Nas of toch een server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-07 13:44
Beste Tweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren voor of een nas of een zelf bouw server. Eerst dacht ik alleen aan een nas en had de synology ds715 gezien maar deze draait een arm en daar kan teamspeak (voorzover ik weet niet op draaien), de jaar oude ds214 play heeft wel een intel atom alleen deze is een jaar oud (synology 2 jaar software support?). Toen adviseerde iemand mij te kijk naar een kleine (self bouw) server. (grote zuinige server topic). alleen nu ben ik erg benieuwd of een kant en klaar systeem (dus weinig moeite) t.o.v. een self bouw "open source" / "linux" systeem (meer flexibiliteit maar meer onderhoudt, configuratie) het waard is. Heb zelf nog geen ervaring met het opzetten van een server (software en hardware matig), en kan dus de eisen niet goed inschatten.

Mijn grootste vraag is zal dit veel schelen qua gemak en energie verbruik als ik een eigen server neem i.p.v. een nas?

Volgende doelen:
  • film/foto/data opslag
  • Teamspeak host
  • custom home domotica systeem (mqtt, mongodb)
  • video server/streaming (plex ?)
  • website hosting
    [*[ Jenkins/Git
Eisen:
  • zo'n laag mogelijk energie verbruik.
  • +-500 euro (inc hdd)
  • x86 ? teamspeak binaries...
.
Hardware idee:
  • voor mijn situatie zijn 2x 3TB hdd meer dan genoeg.
  • cpu keuze, voor mij lastig in te schatten hoeveel rekenkracht/kernen ik nodig heb, daarom ook mijn doelen hierboven beschreven
  • gezien de services die ik wil draaien denk ik 2gb ram
Mocht er iets ontbreken hoor ik dit graag

[ Voor 17% gewijzigd door Wakez op 01-09-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat is je ervaring met het beheren van servers? Ben je Linux gewent?
Misschien is het een idee om eerst een virtuele-server op te zetten in een VM.

Denk btw. dat je met een i3 het beste uit bent. i.c.m. ITX-bordje/case.
Hoe is je eigen netwerk btw.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wakez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:47:
Mijn grootste vraag is zal dit veel schelen qua gemak en energie verbruik als ik een eigen server neem i.p.v. een nas?
Dat ligt compleet aan je keuze natuurlijk.

Een NAS gebasseerd op een intel atom cpu, met 1 disk verbruikt minder dan een multi-cpu pc met 10 disken. Als ik even kijk naar je doelen is de term NAS al niet allesomvattend. Een NAS biedt enkel storage aan via het netwerk. Jij wilt dat je "NAS" veel meer gaat doen.

Je bent op zoek naar een server, maar twijfelt tussen een kant en klare oplossing of zelfbouw.

Afhankelijk van je eisen (cpu-power, diskruimte, geluid en stroomverbruik) zou je eens kunnen gaan kijken wat het verschil wordt tussen zelfbouw en kant-en-klaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien je eisen/wensen, denk ik dat je met zelfbouw een stuk verder komt. Niet alleen ben je dan mogelijk minder afhankelijk van kant&klare binaries (zoals bij een NAS) maar je kan ook makkelijker zelf bepaalde zaken troubleshooten.

Je noemt ook Plex; ik weet niet precies wat je daarvoor voor eisen hebt maar recent in Zelfbouw NAS/Server, jullie mening staan er ook wat eisen/wensen omtrent Plex besproken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Question Mark schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:52:
[...]

Dat ligt compleet aan je keuze natuurlijk.

Een NAS gebasseerd op een intel atom cpu, met 1 disk verbruikt minder dan een multi-cpu pc met 10 disken. Als ik even kijk naar je doelen is de term NAS al niet allesomvattend. Een NAS biedt enkel storage aan via het netwerk. Jij wilt dat je "NAS" veel meer gaat doen.

Je bent op zoek naar een server, maar twijfelt tussen een kant en klare oplossing of zelfbouw.

Afhankelijk van je eisen (cpu-power, diskruimte, geluid en stroomverbruik) zou je eens kunnen gaan kijken wat het verschil wordt tussen zelfbouw en kant-en-klaar.
Klopt, ik denk ook dat met mijn lijst van eisen het meer een server betreft dan een (network storage device).
De twijfel ontstaat dan ook omdat de NAS systemen (ds214play, ds715) ook capabel zijn om meer te kunnen. door hun kant-en-klaar applicaties en os (dus makkelijker configureerbaar en minder onderhoud) toch interessant kunnen worden. alleen de flexibiliteit en mogelijkheden van deze systemen zijn mij op dit moment nog onduidelijk. als ik Google lees ik dat mensen veel voor elkaar krijgen en ook veel mogelijk is. alleen hier naast lees je ook de beperkingen en performance issues.

Daarnaast heb ik nog niet veel ervaring met de zelf bouw van een server en kan hierdoor de pitfalls niet inschatten. Tevens het energie verbruik (wat kant en klare systemen als adv gebruiken) zou een doorslag kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De moderne NAS systemen kunnen inderdaad meer dan enkel storage aanbieden en zijn in feite ook volwaarde servers.

Een zelf bouw server kan prima hetzelfde stroomgebruik hebben als een NAS, dat is volledig afhankelijk van je wensen. Als je hogere performance wilt voor bijvoorbeeld transcoding kan dat ook weer invloed hebben op het stroomverbruik. Welk operating system wil je draaien? Teamspeak draait op Windows, Linux en BSD dus wat dat betreft ben je zeer flexibel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Tsurany schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:18:
De moderne NAS systemen kunnen inderdaad meer dan enkel storage aanbieden en zijn in feite ook volwaarde servers.

Een zelf bouw server kan prima hetzelfde stroomgebruik hebben als een NAS, dat is volledig afhankelijk van je wensen. Als je hogere performance wilt voor bijvoorbeeld transcoding kan dat ook weer invloed hebben op het stroomverbruik. Welk operating system wil je draaien? Teamspeak draait op Windows, Linux en BSD dus wat dat betreft ben je zeer flexibel.
Hier komt dus mijn gebrek aan ervaring om de hoek kijken. wat is wijsheid?

In principe liefst dat het stroom verbruik mooi goed schaalt, zeg maar een CPU die onder (ts, mqtt, hosting, idle) beetje laag verbruik heeft. Indien zware taken (transcoding, streaming) mag dit wel iets meer zijn. verschilt dit veel met een nas die transcoding kan?

Ik dacht zelf aan linux/windows (i.v.m. home automation, Linux)

Advies in hardware componenten voor een zelf bouw systeem? of een kant-en-klare solution?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Wakez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:38:
[...]

Hier komt dus mijn gebrek aan ervaring om de hoek kijken. wat is wijsheid?

In principe liefst dat het stroom verbruik mooi goed schaalt, zeg maar een CPU die onder (ts, mqtt, hosting, idle) beetje laag verbruik heeft. Indien zware taken (transcoding, streaming) mag dit wel iets meer zijn. verschilt dit veel met een nas die transcoding kan?

Ik dacht zelf aan linux/windows (i.v.m. home automation, Linux)

Advies in hardware componenten voor een zelf bouw systeem? of een kant-en-klare solution?
Ooit al eens verdiept in Xpenology? Dat is in mijn ogen de perfecte goedkope oplossing voor een minder enthousiaste/ervaren tweaker.

Het is simpelweg de Synology OS op je eigen x86 hardware draaien door middel van een USB boot stick.
Dan kan je het ook nog eens zo gek maken als je zelf wilt.

FreeNAS etc zijn leuk, maar zoals ik eerder zei niet heel erg geschikt door de minder ervaren tweaker.

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 01-09-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xpenology is dan een nog slechter idee. Gehackte software met 0,0 ondersteuning en net zo veel functionaliteit als een kant en klaar systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Al eens gekeken naar een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T ?

Edit: even voor de duidelijkheid: hier moet je zelf nog iets op installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Mick1990 op 01-09-2015 17:37 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 14:01
Ik zou eens gaan kijken naar Openmediavault, deze heeft in ieder geval een teamspeak plugin. De overige software die jij noemt zijn niet als plugin beschikbaar maar OMV draait op Linux dus zijn waarschijnlijk wel via de command line te installeren (hiervoor zijn vast wel guides te vinden op het internet). Ik ben er zelf aan begonnen zonder enige Linux ervaring en kan er nu goed mee uit de voeten. Ben nog steeds geen Linux expert maar voor alles wat ik wil heb ik stap voor stap guides op internet gevonden, dan is het monkey see, monkey do....

Voor wat betreft de hardware heb ik het draaien op een super low power athlon 5350 en dat blijkt ruim voldoende te zijn voor OMV, idle gebruikt de nas minder dan 10 Watt. Dat had nog iets minder gekund maar vond het wel prima dus heb er weinig aan getweakt. Alternatieven als freenas heb ik geen ervaring mee dus durf niet te zeggen wat dat voor CPU power vraagt.weet wel dat dat een vrij zware CPU vraagt. Voor OMV is een Celeron G-processor in ieder geval overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Ivolve schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:47:
Voor wat betreft de hardware heb ik het draaien op een super low power athlon 5350 en dat blijkt ruim voldoende te zijn voor OMV, idle gebruikt de nas minder dan 10 Watt. Dat had nog iets minder gekund maar vond het wel prima dus heb er weinig aan getweakt. Alternatieven als freenas heb ik geen ervaring mee dus durf niet te zeggen wat dat voor CPU power vraagt.weet wel dat dat een vrij zware CPU vraagt. Voor OMV is een Celeron G-processor in ieder geval overkill.
naast de nas functionaliteiten wil ik denk ik ook tevens andere services draaien (jenkins, git, mqtt, mongodb, misschien ook csgo server) dus wat extra rekenkracht op request is denk ik niet verkeerd.

maar geen idee wat hiervoor minimaal nodig is. ik zag je blog, ik ga deze eens doorlezen misschien heb ik er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Wakez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:37:
[...]

naast de nas functionaliteiten wil ik denk ik ook tevens andere services draaien (jenkins, git, mqtt, mongodb, misschien ook csgo server) dus wat extra rekenkracht op request is denk ik niet verkeerd.

maar geen idee wat hiervoor minimaal nodig is. ik zag je blog, ik ga deze eens doorlezen misschien heb ik er wat aan!
ok hoop dat je er wat aan hebt, ik breid het ook zo nu en dan uit met nieuwe informatie. Als je nog vragen hebt dan kun je gewoon een berichtje achter laten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

In jouw specifieke geval zou ik je budget iets ophogen en voor een knappe NAS gaan. Draai je andere wensen op iets anders, zoals een cloud vps.

Een NAS zou ik zelf niet teveel misbruiken voor ongerelateerde zaken, hou functies gescheiden.

Gezien je eigen kennis en ervaring zul je veel tijd en moeite moeten steken om voldoende kennis en ervaring op te bouwen om je eigen zelfbouw server te kunnen supporten en het lijkt er op dat je daar niet veel trek in hebt. Ik geef je geen ongelijk, het is wat voor jou prioriteit heeft.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:43
Haal via de V&A een mooi systeem op met een redelijke processor en knal daar Ubuntu of een dergelijke distro op; daar is van alles op te draaien en ok network shares simpel te installeren.

Je wilt steeds meer als je hem eenmaal heb draaien, zou zonde zijn als je na een tijd tegen de limiet van een te simpele keuze aanloopt.

Zelf draai ik al ruim een jaar een i5 download server / plex / VM / testbak, en daar heb ik bijna geen omkijken naar qua onderhoud. Laatst 6 TB aan disks bij geprikt en ik kan weer een tijdje verder.

• Wakez
Q schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:51:
In jouw specifieke geval zou ik je budget iets ophogen en voor een knappe NAS gaan. Draai je andere wensen op iets anders, zoals een cloud vps.

Een NAS zou ik zelf niet teveel misbruiken voor ongerelateerde zaken, hou functies gescheiden.
maar waarom zou ik dan voor een duurdere nas kiezen ? maar dan geen ongerelateerde er opdraaien die snap ik even niet ?

Mijn hoofd doelen naast de normale NAS (download upload, data backup, streaming, hosting):

Mijn homedomotica systeem (draait python, mqtt, mongodb op een raspberry met arch linux)
teamspeak server

zelf zat ik dus te denken aan misschien toch zelf een server bouwen, daar een linux distru naar keuze. dan heb ik zowiezo alle extra mogelijkheden die ik wil, moet ik alleen nog de normale nas functionaliteiten nog mogelijk maken. ik zag al dat er aardig wat open source projecten zijn hiervoor. maar daar zou ik wat meer naar moeten kijken.

• Wakez
Mick1990 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:36:
Al eens gekeken naar een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T ?

Edit: even voor de duidelijkheid: hier moet je zelf nog iets op installeren.
Dit soort kant en klare systemen (zonder OS) zouden ook nog interessant zijn.
alleen t.o.v. zelf bouw betaal je niet te veel voor wat je krijgt ? (qua hardware?)

• Mick1990
  • Niet online
Wakez schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:39:
[...]

alleen t.o.v. zelf bouw betaal je niet te veel voor wat je krijgt ? (qua hardware?)
Voor het geld zijn die Microservers zeker niet verkeerd. Een zelfbouw server met dezelfde CPU, goedkoopste mini ITX moederbord en goedkoopste 4GB DDR geheugen i.p.v. de 2GB ECC uit de Gen8 kost vrijwel hetzelfde. Maar dan zit je meestal met een behuizing die groter is dan de Gen8 en waar 'maar' 2x of 3x 3,5" HDD's in passen. Officieel gezien dan. Maar aangezien jij aan 2x 3TB genoeg hebt maakt dat natuurlijk niet zo veel uit...

Als de grootte van de behuizing je niks uitmaakt, dan kun je net zo goed een willekeurig mATX of ATX moederbord + behuizing nemen en kom je op een bedrag van rond de €180 uit.

• Wakez
Mick1990 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:18:
[...]

Voor het geld zijn die Microservers zeker niet verkeerd. Een zelfbouw server met dezelfde CPU, goedkoopste mini ITX moederbord en goedkoopste 4GB DDR geheugen i.p.v. de 2GB ECC uit de Gen8 kost vrijwel hetzelfde. Maar dan zit je meestal met een behuizing die groter is dan de Gen8 en waar 'maar' 2x of 3x 3,5" HDD's in passen. Officieel gezien dan. Maar aangezien jij aan 2x 3TB genoeg hebt maakt dat natuurlijk niet zo veel uit...

Als de grootte van de behuizing je niks uitmaakt, dan kun je net zo goed een willekeurig mATX of ATX moederbord + behuizing nemen en kom je op een bedrag van rond de €180 uit.
Nou het formaat voornamelijk van zo'n systeem spreekt mij aan. Ik wil het systeem in mijn meterkast kwijt kunnen (diepte van 50cm schat ik zo).
alleen ja zoals je ook zegt vaak lever je wel in op hardware voor de prijs.

• Q

Q

Wakez schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:39:
[...]

Ik las je eisen niet goed en de disks heb je al? Dan is meer geld niet nodig.

De Gen8 Microserver is heel leuk qua hardware, moet je er wel wat extra ECC geheugen in stoppen waarschijnlijk. Kom je uit op rond de 280-300 euro maar dan ben je wel klaar (exclusief disks).

Makkelijk om in de meterkast kwijt te raken want alle beheer gaat via KVM over IP (ILO).

Qua OS kun je draaien wat je wilt. Kant-en-klaar NAS zoals ZFSGuru of FreeNAS (geen beheer) of windows/linux. Software of hardware RAID is je eigen keuze.

Hier een testje met ZFS als file system (performance is ok).

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
Hoeveel schijven kun je aansturen met dat ding? ik weet dat er 4 bays in zitten, maar volgens mij kun je wel meer schijven aansluiten (in iedergeval 1 ipv de dvd)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Mick1990
  • Niet online
Q schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:10:
[...]

Makkelijk om in de meterkast kwijt te raken want alle beheer gaat via KVM over IP (ILO).
Heb je daar geen extra licentie voor nodig, meende zoiets ooit gelezen te hebben? En even ter aanvulling: ILO is een tool waarmee je temps en dergelijk kan inzien via je PC, maar ook het beeld van opstarten (post, bios etc) tot aan je OS aan toe. Is zeker handig als je hem in de meterkast neerzet.
justice strike schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:32:
Hoeveel schijven kun je aansturen met dat ding? ik weet dat er 4 bays in zitten, maar volgens mij kun je wel meer schijven aansluiten (in iedergeval 1 ipv de dvd)
Officieel 4 in de bays en idd 1 i.p.v. de DVD speler. Heb ook wel eens microservers voorbij zien komen met 6 schijven via de PCI-E controllertje. Of dat in de Gen8 ook nog mogelijk is geen idee, dat was met de N36l

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
toch jammer dat ze de 5.25 eruit gehaald hebben en er een slimline vooor gegeven hebben. In die 5.25 kon je een hotswap kwijt voor 4 tot 8 extra 2.5 schijven.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

iLO werkt totdat het OS boot. Wil je de grafische console daarna ook gebruiken dan moet je een licentie kopen voor iets van $20 ofzo. Er is ook een andere optie die geen geld kost maar daar mag ik niet over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Q schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:55:
iLO werkt totdat het OS boot. Wil je de grafische console daarna ook gebruiken dan moet je een licentie kopen voor iets van $20 ofzo. Er is ook een andere optie die geen geld kost maar daar mag ik niet over praten.
haha :P 20$ valt ook mee, maar je maakt me nu wel nieuwschierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Q schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:10:
[...]

Ik las je eisen niet goed en de disks heb je al? Dan is meer geld niet nodig.

De Gen8 Microserver is heel leuk qua hardware, moet je er wel wat extra ECC geheugen in stoppen waarschijnlijk. Kom je uit op rond de 280-300 euro maar dan ben je wel klaar (exclusief disks).

Qua OS kun je draaien wat je wilt. Kant-en-klaar NAS zoals ZFSGuru of FreeNAS (geen beheer) of windows/linux. Software of hardware RAID is je eigen keuze.

Hier een testje met ZFS als file system (performance is ok).

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html
toon volledige bericht
Ik vind deze microserver erg interessant (door de behuizing), dit zou de microserver zijn die jullie aanraden (in het geval ik geen kant en klare nas koop en niet zelf bouw)? of zijn er ook andere merken/versies ?

dat ILO zegt mij op dit moment nog niks. ik heb nog wel ddr3 geheugen liggen waar ik ivm met me upgrade naar skylake binnenkort toch vanaf moet scheelt weer. de disks heb ik ook nog niet, maar ik heb een budget van rond de 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Er zijn wel meer Matx cases te vinden met veel drive bays maar de meeste niet met Hot swap bays of je betaald de hoofdprijs. Ik heb zelf een Lian Li pq25 via V&A gekocht en heel tevreden over. Las trouwens van de week het artikel over de nieuwe skylake generatie van Intel, klinkt alsof deze uitermate geschikt zijn om in een nas te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Ivolve schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:45:
Er zijn wel meer Matx cases te vinden met veel drive bays maar de meeste niet met Hot swap bays of je betaald de hoofdprijs. Ik heb zelf een Lian Li pq25 via V&A gekocht en heel tevreden over. Las trouwens van de week het artikel over de nieuwe skylake generatie van Intel, klinkt alsof deze uitermate geschikt zijn om in een nas te stoppen.
hotswap in een nas heeft dat zoveel meer waarde ? heb nog nooit gedacht van ik moet hem verwisselen

ja ik was ook van plan skylake erin te stoppen indien ik zelf ging bouwen, stap zelf ook over van 4670k naar 6700k.

misschien komt hp ook met zo'n microserver met skylake ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Tsurany schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:42:
Xpenology is dan een nog slechter idee. Gehackte software met 0,0 ondersteuning en net zo veel functionaliteit als een kant en klaar systeem.
Als het Xpenology rechtstreeks op de hardware draait, dan heb je gelijk qua ondersteuning, maar je bent zo veel flexibeler in de keuze van je hardware. Als een VM wordt het imho nog een beter verhaal.

Ik draai Xpenology als gast op Windows Server 2012R2 Hyper-V en dat werkt gewoon als een trein. Je kunt ook gemakkelijk snapshots nemen om terug te gaan naar een vorige bekende stabiele situatie. Had eerst FreeNAS, maar dit bevalt uiteindelijk toch beter. En wat een functionaliteit heeft dat DSM, je kunt het op fatsoenlijke hardware bijna zien als een volwaardige server met een gebruiksvriendelijk OS.

Ik lees ook dat je aan 2x 3TB HDD genoeg denkt te hebben. Dat geeft je dan waarschijnlijk rond de 3TB effectieve opslag, want je gaat vast een vorm van redundantie gebruiken a la RAID mirror, DSM HybridRaid, Windows Storage Spaces of aanverwanten. Bij het falen van één HDD wil je niet dat je hele servertje instort en je een hoop data kwijt bent natuurlijk.

edit:
Advies over (software) RAID toegevoegd

[ Voor 18% gewijzigd door wizzkizz op 05-09-2015 10:13 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
wizzkizz schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:02:
[...]

Ik lees ook dat je aan 2x 3TB HDD genoeg denkt te hebben. Dat geeft je dan waarschijnlijk rond de 3TB effectieve opslag, want je gaat vast een vorm van redundantie gebruiken a la RAID mirror, DSM HybridRaid, Windows Storage Spaces of aanverwanten. Bij het falen van één HDD wil je niet dat je hele servertje instort en je een hoop data kwijt bent natuurlijk.

edit:
Advies over (software) RAID toegevoegd
klopt ik zat eerst te denken van de 6TB data 1.5 tb voor applicaties te houden en niet te mirroren en de overige 4.5 als 2.25 mirrors te maken. hoe namelijk niet mijn services gemirrored te hebben alleen mijn data.

dat Xpenology ziet er erg interresant uit! denk misschien wel wat ik zoek. juist de kracht van een server en flexibiliteit maar het gemak van DSM (voor alle nas funcs).

nu alleen nog keuze in hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Wakez schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:50:
[...]

hotswap in een nas heeft dat zoveel meer waarde ? heb nog nooit gedacht van ik moet hem verwisselen

ja ik was ook van plan skylake erin te stoppen indien ik zelf ging bouwen, stap zelf ook over van 4670k naar 6700k.

misschien komt hp ook met zo'n microserver met skylake ?
Ja ik vind zelf dus van niet, daarom heb ik die Lian Li gekocht. Als ik jou was zou ik gewoon even V&A in de gaten houden voor de case. Je weet natuurlijk nooit waar HP mee gaat komen en wanneer.
klopt ik zat eerst te denken van de 6TB data 1.5 tb voor applicaties te houden en niet te mirroren en de overige 4.5 als 2.25 mirrors te maken. hoe namelijk niet mijn services gemirrored te hebben alleen mijn data.
Zo werkt dat dus niet helemaal... Je kunt een schijf mirroren of je kunt dat niet doen maar het is niet zo dat je een deel van de schijf kunt mirroren en een deel niet. Sowieso zou ik er eens goed over nadenken of je echt wel een RAID nodig hebt maar dat heb je vast ook op mijn blog gelezen. Ikzelf heb slecht 50 Gb aan echt belangrijke data maar deze wordt gesynct met mijn laptop en heb ik dus toch al dubbel. De overige 90% van mijn data zijn films, series en muziek die ik gewoon opnieuw kan downloaden. Beetje zonde om daar de extra schijf en dus stroomverbruik aan te verspillen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivolve op 05-09-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt een schijf mirroren of je kunt dat niet doen maar het is niet zo dat je een deel van de schijf kunt mirroren en een deel niet.
Dat kan absoluut wel, dat heb ik hier ook in gebruik. Twee schijven met een deel mirror en een deel stripe.

Het zou hooguit kunnen dat SHR (Synology Hybrid RAID) deze functionaliteit niet biedt, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Ivolve schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:46:
Zo werkt dat dus niet helemaal... Je kunt een schijf mirroren of je kunt dat niet doen maar het is niet zo dat je een deel van de schijf kunt mirroren en een deel niet. Sowieso zou ik er eens goed over nadenken of je echt wel een RAID nodig hebt maar dat heb je vast ook op mijn blog gelezen. Ikzelf heb slecht 50 Gb aan echt belangrijke data maar deze wordt gesynct met mijn laptop en heb ik dus toch al dubbel. De overige 90% van mijn data zijn films, series en muziek die ik gewoon opnieuw kan downloaden. Beetje zonde om daar de extra schijf en dus stroomverbruik aan te verspillen.
Ik had zoiets ergens keer gelezen, maar dat is ook de reden ik heb keer 150 gb data vakantie films, gopro filmpjes, foto, en wat backups. De rest wordt dus meer als data opslag (services, en andere data)

Zal eens v/a in de gaten houden, maar zelfs bij azerty ofzo zag ik niet een heel mooie compacte behuizing zoals die hp.

wat voor een processor zou dan goed zijn, ik neig zelf altijd teveel naar overkill xD, omdat ik niet wil dat ik er achter kom dat ik niet genoeg power heb om te doen wat ik wil. maar een 6700k is ook to much :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:54:
[...]

Dat kan absoluut wel, dat heb ik hier ook in gebruik. Twee schijven met een deel mirror en een deel stripe.

Het zou hooguit kunnen dat SHR (Synology Hybrid RAID) deze functionaliteit niet biedt, dat weet ik niet.
Gebruik je ZFS? Weet zeker dat normale RAID het niet ondersteund.
Zal eens v/a in de gaten houden, maar zelfs bij azerty ofzo zag ik niet een heel mooie compacte behuizing zoals die hp.

wat voor een processor zou dan goed zijn, ik neig zelf altijd teveel naar overkill xD, omdat ik niet wil dat ik er achter kom dat ik niet genoeg power heb om te doen wat ik wil. maar een 6700k is ook to much :P
http://tweakers.net/categ...Qpp-UW5CmmJySX5RUqxtbW1AA
staat vast wel een leuk kastje tussen :) Ik was zelf nog aan het kijken naar een fractal design node maar die paste bij mij iig net niet in de meterkast.

De processor die je wilt dat ligt eigenlijk compleet aan de software die je wilt gaan draaien. Ik denk dat je eerst eens even moet kijken naar de volgende vragen:
Wat wil je gaan doen met de NAS?'
Wat wil je gaan opslaan op welke disks?
Welke software wil je gaan draaien?
In hoeverre ben je bereid om er tijd in te steken om het allemaal draaiend te krijgen en onderhouden?
Wat wil je eraan uitgeven?

Misschien kun je ook hier eens kijken naar NAS os-en
Het grote zuinige server topic
Ik zie dat OMV er niet bij staat (ben daar zelf wel van gecharmeerd) maar verder aardig compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Ivolve schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:33:

De processor die je wilt dat ligt eigenlijk compleet aan de software die je wilt gaan draaien. Ik denk dat je eerst eens even moet kijken naar de volgende vragen:
Wat wil je gaan doen met de NAS?'
Wat wil je gaan opslaan op welke disks?
Welke software wil je gaan draaien?
In hoeverre ben je bereid om er tijd in te steken om het allemaal draaiend te krijgen en onderhouden?
Wat wil je eraan uitgeven?
wat ik wil gaan doen:

- normale nas functionaliteiten
- mijn home domotica server draaien (niks bijzonder, beetje python, mqtt, mongodb)
- teamspeak server
- iets zoals plex ofzo (streaming)
- als kan een server CS:GO
- beetje git/jenkins
- en weet niet wat ik in de toekomst zou doen.

het belangrijkste is dat het systeem normaal weinig verbruikt maar indien gevraagd wel iets kan leveren.
dacht eerst aan een quad core i3 2.4 ghz ofzo.

qua geld en tijd, budget van mij ligt op 500 zonder btw, en tijd depends ben zelf vrij veel met me domotica systeem bezig. dus wat bedoel je met tijd? wat moet ik me erbij voorstellen, bij de werkzaamheden die ik zou moeten verrichten om het inde lucht te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Ja dat moet je dus voor al deze software even kijken op welke OS-en deze allemaal draaien. Ik denk niet dat je een NAS projectje gaat vinden dat deze software allemaal als plugin aanbied. Ze zijn wel allemaal op een normaal OS gebaseerd (zoals debian of freebsd) maar daar heb je dus nog handmatig installatiewerk mee.

Ik las dus dat de nieuwe skylakes hier uitermate voor geschikt zijn omdat ze geavanceerde power management functies hebben die ook cores uit kunnen schakelen als ze niets te doen hebben etc.

Ja als het eenmaal draait dan draait het natuurlijk. Maar af en toe gaat er wat mis. Bijvoorbeeld kwam ik er van de week achter dat mijn schijven steeds een spin up krijgen en dan weer standby gaan dus ben nu aan het analyseren wat dat veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivolve schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:33:
Gebruik je ZFS? Weet zeker dat normale RAID het niet ondersteund.
Dan weet je het 'verkeerd zeker'. Heb je ooit wel eens met software RAID gewerkt onder Linux/BSD? Dan weet je ook dat je device nodes kan opgeven, en dat kunnen ook partities zijn op je hardeschijf. Dus dan heb je een partitie voor de mirror en een partitie voor de stripe. Je kunt het zo verdelen als je zelf wilt.

Sommige Hardware RAID zoals Areca kan dit ook, die maken gebruik van RAID sets en zo kun je je disks gebruiken voor meerdere RAID arrays. Doorgaans kan Windows FakeRAID dit niet, die ondersteunt geen RAID op partities of andere trucs, althans voor zover ik weet.

Maar dat je de disks niet zou kunnen gebruiken voor meerdere RAID arrays, is gewoon pure onzin. Ga zelf eens spelen met RAID, dan pas dingen 'zeker' weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:59
Ik snap eigenlijk niet dat mensen in deze tijd nog een nas kopen.
Zelf heb ik een nuc met 1 TB schijf in om mijn content af te spelen via kodi, netflix, popcorn time etc.. . Aan de nuc hangt een externe schijf van 2TB met films en series.
Al de rest van mijn bestanden staat gewoon op een dropbox account van 1 TB. Daar is zo'n 600 GB in gebruik. Dat kost mij 99 euro per jaar en geen stroomkosten. Als ik iets nodig heb dan sync ik dat even naar mijn nuc.
Een deftige nas met 4 schijven is toch al snel 600 euro. De performatie suckt bigtime.

Neem gewoon een zuinige server met een i3 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja als je veilige opslag wilt, ontkom je niet aan een NAS. Jij gebruikt waarschijnlijk onveilige opslag van de 2e generatie en hebt waarschijnlijk nog nooit over 3e generatie opslag gehoord. Lees je eens in en zie de voordelen: Het grote ZFS topic.

Kortom, ZFS of Btrfs is één reden om een NAS te nemen. Dan neem je je eigen data serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:59
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:54:
Nouja als je veilige opslag wilt, ontkom je niet aan een NAS. Jij gebruikt waarschijnlijk onveilige opslag van de 2e generatie en hebt waarschijnlijk nog nooit over 3e generatie opslag gehoord. Lees je eens in en zie de voordelen: Het grote ZFS topic.

Kortom, ZFS of Btrfs is één reden om een NAS te nemen. Dan neem je je eigen data serieus.
Ik kan even niet volgen. We zijn toch bezig over een nas of server voor thuis :-).
Mijn belangrijkste data ( films, foto's kinderen, documenten etc.. ) staat op mijn dropbox en op een aparte schijf thuis. Films en series staan op een schijf aan mijn nuc. Als die zou stukvallen ... tja opnieuw downloaden, geen ramp dus.
Stel dat jou huis afbrandt .... en je nas ook ... dan sta je daar mooi :-).
1 TB aan data kost je tussen de 100 - 140 euro in de cloud ( dropbox, spideroak ). Denk dat de meeste mensen daar wel mee toekomen voor hun belangrijkste data.
Ik blijf erbij, een nas voor thuis is gewoon achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt wel backups maken, maar waarvan maak je die? Vanaf een 2e generatie filesystem? Hoe weet je dan zeker dat je data niet corrupt is? Dat weet je niet.

Data integriteit begint bij een checksumming filesystem van de 3e generatie. Anders zijn je backups ook niet feilloos. Want je kunt wel duizend backups hebben maar duizend backups van een corrupte file heeft weinig zin. Het begint bij het feit dat je corruptie op zijn minst kunt detecteren.

En data in de cloud? Je privacy is ook wat waard. Containers encrypten, dan zit je met hetzelfde probleem van corruptie. ZFS is toch echt dé manier om je data op te slaan in het begin van de 21e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Yarisken schreef op zondag 06 september 2015 @ 01:20:
[...]
Ik kan even niet volgen. We zijn toch bezig over een nas of server voor thuis :-).
Mijn belangrijkste data ( films, foto's kinderen, documenten etc.. ) staat op mijn dropbox en op een aparte schijf thuis. Films en series staan op een schijf aan mijn nuc. Als die zou stukvallen ... tja opnieuw downloaden, geen ramp dus.
Stel dat jou huis afbrandt .... en je nas ook ... dan sta je daar mooi :-).
1 TB aan data kost je tussen de 100 - 140 euro in de cloud ( dropbox, spideroak ). Denk dat de meeste mensen daar wel mee toekomen voor hun belangrijkste data.
Ik blijf erbij, een nas voor thuis is gewoon achterhaald.
Als ik straks een keuze heb gemaakt, maak ik net zoals mijn vader een stuk geheugenvrij. die wij dan met elkaar syncen zodat ik een stuk encrypt geheugen op zijn schijf heb voor mijn belangrijkste data en hij bij mij.

maar dan zet je dus al je data op een server die niet onder de Nederlandse wetgeving valt. terwijl je tegenwoordig heel vaak hoort gehackt hier ingebroken daar. gegevens/foto van die op straat. privacy?

Dan vind ik zelfs 100 - 140 veel, koop je toch ieder jaar 2tb hdd voor maak je kopie, leg je dat bij de bank :P:P

maar kritieke data opslag is ook maar klein deel waarvoor ik het wil gebruiken, en dat heb ik met zo'n sync tussen mijn vader en ik dan wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik vind het zelf geen goed advies om 'gewone consumenten' weg te houden van cloud backup.

De kans is veel groter dat je door zelf-bouw gepruts met een off-site sync oplossing die niet goed blijkt te werken - een hoop van je foto's kwijt raakt bij diefstal / brand.

Een cloud oplossing van de grote partijen als BackBlaze, of Crashplan lijken mij een veel robuustere oplossing en voor dat 'kroketje' per maand moet dat geen issue zijn.

Je koopt niets voor privacy als al je foto's en dus herinneringen aan jouw leven weg zijn.
Ik zou kijken naar een grote, bekende cloud provider zoals Backblaze of Crashplan.

Deze providers bieden ook een optie om je data zodanig te versleutelen dat zelfs zij er niet bij kunnen
als privacy zo belangrij voor je is. Echter, als je het wachtwoord kwijtraakt, is je data alsnog weg.

Cloud voor off-site en je NAS als on-site backup target voor een snelle lokale restore lijkt mij de meest gebruikelijke en praktische aanpak.

Een kant-en-klare NAS of zelfbouw is een kwestie van kosten in termen van tijd en geld. Het meest spannende van Wakez wensen is plex transcoding: dat zou een vlotte processor vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 07-09-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfbouw is altijd leuk maar zelfbouw zonder kennis en zonder externe zekerheid is vragen om problemen. Ik denk dat meer mensen hun ZFS systeem om zeep helpen dan dat een externe partij z'n zaken niet op orde heeft.
Zelf heb ik nog altijd een dedicated servertje (4 euro per maand) waar ik gewoon 500GB aan data kwijt kan. Daarnaast kunnen mijn systemen onderling via Crashplan ook nog backups uitvoeren voor extra zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 01:31:
Je kunt wel backups maken, maar waarvan maak je die? Vanaf een 2e generatie filesystem? Hoe weet je dan zeker dat je data niet corrupt is? Dat weet je niet.

Data integriteit begint bij een checksumming filesystem van de 3e generatie. Anders zijn je backups ook niet feilloos. Want je kunt wel duizend backups hebben maar duizend backups van een corrupte file heeft weinig zin. Het begint bij het feit dat je corruptie op zijn minst kunt detecteren.

En data in de cloud? Je privacy is ook wat waard. Containers encrypten, dan zit je met hetzelfde probleem van corruptie. ZFS is toch echt dé manier om je data op te slaan in het begin van de 21e eeuw.
Ach komop zeg, we hebben het hier over een thuis NAS systeempje niet de complete database van de Nederlandse bank. Ik heb foto's die nog van een FAT32 filesystem komen en inmiddels ook al 1000 keer zijn gekopieerd naar andere schijven, CD's etc etc. Nog nooit een probleem mee gehad en al was dat wel dan ben ik 1 foto kwijt van de 10000, lekker boeiend...

Dat ZFS een beter filesystem is wil ik zomaar geloven, dat je het ook nodig hebt voor simpel thuisgebruik....

Desalniettemin heb je wel mijn interesse gewekt en ga ik binnenkort eens een NAS bouwen obv FreeNAS maar dat is meer omdat het leuk speelgoed is voor tweakers niet omdat ik het echt nodig heb.

Maar laten we weer verder gaan on-topic want Wakez is waarschijnlijk helemaal niet gebaat bij de ZFS discussie... Wat ik je zou aanraden, als je niet persee een ZFS systeem hoeft is om gewoon eens een Raspberry Pi 2 aan te schaffen. Daar hang je een kleine externe HD aan en ga gewoon eens wat spelen met een Linux based NAS systeem. Kijk eens of het je lukt om alle software die je wilt erop te krijgen dan heb je in ieder geval een idee of het allemaal kan.

Zoals ik het zie zijn daar 2 mogelijke uitkomsten:
1 Je komt tot de conclusie dat het allemaal niet lukt, pleurt het ding aan de kant en koopt een synologie
2 Het lukt je wel maar je hebt meer power nodig, tegen die tijd zijn de 35W skylakes uit en je koopt er daar een van

In beide gevallen heb je achteraf nog een Pi waarop je openelec, domoticz of whatever kunt draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivolve op 07-09-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Ivolve schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:54:
[...]
Zoals ik het zie zijn daar 2 mogelijke uitkomsten:
1 Je komt tot de conclusie dat het allemaal niet lukt, pleurt het ding aan de kant en koopt een synologie
2 Het lukt je wel maar je hebt meer power nodig, tegen die tijd zijn de 35W skylakes uit en je koopt er daar een van

In beide gevallen heb je achteraf nog een Pi waarop je openelec, domoticz of whatever kunt draaien.
Ik draai nu momenteel een raspberry pi met Arch linux voor me zelf geschreven home domotica project :)
ik wachtte al met een rpi2 kopen omdat ik dacht miss kan ik in de toekomst mijn domotica systeem wel op mijn nas draaien.maar misschien wel goed idee, om daar eens mee te spelen.

ik wou zowiezo al wel iets van een server waarop ik Teamspeak kan draaien (scheelt weer 60 per jaar) en dus data kan opslaan. inprincipe zou een synology 214 play dit al kunnen samen met transcoding enzo. stel ik neem die 300 euro + 2x 3T nou zeg eens rond de 550. inc btw.

voor dat geld heb ik dus ook een aardige cpu met meer kracht (en alle vrijheid) alleen dus niet het gebruiksgemak. (dit is een aanname/vermoeden)

Ik heb voornamelijk geen ervaring met dus data opslag en energie besparende dingen (qua instellingen), dus dingen als zfs enzo moet ik me in gaan verdiepen. (zolang het maar veilig is en zijn ding doet)

ik ga van de week eens wat dingen uitzoeken qua open source solutions voor het zelf maak systeem.

Aanbevelingen ? hoor al Xenopology en open nas ? ga ik eens kijken of ik dit in mijn vm aan de praat zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreeNAS en dan elk extra stukje software in een jail stoppen. Gaat er wat mis kan je de jail weggooien en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach komop zeg, we hebben het hier over een thuis NAS systeempje niet de complete database van de Nederlandse bank.
Dat betekent nog niet dat thuisgebruikers geen data kunnen hebben die ze goed willen beschermen. Je trouwfoto's beschadigd door artefacts bijvoorbeeld is een reële mogelijkheid, die in elk geval één keer concreet is voorgekomen op dit forum en wat de reden voor diegene was om voor een ZFS build te gaan.

Iedereen roept backups backups maar ZFS zou niet nodig zijn omdat thuisgebruikers geen belangrijke data hebben? Misschien niet belangrijk voor de gehele maatschappij, maar wel belangrijk voor henzelf. Bovendien kost ZFS niets, een 1:1 backup kost wel serieuze knaken als het om veel data gaat.

Bovendien zitten we hier niet op beginnersweb, maar op Tweakers.net. Dus ook logisch dat juist hier een concentratie is van mensen die wèl serieuze dingen met hun computer doen en ook data hebben die ze goed willen beschermen. Wat jij doet met foto's op FAT32 is geheel ter jouw verantwoording, dat maakt het argument van anderen om voor ZFS te gaan nog niet minder valide.

Mijn argument zou zijn dat als je toch voor een NAS gaat, dat je dat dan beter ook goed kunt doen en dan is ZFS in dit tijdperk wel de beste manier om je data op te slaan met een hoge vorm van zekerheid. Het is verder ook helemaal gratis. En vormt een uitstekend begin om ook veilige backups te maken zonder risico dat corruptie naar je backups vloeit. Uiteraard kunnen er redenen zijn dat een ZFS build per geval minder voor de hand ligt; maar dat moeten mensen zelf beoordelen vind ik. Ik heb mijn punt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
[...]

om gewoon eens een Raspberry Pi 2 aan te schaffen. Daar hang je een kleine externe HD aan en ga gewoon eens wat spelen met een Linux based NAS systeem. Kijk eens of het je lukt om alle software die je wilt erop te krijgen dan heb je in ieder geval een idee of het allemaal kan.
LAN van de Pi (2) gaat wel over het USB2-kanaal, dus dan moet je wel rekenen op snelheden tussen de 10 - 20 MB/s. En alhoewel dat natuurlijk prima is voor simpele taken, is het niet erg snel om als fileserver te gebruiken. Dan kun je denk ik nog beter gewoon een virtuele NAS aanmaken met een paar virtuele HDD's om alles te testen. Kost het geen geld ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook Cubieboard, die heeft gigabit ethernet en een SATA poort. Maar dan kun je net zo goed voor een veel leuker J1900 platform gaan voor ietsje meer geld, met een DC-DC bordje. Daar heb je zoveel meer plezier van denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Wakez schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:08:
[...]
voor dat geld heb ik dus ook een aardige cpu met meer kracht (en alle vrijheid) alleen dus niet het gebruiksgemak. (dit is een aanname/vermoeden)
Die aanname klopt helemaal.
Ik heb voornamelijk geen ervaring met dus data opslag en energie besparende dingen (qua instellingen), dus dingen als zfs enzo moet ik me in gaan verdiepen. (zolang het maar veilig is en zijn ding doet)
"veilig en zijn ding doet" is een rekbaar begrip natuurlijk. Mijn advies: KISS
ik ga van de week eens wat dingen uitzoeken qua open source solutions voor het zelf maak systeem.

Aanbevelingen ? hoor al Xenopology en open nas ? ga ik eens kijken of ik dit in mijn vm aan de praat zou kunnen krijgen.
Goed idee een VM is inderdaad ook gratis.
Pagina: 1