[juridisch] Cashback en wet koop op afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33
Naar aanleiding van http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1647149 vroeg ik me het volgende af:
- Stel ik koop een telefoon waar een cashback-actie op is.
- Enthousiast als ik ben, maak ik meteen gebruik van de cashback-actie. Met de cashback-actie kan ik online alles invullen en een fototje maken van de barcode.
- De telefoon voldoet niet aan mijn wensen en ik stuur hem terug met de wet koop op afstand.

Logisch nagedacht, betekend dit dat je onterecht 100 euro krijgt en dat dit neigt naar oplichting als je het geld houdt.
Maar juridisch? In de voorwaarden wordt alleen gesproken over de aanschaf van het toestel. Er is sprake van een koop van het toestel tussen partij 1 (jijzelf) en partij 2 (leverancier). Hierop heb je een wettelijk recht om dit ongedaan te maken. Tussen partij 1 en partij 3 (producent) ontstaat een overeenkomst als je gebruik maakt van de cashback-actie. Juridisch hebben beide overeenkomsten niets met elkaar van doen.

Als jij de 2e eigenaar bent van deze WKOA-telefoon, voel je je ongetwijfeld gepiepeld, maar heb je juridisch een poot om op te staan (als je op de een of andere manier zelfs de gegevens van de eerste "eigenaar" kunt achterhalen)? Ik denk van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Door de cashback heb je meer gedaan dan je in de winkel kan doen, en gaat WKOA niet meer op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Dat idd. Gebruik maken van de cashback-actie heeft niets meer te maken met 'uitproberen'. Bovendien vraag ik vraag me af of je al echt daadwerkelijk al eigenaar (juridisch) bent geworden op het moment dat je nog niet hebt bepaalt of je nog van de WKOA gebruik wilt maken...

Ik zet hem even door naar SF, btw.
AZ->SF

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:32

Perkouw

Moderator General Chat
Vergeet ook niet dat je veelal je barcode uit de doos moet knippen bijvoorbeeld om vervolgens de telefoon op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:58
De fabrikant probeert dit vaak te voorkomen door geen foto van de barcode te accepteren, maar alleen de originele barcode, die je uit de verpakking moet knippen. Winkels haken daar vervolgens op in door geen retouren te accepteren van producten zonder originele barcode. Merkte ik laatst bij Foka - er zat een folder in de verpakking waarop stond dat een retour alleen in behandeling werd genomen als de originele barcode nog aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:32

Perkouw

Moderator General Chat
Ik doe dit topic overigens ook op slot. Echt discussiewaarde heeft het niet wat mij betreft. Zie ook bovenstaand. Barcode moet je bovendien veelal origineel opsturen. Ik wil bovendien voorkomen dat het hier in een discussie uitmond hoe de wet/cashback omzeilt kan worden a.k.a. frauderen

[ Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 02-09-2015 11:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.