Toon posts:

Zelfbouw NAS/Server, jullie mening

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de server gebruiken voor opslag van films en series. En deze via Plex afspelen op verschillende apparaten als Smart Tv en iOS devices. Dit zal komen te draaien op een nog te bepalen linux distributie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanwege het transcoden van de video bestanden is een sterke processor nodig. Het zal gaan om meerdere 1080p films tegelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf het onderstaande samengesteld. Aangezien dit het eerste keer is dat ik helemaal vanaf nul iets zelf ga bouwen zou ik graag van jullie kennis gebruik maken. Ik heb het systeem zo proberen samen te stellen dat ik in de toekomst makkelijk de opslag mogelijkheden kan uitbreiden

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,95€ 178,95
1MSI H81I€ 67,-€ 67,-
1WD Green WD30EZRX€ 96,50€ 96,50
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1be quiet! Shadow Wings PWM, 80mm€ 9,75€ 9,75
1Adata Premier AD3U1600W4G11-2€ 45,85€ 45,85
1be quiet! System Power 7 450W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 850 Pro 128GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,90

Verwijderd

Je kunt een Skylake-setup nog overwegen als je verlegen zit om CPU power: pricewatch: Intel Core i5 6600K Boxed met een Socket 1151 bordje.

Voordat je echter met hardware bezig gaat, zou het goed zijn om eerst aandacht te besteden aan de software. Doorgaans bepaalt de software welke hardware je nodig hebt.

Bijvoorbeeld, ik zie een Samsung SSD, waarvoor denk je deze nodig te hebben?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:20:
Vanwege het transcoden van de video bestanden is een sterke processor nodig. Het zal gaan om meerdere 1080p films tegelijk.
Hoe weet je dit? Neem aan dat je nu blijkbaar tegen limieten aanloopt van de huidige server/CPU? Zo ja, wat voor CPU & RAM heb je nu staan of welke metingen/waarden heb je voor ons als je 1, 2 of 5 films tegelijk door Plex trekt?

Plex zelf zegt dat je een Core2Duo @ 2.4GHz nodig hebt per 1080p transcode. Maar ik kan niet beoordelen of jouw films zwaarder zijn (hogere bitrate, bit depth etc) of dat jouw films lichter zijn; een 1080p stream kan ook simpelweg 90Kbps zijn als je 2 uur naar een zwart scherm zou kijken.

/edit: zit even snel te kijken op Plex-forums (had je zelf ook al gedaan??) maar daar zijn mensen die met een reguliere i5 3-serie (dus ouder dan jouw gekozen CPU) zeggen 5 tot 8 streams te kunnen huisvesten.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 19:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Volgens mij was er ergens een link naar een Plex-benchmark met diverse CPUs. En omdat niets hardware-accelerated is, komt het dan neer op brute SMP-performance. Zeker als het om meerdere 1080p streams tegelijk gaat, wil je wel een deftige quadcore CPU lijkt me.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:55:
Zeker als het om meerdere 1080p streams tegelijk gaat, wil je wel een deftige quadcore CPU lijkt me.
Jazeker helemaal mee eens. Ook op Reddit hebben ze een draadje maar de korte samenvatting is dat je grofweg 2000 Passmarks per core per 1080p-stream moet zien te realiseren Nou is dat nogal synthetisch en oppervlakkig maar het komt wel overeen met wat ik eerder (ongeveer) postte. De 4460 doet ongeveer 1900 Passmarks.

Ik lees ook dat sommige mensen elders liever Plex in jail-mode draaien om meer controle te houden over welke jail xx% aan CPU/RAM wegvreet. Door het gebruik van Linux (zoals topicstarter ook voorstelt), kan je eventueel nog gaan tweaken aan de kernel if & how bepaalde zaken toegewezen worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:38:
Voordat je echter met hardware bezig gaat, zou het goed zijn om eerst aandacht te besteden aan de software. Doorgaans bepaalt de software welke hardware je nodig hebt.

Bijvoorbeeld, ik zie een Samsung SSD, waarvoor denk je deze nodig te hebben?
Ik ga er Ubunu Server op draaien, Aangezien ik alles een keer wil instellen en daarna niet meer naar wil omkijken vind ik een GUI niet nodig. En de software die er boven op komt te draaien zal Sonarr, Couchpotato, Plex, Transmission en Autosub zijn.
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Hoe weet je dit? Neem aan dat je nu blijkbaar tegen limieten aanloopt van de huidige server/CPU? Zo ja, wat voor CPU & RAM heb je nu staan of welke metingen/waarden heb je voor ons als je 1, 2 of 5 films tegelijk door Plex trekt?

Plex zelf zegt dat je een Core2Duo @ 2.4GHz nodig hebt per 1080p transcode. Maar ik kan niet beoordelen of jouw films zwaarder zijn (hogere bitrate, bit depth etc) of dat jouw films lichter zijn; een 1080p stream kan ook simpelweg 90Kbps zijn als je 2 uur naar een zwart scherm zou kijken.
Momenteel loop ik inderdaad tegen de limieten van de CPU aan. Nu kan ik niet eens spoel 2 1080p streams bekijken met transcoding.

Zeker omdat de films steeds zwaarder worden vanwege de beeld kwaliteit wil ik nu iets bouwen waar ik een aantal jaren mee vooruit kan.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:54:
[...]
Momenteel loop ik inderdaad tegen de limieten van de CPU aan. Nu kan ik niet eens spoel 2 1080p streams bekijken met transcoding.

Zeker omdat de films steeds zwaarder worden vanwege de beeld kwaliteit wil ik nu iets bouwen waar ik een aantal jaren mee vooruit kan.
Je vergeet alleen te vermelden welke CPU is dat is en hoe de rest van de config eruit ziet.

Maar als je inderdaad jaren vooruit wil (tja, wat is dat nog voor uitspraak in tech-land), dan denk ik dat een Skylake-opstelling een beter idee gaat zijn. Het valt me trouwens op dat je in je startpost maar 1x 4GB RAM budgetteert; hierdoor ga je sowieso inleveren op bepaalde performance omdat je niet in dual-channel draait.

Voor wat ideeen qua Skylake, lees even Pc voor Rendering/Video Editing/Gaming €1000-€1400 en Skylake systeem 1000 euro als recente topics door maar ook reviews: Intels Skylake-platform: sneller maar niet zuiniger

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11 13:16
Ik gebruik zelf een extreme low power cpu in mijn nas en speel de films af op een raspberry pi 2 met Kodi erop. Kodi transcodeert op cliënt niveau dus draait als een zonnetje, is goedkoop en verbruikt bijna geen stroom. Nadeel is wel dat elke cliënt zijn eigen library opbouwt maar dat valt op te lossen door verbinding te laten maken met een mysql database op de nas.
Ik ken Ubuntu server zelf niet maar weet je dat er een aantal opensource NAS oplossingen op de markt zijn die naast het os ook een web interface hebben om je NAS te managen?

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-12 21:30
Het nadeel van de oplossing van Ivolve (zoals ik hem nu ook heb draaien), is dat als je een film op een iOS-apparaat wilt bekijken (zoals de TS aangeeft te willen), je de film in hoge kwaliteit aan het streamen bent. Dit betekend dus automatisch hoge bestandsgroottes/bitstreams. Ikzelf heb bijvoorbeeld 10GB aan mobiele data per maand, maar als ik een film op 1080P zou streamen via 4G ben ik na 1 film door m'n complete bundel heen. 360p is prima voor op de gemiddelde telefoon, en scheelt flink data.

• Ivolve
Inderdaad gaat de oplossing zoals ik die nu heb niet werken voor als je buitenshuis wilt streamen. Ik speel zelf alleen binnenhuis af.

• MAX3400

MAX3400

endness schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:17:
Het nadeel van de oplossing van Ivolve (zoals ik hem nu ook heb draaien), is dat als je een film op een iOS-apparaat wilt bekijken (zoals de TS aangeeft te willen), je de film in hoge kwaliteit aan het streamen bent. Dit betekend dus automatisch hoge bestandsgroottes/bitstreams. Ikzelf heb bijvoorbeeld 10GB aan mobiele data per maand, maar als ik een film op 1080P zou streamen via 4G ben ik na 1 film door m'n complete bundel heen. 360p is prima voor op de gemiddelde telefoon, en scheelt flink data.
Wazig verhaal?

Natuurlijk zal je voor elk device wat op 2G/3G/4G/5G draait, een databundel moeten hebben om iets binnen te krijgen ongeacht of dat je eigen Plex-spullen zijn of je mail of je Facebook updates.

Daarnaast, maar dat is persoonlijk; 360p is "bijna" de helft van de resolutie van een iPhone5. Of het voldoende is, is een ander verhaal maar gezien de algemene comments op de Frontpage op elke telefoon, "moet" elke telefoon nog meer ppi hebben. ;)

• endness
Hoezo wazig? Als je een 1080P film op volledige resolutie streamt kost je dat gemiddeld al snel 8GB. Als je hem transcode naar lagere kwaliteit een stuk minder.

• Ivolve
endness schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:10:
Hoezo wazig? Als je een 1080P film op volledige resolutie streamt kost je dat gemiddeld al snel 8GB. Als je hem transcode naar lagere kwaliteit een stuk minder.
Klopt als een bus. Ik snap alleen niet zo goed waarom je dat zou willen via 4G maar dat is persoonlijk...

• endness
In de trein heb je weinig keus :)

• Ivolve
Daar kom ik nooit :P
Pagina: 1