Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel1995
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-04 22:44
Hallo,

Ik heb nu een kleine 2 jaar een Toshiba Satellite L50-A-16H, maar sinds ik hem vandaag opnieuw opstartte vraagt hij ineens om een bios password, terwijl er nóóit een password op heeft gezeten! (zie afbeelding)

Ik heb zowel Toshiba als Paradigit gebeld, beiden zeggen dat dit buiten de garantie valt en tegen de 100 euro kost om te laten repareren, ondanks dat dit niet mijn schuld is.

Buiten dat dit belachelijk veel geld kost, ben ik mijn laptop ook nog eens een maand kwijt, wat geen optie is aangezien ik mijn laptop dagelijks gebruik voor school (ict-beheer)

Op internet staan oplossingen van gebruikers die gewerkt hebben op andere Toshiba laptops (zie link), waarbij ze bepaalde contacten op het moederbord met elkaar verbinden en hiermee de bios resetten, maar ik wil hier graag meer informatie over, voordat ik dalijk mn moederbord opblaas.

Ik ben ten einde raad, kan iemand mij meer over dit probleem vertellen of advies geven over wat ik het beste kan doen? :?

Bij voorbaat dank.

Link van oplossing andere Toshiba laptop: (http://digitalcardboard.c.../02/25/take-that-toshiba/)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OMlVRE0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voor de zekerheid: kan het zijn dat iemand een grap met je uithaalt? Wie kunnen er allemaal bij de laptop?

edit: Check ook nog even of er voor jouw laptop een BIOS update is die het probleem oplost. Als dat niet zo is, lijkt het me geen garantie probleem, maar gewoon iets dat ze op moeten lossen.

[ Voor 55% gewijzigd door celshof op 02-09-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees even: Dual boot Windows/Ubuntu op Acer Aspire V3 771 bios password

Hoe vervelend ook maar wij moeten maar aannemen dat het jouw laptop is; het omzeilen is dan voor ons niet te doen aangezien het ook een gejatte laptop kan zijn en/of dat je data van iemand anders probeert in te zien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

michiel1995 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:13:
Hallo,

Ik heb nu een kleine 2 jaar een Toshiba Satellite L50-A-16H, maar sinds ik hem vandaag opnieuw opstartte vraagt hij ineens om een bios password, terwijl er nóóit een password op heeft gezeten! (zie afbeelding)

Ik heb zowel Toshiba als Paradigit gebeld, beiden zeggen dat dit buiten de garantie valt en tegen de 100 euro kost om te laten repareren, ondanks dat dit niet mijn schuld is.

Buiten dat dit belachelijk veel geld kost, ben ik mijn laptop ook nog eens een maand kwijt, wat geen optie is aangezien ik mijn laptop dagelijks gebruik voor school (ict-beheer)

Op internet staan oplossingen van gebruikers die gewerkt hebben op andere Toshiba laptops (zie link), waarbij ze bepaalde contacten op het moederbord met elkaar verbinden en hiermee de bios resetten, maar ik wil hier graag meer informatie over, voordat ik dalijk mn moederbord opblaas.

Ik ben ten einde raad, kan iemand mij meer over dit probleem vertellen of advies geven over wat ik het beste kan doen? :?

Bij voorbaat dank.

Link van oplossing andere Toshiba laptop: (http://digitalcardboard.c.../02/25/take-that-toshiba/)

[afbeelding]
Even met een paar van die dingen van Toshiba's eigen site (dus die support artikelen, waarin ze aangeven dat het niet userfout is, maar gewoon een BIOS designfout) naar de Paradigit gaan. Als ze dan nog niet toegeven, dan zul je de rechtsbijstand in moeten schakelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-07 11:33
Garantie claimen.

[ Voor 75% gewijzigd door bieowbie op 02-09-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel1995
Update: Als ik mijn ssd en harddrive verwijder kom ik wel in de bios! Maar hier zie ik dat er dus inderdaad een user password op staat :'(
what to doo?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SsKQ2rx.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door michiel1995 op 02-09-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dontwan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-01-2024
Je geeft aan dat je een opleiding ICT-beheer doet, een beetje icter zal deze uitdaging aangaan zonder te twijfelen >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dontwan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:57:
[...]

Je geeft aan dat je een opleiding ICT-beheer doet, een beetje icter zal deze uitdaging aangaan zonder te twijfelen >:) .
:? Ik krijg dik betaald voor mijn baan maar die laptops op werk zijn toch echt garantie-werk; heb wel wat beters te doen dan zelf mijn laptop reviseren/repareren terwijl mijn klanten zitten te wachten op oplossingen.
Jeroenneman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:25:
[...]

Even met een paar van die dingen van Toshiba's eigen site (dus die support artikelen, waarin ze aangeven dat het niet userfout is, maar gewoon een BIOS designfout) naar de Paradigit gaan. Als ze dan nog niet toegeven, dan zul je de rechtsbijstand in moeten schakelen.
Je weet niet eens welke BIOS-versie erop staat; om nou meteen rechtsbijstand te claimen, is ook wat kort door de bocht. Mogelijk dat de topicstarter geholpen is (of kan zijn) door een bootable USB te maken met de nieuwste BIOS erop, dan flashen en dan opstarten. Durf alleen niet met zekerheid te zeggen of het password een bitje op de disk zelf heeft omgezet; dan hebben we sowieso een ander probleem. Test zou zijn om een disk uit de laptop op een andere machine aan te sluiten en even een kopietje te trekken, just in case.
michiel1995 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:50:
Update: Als ik mijn ssd en harddrive verwijder kom ik wel in de bios! Maar hier zie ik dat er dus inderdaad een user password op staat :'(
what to doo?
[afbeelding]
Haal Secure Boot eens weg? Of kijk eens wat daar kan/mag?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 02-09-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

MAX3400 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:00:
[...]

:? Ik krijg dik betaald voor mijn baan maar die laptops op werk zijn toch echt garantie-werk; heb wel wat beters te doen dan zelf mijn laptop reviseren/repareren terwijl mijn klanten zitten te wachten op oplossingen.

[...]

Je weet niet eens welke BIOS-versie erop staat; om nou meteen rechtsbijstand te claimen, is ook wat kort door de bocht. Mogelijk dat de topicstarter geholpen is (of kan zijn) door een bootable USB te maken met de nieuwste BIOS erop, dan flashen en dan opstarten. Durf alleen niet met zekerheid te zeggen of het password een bitje op de disk zelf heeft omgezet; dan hebben we sowieso een ander probleem. Test zou zijn om een disk uit de laptop op een andere machine aan te sluiten en even een kopietje te trekken, just in case.
Tja, je kunt hier wel zelf aan gaan klooien, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Het probleem is bekend bij Toshiba, dus gewoon een fabrieksfout, die Paradigit moet afhandelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me sterk vergissen hoor, maar volgens mij staat er "beheer passwoord" in je screenshot, en is je BIOS op engels ingesteld. Als je je HDD en SSD er uit trekt kom je gewoon in je BIOS. Dan denk ik dat er iemand al dan niet van buitenaf op je lappie is geweest (stond wake on lan toevallig aan) en je nu iets binnenhebt wat je niet binnen wilt hebben.

Mijn advies: HDD en SSD er uit houden, kijken of je ze vanaf een andere machine kunt benaderen, data veiligstellen en fresh format. En idd al die BIOS passworden die ingesteld staan ff wegknikkeren.

Having said that: als je hier geen raad mee weet zou ik mijn collegegeld terug gaan vragen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel1995
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1bcGvMZ.jpg
Als ik het password wil wijzigen moet ik het huidige password invullen.
Onder secure boot staan de opties disabled en enabled.

Overigens vond ik op de Toshiba site dit:
"Knowing the Supervisor password makes it possible to change the BIOS password, without knowing it."

Misschien werkt het, maar misschien heb ik dalijk 2 passwords erop staan :|

Edit: beetje tegenstrijdige informatie bij Toshiba:

Knowing the Supervisor password makes it possible to change the BIOS password, without knowing it.

The BIOS and Supervisor passwords cannot be removed or changed unless you know the existing password(s). If you forget your BIOS or Supervisor password, you will have to have the password removed by a Toshiba Authorized Service Provider.

[ Voor 33% gewijzigd door michiel1995 op 02-09-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

michiel1995 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:37:
[afbeelding]
Als ik het password wil wijzigen moet ik het huidige password invullen.
Onder secure boot staan de opties disabled en enabled.

Overigens vond ik op de Toshiba site dit:
"Knowing the Supervisor password makes it possible to change the BIOS password, without knowing it."

Misschien werkt het, maar misschien heb ik dalijk 2 passwords erop staan :|
Dat komt omdat er geen wachtwoord ingesteld staat. Als je de support artikelen leest:" er is geen nieuw wachtwoord om in te vullen". Dit is gewoon een fout in de software. Kan gebeuren, maar als consument hoef jij dat niet op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jeroenneman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:42:
[...]

Dit is gewoon een fout in de software. Kan gebeuren, maar als consument hoef jij dat niet op te lossen.
Blijf het een mooi verhaal vinden; kan je in het topic aanwijzen op basis van de BIOS versie in de screenshots je blijft volhouden dat dit een probleem in de BIOS is en dus door Toshiba moet worden opgelost? No offense maar de enige optie die je steeds post is ook kastje <--> muur aangezien TS al aangeeft dat zowel Toshiba als Paradigit blijkbaar zeggen/vinden dat het geen probleem van de BIOS is ergo gebruikersfout (wat ook kan worden gezegd als TS ook aan hun geen BIOS versie heeft doorgegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel1995
Yessss, door een supervisor password in te stellen ben je als supervisor gemachtigd het bios password te verwijderen, mijn laptop doet het weer!!

Dan vraag ik me toch wel ergens af waarom Toshiba/paradigit dit niet aan de telefoon even vermeldde..

Thanks voor het meedenken in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

michiel1995 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:46:
Yessss, door een supervisor password in te stellen ben je als supervisor gemachtigd het bios password te verwijderen, mijn laptop doet het weer!!

Dan vraag ik me toch wel ergens af waarom Toshiba/paradigit dit niet aan de telefoon even vermeldde..

Thanks voor het meedenken in ieder geval! :)
Blij dat het is opgelost maar dit staat toch gewoon in de handleiding? Tenminste, in de handleidingen van elk normaal moederbord staat er vaak een addendum / bijlage over het gebruik en de werking van BIOS-passwords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel1995
Er staat inderdaad in hoe je de user- en supervisor passwords in kunt stellen en verwijderen, maar niet dat je als supervisor bijvoorbeeld je user password kan verwijderen. Leerpuntje voor Toshiba
Pagina: 1