• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Beste D4NG3R,

Ik ben zelf werkzaam als mondhygiënist in een parodontologie en implantologie praktijk. Wij doen geen extracties, maar chirurgische ingrepen (zeker bij implantologie vele malen ingrijpender) zijn bij ons aan de orde van de dag. De klachten na een behandeling zijn voor iedereen verschillend, maar de meeste mensen krijgen maar beperkt klachten. Denk hierbij aan enkele dagen een beurs gevoel.

Bij extractie van verstandskiezen voelt het meestal enkele dagen beurs aan. In een enkel geval krijg je te maken met een beperkte mondopening door zwelling en stijfheid van het weefsel. Het feit dat je kiezen niet horizontaal in de kaak liggen en al deels zijn doorgebroken, maakt verwijdering relatief eenvoudig en daarmee de kans op complicaties erg klein.

Anders word het wanneer het weefsel en/of de kiezen zelf flink gaan ontsteken (dus een ergere mate van ontsteking dan wat je nu af en toe hebt). Verdoving pakt in dat geval niet goed meer, met als gevolg een pijnlijke behandeling.

Wij geven regelmatig het advies verstandskiezen te verwijderen, al dan niet preventief. Zeker bij jonge mensen. Het bot neemt in dichtheid toe tot aan je 35e, wat verwijdering bemoeilijkt. Na je 35e neemt de kans op complicaties weer toe, wat de kans op klachten vergroot.

Mijn advies: maak een afspraak bij de kaakchirurg. Als het klopt wat je zegt voor wat betreft ligging, dan ben je snel klaar en krijg je weinig klachten. In ieder geval niets wat een ibuprofen niet kan verlichten.

Ga iig geen afwachtende houding aannemen. De kans op problemen wordt alleen maar groter. Daarnaast is er geen garantie dat de verstandskiezen ook daadwerkelijk helemaal zullen doorbreken. En als ze dat wel doen, hou je een zeer lastig schoon te houden gebied over, waardoor de kans groot is, dat ze op latere leeftijd alsnog verwijderd moeten worden agv ontstekingen. Let op, dit laatste geldt niet voor iedereen, maar als je niet ver bovengemiddeld groot bent, met bijkomend forse kaak, is de kans groot dat jij wél bij die groep hoort.

Ps. Mocht je in bezit zijn van een goede röntgenfoto, kan ik je misschien meer vertellen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:42
Zoo dit topic is hard gegaan, even een kleine update: Het tandvlees is niet langer ontstoken (het was flink bleek, bijna wit) en het stukje vlees wat los zit is zo goed als terug getrokken, er is in ieder geval geen 'ruimte' meer voor voedsel en andere meuk om achter te blijven hangen. Aangezien ik er een beetje klaar mee ben ga ik binnenkort toch maar eens contact opnemen met de kaakchirurg (al gaat de uiteindelijke behandeling wel volgend jaar worden aangezien het met m'n huidige zorgpakket nogal duur gaat worden).
LA-384 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:26:
[...]
Ps. Mocht je in bezit zijn van een goede röntgenfoto, kan ik je misschien meer vertellen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Midden volgende maand heb ik weer controle bij de tandarts, ik zal eens kijken of ik een kopie kan krijgen of een foto kan maken van de röntgenfoto, geen idee of alles nu nog steeds zo recht staat want de laatste foto is dus alweer bijna 2 jaar geleden gemaakt.

Met 1.83m ben ik niet bovengemiddeld groot nee, naar mijn idee heb ik ook geen gigantische kaak; al heeft m'n tandarts wel aangegeven dat ze 'in principe' zonder probleem zouden moeten passen. Boven zijn ze beiden al geheel doorgekomen en die 2 blijven ook gewoon mooi zitten waar ze zitten zolang ik ze schoon kan houden, maar aan de onderkant heb ik dus vrij vaak last omdat ze weer een stukje verder doorkomen en daarbij dus op een pijnlijke wijze het tandvlees meetrekken. Een natuurlijk proces, maar niet prettig. :N

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• LA-384
Kijk, dat is goed nieuws. Waarschijnlijk blijf je nu even klachtenvrij. Het is een goede zet om toch naar de kaakchirurg te gaan.

Over het algemeen is de onderkaak kleiner dan de bovenkaak ivm de zogenaamde opstijgende tak (het verticale kaakdeel achter de laatste kiezen).

De verstandskiezen in de bovenkaak zullen veelal veilig zijn, mits je ze dus goed kunt schoonhouden. Dat betekent naast poetsen ook rageren (borsteltjes), zowel tussen de tanden en kiezen als aan de achterzijde van de verstandskiezen. Je hebt daarvoor speciale ragertjes met een 90 graden hoek, of een katoenen band/platte schoenveters.

Verwijderd

Hey allen,

Sindskort komt mijn linksonder verstandskies naar boven.
Het lijkt normaal recht naar boven te gaan en heb (nog) geen pijn in mijn tanden.
Wel kan ik niet normaal eten gezien het tandvlees omhoog geduwd werd door mijn verstandskies. Daar bijt ik dus regelmatig op.

Wat is aan te raden?
-Afwachten totdat de verstandskies omhoog is en het tandvlees opzij is?
-Of toch langs een tandarts gaan.

Btw ik zit in het buitenland in een dorpje in the middle of nowhere, vandaar dat ik liever afwacht of het zichzelf oplost.
Maar als het moet dan moet het maar

Ben benieuwd,
Jan

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:20

CeesKees

I rest my Kees

Hallo Jan,

Je bent het vast vergeten, maar toen je melkgebit naar boven kwam deed het ook zeer. Vraag maar aan je ouders. Die kunnen zich de slapeloze nachten, diarree en andere ellende nog vast herinneren.

Long story short; laat die kies eerst goed doorkomen en laat bij je volgende geplande tandartsbezoek er eens naar kijken. Met een beetje geluk krijg je dit nog 3 keer en kunnen ze meerdere kiezen tegelijk trekken, mocht dit nodig zijn.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• LA-384
@Verwijderd Afgaande op jouw omschrijving lijkt dit een normale doorbraak. Zolang je geen klachten hebt, verwacht ik niet direct problemen.

Verwijderd

Bedankt voor de reacties!

Is er geen mogelijkheid om het tandvlees opzij te duwen of verwijderen?
Klinkt stom maar ik kan mijn tanden niet op elkaar zetten vanwege dat tandvlees.
Afhankelijk van hoe lang dat duurt zal ik yoghurt, soep en dergelijke moeten eten (babypapjes ^^)

Groetjes,
Jan

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:28:
Hey allen,

Sindskort komt mijn linksonder verstandskies naar boven.
Het lijkt normaal recht naar boven te gaan en heb (nog) geen pijn in mijn tanden.
Wel kan ik niet normaal eten gezien het tandvlees omhoog geduwd werd door mijn verstandskies. Daar bijt ik dus regelmatig op.

Wat is aan te raden?
-Afwachten totdat de verstandskies omhoog is en het tandvlees opzij is?
-Of toch langs een tandarts gaan.

Btw ik zit in het buitenland in een dorpje in the middle of nowhere, vandaar dat ik liever afwacht of het zichzelf oplost.
Maar als het moet dan moet het maar

Ben benieuwd,
Jan
gewooon even doorbijten ;)

Iperf

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zelfde gehad, jarenlang flapje over de verstandskies. Alleen irritant omdat je daar niet goed schoon kunt maken. Paar maanden geleden was er een ontsteking in het tandvlees rondom de verstandskies en daarbij is het tables netjes om de kies geëindigd. Voelt nu een stuk beter. Inderdaad is het al die tijd doorbijten geweest.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-12 13:16
Je kan sowieso eens langs de tandarts gaan. Ik heb vorig jaar mijn verstandkiezen laten verwijderen, na al een tijd twijfelen en wat tandvleesproblemen.

Mijn kiezen waren boven netjes door maar zaten te ver naar achter om goed te kunnen poetsen. De onderzijde waren bij mij de probleemgevallen. Ze waren beide wat schuin doorgekomen maar al wel zo ver dat de kroon (deels) zichtbaar was.

Uiteindelijk doorverwezen naar de kaakchirurg die in twee sessies ze er uit heeft gehaald. Dit is gebeurd zonder iets van snijwerk bij de kiezen aan de onderzijde.. In de avond kon ik gewoon alweer vast voedsel eten.

Geen tandvleesproblemen meer is ook wat waard!
Pagina: 1 2 Laatste