepaald model Crucial Balistix geheugen. Je hebt ander geheugen getest, maar kun je even aangeven welke dat waren? (als dat ook weer Crucial is geweest schiet je er niet veel mee op ;) ).

Ik zou (indien mogelijk) nog een andere videokaart en voeding proberen.
het kwam misschien wat verkeerd over maar ik ga zeker het advies van jou en E65 aannemen en zit al te kijken naar een ander moederbord. Maar net zoals je zegt zou deze combinatie gewoon moeten starten.

Je zegt dat m'n cpu goed is omdat die degene is die de piepjes genereert. Weer wat geleerd want ik dacht altijd dat het de mobo was die dat deed :P

Ik gebruik inderdaad Crucial Balsitix geheugen en ook het andere setje is van het merk Crucial |:( maar als geheugen stuk is zal ik toch ook piepjes moeten horen?

Ik ga nog een andere graka proberen en een andere mobo uitzoeken om toekomstige problemen te voorkomen. Iemand nog goede suggesties voor een mobo die deze cpu wel aankan?

Verwijderd

Dit is het enige bordje met een 970 chipset dat een 125W processor aankan.
Anders moet je even kijken naar een bord met een 990 chipset en 8+2 fase stroomvoorziening.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Crp schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:30:
[...]

Je zegt dat m'n cpu goed is omdat die degene is die de piepjes genereert. Weer wat geleerd want ik dacht altijd dat het de mobo was die dat deed :P

Ik gebruik inderdaad Crucial Balsitix geheugen en ook het andere setje is van het merk Crucial |:( maar als geheugen stuk is zal ik toch ook piepjes moeten horen?
De CPU zelf genereert geen piepjes, dat doet de BIOS, maar een BIOS kan geen data verwerken zonder CPU, dus als er piepjes uitkomen moet de CPU op z'n minst wat doen.
Dat betekent dus ook dat het moederbord (waar zowel BIOS als CPU opzitten immers) ook wat moet doen, dus zo lang er piepjes uitkomen is het niet helemaal dood.

Neemt niet weg dat er bijvoorbeeld wel een defect aan een moederbord kan zitten, zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde RAM sloten wel defect zijn (zie je soms, dat bijvoorbeeld 2 of 3 sloten niet werken).

Het punt van het Crucial geheugen:
Er zit een verschil tussen defect en incompatible. Er was een tijdje terug een heel gedoe met die Asrock 970 bordjes die problemen hadden met een bepaalde serie van Crucial Balistix (dus niet alle Crucial modules).
Compatibiliteits problemen komen wel vaker voor, Asus heeft er een handje van gehad een paar jaar terug, moest je echt heel goed opletten welke modules je gebruikte en anders startte de PC niet op (is een beetje DDR2 begin DDR3 tijdperk geweest, weet niet zeker of die toen piepcodes gaven of niet).

Zelf speel ik meestal safe en neem altijd gewoon 'value ram' (Kingston Valueram, Corsair Valueselect enz).
Simpele modules, doen gewoon goed hun werk, en werken op bijna alle moederborden (geen gekke OC settings en weet ik allemaal wat, ook altijd gewoon stock voltage, waar sommige 'exotische' RAM modules soms iets hogere voltage nodig zijn dan default).

• Crp
Nemesizz schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:53:
[...]

De CPU zelf genereert geen piepjes, dat doet de BIOS, maar een BIOS kan geen data verwerken zonder CPU, dus als er piepjes uitkomen moet de CPU op z'n minst wat doen.
Dat betekent dus ook dat het moederbord (waar zowel BIOS als CPU opzitten immers) ook wat moet doen, dus zo lang er piepjes uitkomen is het niet helemaal dood.

Neemt niet weg dat er bijvoorbeeld wel een defect aan een moederbord kan zitten, zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde RAM sloten wel defect zijn (zie je soms, dat bijvoorbeeld 2 of 3 sloten niet werken).

Het punt van het Crucial geheugen:
Er zit een verschil tussen defect en incompatible. Er was een tijdje terug een heel gedoe met die Asrock 970 bordjes die problemen hadden met een bepaalde serie van Crucial Balistix (dus niet alle Crucial modules).
Compatibiliteits problemen komen wel vaker voor, Asus heeft er een handje van gehad een paar jaar terug, moest je echt heel goed opletten welke modules je gebruikte en anders startte de PC niet op (is een beetje DDR2 begin DDR3 tijdperk geweest, weet niet zeker of die toen piepcodes gaven of niet).

Zelf speel ik meestal safe en neem altijd gewoon 'value ram' (Kingston Valueram, Corsair Valueselect enz).
Simpele modules, doen gewoon goed hun werk, en werken op bijna alle moederborden (geen gekke OC settings en weet ik allemaal wat, ook altijd gewoon stock voltage, waar sommige 'exotische' RAM modules soms iets hogere voltage nodig zijn dan default).
Bedankt voor de uitleg. Ik ga er maar van uit dat deze mobo de boosdoener is, en omdat de kans groot is dat defecten later gaan optreden door de zwakke cpu voeding lijkt het me verstandig om deze te vervangen
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:07:
Dit is het enige bordje met een 970 chipset dat een 125W processor aankan.
Anders moet je even kijken naar een bord met een 990 chipset en 8+2 fase stroomvoorziening.
Bedankt voor de tip, ik zal deze bestellen in de hoop dat het mijn problemen oplost anders zal ik ook ander geheugen moeten halen.

Andere graka heb ik nog niet geprobeerd omdat ik deze nog niet zo bij de hand heb. Maar ik weet bijna wel zeker dat het mijn graka niet is omdat deze werkend uit mn andere build is gekomen.
Ik hou jullie op de hoogte!

• Crp
Het nieuwe moederbord is binnen gekomen, en hij doet het meteen. Ik had eerder al geprobeerd met een andere graka maar dat maakte ook geen verschil.
Pagina: 1