• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:32
Bij vriend van mij was zijn voeding kapot gegaan. Heb toen mijn voeding geplaats en de pc werkte. Het lag dus echt aan de voeding. Via garantie een nieuwe kunnen krijgen en die heb ik net geplaatst. Alles goed aangesloten naar meen weten. Ik zet de PC aan en meteen fikt het moederbord. Wat volgens mij een condensator moet zijn. Zie plaatje: linker bovenhoek van de CPU koeler dat is nu zwart ipv blauw wit.Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/hulmcj.jpg

Het is een AMD fx 8350 op een 970 pro asrock moederbord, verder een sapphire r9 280x 8gb en een coolermaster g650m.

Ik heb 8 pins kabel bij de CPU geplaats en 12? pins op moederboard en 1 kabel met 2x 8pins op videokaart.

Mijn vraag is , wat kan dit veroorzaakt hebben? Verkeerd aangesloten qua voeding of was hier niets aan te doen?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:43

OmeJoyo

This is me

Uhm, het lijkt me niet de condensator maar een onderdeel ernaast, condensators doen meestal niet zo zwart ontploffen. Geen draadje klem ergens? de nieuwe voedign kan natuurlijk ook defect zijn helaas :'(

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56
Het lijkt op een mosfet. Wat zijn de volledige specificaties? En liep het systeem op stock snelheden/voltages?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Jakkes, dat ziet er ellendig uit. Als alle connectoren op dezelfde manier zijn aangesloten kan dit niet gebeuren. Niets verder veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 02-09-2015 22:03 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Janus Bier
Heb hier een betere foto

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/izz5z8.jpg

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Bord kan je wegflikkeren...... helaas.

• Janus Bier
Heb wel via 1 voedingskabel achtereen volgend een front panel display en 2 ventilatoren aangesloten. Had dat denk ik eerst via 2 kabels verspreid.Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/20gyvsm.jpg

• Janus Bier
Davetc schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:02:
Het lijkt op een mosfet. Wat zijn de volledige specificaties? En liep het systeem op stock snelheden/voltages?
Wat bedoel je met mosfet? Ja sowieso standaard geklockt

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Die gaat het inderaad niet meer doen, dat is een ontplofde spanningsregelaar (Mosfet). Die aanlsluitng achterop zal niet het probleem zijn. Meest voor de hand liggende scenario's:

* De nieuwe voeding is defect en geeft te veel spanning
* Door de defecte oude voeding was er al iets beschadigd, dus dit zou sowieso gaan gebeuren
* Er was sluiting (kabel of schroef ergens tegen het mainboard

Of iemand moet nog andere ideeën hebben?

• Acid Vendetta
Een mosfet is een onderdeel (chip) van de VRM (voltage regulator module) welke verantwoordelijk is voor het leveren van de juiste stroom/voltage naar, in dit geval, de processor.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Wat voor merk/type moederbord is het?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dit bord en CPU is sowieso geen goede combi, ja het"werkt" maar google maar een op deze combo en je komt legio problemen tegen welke allemaal te wijten zijn aan de crappy 4 + 1 op dit moederbord.
CPU is eigenlijk al te zwaar voor dit MB, ik denk dat de combi het probleem is..

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 02-09-2015 22:17 ]

Wear Sunscreen!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31

Zenix

BOE!

Het moederbord kan net de 8350 aan met 4+1 fases. Als je dan problemen hebt gehad met de vorige voeding hebben de mosfets nog een klap gehad. Ik denk dat je er weinig aan kon doen. De volgende keer je vriend adviseren om een beter moederbord te kopen. Die fans op de kabel lijkt mij ook niet van invloed. Met zo'n stroomvreter als CPU heb je gewoon beter moederbord nodig met meer fases en koeling voor de mosfets.

Daarnaast is het voor de koeling van de mosfets ook niet goed als er zo'n toren koeler naast zit, want dan wordt de airflow nog extra geblokkeerd.

• Janus Bier
Ok dit is nieuw voor mij dat het aan het moederbord zou moeten liggen. Is dit uberhaupt iets wat binnen de garantie zou kunnen vallen?

Edit: ik ga sowieso de videokaart geheugen en hardeschijf testen in mijn PC kan in verwachten dat dat nog werkt?

[ Voor 30% gewijzigd door Janus Bier op 02-09-2015 22:27 ]

• Acid Vendetta
Wat Heatonme en Zenix zeggen. Jammer dat je er op deze manier achter moet komen. Je zult denk ik even contact moeten opnemen met de winkel of ASRock voor garantie.

Wat ASRock op hun site aangeeft (ASRock 970 Pro3)

*For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

Dat geldt alleen bij de FX processors. De 125watt FX8350 staat niet tussen de CPU support list!

*Aan je foto's te zien lijkt het er op dat het een ASRock 970 Pro3 is.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Stuur de hele handel gewoon terug onder garantie. Je kijkt wel waar het schip strandt.

• Janus Bier
Ja het is de asrock 970 pro, de webshop waar het toen was samengesteld had nog ander geheugen aangeraden ivm combabiliteit , dus hier had ook gelet mogen worden als ik het goed begrijp. We gaan een mail opstellen. Bedankt

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Janus Bier schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:22:
Edit: ik ga sowieso de videokaart geheugen en hardeschijf testen in mijn PC kan in verwachten dat dat nog werkt?
Geen idee, probeer het. Persoonlijk zou ik heel het systeem na zo'n plof niet meer vertrouwen voor langdurig gebruik. Power surge doet rare dingen met componenten weet ik uit ervaring.

Wear Sunscreen!

Pagina: 1