'There's nothing to fear but fear itself'
Ik heb zelf al weer jaren geleden ze all vier laten verwijderen. Iedere keer als ik bij de tandarts kwam zei hij: 'we moeten eens kijken voor een verwijsbrief voor de kaakchirurg' en iedere keer vergat hij het

Ik ging hem er natuurlijk niet aan herinneren, aangezien ik ook een redelijke angst voor de tandarts had.
Tot die dag dat ik wél een brief van hem mee kreeg.........
Afspraak met kaakchirurg, er moest ook gesneden worden aangezien ze amper door waren (maar wel aangetast, dus het was echt nodig). Dan krijg je alle horror verhalen van kennissen te horen over wat er allemaal fout kan gaan, wat nu niet echt bevordelijk is voor je gemoedsrust. De eerste ingreep heb je dan ook echt kleffe handjes, hartkloppingen, hyperventilatie, noem maar op.
Het viel mee (zeker in vergelijking met de verhalen die ik gehoord had). Je doet het niet voor je lol maar het is te doen. Ja, de eerste injectie(s) zijn vervelend en de geluiden tijdens de ingreep irritant. Ik heb een 'oorprobleem' aan één kant waardoor dat soort geluiden vele malen erger doordreunen in m'n hoofd.
Daarna een weekje last gehad aan mijn kaak, voornamelijk omdat je je helemaal probeert te ontspannen als ze bezig zijn (en dus ook je kaakspieren). Moet je niet doen als ze aan de onderste kies zitten te sjorren.
De tweede ingreep weet je wat je kan verwachten, dat maakt het al minder erg. Daarnaast m'n kaak stijf gehouden tijdens het verwijderen van de kies en dat hielp. Diezelfde avond zat ik al weer een zak chips weg te werken
Wat ik probeer te zeggen is dat een groot gedeelte van de angst, de angst voor het onbekende is. Dat maakt het niet minder erg maar geeft je hopelijk wat grond tot relativeren. Laat je niet gek maken door horrorverhalen die je hoort of leest. Alle keren dat het wel goed gaat, lees je bijna niets over.
-Edit-
@EvaluationCopy: ghe, had jouw reaktie nog geeneens gelezen